Erfaring med læderfedt/læderpleje med farve i? {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen
Jeg har tænkt meget over at få frisket mit udstyr lidt op. Det bliver jævnligt renset og plejet, og det trense jeg hovedsageligt bruger til dagligt har da også holdt i 7 år, og er stadig i super stand. Men jeg har længe tænkt over om det kunne være noget at bruge noget læderfedt med farve i, til at friske fx. min sadels farve lidt op.
MEN, det er dog aldrig noget jeg selv har gjort brug af, og ville derfor gerne høre jeres erfaringer. Jeg har nemlig nogle bekymringer omkring, om farven smitter af, ved brug af sadlen? Får vand farven til at smitte af? Hvor længe skal det have lov til at tørre ind i sadlen før man ca. kan bruge det? Er det overhovedet noget værd at bruge? Hvis du selv bruger det, kan du så anbefale en bestemt variant (link gerne til produktet)?
Mange tak for hjælpen alle sammen
mar 2010
Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 68 Svar: 2.368
Pudsede efter ridning og red så igen næste dag, som ved normal læderfedt, det har dog smittet lidt af på hvide ridebukser osv, men det er gået af i vask igen..
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 23 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 60
sep 2009
Følger: 43 Følgere: 52 Heste: 3 Emner: 164 Svar: 2.788
Har dog brugt den på en meget gammel sadel, som oprindeligt skulle have været sort, men var blevet brun pga af slid. Men den fik et tyndt lag Parisol, én gang, og så var den sort igen.
Dog har jeg ikke redet i sadlen, så ved ikke lige om det smitter af.
Men ellers når jeg pudser større flader (f.eks mine støvler), tager jeg gerne lige en blød klud og tørrer efter med, så man får overskydende fedt af.
Bruger det dog jævnligt på mine trenser, kapsun og hva jeg nu ellers lige har af læder ting, og du kan faktisk ikke rigtig se på noget af det, at det er brugt, og den nyeste trense er omkring et år nu, og blevet brugt en hel del.
Min kapsun er snart 2 år, og er vel sammenlagt blevet brugt, det der svarer til 2-3 gange i ugen (gennem 2 år altså), og den ser stadig ud som købte jeg den igår.
Så Parisol kan i hvertfald anbefales, den er okay billig, virker SUPER godt, og den er drøj i brug.
apr 2011
Følger: 16 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 329
Erfaring med læderfedt/læderpleje med farve i?