{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
538 visninger | Oprettet:

Apropo grimt sprog {{forumTopicSubject}}

Apropo den anden tråd med trusler på livet, på nettet kom jeg i forbindelse med noget andet jeg har læst på facebook til at tænke;

Hvad må man egentligt skrive på nettet? Må man svine folk til - lærere, betjente osv. - må man bare give den fuldskrue med diverse ikke skønne ord alla; møgluder, forbandet møg so og andet grimt?

Er det kun trusler man ikke må?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Apropo grimt sprog
  • #1   15. jun 2012 Du må ikke skrive ''F-ordet'' trods det er en god gammel oversættelse af at have sammenleje.. Fik en advarsel smidt i nakken pga., så husk endeligt på det smiley

• #2   15. jun 2012 Altså jeg tror at grimt sprog bliver set meget ned på, trods det er meget få der bliver opdaget i det.. Som jeg skrev, så blev jeg opdaget i at skrive f-ordet, og der røg en advarsel afsted, såå... :S

• #3   15. jun 2012 man må ikke skrive hvad man vil om folk.
    eksempel: jeg siger om dig, Hende der er en sindsyg dårlig ved hendes dyr,. lad vær med at købe hest ved hende fordi de er bovlamme og hun tæsker dem. Det kan du godt sagsøge mig for, hvis det er usandt. Men hvis jeg kan bevise det jeg siger, må jeg godt sige det.

Man må ikke fortælle usandheder om folk, det kan få alvorlige konsekvenser. Man må ikke krænke en andens ære.

Straffelovens § 267:
    Den, som krænker en andens ære ved fornærmelige ord eller handlinger eller ved at fremsætte eller udbrede sigtelser for et forhold, der er egnet til at nedsætte den fornærmede i medborgeres agtelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

• #4   15. jun 2012
    Tænker iøvrigt også på skoler hvor elever sviner lærer til på nettet...

• #5   15. jun 2012 Og igen forstår jeg ikke helt folk ikke tænker over hvad de sender af sted, for det første jeg ved godt mange ikke tænker over det herinde da i er unge. MEN når i bliver gamle nok til at søge job, så googler jeres måske nye chef jer, og hvis han finder indlæg skrevet på den måde, eller billeder der ikke burde være der, ja så kan man miste jobmulighed, jeg kender flere som har mistet muligheder fordi de ikke har tænkt over hvad de skriver hvor. Og det er da synd og skam for at sige det lige ud, ved godt jeg lyder gammel nu. men jeg ved bare hvordan det er. Og så synes jeg almindelig pli, og respekt forhinanden er noget der mangler rigtigt meget.

• #6   15. jun 2012 Nåårh, jeg tænker kun på HG smiley
    Og ja det var på HG jeg fik advarslen smiley

Men altså.. Vores skole har også regler for sådan noget.. En lære opdagede engang at en fra min klasse, havde filmet ham undervise, og så lavet en ''bombe'' effekt på den, så det lignede han sprang den i luften.. Den havde han smidt på facebook, og ja..

• #7   15. jun 2012
    så bare man ikke taler usandt eller udsender trusler så må man sige hvad man vil - inkl. diverse mindre kønne ord?

• #8   15. jun 2012 der er jo ytringsfrihed, men man må ikke krænge folks ære, eller true dem på livet.

Men jeg må godt kalde en grim hvis jeg mener hun er grim, det er jo individuelt hvad man mener.

(så vidt jeg har forstået)

• #9   15. jun 2012 Århåhåhåhåhå nogle gange kunne man ønske de mindre kønne ord galt HG.. Der er satme et par ting eller to jeg gerne ville fortælle de små børn herinde, som ikke kan opføre sig ordentligt..

At jeg så har fundet deres forældre på facebook og linket til de samtaler jeg har haft med deres børn, det er noget andet smiley Den virker hver gang..

• #10   15. jun 2012 Ærligt jeg ville blive så skuffet, hvis en af mine børn ikke udviste respekt og pli på nettet.

Håber ikke de sviner folk bare for sjov ... eller truer dem på livet

• #11   15. jun 2012 Nemlig.. Modtog engang nogle virkelig ubehagelige beskeder (OG trusler) fra en pige på 13.. Så fandt jeg hendes mor på facebook, og sendte hende en besked med links og det hele, og siden da har pigen da opført sig pænt herinde..

• #12   15. jun 2012
    Har lyst til at smide et link til forældre hvis de kan findes eller give det til skolen, men skal kigge på folkene hele næste år ( dog ikke i samme klasse ) og de kan nok godt regne ud hvem der har videre givet det...

• #13   15. jun 2012 Ja okay, så kan jeg godt se den..

Fik faktisk engang selv en trussel fra en fra klassen under mig.. Hun ville komme og smadre mig når jeg kom i skole om mandagen, og jeg ved ikke hvad.. Den fik i hvert fald ikke for lidt.. Jeg holdte mig sammen med så mange mennesker jeg kunne den mandag.. Hold da op hun fik mig virkelig til at ryste i bukserne! Hun flyttede så heldigvis en uge efter- kæft det var en fed følelse at se hende vinke farvel til sin klasse, for så skulle JEG ikke gå og være bange mere..

• #14   15. jun 2012 Marie :om du gemmer dig eller ej så synes jeg bare godt man kan bruge hovedet FØR man sviner, eller lige læse det igennem igen, tænke over det en til gang før man trykker send.

jeg er også ret anonym, men selv om jeg ikke var, vil man ikke finde mig svine nogen , nogen steder, jeg synes ikke det er kontruktivt at gøre. Jeg får ikke noget ud af det, og personen der modtager for heller ikke noget ud af det, så hellere få en fornuftig snak ud af det

Lige som når man har en samtale ansigt til ansigt,

• #15   15. jun 2012
    Jeg tror da det er lovligt at skrive ens mening om andre folk, men forskellige sider kan jo have individuelle regler.

• #16   15. jun 2012 Grundloven siger:
    Man har ret til at ytre og formulere sig, som man vil, men det sker under ansvar for domstolene, der altså har ret til pådømme udtalelser, som er i strid med forskellige lovbestemmelser. Det begrænser derfor brugen af ens ytringsfrihed, hvis man ikke ønsker efterfølgende at blive dømt for sine ytringer.

Racismeparagraffen og blasfemiparagraffen er de bedst kendte eksempler på lovgivningsmæssige bestemmelser, hvorefter man kan blive stillet til ansvar for brug af ytringsfriheden. Men også loyalitetsbegrebet (især indenfor arbejdsmarkedet), straffelovens bestemmelser om æreskrænkende udtalelser (ofte omtalt som "injurielovgivningen") samt hensyn til landets sikkerhed (antiterrorloven fx) kan medføre, at en ytrings indhold eller formulering er ansvarspådragende. Desuden er der i den danske straffelov også en paragraf om at man straffes for offentligt at forhåne en andet lands flag [17]. I Danmark er det også forbudt at videregive informationer og billeder om andre folks "private forhold" eller "omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden" - også selv om personen er død (Straffeloven, §264d).

Og om trusler:
    (link fjernet)

• #17   15. jun 2012 Og HG's egne regler ang sprogbrug er:
    1.4 Grimt sprog, udhængning m.v.
    Indlæg eller kommentarer der indeholder grimt sprog, tilsvining eller udhængning af personer eller firmaer, tolereres ikke og vil blive slettet omgående og der sendes en officiel advarsel. Sker det igen vil din brugerkonto blive sat i karantæne og i sidste ende vil din brugerkonto blive lukket. I særlige grove tilfælde forbeholder HesteGalleri.dk sig retten til straks at sætte din brugerkonto i karantæne eller lukke den.

Ligeledes gælder at personer der kritiseres udenfor siden ikke må kunne identificeres, hverken ved hentydninger eller ved andre omstændigheder vedrørende den konkrete person eller dennes virke.

Jeg ved, at dette udspringer fra en bestemt sag her på HG, men jeg kan så informere Jer om, at HovedAdmin er på sagen.

• #18   15. jun 2012
    Såååå man må sige hvad man vil... Bare man ikke sviner et land til, er racistisk, kommer med påstande der der usande eller videre giver "følsomme" ting så som affære folk har?

• #19   15. jun 2012 Ikke helt..

- - - det sker under ansvar for domstolene, der altså har ret til pådømme udtalelser, som er i strid med forskellige lovbestemmelser. Det begrænser derfor brugen af ens ytringsfrihed, hvis man ikke ønsker efterfølgende at blive dømt for sine ytringer.

Dvs, at hvis der i loven findes en paragraf om f.eks trusler på livet, så skal denne overholdes..

• #20   15. jun 2012
    Ja også trusler, det mås man heller ikke.
    Men ellers må man gerne kalde folk diverse mindre kønne ting - ligemeget om det er lærere, betjente, kammerater osv. :o)

For der findes vel ikke love om at man ikke må kalde ens lærer for en møgkælling?

• #21   15. jun 2012
    <b>Krikken ( savner sin maja ) .</b>
    Lovmæssigt nok ikke, men skolen kan jo have regler om at man opfører sig ordentligt smiley

• #22   15. jun 2012 Krikken:
    Jo, det gør der faktisk..
    Gå ca 1/3del ned på denne side.. Under afsnittet om Borgerlige rettigheder og pligter.. Der står det højt og tydeligt:
    http://da.wikipedia.org/wiki/Borgerlige_rettigheder

• #23   15. jun 2012
    kan ikke rigtigt finde det?

Der står kun at noget er normalt for nogle og i nogle samfund, men det gør det ikke lovligt i andre?

• #24   15. jun 2012 I moderne samfund (opståede fra midten af 1800-tallet eller senere) omtales i landenes grundlove som regel blandt andet følgende borgerrettigheder:
    1.beskyttelse af privatlivets fred,
    2.ret til beskyttelse mod bagtalelse og tilsvining,

Dit emne hører da absolut ind under pkt. 2..

• #25   15. jun 2012
    Ah ja har fundet det nu :o)

Hvis de forsætter den skønherlige omtale om læreren så kan det godt være at den kære inspektør får et nys om det :o)

• #26   15. jun 2012 Nu bliver jeg nødt til at spørge!
    Må man bruge bandeord herinde, for at forklare hvad en anden skrev, eller til eksempler? Eller er det også fyfy??

• #27   15. jun 2012 Det kommer lidt an på helheden, LSM..
    Det er altid et vurderingsspørgsmål fra vores side, som absolut ikke er lige nemt..

• #28   15. jun 2012
    <b>Sorte Perler & Welsh Mountains .</b>
    Udnytter lige situationen og takker for det gode arbejde I laver ! smiley

• #29   15. jun 2012 Iiiihhh... Jamen tak, AM... Det er altid rart at få et skulderklap..

• #30   15. jun 2012 Daaaaang... Nu gjorde jeg det igen... Undskyld( C)AM..

• #31   15. jun 2012 <b>Sorte Perler & Welsh Mountains .</b>
    Hvad gjorde du igen?

Så længe du ikke skriver @AM så er jeg glad ;D

• #32   15. jun 2012 hehe... Jeg glemmer altid C'et, så det bliver AM..

• #33   15. jun 2012 <b>Sorte Perler & Welsh Mountains .</b>
    Nåå, hahah. Ingen problem smiley

• #34   15. jun 2012 ©AM .

Løber ind fra højre vroooom *yoink* - "uuh @AM - den snupper jeg" x)..
    Spæner ud igen...

Kommentér på:
Apropo grimt sprog

Annonce