{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  2 hestetrailer - må trække 1200 kg??
  • #1   9. maj 2012
    Det kommer an på hvad traileren må trække, hvad du har kørekort til osv.

• #2   9. maj 2012 De kommer an på om den der køre har trailer kørekort.

• #3   9. maj 2012 * hvad bilen må trække

• #4   9. maj 2012 Du må køre med 3500kg og hvis bil +trailer+ hest ikke vejer over 3500kr så må du gerne. og ellers på du ikke.

• #5   9. maj 2012 Man kan gå ind til politiet og få nedvejet sin bil( Det har min mir gjort) og så måtte hun køre med almindelig trailer og en hest i.

• #6   9. maj 2012 Bilen kan trække 1200 kg, har alm. kørekort, ikke noget trailer kørekort.

• #7   9. maj 2012
    Hvornår har du taget dit kørekort+

• #8   9. maj 2012 Da må du ikke.. smiley Når du har almindelig kørekort er det tillatt totalvægt på bil og trailer der gelder. Ikke aktuel vægt..

• #9   9. maj 2012 Det er nu min far der kommer til at kører, han har kørt med hestetrailer før.

• #10   9. maj 2012 Kig her

http://www.sikkertrafik.dk/I-bil/Anhaenger.aspx

Herinde får du mange forskellige svar;)

• #11   9. maj 2012 Med trailerkørerkort må man trække alt.

Med alm kørerkort må trailerens totalvægt max være bilen totalvægt + 50kg.

• #12   9. maj 2012 Okay, bilen kan godt, men må ikke, men det er kun når jeg skal til stævne hvilken er max 2 gange om måneden. kun i mit eget disrikt

• #13   10. maj 2012 Ja bilen må gerne med trailerkørerkort.
    Bøde for at kører uden er 5000kr og det koster 3000-4000 kr for et trailerkort.

• #14   10. maj 2012 Du må uden trailer kort køre med 3500kg i alt.
    Dvs bil, trailer, udstyr og hest skal veje under 3500kg.

Hvis bilen må trække 1200kgskal du regne trailers vægt ud, og der efter kan du finde ud af om trailers vægt pluds din hest vægt overskrider 1200kg

• #15   10. maj 2012 Men kqn ikke huske om reglerne er blevet lavet om så hvis du skal køre med mere end 750kg skal du have trailer kørekort

• #16   10. maj 2012 Ligegyldig om man har trailerkørekort eller ej har selve bilen vel en makxvægt - nogle biler har simpelthen bare ikke kræfter til at trække to heste på en gang..

• #17   10. maj 2012 Har også svaret på HN - men her kommer den igen smiley

Du skal overholde flg. regler for at køre med heste trailer - forskellige faktorer spiller ind vedr. kortet men det er også vigtigt at undersøge om bilen må trække læsset og om du eventuelt kører med overlæs - og det er UANSET om du har BE eller ej - husk det er ikke kortet der bestemmer hvad du må:

pkt 1) Find bilens vægt og det den må trække på reg. attesten.
    ex.: min personbil vejer 1300, den må trække 1300. Jeg sætter en Brenderup trailer på der totalt vejer 1500 og har en nyttelast 780 kg (dvs. den må laste hest op til de 780 kg). Men da min bil kun må trække 1300 kan jeg læse traileren indtil trailer + hest vejer 1300.
    Traileren vejer 720 kg og min hest vejer 500 kg. Trailer og hest vejer derfor totalt 1220. Jeg må gerne køre med omtalte trailer og hest der jo vejer 1220 (både med og uden et BE kort)

Pkt 2) 50 kg reglen. Det du trækker må ikke veje 50 kg mere end bilens egenvægt
    ex.: Min bil må som sagt trække 1300 og bilens egenvægt er 1300 derfor overskrider jeg ikke 50 kgs reglen (jeg må køre uden BE kort).

Pkt 3) Bilens totalvægt + trailers totaltvægt = må på et B kort ikke overstige 3500
    ex.: min bil = 1850 + 1500 = 3350 der jo så betyder at jeg må køre uden BE kort.
    ex.: min 4hjulstrækker 2500 + 1500 = 4000 der betyder at jeg skal have BE kort

Alle 3 punkter konkluderer derfor at jeg må køre med min familiebil (citroen Xsara 1.6hd), min hest og en trailer uden BE kort
    Men når jeg kører med min 4 hjulstrækker (som jeg gør normalt) overstiger jeg pkt. 3 og skal derfor have BE kortet

• #18   10. maj 2012 Har taaget Det spørgeskeam, på sikkertrafik, og den siger at jeh godt må trække en 2 heste trailer, men 1 hest i.

• #19   10. maj 2012
    Det har intet og gøre med om der kun er 1 hest i en 2 hestes, det er bilens vægt, hvad den må trække og trailerens vægt

• #20   10. maj 2012 Krikken

JO: pkt 1) hvis min bil må trække 1300 og trailer vejer 675 må jeg laste den med en hest indtil 1300...
    - hvis min hest vejer 600 kan jeg derfor køre med den uden BE kort og lovligt rent vægtmæssigt.
    - hvis mine ponyer vejer 200 hver, må jeg køre med 2 ponyer (i alt 400)

Så jo det kommer OGSÅ an på hvor mange heste der er i.

Men ALLE punkter SKAL være overholdt i ovenstående

• #21   10. maj 2012
    Selvfølgelig kommer det an på om der er to heste pga. vægten smiley

Men det hedder ikke at man ikke kun må have 1 hest i en 2 hestes eller at man ikke må kører med en hest i en to hestes når man ikke har BE kører kort ;).

Det kommer an på vægten af hestene ja - men ikke "bare" hvor mange de er.

• #22   10. maj 2012 Nej, når man har B-kørekort så er det TOTALVÆGT, ikke aktuel vægt på trailer der gelder. Altså trailerens max, uanset om du læsser en eller to heste i.

Om bilen kan trække 1200 må trailerens totalvægt være 1200. Hvad du læsser i traileren gør ikke noget (så længe det ikke overstiger 1200 tilsammen).
    Men man finder vel ingen 2 hestes trailere der har en totalvægt på 1200? Så skal den sgu ha en meget lav egenvægt...

• #23   10. maj 2012 Hege:
    Pkt 1 i mit indlæg er altså korrekt. Det er rigtigt som du skriver at man også skal tage hensyn til pkt 3 om totalvægt men jeg må godt køre med en trailer med 1 hest i sålænge den IKKE overstiger det bilen må trække - altså hvor meget trailer+ hest vejer i alt. Og det kan som jeg skriver i mit ex godt gøres med min bil på et B kort

• #24   10. maj 2012 Jeg har altså taget det der kørekort, og vet meget godt hvad der er korrekt og ikke. Og nej, det er ikke den aktuelle vægt (altså hvad hest + trailer vejer), det er hvad totalvægten til traileren er..

Fra http://www.sikkertrafik.dk .

Hvis du har almindeligt kørekort (Kategori smiley

Du må altid køre med en anhænger med "Tilladt totalvægt" op til 750 kg - uanset at den samlede totalvægt overstiger 3500 kg.

Hvis du vil køre med en anhænger med "Tilladt totalvægt" over 750 kg skal 50 kg-reglen og 3500 kg-reglen være opfyldt.

1. 50 kg-reglen: Bilens "Egenvægt" + 50 kg** skal være større eller lig med "Tilladt totalvægt" for anhængeren.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere end "Tilladt totalvægt" for anhængeren.
    2. 3.500 kg-reglen: "Tilladt totalvægt" for bilen og "Tilladt totalvægt" for anhængeren må ikke overstige 3.500 kg.
    Hvis du har erhvervet kørekort før 1. maj 2009 må du alternativt benytte bilens koblingsvægt, hvis den er lavere end "Tilladt totalvægt" for anhængeren.

• #25   10. maj 2012 Jeg har også BE men måtte gerne køre med min bil + trailer som beskrevet før kortet. Det var da jeg fik 4hjulstrækker og 2 heste jeg var nødsaget til at tage kortet

• #26   11. maj 2012 Som jeg skriver skal alle punkter (som er dem du også nævner) være opfyldt - men pkt 1 gælder også.

• #27   11. maj 2012 Hvor har du fået at vide du måtte køre med det? Det er sgu forkært, og det siger både politi og kørelærere.. Så havde du blevet stoppet ville du få en stor bøde..

• #28   11. maj 2012 Der er masser der kører på B kort med 1 hest i en 675kg trailer (total 1500) og det er fuldt lovligt så længe man ikke har overvægt på bilen (hvad bilen må trække) eller totalvægt på begge køretøjer ikke overstiger 3500

• #29   11. maj 2012 af politi, kørelærer, folk der kører med læs dagligt osv osv osv

• #30   11. maj 2012 når jeg taster mine oplysninger ind som om jeg har et B kort med de ovenstående oplysninger får jeg dette svar:

<b>Resultat

Du må gerne køre med den nævnte kombination af bil og anhænger. Du må højest laste anhængeren med 625 kg</b>

Det beviser min påstand om at jeg må køre AFHÆNGIG AF HVOR MEGET JEG PUTTER I TRAILEREN...

• #31   11. maj 2012 så behøver vi vist ikke vade mere i den!!

• #32   11. maj 2012 (link fjernet)

På politiets egne sider står det at man skal rægne ud 3500 reglen ud ifra:

Beregning
    Når du beregner punkt 1) og 2), kan du anvende en af følgende vægtangivelser:

1. Påhængskøretøjets registrerede totalvægt, som fremgår af påhængskøretøjets registreringsattest.
    2. Den eventuelt lavere fastsatte totalvægt for påhængskøretøjet (koblingsvægten), der fremgår af bilens registreringsattest.
    (som er når man har nedvejet..)

Det er totalvægt, ikke aktuell vægt. Det er aktuel vægt når man har BE..
    Selv om det er masser af folk der kører på den måde betyder det altså ikke de gør det korrekt.. Jeg kender folk der kører med B-kort til en C-kort bil.... Og folk der kører med 2 heste i en 2 tons trailer, med bile der kun må trække 1500.. Sånn lige fordi de fik lyst eller ikke orket give de penge for det... Og så lige en bekendt der kørte en andens hest, op til herning, uden hestepas og uden E. Han fik en MEGET stor bøde, netop fordi trailerens totalvægt var højere end hvad bilen måtte trække, uden at det oversteg 3500. (Og fordi han kørte erhvervsmessig uden kursus og uden pas..)

• #33   11. maj 2012 prøv nu at være sød at læse svaret fra den side du selv har linket til...

<b>Du må højest laste anhængeren med 625 kg</b>

• #34   11. maj 2012 Den der test kan jeg ikke selv tage, da jeg ikke har en af de der registreringsattester på traileren. Det er en helt anden..

Og når en jeg kender fik bøde LIGE FORDI HAN PUTTEDE HVAD HAN MÅTTE I TRAILEREN, så er det da det der er korrekt..... Han fik til besked at han havde B - og han måtte rægne efter bilens tilatte vægt, og trailerens totalvægt. Hvad han puttet i gjorde ikke en skid.
    De giver ikke ud bøde på nogen titusener uden at de ved hva de taler om vel?? (den gik op i nogen titusener da den os var for manglende pas og kursus)

Men nej, den her discussion gider jeg ikke... Jeg ved jeg har ret. Og alle der vil køre hest skal uanset tage BE inden 2013, da den nye EU-regel nok os kommer hit smiley Så må man ikke køre med mere end 750 kg!

• #35   11. maj 2012 grunden til at politiet skriver sådan der er fordi almindelige mennesker ikke ved hvor meget hesten vejer og hvordan de regner det ud fordi de ikke kan veje vogntoget nogen steder - ligesom når man siger at gravide ikke må drikke overhovedet. Går du sundhedstyrelsen på klingen er det faktisk ok at drikke et glas i ny og næ men da folk ikke kan tackle 'i ny og næ' er man nødt til at lave forbud. Det samme sker her fordi folk ikke kan tackle reglen med hvor meget de må putte i den er man nødt til at 'glemme' at nævne den for så er der færre problemer på vejene.

• #36   11. maj 2012 Så du vil have ret uanset hvad dine egne link kommer med af svar?
    Det er jo ikke just god vejledning til den der spørger kan man sige...

• #37   11. maj 2012 og jo politiet kan godt udstede en bøde i tvivlsspørgsmål. Hvis han har beviser på han har kørt indenfor det tilladte bliver bøden annulleret. Og da politiet ikke har en vægt med sig udsteder de bøden og så er det dit ansvar at bevise dem uret - surt men sandt!

Kommentér på:
2 hestetrailer - må trække 1200 kg??

Annonce