{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.083 visninger | Oprettet:

Holdbar kostomlægning for sukkerafhængig {{forumTopicSubject}}

Ja,som overskriften siger, er jeg interesseret i at høre hvad I har af erfaringer for en god kostomlægning og om I har prøvet at være desideret sukkerafhængige?!

Jeg VED godt at man skal lade det være, holde blodsukkeret stabilt og spise 6-8 gange om dagen - 3 hovedmåltider og 3-4 mellemmåltider. Der ud over skal man spise grove, mættende grøntsager og alt det der.
Jeg har for 3½ år siden tabt 12 kg. ved kostomlægning, der var min sukkertræng dog ikke lige så stor, så derfor ved jeg godt hvad jeg skal spise når først jeg er i gang og der ud over også at jeg skal røre mig noget mere.

Mit problem nu er; jeg har for det første aldrig vejet så meget som nu. Jeg er ikke flov over det, men jeg ved det er for meget. Jeg er 167 cm. og vejer 68 kg. ALT for meget - især fordi jeg ikke er kraftigt bygget, heller ikke spinkelt, men sådan midt i mellem.
Jeg er stoppet med at ryge og det har givet mig 6 kg. ekstra på sidebenene. Mit første mål er at nå min tidligere vægt på 62 kg. og derefter vil jeg gerne ned på 55 kg. som passer meget bedre til mig (da jeg sidst tabte mig kom jeg ned på 56 kg. som ikke var for tyndt)
Efter mit rygestop begyndte jeg (selvfølgelig) at indtage en masse mad, specielt chokolade.
Jeg begyndte lidt smårygning i et par måneder igen, i håb om at tage noget af min sukkertræng. Det resulterede i lidt mindre chokoladeindtag og 2 kg. vægttab, som er kommet på igen, da jeg igen er stoppet med at ryge og har holdt det siden den 2. januar i år.
Det her handler altså ikke om chokoladetræng eller sukkertræng i ny og næ! Det handler om hele tiden! Ikke bare til en god film...bare nogen nævner sukker eller chokolade, så er jeg der med det samme!
Det er hver dag jeg spiser chokolade..gerne et par gange i løbet af dagen. Jeg kan sagtens undvære sodavand, chips, alm. vingummi osv. Intet erstatter chokoladen! Det er dét jeg må ha'!

Jeg er selvfølgelig aktiv da jeg har hest og de fleste herinde burde vide hvad det kræver at ha' en hest :o) Jeg har 4,5 km. derud som jeg som regel cykler. Jeg cykler også til og fra skole..så i alt gerne 10 km. om dagen.
Dog har jeg en plag, så jeg rider for tiden ikke ret meget. Af og til låner jeg en pony at ride tur på, men det giver selvfølgelig ikke så meget.
Til gengæld går jeg ture med min dreng og træner ham fra jorden hvor jeg bruger min krop meget.
Jeg var gået igang med at løbe, men nu hvor min krop ikke er vant til de 6 kg. ekstra har jeg fået skavanker. Jeg er sikker på de går over når jeg har tabt lidt igen, men mit knæ bliver som gele og gør VIRKELIG ondt når det belastes...utroligt hvad 6 kg. på mave og lår gør!
Jeg kan selvfølgelig også se det på mit tøj...det vokser jo ikke med smiley
Sidst men ikke mindst har jeg jo også min lille hund som jeg er aktiv med og går ture med..så jeg får da rørt mig lidt, men ikke nok.
Jeg går i skole 27 timer om ugen, hvor jeg sidder ned! ØV! og arbejder 13-25 timer om ugen på en tank, hvor jeg ikke kan lade chokoladen være smiley

Jeg er efterhånden ved at være ked af min sukkertræng - det gør jo ikke en i bedre humør!

Hvad gør I for at holde jer fra chokolade eller andet sødt? Eller det som I ellers er afhængige af?
Hvordan holder I blodsukkeret stabilt?

En mindre detalje om min krop er, at hvis jeg fx. spiser rugbrød med mager ost og et æg til morgenmad eller en portion yoghurt og et stykke frugt til morgenmad, er jeg sulten efter en time! Hvis jeg der i mod spiser fx. en bolle uden noget, er jeg ikke sulten før 3 timere senere.. Dvs. jeg bliver mættet af stivelse frem for fibre.
Jeg har lige fået målt blodsukker som er perfekt.

Kom med alle jeres gode råd..det mest almindelige ved jeg..og jeg ved jeg skal dyrke mere motion.

Jeg ved også jeg bør tage madpakke med på arbejde, men jeg har SÅ svært ved at modstå fristelsen for chokolade eller andet sødt på arbejdet..

Jeg har også hørt om trikket ved at sluge 2 hele peberkorn om morgenen skulle afholde sukkertrængen - dette virkede ikke på mig :o(

Jeg er jo ikke kun ked af at min vægt hele tiden stiger - jeg er også bange for følgesygdommene :o(

Håber der er nogen herinde med gode råd eller kender en god side med NEMME og lækre opskrifter på al mad. Jeg har en kogebog fra vægtvogterne - men jeg er dårlig til at følge den!
Mest af alt mangler jeg ideer og råd til sukkertrængen, for jeg ved godt hvordan jeg skal leve kostmæssigt korrekt :o)

Tak fordi du gad at læse mit lange indlæg, som virkelig er off-topic!

NB: jeg har vand/væske-eksem som i perioder kan forhindre min mulighed for at skære meget frugt og grønt ud smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Holdbar kostomlægning for sukkerafhængig
  • #1   23. feb 2012 minder meget om min måde at leve på. jeg kan godt tage mig sammen og spise tyggegummi eller drikke vand/light sodavand. undskylder overfor mig selv med at børnene er åndssvage... og gnasker det mørkebrune guf i mig...

    fik enhang at vide jeg havde en candidasvamp i maven... synes det var noget vås og gad ikke købe en dyr behandling, så den er der vel ndnu...men goole det...- så gør jeg også, tænk hvis der var en kur mod chokomani...

    køb rigtig god mørk chokolade med højt kakaoindhold. så spiser man ikke så mget aftal med dig selv du må få 2-3 firkanter pr. dag og nyd det langsomt


  • #2   23. feb 2012 Kia: Skønt jeg ikke er den eneste ;o) Jeg vil klart lige google det.. En sød pige sendte mig også dette link, jeg synes du skal prøve at se: http://woman.dk/article/36322-slip-af-med-din-sukker-afhaengighed?page=1
    Det lyder ikke helt dumt synes jeg ikke..

    Desværre kan jeg lige så godt lige mørk chokolade som lys eller hvid. Det hele kører ned i en smøre.. Det mørke chokolade nydes dog bare med et stort glas kold mælk smiley

    Hvad mener du med at børnene er åndsvage? Altså at din undskyldning for at spise det er at "børnene er åndssvage" eller at de er åndssvage de spiser slik og du alligevel selv finder det frem når de ikke er der? smiley

    Mvh Anna :o)


  • #3   23. feb 2012 (link fjernet) Ikke for sarte sjæle.. Lidt syg undersøgelse, men tankevækkende for dette emne!

    http://ing.dk/artikel/77515-afhaengighed-er-lutter-kemi Lidt viden om hvad afhængighed stimulere i hjernen!



  • #4   23. feb 2012 http://www.sundhedslex.dk/candida-svamp.htm
    Kia hvis du har candida svamp, vil jeg ud fra denne artikel mene du skal få den behandlet, MEN vil dog også mene du havde opdaget den, da jeg sådan kan forstå på artiklen, du ikk er i tvivl hvis du har den.. og den behøver vidst ikke ha noget med sukkerafhængighed at gøre :o)


  • #5   24. feb 2012 Ligesom alle afhængigheder handler sukkerafhængighed vel også om en god portion vilje og selvdisciplin. At man står i mod over for fristelserne.
    Jeg tror ikke, du bare kan finde en kur og så er du ovre det resten af dit liv. Hvis det er på linje med alkoholisme, så vil du være i risiko for at falde tilbage hele dit liv, så det handler om, at lære og sige nej.
    Læg en realistisk kostplan. UDEN chokolade - en alkoholiker drikker jo heller ikke light øl for at komme på vandvognen. En kostplan der er til at overholde og uden mærkelige ting, som kun kan købes nogle bestemte steder/er meget dyre. Alle de underlige kure er stort set umulige at overholde fordi det kræver alt for meget planlægning.

    Og så må du nok se i øjnene at vejen frem er vejen i gennem, så den står nok på kold tyrker. Så forbered din kæreste/veninder på, at du er MEGA nederen i nogle dage og at det så vil blive bedre smiley

    Held og lykke.


  • #6   24. feb 2012 Mht sukkerafhængighed så har jeg været helt vildt sukkerafhængig en gang. Jeg tog en hel måned uden noget som helst sukker, ikke en gang frugtsukker (jeg spiste tilgengæld masser af grøntsager). Det er HÅRDT men det virker, hvis man virkelig overholder det. Efter det, havde jeg slet ikke behov for sukker på den samme måde, og havde jeg lyst til sødt kunne det uden problemer tilfredsstilles med et stykke frygt.
    Det er efterhånden 3 år siden og selvom jeg godt kan få meget lyst til chokolade nu, er det slet ikke i samme grad, som før jeg tog denne "sukkerkur"..


  • #7   24. feb 2012 Anna og Latimer: Du har helt ret, først og fremmest kræver det viljestyrke og ihærdighed.. Man er sin egen selvhjælp og ingen kan hjælpe én før man selv har hjulpet sig selv..
    Men jeg ville høre herinde hvad andre har gjort af erfaringer og hvad de har gode råd, for også at afholde sukkertrængen eller hvad de erstatter det med :o)
    Nemlig, det er de der vilde kure, fra dyre kostvejledere, de er enormt dyre at leve efter og netop som du skriver, alt for besværlige. Det skal jo også være holdbart i længden og til at gå til på en alm. sen hverdagsaften..
    Fx. erstatter jeg ris med bulgur eller speltkerner ELLER brune basmatti ris eller fuldkorns-basmatti... Det er jo noget som er nemt at lave om på..
    Jeg vil ogs mene min daglige kost ikke fejler noget, det er det jeg spiser ud over,,hihi :o) Men det er nok en meget god idé at forberede de nærmeste på at jeg nok bliver pænt irritabel :S
    Tak for din kommentar og din tanke, tak for du ville læse det lange indlæg igennem :o)

    Mette: Det kan være jeg skal prøve at kaste mig ud i det, det lyder bare virkelig hårdt når det også er uden frugtsukker smiley jeg elsker frugt..og jeg glæder mig til sommer hvor der kommer jordbær! Uh altså.. Men det kan da være jeg skal prøve det..
    Fik du ikke meget hovedpine og blev irritabel?
    Hvad spiser du fx. til morgenmad for at holde dig mæt og holde blodsukkeret stabilt?
    Tak for dit råd og tak fordi du ville læse alt det her igennem, det er jo lidt langt :o)


  • #8   24. feb 2012 Jeg blev irritabel (ikke overdrevet, men blev helt klart lidt i de første 14 dage), men så vidt jeg husker, fik jeg ingen hovedpine. Tværdigmod havde jeg vist lettere til hovedpine før jeg gjorde dette end efter. smiley
    Uha, ja, hvad hulen spiste jeg egentligt til morgenmad.. Det er jo ved at være lang tid siden, så jeg har faktisk lidt svært ved at huske det ordentligt, må jeg nok sige.. Men nu spiser jeg ristet (godt) rugbrød med ost - det er lækkert og ganske sundt, hvis man sparer lidt på osten og det er noget ordentligt brød. smiley
    Der kan man jo supplere med lidt grønt, det tager lidt tid at vende sig til om morgenen - men det kan sagtens lade sig gøre. smiley
    Jeg vil virkelig kraftigt anbefale det, det er hårdt, men det er det værd.. Og det var da så lidt.. smiley


  • #9   25. feb 2012 nå jeg blev lige optaget af noget andet, så jeg fik aldrig fulgt op på emnet her, men jeg har haft det i tankerne...

    mht. candida, så havde mine mestre sendt mig til den lokale kloge kone da jeg var frisørelev, og jeg havde fået allergi, som nok ville sætte en stopper for min uddannelse... hun heksede og jeg tænkte hmmm... at gå med en grøn sten i lommen skader nok ikke, meeen jeg tror altså heller ikke den kurerer ret meget allergi... så skulle jeg følge en diæt og tage nogen latterligt dyre piller... ok diæten var rimelig skrap... efter 14 dage og en vægt der viste 48 kg, blev jeg enig med mig selv om at nu havde den diæt vist gjort hvad den skulle, allergi eller ej... så var jeg kort efter ved lægen efter en gang p-piller, hun sygemeldte mig på stedet, og jeg blev aldrig frisør...(snøft) - jeg fandt heller aldrig ud af om hekseriet havde virket... - men jeg fik pengene tilbage for den pakker piller jeg ikke havde nået at bruge...

    Dengang var der ikk så meget internet med billeder på, så det gled ud i sandet med det candida... googlede det så i går...- det har jeg vist aldrig haft...

    Men jeg elsker chokolade og det skal være godt mørkt. alt andet slik siger mig ikke ret meget, jeg kan godt spise det i mangel af bedre, men så tager jeg lige så gerne en gulerod eller en ostemad...

    når mine unger er åndssvage;... tæver den 2. den 1. mens den 3. vælter ting... så den 1. sladrer og den 2. tisser i bukserne mens den 3 .hyler fordi han nu er kommet i klemme, så vil den 1. se video fordi den 2. er gået fra tvét, for at få tørt tøj på, imens den 3. skriger af fuld hals på ny, fordi mor har forladt stuen med den 2. på slæb....og sådan får jeg lyst til at spise et stort stykke mørk chokolade, for jeg var faktisk ved at lægge vasketøj sammen, mens jeg havde sat pastavandet til at koge, for så kan maden være klar når far kommer hjem.... den 2. væltede selffølgelig hele stakken af sammenlagt tøj, ude ved puslebordet, fordi yndlings prinsessekjolen lå i bunken... næsten nederst... suk

    mine børn får stort set kun slik om fredagen, og vi spiser rimelig sundt...

    det der med at købe snolder på jobbet kan du klare på flere måder... det aller letteste er at lade være at tage penge med. nr. to er at hvis man har penge med, så tæl dem op, og læg pengene til side til nyt tøj, rideudstyr- hvad du måtte ønske... snup et stykke tyggegummi i stedet. drik vand til og glæd dig til det nye ? du snart har sparet op til med dine slk-penge.

    jeg spiser typisk en skive rugbrød med ost til morgen kl 7. helst ristet eller lunet i microovnen...2 krus te eller kaffe... kl 10.45 får børnene frokost, jeg spiser selv middagsrester fra dagen før, eller en salat med en dåse tun eller markrel i. så skal jeg ud og og ungerne sove...og bagefter skal den store hentes i skole, så handler vi ind, og får tit et æble eller en bolle at gå hjem på, når vi går fra købmanden. ellers får vi det, når vi kommer hjem. og jeg tagr en kop kaffe til.... og så er der aftensmad næste gang.... og så lige de der 50-100 g mørk chokolade fordelt over dagen, hvis jeg giver mig lov... og der er noget... kan godt undvære, men det er nu meget rart af have til de dage hvor ungerne er "åndssvage" og mit temperament bliver testet....

    jeg er lidt glad for vægtvogternes system mht at styre sit æderi- jeg kan spise meget af stort set alt, men jeg kæmper for at holde mig under 55... jo mere man æder, jo værre bliver ædetrangen... der går sport i at spare vægtvogterpoint op til chokolade, for mig...

    jeg ved hvad der kan kurere min chokoladetrang på 5 min... men det er er bare dyrt, rigtig giftigt og lugter grimt... så hellere chokoladen...


  • #10   28. feb 2012 Kia: Holdda op hvor skriver du mange gode ting her!
    Hmm det lyder som om du har haft noget helt andet end candida! Hvis det havde noget med frisørfaget at gøre og allergi, lyder det slet ikk som det jeg kom frem til med candida..
    Men jeg forstår ikke - det som hende heksekonen gav dig, var det dét som fik dig til at tabe dig eller var du syg med noget som fik dig til at tabe dig? altså det som dine mestre kaldte candida?

    og lidt "sjovt" eller pudsigt at du ville være frisør men ikk blev færdig pga allergi - jeg har også villet været frisør og kom der en kur mod vandeksem vil jeg det stadig.. Det syntes jeg bare lige var lidt af en tilfældighed ;o)

    Jeg kan godt forstå dit temperament bliver prøvet af når ungerne lige har en af dé dage, holdda op - der er knald på! smiley
    Sejt, synes jeg, at du ikke har brug for andet end et stykke mørk chokolade, hihi :o) Eller nu har jeg jo ikke børn (endnu) så jeg ved jo ikke hvordan det er, men jeg har en forestilling om at selv om de er et og alt for en, så kan det også bare blive nok, hvis manden er på arbejde endnu og man står alene med sådan tre favoritter, der bare giver den fuld gas, wow!

    På jobbet ligger problemet mere i at det for nemt at købe slik.. Jeg må ikke købe kontant da jeg står alene, så det giver god nok menning at man ikke må ekspedere sig selv, så derfor har vi alle en konto vi bare sætter det ind på, som vi køber.. for jeg har nemlig ikke kontanter på denne tid af måneden, for så ville det, som du skriver, være supernemt at ligge dem hjemme i stedet for..
    Jeg havde også et nytårsfortsæt om at tage madpakke med, men det frister alligevel meget når der fx. er en hjemmelavet sandwich dernede (som er sunde nok med salat og ciabattabrød) eller de frygtelige hotdogs :-S Jeg vil prøve dit råd om tyggegummi, at tage sådan et stykke i stedet for, når trængen melder sig :o) Det virkede på min rygetræng, så det kan da også være det tager sukker-trængen. Men så bliver jeg jo hurtigt sulten til gengæld?

    Det som du spiser til morgenmad er også en af mine favoritter..men jeg er bare sulten igen en time efter.. Det er så underligt det ikke mætter mig.. I går for første gang, prøvede jeg at få en morgenmad som mættede mig i 4 timer smiley Det var to hjemmebagte havreboller, som i øvrigt ikke smagte overvildt godt, men de mættede mig godt nok længe.. Det er bare ikke så holdbart at spise boller hver dag :S

    Det er rigtig smart med vægtvogternes system, men jeg har nu aldrig forsøgt mig med det. Jeg har kun nogle opskriter fra dem som er rigtig lækre :o)

    Nu skriver du dyrt, giftigt og lugter grimt? Hvad er det der tager din chokoladetræng?
    Jeg har ikke tænkt mig at prøve det hvis det er giftigt, men jeg er bare lige nysgerrig hvad det er ;o)


  • #11   28. feb 2012 Mette: Uuuhm ja, ristet rugbrød med ost, den er super god til morgenmad.. Men som jeg også lige skrev til Kia, jeg bliver bare så hurtigt sulten igen :S Men det kunne da være jeg sku prøve at supllere med et par gulerødder og en halv avokado eller sådan noget og se om ikke det hjælper :o)
    Jeg må hellere komme igang - I skriver så mange gode råd som virkelig giver blod på tanden!

    Tusind tak til jer der har besvaret med lange og gode indlæg :o)


  • #12   28. feb 2012 Nå det var da sjovt med frisør faget....det var diæten der var så skrap, at vægten bare dykkede- kan ikke huske hvad den gik ud på, men jeg måtte stort set ikke spise noget som helst et det jeg plejer..... Det er såmænd bare tobak, der kan tage chokolade trangen.... Det virker også næsten den anden vej... Specielt måske hvis man tog en rigtig 'ladepause' og gik ud i 10 min, trak vejret og lod stadset smelte i munden, i stedet for at hugge det i sig...

Kommentér på:
Holdbar kostomlægning for sukkerafhængig

Annonce