{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.067 visninger | Oprettet:

Hypermobil? {{forumTopicSubject}}

Hej HG smiley

Jeg har i længere tid døjet med ondt i knæer, fodled og hofter, både under ridning, løbeture og bare i dagligdagen. Jeg var derfor til læge idag, og fik at vide, at jeg er lettere hypermobil.
Vi fik at vide, at vi lige skulle vente et par måneder, og se om det ikke blev bedre, og ellers skulle lægen kontaktes igen, og der skulle en fysioterapeut ind over.

Nu vil jeg så høre om der er nogle af jer kloge mennesker der kender til nogle øvelser man kan lave, for at styrke ens led? For jeg er egentlig ved at være rimelig træt af at gå rundt og have ondt hele tiden.
Det skal helst være øvelser man kan lave derhjemme, da jeg ikke rigtig har tiden til at tage alle mulige steder hen smiley

Så hvis i har nogle øvelser; Skriv endelig! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hypermobil?
  • #1   5. mar 2012 Uha, det lyder da træls smiley
    Min fysioterapeut fandt ud af at jeg også er lidt hypermobil - og specielt i min ryg, hvsi man kan sige det sådan.. Jeg klikker hele tiden forkert sammen i ryggen, så bare en eller anden kommer og krammer mig, så knækker min ryg helt vildt :S

    Men jeg fik nogle øvelser med at dreje i ryggen og sådan, for at styrke min ryg, men ved ikke om du kan bruge det smiley


  • #2   5. mar 2012 Piggelin; Det er bare rigtig træls smiley Især fordi jeg får rigtig ondt i mine fodled, når jeg rider..

    Men det er mest i mine fodled, knæer og hofter jeg har problemer, så rygøvelser hjælper nok ikke med benene smiley Men tak for dit svar!


  • #3   5. mar 2012 Har døjet med det siden jeg var 7, holder mig fra at gå/løbe for meget. Ridning, cykling og svømning er godt. Derudover kan du styrketræne og nå rundt om hele kroppen, på det tidspunkt hvor jeg trænede mest, havde jeg mindst problemer. Det handler om at opbygge musklerne, så de kan holde leddene på plads.
    Løb er 100 % no go her, kan slet ikke holde til det.

    Derudover kan du bruge små elastiske støttebind, hvis du fx har problemer i knæ, fodled osv..
    Man skal passe på med at lave noget hvor man gentager den samme bevægelse mange gange, og hvor leddene kommer i ydestillinger.. Der kan dog godt gå lang tid, før man helt ved hvad man kan og ikke kan klare..
    Fx har jeg en del problemer med min ryg, da jeg pga. hypermobile led, slet ikke har kunnet klare at blive smidt af..


  • #4   5. mar 2012 Simone; Jeg løber rigtig meget, og det vil jeg helst ikke stoppe med, da jeg virkelig kommer af med en masse tanker når jeg løber, og derudover løber jeg når jeg skal ud til hestene.. smiley

    Jeg skal ud og have anskaffet mig sådan nogle støttebind til mine knæ, men det må blive efter Hest & Rytter.

    Jeg fik at vide af lægen, at det var dumt at styrketræne - især hvis man blev ''sat fast'' f.eks. med fødderne under en ribbe, når man laver mavebøjninger.

    Jeg er skæv i ryggen, så der har jeg så fået nogle øvelser jeg kunne lave, for netop at bygge muskler op, så jeg blev lige igen. Har flere muskler i venstre side i forhold til højre.

    Men tror da jeg vil begynde at se om jeg kan få trænet nogle muskler op omkring mine led, og se om det hjælper smiley Tak for dit svar smiley


  • #5   5. mar 2012 Har også lige fået at vide at jeg er hypermobil i dag, vidst mest i ankler, knæ og ved tommeltotten.

    Har aldrig haft ondt eller noget på grund af det men det er mit indtryk at muskler hjælper rigtig meget på det. Har fx lige været sengeliggende i ca en måned og er det faktisk stadig delvist, så jeg mistede en hel del knæmuskler så de blev bare ved med at klikke tilbage i en periode men nu hvor jeg har fået dem igen er der overhovedet ingen problemer.


  • #6   5. mar 2012 Jeg har døjet med samme problem i mange år, og for mit vedkommende specielt ved løb og fodbold..... Men det holder mig ikk helt tilbage:)
    Jeg har fået dem der bøjler der kan bøje sig når man rider (mener de hedder springerbøjler) det har hjulpet helt vildt; jeg vred nemlig også tit rundt på mine ankler under ridningen...
    Jeg vil forslå di at købe et back on track støttebind til knæet de hjælper helt vildt!!!

    Håbe du ka bruge mine råd;)


  • #7   5. mar 2012 Altså jeg fik på et tidspunkt lavet et træningsprogram ved en fysioterapeut og ellers har det kun været super godt at styrketræne - kun min skulder har det ikke været så godt for, da den nemt kommer lidt ud af led smiley

    Hvis du kan løbe er det også fint nok, men jeg har knap nok løbet siden jeg var lille, da jeg simpelthen får så ondt i knæer, specielt hofter og også i fodled. Flere muskler kan evt. hjælpe, men ellers er der ikke andet for end at lade være..
    Hvis du får ondt i fodleddene når du rider, er det nok en idé altid at ride med støttebind om fodledet. Rider du med skrå indlæg i bøjlen?

    Svømning er en god måde at få styrket muskelmassen på en skånsom måde hvis det er smiley


  • #8   5. mar 2012 Snefjer: Lyder smart med de bøjler, vrikker selv nemt om når jeg rider og det er godt nok ikke sjovt, når man rider letridning og så li lægger presset på bøjlen, hvorefter foden bare knækker til siden smiley

  • #9   5. mar 2012 Btw, også derfor jeg altid rider i støvler, de gir altså lidt mere støtte..

  • #10   5. mar 2012 Jeg har desværre ikke rigtig mulighed for at bruge andre joiner, da det ikke er mine heste jeg rider smiley på den føe er det islandske stigbøjler, og på den anden er det sikkerhedsbøjler, der klikker op ved pres. Skrå indlæg rider jeg ikke med.
    Jeg har det med at presse hælene alt for meget ned, men jeg er ved at øge bøjlelængden, så det burde hjælpe.

    Jeg skal helt klart ud og have fat i støttebind til knæ og fodled, så håber jeg det hjælper lidt smiley mange tak for alle jeres gode råd smiley


  • #11   6. mar 2012 Nu er det jo altid farligt at give råd når man ikke ved ret meget om det.. Men så længe du passer på din krop, er det så ikke "bare" at træne almindelige styrkende øvelser?
    Fx. at løfte sig langsomt op på tæer og langsomt ned igen for at styrke fodleddet.. Hulahop styrker hofte og lænd.. Og for knæene kan du stille dig ret og strække armene ud fra kroppen og så bøje dig ned i knæene, mens du forsøger at holde ryggen ret..

    Eller prøve almindelig styrketrænende øvelser for hele kroppen..


  • #12   6. mar 2012 Masse af styrketræning af leddene og pakke "leddene" ind, sportstape.. hvis du løber så lad vær med at løb på ujævn underlag, du kan komme til at lave dumme vrid.. Det var det min læge sagde til mig.. har været til speciallæge med min hypermobilitet, har i hele kroppen. Men få din læge til at tjek det, evt. henvise til fysioterapi, de kan hjælpe med øvelser osv.. Samt hvis du træner i fitness center, så få lagt et program som styrker dine led, men skåner dem på sammen tid. og lav øvelserne KORREKT! lad vær med at overstræk ledende, men en prof. kan vise dig hvordan øvelserne skal laves...
    MEN søg PROFESSIONEL hjælp... De ved bedst. smiley


  • #13   6. mar 2012 Cawani - Tak for rådene smiley Det er i hvert fald nogle rigtig gode øvelser, så må vi se om jeg kan finde ud af dem smiley

    Michelle; Som jeg også har skrevet, var jeg til læge igår, og fik så at vide, at jeg skulle vente et par måneder og se om det blev bedre - hvis ikke, skulle jeg kontakte lægen igen, og så ville de sørge for, at der kom en fys ind over.
    Fitnesscenter har jeg hverken tid eller råd til, så det er ikke rigtig nogen mulighed smiley
    Vi blev bedt om at vente lidt med prof. hjælp, og så skulle jeg så prøve at se, om jeg kunne lave nogle få ændringer i min hverdag, både ved at forlænge min bøjlelængde, og holde op med at stå og hvile på siden af fødderne.. Dum vane jeg har fået smiley
    Jeg regner med at få fat i både sportstape og støttebind, når Hest og rytter er ovre.. Alt er vidst efter hest og rytter lige for tiden i mit liv smiley

    Tusinde tak for alle jeres gode råd! smiley


Kommentér på:
Hypermobil?

Annonce