{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
955 visninger | Oprettet:

at flytte hjemmefra.. økonomi? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg sidder pt. og vil flytte hjemmefra efter jul, da jeg simpelthen ikke kan sammen med min mor mere..

Men hvad skal man tænke på økonomisk?

Jeg har set på en lille lejlighed til 2595 om måneden (der står A/C forbrug 500 - ved ikk hva det betyder??)

Jeg håber på at få min mor til at skrive under på noget udeboende SU, så jeg kan få det..

men hvad mere skal man tænke på?
hvad spiser man mon for i måneden??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  at flytte hjemmefra.. økonomi?
  • #1   14. dec 2011 evt
    telefon
    internet - hvis det ikke er i lejen
    forsikring
    transport
    toilet sager
    mad

• #2   14. dec 2011 svært at sætte en pris på det forskellige

• #3   14. dec 2011 A/C forbrug er f.eks. varme, vand, strøm osv. A/C står for A Conto og er altså et fast beløb, som du betaler hver måned for f.eks. vand, varme osv. Det vil sige, at du i dit tilfælde skal betale 2595 kr + 500 kr hver måned for at bo der smiley

• #4   14. dec 2011 tak Winnie, det hjalp en del smiley

• #5   14. dec 2011 husk også tv, dr-licens..

Med hensyn til mad har vi (min kæreste og jeg) sat 2000 kr til side hver månede, og vi lever godt, køber ikke de billigste vare altid, og vi kan stadigvæk have penge til overs når måned er omme.. Hvis jeg boede alene ville jeg sætte 1000 eller lidt mindre til side hver måned til mad :).. Men det skal lige næves at vi tit får kød af forældre :o)..

• #6   14. dec 2011 Ac forbrug betyder at du skal betale 500 ,- oveni lejen.
    Det nemmeste du kan gøre er at gå ned i banken og få lavet et budget.
    Men, men, men... Kan du overhovedet få SU? I følge reglerne skal du jo være 21 år først?
    Skal du have hest oveni?

• #7   14. dec 2011 Jeg bruger ca. 1500 i mad og husholdningspenge hver måned for mig selv.

• #8   14. dec 2011 Maria, først når man fylder 21? jeg har som 20 årig SU..

• #9   14. dec 2011 som 18-årig får man SU, jeg er studerende på STX smiley
    Jeg har ikke hest nej, og jeg får pt. den højeste hjemmeboende SU..
    men hvis jeg kan få mine forældre til at skrive under på, at jeg ikke kan bo hjemme, kan jeg få udeboende SU, da jeg ikke kan flytte over 20 km væk fra mine forældre (kun 10 km væk fra min mor) og nogle få km fra min far..

• #10   14. dec 2011 Ja, altså udeboende SU smiley
    Ellers er der vidst nogle få undtagelse, men det er jeg slet ikke inde i.
    Jeg er selvfølgelig godt klar over at man kan få alm. SU når man er over 18 år. smiley

• #12   14. dec 2011 Hvis din transport tid ikke er over ca. 75 min, eller dit uddannelses sted ikke ligger over 20 km fra hvor din mor bor, kan du IKKE få udeboende SU..

KUN hvis der virkelig er store problemer derhjemme,og jeg mener virkelig store!!

Da jeg søgte om udeboende su i sin tid, der gik jeg også på uni, og var under de der 20/21 år.. jeg havde store problemer derhjemme, og havde været til familiepsykolog, snakket med læger, flere studievejledere på de skoler jeg har gået på, og alt muligt, og min mor ville gerne skrive under på alt der kunne gøre jeg måtte få udeboende su, så jeg kunne flytte (fordi min fam var så påvirket, og det var ved at gå ud over min mors ægteskab) - dette var IKKE nok. Jeg fik det kun fordi jeg havde over 75 min transporttid m. offentlig transport.

• #13   14. dec 2011 Jeg havde INGEN problem med at få udeboende SU! Min far bor 21 km fra skolen, og der var ingen problemer med at få udeboende .

• #14   14. dec 2011 REB - min mor er den der bor længest væk, og der er kun 9 km..

Hvis det, at jeg bor hjemme, ødelægger min skolegang, kan jeg godt få udeboende smiley
    er undersøgt.

• #15   14. dec 2011 det er ikke svært at få udeboende su dete r din studievejleder der beslutter om du kan få det eller ej og nej man behøver ikke have store problemer hjemme

• #16   14. dec 2011 Okay, tænkte det nok... - jeg får udeboende su, er 20. men jeg bor jo også ude smiley

• #17   14. dec 2011 <b>Fededyrets mor .</b>
    Jeg er desværre ene pige ud af en søskende flot på 3, hvoraf mine brødre er fløjet fra reden ( den ene som 21-22 årig(han havde dog bil og var aldrig hjemme) og den anden flyttede som 17årig pga. han fik et barn og kom på et hjem for unge forældre )
    Jeg er ikke drømmebarnet, da jeg ikke gør noget som helst, udover at tage i skole og på arbejde.. jeg undgår at gøre noget, pga. psykiske problemer, hvilket min mor ikke forstår, jeg har..
    Så jeg er bare et stort problem.. og fik så lige af vide, at jeg ikke må true med at tage ud til min far én gang til, for så må jeg ikke komme tilbage..
    Så sidder virkelig som en lus mellem to negle..

• #18   14. dec 2011 A/C forbrug dækker oftest kun varme og vand. El skal du betale ved siden af hver 3. måned.
    Desuden skal du betale:
    Indboforsikring ca 1000kr årligt
    Tv og internet (Prisen afhænger af hvor mange kanaler og hvor hurtig forbindelse du ønsker)
    Mad
    transport
    Vask (Hvis du ikke har egen vaskemaskine)
    Telefonregning

• #19   14. dec 2011 Din su vil ikke blive særlig meget højere, selvom du får udeboende, da du er under 20 år.

Det er noget rigtig møg, og jeg venter selv på at blive 20! smiley

Du skal være forberedt på at bruge alle dine penge på sure ting, som mad, toiletpapir osv osv. Det er øv at tænke på, når man kunne bruge dem alle på fornøjelser!

• #20   14. dec 2011 Camilla - jeg når ikke at blive 20 med det her forhold til min mor..
    jeg har det dårligt nok i forvejen og dør sgu at psykiske kvæstelser, hvis det fortsætter..
    så jo, jeg kan godt få udeboende om så en psykolog skal give tilladelse til det smiley

• #21   15. dec 2011 REB:

Jamen man skal også bo over 20 km væk, så self. havde du ingen problemer, for du havde ret til udeboende su, når din far bor så langt væk.. det havde nok set anderledes ud, hvis du kun boede 12 km væk - som min mor gjorde...

• #22   15. dec 2011 Jeg er selv udeboende. Jeg anbefaler du anskaffer dig en studiebolig igennem en boligforening eller starter på kollegiet, da det ellers kan være svært at finde andet du kan side i uden at skulle have en roomie.

mit budget lyder:
    SU udbetalt efter skat: 4999 kr

Husleje:1291
    Varme: 375
    El: 300
    Veligehold.:55
    Telefon/ int.: 500
    tv pakke: 240
    Licens: 200
    udgifter ialt: 2961

til rådighed 2038 (- 500 til diverse, opsparing, medicin, tandlæge mm.)
    Dermed 1538 kr at købe mad, tøj, sko, byture, cafe mm. for.
    Og jeg bor i en studiebolig på 27 km2, igennem en boligforening.

• #23   15. dec 2011 * Hende med drømmehestene smiley *:
    Det er da helt forståeligt du har opgivet med alle de udgifter du står med og specielt hvis du skal tage ansvar for din bror. Det var da helt vildt. Jeg ønsker dig held og lykke med det, når du en gang kommer fra reden! smiley

• #24   15. dec 2011 Det var også mere princippet i at få udeboende SU´, da ** CALLA **
    skrev at du/hun ikke kunne få udeboende SU pga. familie problemerne.. Det er det jeg synes lyder virkelig underligt og ikke retfærdigt.. På mine skole tror jeg ikke det ville have været problemer med at få udeboende SU af den grund (jeg ved godt du fik udeboende alligevel pga. transporttiden) smiley

Kommentér på:
at flytte hjemmefra.. økonomi?

Annonce