269 visninger
|
Oprettet:
Grundloven § 20 / 42 {{forumTopicSubject}}
jeg skal op i samfundsfag i morgen og har trukket noget om grundloven.
Mit problem er at jeg skal bruge §20 og 42 , men forstår simpelthen ikke §20 tror jeg har forstået 42 .
er der nogen der kan forklare mig det så det er let at forstå ?
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.498
jun 2011
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 293
rettigheder til at visse beslutning, som efter denne grundlov tilfalder rigets myndigheder ( som jeg går ud fra er folketinget osv.), kan ved lov i nærmere bestemt omfang gives til internationale myndigheder, der er oprettet ved gensidige overensstemmelser ( altså myndigheder der mener det samme og er enige) med andre stater til fremme international retsorden (de regler og love der gælder i et retssamfund) og samarbejde
alt i alt rette til at ændre og lave love osv, kan gives til et andet lands myndigheder, såfremt at de mener det samme, altså har demokrati osv, som danmark
jun 2011
Følger: 41 Følgere: 40 Heste: 3 Emner: 24 Svar: 293
til at vedtage lovforslag herom (hvis man gør som beskrevet i stk 1) kræves der et flertal på 5/6 dele af folketingets medlemmer. opnås der ikke det flertal, men dog det til vedtagelse af almindelig lovforslag nødvendige flertal, og opretholder ( sørger for at noget forbliver som det er) forslaget, forelægges det folketigsvælgerne til godkendelse eller forkastelse efter de for folkeafstemninger i paragraf 42 fastsatte regler
forkortet:
når de skal vedtage lovforslag skal der være et flertal på mindst fem ud af 6 dele af folketingets medlemmer. hvis der ikke er det, men der er det nødvendige flertal for almindelige lovforslag, beholder man forslaget og så skal folketingsvælgerne godkende eller forkaster efter de for folkeafstemninger i paragraf 42 fastsatte regler
håber det hjalp dig en lille smule
dec 2004
Følger: 88 Følgere: 124 Heste: 8 Emner: 239 Svar: 992
Grundloven § 20 / 42