{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.959 visninger | Oprettet:

Akvarie og det at holde fisk?! {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Ville lige høre om der er nogle her inde med meget fiskeerfaring?
- Hvor stort skal et akvarie være til 3 fisk? De skal have god plads!!
- Hvor længe lever en fisk?
- Hvor tit skal vand skiftes= og evt. planter el. andre ting?
- Hvad skal der være i et akvarie for at en fisk har det bedste liv?
Og hvis der er andre ting i gerne vil fortælle så kom endelig med det! smiley

Go' mandag!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Akvarie og det at holde fisk?!
  • #1   13. feb 2012 Vil bare lige sige, at google altså er en kæmpe hjælp smiley

• #2   13. feb 2012 ja, har jeg også søgt, vil bare gerne høre det fra nogle der har erfaringer også smiley

• #3   13. feb 2012 Hej smiley

Jeg har lige opstartet et akvarium igen smiley Jeg købte et af de akvarier de havde i Netto, her i sidste uge. Det er et sødt lille 19 liters. Jeg har så indrettet det med rødder og planter. I det akvarie har jeg 10 lampeøje, 6 guppyer og 20 røde rejer. Jeg syntes ikke de mangler plads, endnu smiley De formere sig jo smiley Men har heldigvis min far til at aftage nogle af mine fisk hvis der skulle blvie trangt med pladsen.

Hvor tit du skal skifte vandet, kommer an på hvor stort akvariet er, om der er glas over og alt det. Men jeg tror da snart jeg skal til at skifte mit smiley

Hvor længe en fisk lever, er forskelligt smiley Den kan jo også få en masse sygdomme.

Nu ved jeg ikke hvor du bor henne af smiley Men du skal være MEGET opmærksom på hvordan fiskene har det, hvordan de ser ud, om de ser udsultet eller syge ud, der hvor du køber dem. Jeg var i mange dyrhandlere inden jeg fandt ud af hvor jeg ville have mine.

Jeg kan godt ligge billeder ind af mit akvarie, hvis det er smiley

Ved ikke lige om jeg fik det hele med smiley Men har du flere spørgsmål er du velkommen til at spørge, og er jeg ikke sikker på noget, kan jeg altid spørge min far smiley

• #4   13. feb 2012 Kan sige at svaret til alle de punkter du har, er alle 100% påvirket af hvilke fisk du vil have.. Mit bedste forslag er at tage ud hvor du vil købe dine fisk og så spørge dem der ude, for det er svært at sige da det er afhængigt af dit valg af fisk...
    har selv to slørhaler, de var to (den ene døde af svamp), de havde 2 planter fra IKEA, bunden fuld af grus, INGEN varme i vandet, akvariet er ca, 30 (dybde) *40 (højden)*50 (breden) i cm - af hvad jeg lige kan skimte mig frem til... vil købte dem med en bowle, men vi syntes ikke det var lige så flot og med for lidt plads - men sælgeren sagde det var plads nok til dem smiley

• #6   13. feb 2012 Hvor stort det skal være kommer an på fiskene, hvor længe de lever kommer også an på hvilken fisk du anskaffer dig.

Du skal have et firkantet akvarie og ikke en bowle ihvertfald (:
    Hvis du vil handle ved dyrehandler er denne her, http://www.dyrenes-verden.dk/ et af de steder der kan anbefales.

• #7   13. feb 2012 Jeg har 22 akvarier ståene med fisk i, pt smiley

Så jeg har fisk nok smiley

- Hvor stort det skal være kommer an på fiskens slutstørrelse

Vi kan lige tage gubbyen som eksempel smiley Den er 2.5 cm. derfor skal den have 2.5 liter vand per. fisk.
    Som hovedregel siger men 1 liter vand per. 1 cm. fisk

- Igen alt efter fisken smiley

- Jo mindre akvarie, jo ofter skal vandet skiftes smiley
    Mine 54L. akvarier tager jeg 15 liter 1 gang om ugen og skifter med frisk vand, mens at dem på 500 og over kun bliver skiftet hver 6 måned ca.

Planter er efter behov smiley jo mere jeg ønsker at mine skal yngle, jo flere planter kommer jeg i smiley
    Jeg har erfaret at der aldrig kan komme for mange planter i.
    Man siger at hvis du kan se alle dine fisk på en gang så har du ikke nok beplantning i akvariet smiley

- Kommer an på fisken endnu en gang, er det brakvandsfisk er det nok at have store sten lagt hist og her med et par planter her og der.
    Er det saltvandsfisk, skal du nok overvejee at komme coraler i smiley
    Mens at ferskvandsfisk har det super godt når der er godt plantet op smiley

• #8   13. feb 2012 Så har jeg et spørgsmål mere! smiley

Jeg kunne godt tænke mig to små fisk og de skal gerne blive ved med at være små! Derud over vil jeg gerne have to maller og så ikke flere! Hvor stort et akvarie ville i mene ville du til disse? gerne liter.. smiley

• #9   13. feb 2012 Ja igen hvilke fisk???, vi har malawicihlider og saltvandsakvarie :-)))

• #10   13. feb 2012 Hvilke slags små fisk er brakvandsfisk? smiley

• #12   13. feb 2012 Mia J : Husk at være opmærksom på at i deres fulde størrelse så bliver de 30-40 cm. lange og 10-15 cm. høje og lige så brede, det betyder at det er en fisk der har det bedst i 400+ liters akvarie per fisk smiley

• #13   13. feb 2012 Jeg vil slet ikke have så store fisk - en af mine venner havde nogle fisk og de var ikke ret store og blev det heller ikke smiley Men er uvenner med ham så kan ikke spørge ham hvad de hedder smiley

• #14   13. feb 2012 Trådstarter : Jeg vil nok anbefale dig at købe 2 gubby hanner eller 1 han og 3-4 hunner smiley

Da du vil have maller vil jeg nok overveje et 54L akvarie de kan købes med pumpe, termometer, varmeleame og lys samt startfoder til 3-400 kr smiley

• #15   13. feb 2012 "Synes godt om Mette N's kommentarer" smiley Vi har selv haft et 720 liters akvarie, og det er dejligt at der er en anden, som har fat i de helt rigtige fakta om fisk smiley

• #16   13. feb 2012 Normalt når jeg har fisk siger både min far og jeg 1cm fisk for 1 ltr vand
    Og det plejer at passe rigtig godt.. Vandet i selve akvariet skiftede vi i små etaper en gang hver anden uge bare for at skifte lidt ud i det, planter kommer jo an på hvilken art man køber osv da nogle holder længere tid end andre og nogle sætter selv skud af.

Jeg har både haft prinsesse chiklider guppyer maller mollyer kamp fisk neon fisk slør haler og forskellige andre lige pt har min far og jeg et stort 350l med nogle forskellige chiklider. og det passer egentlig sig selv uden de store problemer vi skifter self vand engang i mellem også fodrer vi 2 gange om dagen..

• #17   13. feb 2012 smiley You Will Always Be In My Heart smiley Miss You smiley .: ALLLLLT for mange fisk i sådan et lille akvarium.....!

fingerreglen er 10 cm pr. fisk.

Jeg har 3 akvarier.

1 x 19 liter fra netto som bruges til yngleavkarie.
    1x 60 l m. 4 kampfisk hanner hvor den er delt op så de ikke kan se hinanden...´
    1x 180 L. med 12 kampfisk hunner og 4 maller.

Vil sige at man skal på ingen måder have akvarier under 54 liter hvis der skal gå mere end 1 fisk!

man skal skifte vand i en gang om ugen ca. 25%
    planter kan udskiftes så tit det vil når akvariet har den rette balance.

Det tager MINDST 40 dage at oprette dette og derfor fraråder man fisk i dette tidsrum da der ofte sker dødsfald. "Når der efter 2-3 uger er dannet en bakteriekultur i akvariet, er det tid at tilføje fiskene. Det er meget vigtigt at fiskene introduceres gradvist, da bakteriekulturen i filteret først vil være veletableret efter 4-6 uger. "

http://akvarieleks.dk/Bagefter.htm

En god ide er at tilmelde dig www.akvariesiden.dk og læse om den type fisk du skal have og hvor mange liter, belysninger og temperatur de skal bruge!

• #18   13. feb 2012 og maller de bliver store med tiden smiley ellers skal du ud og betale 500 kr. pr stk.

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/

Husk at læse om deres behov for akvarie, lys, temperatur, vandets hårdhed m.m.

• #19   13. feb 2012 Mette N:
    Hvor har du set et så billigt akvarie henne med alt?

• #20   13. feb 2012 Tina A: De er tit på tilbud i div dyreforretninger smiley ihvertfald i 54 l str smiley

Du kan faktisk få sugemaller der bliver ca. 5 cm som fuldvoksne, uden at koste al verden smiley

Har selv haft og ynglet lidt med killifisk, en rimelig nøjsom
    fisk som også er sjov at iagttage, flotte farver (hannen) og ok nem at få til at yngle smiley Bare undgå de annuelle af dem da de ikke lever mere end et års tid (deraf også betegnelsen) Holdes bedst 3 sammen, 1 han og 2 hunner, da hannen godt kan jage lidt med sine damer smiley
    Sådan her kan en af Killi arterne se ud smiley http://www.akvarieviden.dk/fisk/Aphyosemion_gabunense_gabunense-2095

• #21   13. feb 2012 Er det muligt kun at have hanner eller hunner? For vil helst ikke de formere sig smiley

• #22   13. feb 2012 Sådan en killi fisk er dælme flot! smiley
    - hvor store bliver den mindste art og ved du hvad den hedder? smiley

• #24   14. feb 2012 Rie ~Miro~ N: de fleste arter hvis du læser om dem bliver store.... men det klart de kan jo ikke blive 20 cm i et 19 liters akvarium.

• #25   14. feb 2012 Hvor store bliver neon fisk under ordentlige vilkår? smiley

• #26   14. feb 2012 neon fisk skal holdes i flok på min. 10 stk.

De bliver ikke særlig store.. .1 cm vil jeg tro.

• #27   14. feb 2012 Trådstarter: Læs de 2 link jeg har lagt ind.... den sidste vil være god til at spørge og læse om arter, sygdomme,avl, planter m.m.

• #30   14. feb 2012 * Veg * Nu med Snilld smiley ^: Vi har begge typer neonfisk i vores akvarie uden problemer. Der er 20 af hver i et 530 l. akvarie.

• #31   14. feb 2012 Jeg har 3 slags neon i mit 400l. Der er 25 af hver Alm. neon, sort neon og rød neon, de trives fint sammen, de har så mere eller mindre 50% af bunden fuldt beplantet, om det har noget at sige vil jeg ikke gøre mig klog på smiley
    Men de har heller ikke skabt problemer smiley

Kommentér på:
Akvarie og det at holde fisk?!

Annonce