{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.778 visninger | Oprettet:

Jer med Deguer :) {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har købt den sødeste Degu i formiddag, Bob smiley

Og i butikken vi købte den i, sagde manden(som arbejdede derude) at man godt kunne tage dem i halen når man tog dem op, da de så ikke kunne slippe fri...
Så efter jeg kom hjem - fik installeret ham i sit nye hjem, ville jeg give den noget ro, og om aftenen ville jeg prøve at tage den op. Den var lidt svær at fange, så jeg kunne ikke rigtigt tage den "normalt", og derfor jeg tog den FORSIKTIGT og HURTIGT i halen, og fik den op. Men hårene på enden af halen faldt af?

Jeg har googlet omkring det, og jeg fandt da ud af, at man ALDRIG må tage en Degu i halen, da den kan falde af.. smiley

Så mit spørgsmål til jer Degu-ejere - har i prøvet noget lignende? hvad gjorde i?

Det skal siges at den har det FINT nu!! OG at jeg har haft ham ude siden, hvor jeg naturligvis tog ham "normalt" - og hvor min lille Bob var rigtig kælen og nysgerrig... smiley

PS.. Beskriv gerne hvordan jeres bur ser ud/er indrettet... smiley

Hov, det blev et lidt langt forum! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jer med Deguer :)
  • #1   12. apr 2012 du skal aldrig tage dem i halen ihvertfald ikke spidsen da de kan tabe halen.

  • #2   12. apr 2012 Det de gør i dyrehandlere er at de tager dem ved hale roden, så falder den ikke af...

    Men start med at lade den lære dig at kende, og prøv så at løfte lige bag forbene smiley skånsomt for den og dig smiley


  • #3   12. apr 2012 jeg har 2 deguer der har mistet halen.... og de lever fint som om iintet er hændt smiley

    og når man skal tage i haler på dyr er det altid haleroden og aldrig spidserne... det er lidt ligesom øgler der mister spidsen så evt. rovdyr ikke får fat


  • #4   12. apr 2012 Puha Deguér smiley Vilde dyr. Min lille bror er blevet bidt flere gange af vores deguer, som vi kom af med da de var for aggresive. smiley

    Men held og lykke med din smiley


  • #5   12. apr 2012 Ulle junior: de bliver aldrig helt vildt tamme... de må ikke have noget at plastik i buret ej heller buret og alt hvad der er lavet af træ spiser de smiley de er ikke nogle nemme gnavere selvom de ser søde ud

  • #6   12. apr 2012 Kamilla
    Tina
    Det er jeg klar over nu - tak!

    Chokofant.....
    Det lyder voldsomt smiley Min viser bestemt ikke tegn på at være aggresiv - og nu vil jeg også bare gøre den rigtig tam! smiley


  • #7   12. apr 2012 ** eller så tam som de nu kan blive smiley

  • #8   12. apr 2012 de skal også helst have en makker....

  • #9   12. apr 2012 Er da helt lost her! Hvad pokker er en degu???

    /Henriette


  • #10   12. apr 2012 Tina: hvorfor må de ikka have plastik??

  • #11   12. apr 2012 ulle junor: de spiser plastik og det bliver de syge og kan dø af... så dit bur må heller ikke være af plastik

  • #12   12. apr 2012 Manden i butikken sagde ellers, at den kunne trives alene, såfremt man havde den ude regelmæssigt - dvs. gav den opmærksomhed.

    Er jeg blevet fuldstændigt fejlinformeret eller???


  • #13   12. apr 2012 ja det tror jeg bestemt du er....

    de er "flok" dyr og trives bedst i mindre grupper


  • #14   12. apr 2012 I sit hjemland betragtes den som et skadedyr. Det skyldes dens instinkt til at gnave i alt.

    Deguen er, i modsætning til sin større, mere kendte fætter, chinchillaen, et flokdyr, og i naturen vil en flok bestå af en voksen han, en række hunner, samt deres unger. Deres territorium dækker typisk over ca. 5 kvadratkilometer. Deguen får mellem 3 og 10 unger i et kuld, og drægtighedsperioden er 90 dage. Ungerne fødes fuldt udviklede, og dier i ca. 4 uger. Faren hjælper normalt med at passe sine unger. Der er delte meninger om, hvornår en deguunge bliver kønsmoden, alt mellem 7 uger og 9 måneder er normalt.

    Deguen er et flokdyr, og trives ikke alene. Voksne hanner kan dog være svære at sammenføre.

    Deguen trives ikke alene, da det er et flokdyr, men hvis man dog giver deguen masse opmærksomhed, burde den kunne klare at leve alene i fangeskab.


  • #15   12. apr 2012 Det med de aldrig bliver helt tamme passet ikke .. Min søsters er utrolig tamme og meget tillidsfulde..

  • #16   12. apr 2012 de må heller ikke få normalt gnaver foder som marsvin og kaniner... de skal have bestemte piller.... de må faktisk ikke rigtig få noget andet foder... gulerødder kan gå

  • #18   12. apr 2012 Da de i naturen lever i store kolonier vil det være urimeligt at holde deguer alene. de er vant til mange artsfæller omkring sig, så anskaf mindst 2 (en han og 1-flere hunner).
    fra hjemmesiden


  • #19   12. apr 2012 (link fjernet)

    godt råd læs altid om et dyr inden anskaffelse... ellers bliver man hurtigt overrasket


  • #20   12. apr 2012 Hej
    Nu arbejder jeg selv i en dyre handel og jeg ser deguer som søde og enormt fredelig. Meget nysgerrige og nemme at håndtere og gøre tamme, simpelthen fordi de er så nysgerrige, og alle dem vi har haft har været rimelig hånd tamme.
    Men ja træ er vigtigt at have i buret og husk de må IKKE få frugt da de har sukkersyge . Så korrekt foder er meget vigtigt.
    Og ja et bur som ikke indeholder plastic heller ikke med en plastic bund smiley
    Jeg har aldrig mødt eller hørt om en aggressiv degu før, og det mest fantastiske ved dem er at de er dag aktive smiley
    Du skal være meget velkommen til at skrive hvis du får spørgsmål smiley


  • #22   12. apr 2012 Stine:
    Hvad er din søsters bur af? er der overhovedet intet træ eller plastik?


  • #23   12. apr 2012 mit bur af med "tremmer" sådan en slags hønsenet også af metal/stol sider + bund

  • #24   12. apr 2012 Og ja de fungere bedst flere jeg har fået fortalt at de kan blive så kede af at gå alene at de kan gå hen og dø af det
    Så en ven ville være en god idé hvis det kan lade sig gøre at sammenføre 2 fremmede smiley


  • #25   12. apr 2012 Aaargh " Kaniner er sociale dyr fra naturens side af, og man bør derfor holde flere sammen for at opnå optimal trivsel. "

    Kaniner er ikke folkdyr, de er kolonidyr... Man kan godt have flere kaniner sammen, men det kræver godt med plads - ikke de små bure folk normalt har.

    Så måske hjemmesiden har ret omkring deguer men ikke lige kaniner smiley


  • #26   12. apr 2012 krikken: mine 2 link er om deguer

  • #27   12. apr 2012
    Det ved jeg, derfor skriver jeg også " Så måske hjemmesiden har ret omkring deguer men ikke lige kaniner smiley "


  • #28   12. apr 2012 Natasia:
    tak for informationen - det virker godt nok som om at vi ikke er blevet informeret om dens trivsel godt nok!
    Manden sagde at de godt kunne bo i et almindeligt gnaverbur(og det gør min så- dog et kææmpe, men det er af plastik nogen steder.. bunden og det øverste + rør...
    det du skriver med at der skal være flere.. ville endelig gerne have haft to, men de fik jeg jo så ikke.. og nu er problemet at jeg har fået en han, og hvis jeg køber en anden han kommer der jo kaos, og jeg er ikke så intresseret i at få unger..
    (selvom der kun var fire ialt, af deguer - og det var vist far, mor os søskende,.. men hvis jeg så tager hen og køber en anden degu imorgen - kan det så gå? kan de huske hinanden - eller er det helt forgæves? håber du kan hjælpe mig, er godt sur over at jeg har fået så meget forkert information!!
    og ang. foder, fik vi også afhvide at de godt kunne spise almindeligt gnaverfoder, men købte da heldigvis noget degufoder alligevel!!


  • #29   12. apr 2012 deguer er forholdsvis nemme at gøre tamme..
    de SKAL helst være mindst 2 da de ellers nemt kan mistrives
    Deguer har IKKE sukkersyge, men de har nemt ved at udvikle det ligesom chinchillaen som de er i familie med...
    Grunden til der helst ikke må være plastik i buret er at de gnaver meget og det er selvfølgelig ikke sundt at gnave i plastik da de så også automatisk spiser dele af det...
    husk også chinchilla sand som de kan bade i regelmæssig da de bruger det til at holde pelsen ren smiley


  • #30   12. apr 2012 stella:
    den har chincilla sand, men buret det må jeg da hellere fikse hurtigt! men sådan er det jo når man ikke bliver informeret ordenligt!! smiley


  • #31   12. apr 2012 ja desværre er der mange der ikke ved hvad de sælger, men det skulle gerne blive bedre nu hvor der bliver krævet et vist kendskabs niveau smiley

    men der vil jo altid være fritidsarbejdere osv. men forstår ikke hvorfor sælgeren ikke spørger sin chef hvis han er i tvivl... han har åbentlyst ikke kendskab til dyret...

    er selv uddannet i dyrhandel så kender lidt til det smiley


  • #32   12. apr 2012 Stella:
    det er rigtig træls er det! for nu er jeg jo kommet hjem, og kan ikke gøre så meget - selvom jeg da er opsat på at komme til dyrehandel imorgen - hurtigst muligt! smiley


  • #33   13. apr 2012 Hmm, den der med plastik tror jeg nu ikke på, min har et sandbad, der er af plastik, og et løbehjul af plastik, den gnaver i det, ja, men han spiser det ikke, har haft ham siden dec. 2010 han trives fint.

    Ja deguer er flokdyr, men min har det nu bedst alene, og der er ingen herinde der kan sige noget, for i kender ikke mit lille pus.

    Hans bur er halvanden meter langt, en meter bredt og lidt over halvanden meter højt. Der er et løbehjul, husk du skal købe et stort et, ellers ødelægger din degu ryggen, og min erfaring er at deguer elsker løbehjul, jeg har også
    overdelen af et hamsterbur hvor lågerne er taget af, ellers har han plader, grene, vandflaske, madskål.

    Husk, din degu må ikke få for meget foder, eller foder med sukker, eller for meget grønt, de får ler sukkersyge, der kan medføre grå stær, eller blindhed, så at holde degu er faktisk ikke så nem. Selv der laver jeg hans foderblanding selv jeg har to slags foder også blander jeg dem hvor der skal en af det ene og en halv af det andet, grunden til jeg også skal have det andet i er min degu taber vægt på ingen tid, så han skal have lidt fedt.

    Og så der var en der skrev at en degu ikke jan blive tam, ja så er min degu ikke en degu, for han kommer når jeg kalder og han jan løbe rundt på mit værelse, så jo de kan sagtens blive tamme:D


  • #34   13. apr 2012 Lisa og Oskar:
    Det du siger med plastick - betyder det så at mit plastickbur godt kan gå? Der er plastik i bunden, og i toppen, nogle plader som etager og et hjul-(vil dog se om jeg kan indrette det anderledes så der ikke er så meget plastik..


  • #35   13. apr 2012 Men du skal være opmærksom på at du kan risikere at han gnavere sig ud af buret og et bur der ikke er lavet af plastic er klart bedst
    Og det er selvfølgelig altid en fordel at have dem gående sammen fra de er små så det burde ikke give problemer at have søskende sammen men der er altid en risiko for at de ikke kan sammen og måske kan gå sammen måneder eller måske år og pludselig opstår der problemer
    Det er bedst de går flere sammen men der er altid en risiko ved det smiley


  • #36   13. apr 2012 Dette bur bor min søsters deguer i
    http://www.gnavergalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumID=10026


  • #37   13. apr 2012 Jeg vil ringe til dyrhandel idag, og finde ud af flere informationer - og ligen påpege, at jeg altså er blevet fuldstændig fejlinformeret, desværre..

    Ang bur, så leder jeg videre, og kigger lidt på gul&gratis efter brugte bure...
    Bur i dyrehandel se nemlig meget SMÅ og DYRE ud...

    Men nu må vi se hvad der sker, ville endelig gerne have to deguer så, men når min er en han - og jeg ikke er intresseret i af få unger, kunne det jo blive lidt af et problem - selvom de er en "familie" så ved man aldrig hvordan de reagere(som I også har skrevet), men man kunne da håbe... :o)

    Ang negle og tænder.. der er jeg klar over at man skal være opmærksom - men er det en dyrlæge der skal ordne det, eller kan man selv?
    er sliksten iorden?


  • #38   13. apr 2012 Inde på gnaverforum.dk
    Mener det hedder det, der er der en masse tråde om deguer. Ellers kan du altid selv oprette en tråd.

    Altså hvis bunden af dit bur er af plastik skal du passe på, for det var mit første også, min degu gnavede sig ud, der havde jeg så den fordel han kom da han hørte mig.
    Men jeg havde ikke lukket af til ledningerne, men han havde heldigvisikke bidt i nogle, siden den dag har mit strøm været slukket når jeg går, nu har han så et bur med jernbund.

    Selvom min går alene vil jeg stadig råde dig til at få en ven til din, men underligt nok mistrives min hvis der er flere end ham i buret.

    Men derfor alle de folk jeg råder om deguer, dem råder jeg til at have mindst to.


    Hvis du skal have nyt bur så husk deguer elsker at klatre, men lad vær med at købe et bur med plastik bund, medmindre tremmerne går helt jeg til bunden


  • #39   13. apr 2012 Lise og Oskar:
    Jeg har kigget på et nyt bur, og har faktisk fundet et jeg er intresseret i, så nu skal jeg bare have skrevet til vedkommende, og så håber jeg jeg får buret smiley

    Det du skriver med at få to..Så tror jeg det bliver svært - som skrevet længere oppe, da det jo er en han, jeg har.. Men man kan da håbe at de kan huske hinanden.. Dsv har jeg ikke mulighed for at komme til dyrehandel før om et par dage..
    Min ser dog ud til at have det fint - jeg giver den nemlig en masse opmærksomhed - og hvem ved, når den er blevet helt tam, måske den så også kan klare sig alene?


  • #40   13. apr 2012 Okay, det lyder jo godt med buret:D

    Men hvid du en dag skal til dyrlægen, så vælg en med speciale i gnavere og smådyr, ellers kan det gå helt galt.

    I stedet for alle de sten man kan købe, ville jeg bare give grene, husk deguers tænder skal være gul- orange.

    Hvis du bor tæt på en zoozity, så har de noget godt foder til deguer, det fra mærket selective, mener jeg, det er i en blå pose og det er i firkanter, men det lugter.

    Så hvis du vil give ham sådan noget som "slik" så ikke for tit, da de jo har tendens til at få sukkersyge.

    Det kan godt være din degu har det fint alene.
    Jeg har endda fået min tjekket ved dyrlæge, og han synes min degu så ud til at have det fint.

    Så held og lykke med din degu.

    Men hvis det ikke går med det bur du har kig på så kan jeg anbefale dette. Købte det selv brugt uden den øverste trekant

    http://dyreriget.dk/stuefugl-11/bure-volierer-12/stuevoliere-911.html

    Og i mit første indlæg skrev jeg hvad jeg havde i mit bur, jeg har også hængekøjer, men dem kan du godt regne med skal skiftes en gang i mellem, de kan godt begynde at lugte af tid, og blive gnavet helt ned:D


  • #41   13. apr 2012 ja det er rigtig godt smiley
    Tusind tak smiley


  • #42   5. aug 2013 Jeg har to degutøser fra marts smiley de trives i et STORT fuglebur, med masser af ting de kan lege med som når deres foder er tomt ligger jeg den papdims hvor deres foder var i ind til dem så ligger de og nærmest smadre den med tænderne.. Men deguer er lidt et svært kæledyr og holde smiley man må ikke holde dem i halen (hvis højst nødvendigt så helt ind til roden tæt på rumpen) og de kan ikke tåle sukker da de har tendens til sukkersyge, samt hvis de skal gøres tamme, skal man bare snakke med dem hver dag og bare lokke dem med foder smiley

  • #43   5. aug 2013 en degu må aldrig tages i halen

  • #44   5. aug 2013 Chokofant: Vi har i alt haft 17 deguer (har 6 nu) og vi er kun blevet bidt 3 gange (1. gang panik, 1 gang mor der beskytter unger, 1 gang for der beskytter mor med unger) så stop lige med at skære alle over med en kam

  • #45   5. aug 2013 men de må ikke være i plastik og træbur er ikke en god idé da den så æder sig ud

Kommentér på:
Jer med Deguer :)

Annonce