{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
944 visninger | Oprettet:

halekupering af hunde? {{forumTopicSubject}}

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=57727

jf bekendtgørelsen...

men betyder det så, at hvalpe uden stamtavle ikke må?
eller er det hvis forældrene ikke har stamtavle? (så får hvalpene det heller ikke)

og hvilken stambog? alle kan jo lave en stambog selv... ?

jeg ved godt det er lovligt på de 5 racer, men hvis hvalpene er efter ikke stambogsførte forældre, hvad så?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  halekupering af hunde?
  • #1   29. dec 2011 Hvis hvalpene ikke er efter stambogsførte forældre, så er de jo ikke en del af racen...

• #2   30. dec 2011 Korrekt forstået -hunden betragtes kun som værende en af de 5 racer, hvis den er stambogsført.
    Sandsynligvis for at undgå at diverse blandinger mm kuperes som værende en af de 5 racer.

• #3   30. dec 2011 Hvilke racer er det lovligt på?

• #4   30. dec 2011 Kig på linket, der står det;o)

Det er 6 jagtracer, hvor der er risiko for haleskader i forbindelse med jagt. Undrer mig dog over at spaniels ikke er med på listen

• #5   30. dec 2011 tak, så forstår jeg loven rigtigt smiley

man må kupere ruhåret hønsehund, korthåret hønsehund, breton, wizla og weimeraner smiley

• #6   30. dec 2011 nej, spaniels må du ikke - desværre - syns det er synd at se hunde med blødende haler smiley

de ku ligeså godt være kuperet fra fødslen af, så ville det aldrig blive et problem.

men en dag er det vel helt forbudt.

• #7   30. dec 2011 hvorfor påvirker halerne jagten?
    forstår det ikke helt. smiley

• #8   30. dec 2011 halerne påvirker ikke jagten -jagten påvirker halen;o)

Racer der er lavet til jagt, herunder f.eks. opsamling/lette fugle osv i buskads og krat, for ofte haleskader. Haleskader er meget svære at få til at hele, så udover at det self kan være smertefuldt for hunden, så er der osse risiko for infektion, koldbrand mm.
    Så en aktiv jagthund (med det arbejdsområde) ender jævnligt med at måtte have amputeret en del af halen alligevel. Men det sker jo så først efter diverse skader, og forsøg på at lappe dem igen.
    Så havde det jo været bedre at fjerne et par led fra starten af istedet. Typisk fjerner man ikke hele halen, men bare 3-4 led.

Problemet er at man ikke må stille til nogen form for konkurrence med en hund der mangler en del af halen (medmindre det er en af de 5 racer). Så har jeg f.eks. en springer spaniel der bruges til jagt, og den ender med at få amputeret en del af halen, så kan den ikke længere udstilles, markprøves, gå til lydighedskonkurrencer eller noget som helst andet.

• #9   30. dec 2011 der er rigtig mange hunde der får slået deres haler til blods i siv og rørsumpe mm... smiley

• #10   30. dec 2011 jeg mener man fjerner op til 55% af halens fulde længde, inden hvalpen er fyldt 4 døgn.

• #11   30. dec 2011 Tak fordi du gad forklare det :-).
    Det lyder ikke specielt fedt, at de får klippet den af, men jeg kan godt se logikken i det!

• #12   30. dec 2011 Har selv delte meninger om det, selvfølgelig sys jeg det er okay, når man tænker på hvad de typer jagthunde skal igennem, min far er selv jæger og har en korthåret hønsehund, hendes ører er helt hårløse i jagt perioden fordi de bliver slidt af. Men fordi mine forældre har været opdrættere, har jeg set når de kupere haler, og nøøøøj det er grumt at se smiley

Dog med spanieler forstår jeg, for det er jo ikke alle der bliver brugt til jagt, derfor er det synd at kupere deres halser fra starten. Hvordan skulle man kunne vide hvilke der skulle bruge til jagt og ikke? (:

• #13   30. dec 2011 Dacapo -det er jo langt fra alle ruhår, weimeranere osv der bruges til jagt. Tilmed bruges spaniels oftere til jagt i den type terræn der giver problemer, end de feste stående hunde.
    Så det er vel netop MERE vigtigt for en spaniel end for en stående. Efter min mening skyldes lovens udformning ene og alene at de stående hunde havde mere aktive specialklubber da loven blev lavet (specialklubberne har jo kunnet lobby lidt for deres synspunkter).

Og nej, man kan ikke vide med sikkerhed hvilke der vil blie brugt på jagt og der er ingen tvivl om at nogen vil blive kuperet fordi "det gør man ved racen".

Men der er jo den mulighed at man åbnede op for at springere kunne kuperes mens f.eks. amerikansk cocker ikke kan (amerikaneren bruges jo yderst sjældent til jagt, i hvert fald herhjemme mens springeren oftere bruges).
    Ingen siger jo at det skal være tilladt for alle spanielracer.

Uanset hvordan lovgivningen udformes, vil der være nogen der kuperes af andre årsager end det der var tiltænkt. Men sådan er det jo allerede.
    -forskellen er blot at det nu kun er de stående det handler om, mens det burde gælde visse spaniels osse.

• #14   30. dec 2011 Nu ser jeg bare ikke andet end ruhåret og korthåret til jagter, så derfor har jeg udtalt som jeg har gjort, at det er anderledes hos dig, det kunne jeg ikke vide.. Men det er så svært, der er traditioner og vaner der skal ændres, og det er tit det sværeste, det er som at ændre galopsporten i USA (:

• #15   30. dec 2011 Dacapo -det var såmænd ikke kritik. Blot en konstatering. Der er jo netop rigtigt mange springere der bruges til jagt. Så det er ikke så anderledes i forhold til f.eks. ruhår.
    Nogen bruger dem til jagt, hos andre er de bare familiehunde. Men langt de fleste ruhårede kuperes jo, osse selvom de ikke sælges til jagt

• #16   30. dec 2011 De fleste spaniels jeg kender er nu jagthunde smiley Men det er nu nok fordi min far er jæger smiley

• #17   30. dec 2011 min far har korthåret, men ser bare ikke nogen spanieler til jagt (:
    Alle jeg kender i vores nærområde der går på jagt har enten ruhåret eller korthåret, så skriver bare hvad jeg selv ser (:
    At de så kan og nogen bruger dem, kan jeg ikke forholde mig til for for mig så er det ikke et problem, da jeg ikke ser dem andet som familie hunde, og det er slet ikke en kritik af racerne, for ved de kan, kender bare ikke nogen der bruger dem (:
    og kender ingen der har ruhåret, kun for hyggens skyld (:

• #18   30. dec 2011 Tror det kommer meget an på hvor man bor? smiley

• #19   30. dec 2011 Tja, jeg kender så folk med både labber og spaniels. Og RIGTIGT mange spaniels bruges faktisk til jagt, så det ER et problem.
    Om de bruges handler jo meget om hvilken type jagter man går på. Der er jo forskel på hundens opgaver på en andejagt kontra en bukkejagt.

Så mon ikke det skyldes at det jagt "mine jægere" går på, er af andre typer end det din far går på:o)

For brugt det bliver de altså -har her i efteråret trænet på hold med hele 3 springere der skal bruges til jagt når de er blevet lidt ældre:o)

• #20   30. dec 2011 bum bum bum....

det paaser ikke helt mht halekupering ved hvalp uden stambog!

vores første breton var i kuld med et par stykker der blev kuperet inden 3 døgn, vores var født uden! og de havde ikke stambog.

den vi har nu ligeledes en breton er stambogsført og kuperet inden for 4 døgn...

vores bliver brugt til jagt.

• #21   30. dec 2011 MiDDe -at nogen kuperer ulovligt, betyder jo ikke at det ikke passer. loven siger ganske tydeligt at det kun er stambogsførte hunde af de 5 racer der må kuperes.
    Man kan jo kupere lige nøjagtigt de hunde man lyster, men det er KUN lovligt, hvis der er tale om en stambogsført hund af en af de 5 racer.

• #22   30. dec 2011 Michelle: Min far går både på bukkejagt og andejagt, så ved ikke smiley
    Men kan godt se hvad du mener (:

• #23   30. dec 2011 Dacapo -jo jo, nu kan jagthunde jo godt være "allround". Min pointe er bare at der er forskel på hvilke ting der er vigtige for en hund der til slags jagt kontra en anden, og derfor har racerne forskellige "specialer".

En labbe har f.eks. udpræget lyst til at samle op og er udstyret med en "blød mund", så det ligger naturligt for den at bære uden at kvase vildtet osv. Dette kan være sværere (men self ikke umuligt) at lære f.eks. en ruhår, der ikke af natur er udstyret med en "blød mund":o)

Så på en jagt hvor den primære opgave for hundene er at samle op, er en labbe jo oplagt, men på en jagt hvor man vil have rejst en masse vildt, er en hund lavet til dette formål sikkert et mere oplagt valg.

• #24   30. dec 2011 nå ja -og pointen var så self at din far og de folk han jager med sikkert har valgt hunderace efter den type jagt de oftest går på.
    Det samme har "mine jægere", men de går sikkert (primært) på forskellige typer jagt:o)

• #25   1. jan 2012 i mit tilfælde må jeg så konkludere at det er er dyrlægens fejl, han burde jo følge op på den slags......

Kommentér på:
halekupering af hunde?

Annonce