{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
22.462 visninger | Oprettet:

Kalkun bacon - halal? {{forumTopicSubject}}

Jeg får veninder på besøg i aften, og i den anledning vil jeg lave spinatkødsovs (Opskrift jeg har fået af mine veninde for mange år siden).
Problemet er blot at en af mine veninder er muslim, og der er bacon i kødsovsen. Jeg vil derfor bruge kalkun bacon istedet, men det eneste jeg har kunnet finde er kalkun bacon fra den grønne slagter og der er ikke noget mærke på som indikerer dette er halal.
Jeg har læst at alt fjerkræ i Danmark bliver slagtet halal, men der står heller ikke om dette er slagtet i Danmark...

Så nu spørger jeg jer: Er der nogen som ved om det er halal eller om det er slagtet i Danmark (Den omtalte kalkun bacon) og om det er rigtigt at alt fjerkræ i Danmark altid bliver slagtet halal?

Jeg har under alle omstændigheder tænkt mig at spørge min veninde inden jeg propper det i, men hvis der nu i forvejen der var en der vidste det ville det være meget rart at vide smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kalkun bacon - halal?
  • #1   16. aug 2012 Jeg tvivler meget stærkt på at al fjerkræ i danmark slagtes på rigtig halal-vis smiley

• #2   16. aug 2012 Enig med Mint og Pontos Pretos smiley

• #4   16. aug 2012 de fleste muslimer i danmark kan godt spise ikke-halal slagtet kød (selvfølgelig ikke svin), så prøv at spørg hende smiley
    ellers kan du jo lave bacon ved siden af og så kan man tage det hvis man har lyst

• #5   16. aug 2012 Jah som de andre siger rigtig mange muslimer kan godt spise ikk halal slagtet kød nu i danmark.. så spørg hende.. det med fjerkræg bliver hala slagtet tvivler jeg lidt på faktisk

• #6   16. aug 2012 nu findes der jo rent faktisk ikke bacon på en kalkun(-:

• #8   16. aug 2012 Størstedelen af kyllinger halal-slagtes, da vi eksporterer en del. Om kalkuner bliver det ved jeg ikke. Og det foregår som en længere oppe har beskrevet, de bliver hængt op i benene, bedøvet og så står der en og beder en bøn imens halsen bliver skåret over.
    Min kæreste arbejder ved en kyllingefarmer, så jeg skal da gerne dobbelttjekke fakta smiley Men ved som sagt ikke med kalkuner.

• #9   16. aug 2012 i dk slagtes kyllinger ved at de bliver hængt op levende med hovedet nedad. herefter bliver de bedøvet ved at de køres igennem et vandbad med strøm i, og herefter sjæres halsen over. men jeg er altså ikke sikker på at kalkuner slagtes sådan, da den er så stor.

• #11   16. aug 2012 Det skal meget gerne være halal før hun vil spise det smiley
    Men tror bare jeg laver det ved siden af!

Tak for svarene! smiley

• #12   16. aug 2012 Jo det er stadig halal, langt de fleste muslimer godtager, at dyret bliver bedøvet først.
    Det er straks værre når vi kommer til jøderne, de rører ikke kød medmindre dyret er afblødt uden at være bedøvet først, det skal være kosher, altså tilladt i forhold til deres leveregler. Det har vi gjort herhjemme indtil 2005, da blev sådan noget som den frygtelige kasteboks forbudt, men der er desværre stadigvæk lande, hvor dette finder sted.
    Min kæreste har lige pippet ovre fra sofaen, at han mener de kalkunhold der er herhjemme på prof plan bliver sendt til Tyskland for at blive slagtet. Men det er da lidt irriterende, at der ikke står produktionsland osv på pakken.
    Men god ide at lave det ved siden af, tommeltotten op smiley

• #13   16. aug 2012 Den her artikel forklarer det egentlig meget godt og enkelt;

http://samvirke.dk/mad/artikler/svinger-krumsablen.html

Og jeg gentager som så ofte før, køb dansk kød -artiklen giver endnu en meget god grund til at gøre dette, hvis man bekymrer sig det mindste om dyrevelfærd smiley

• #14   26. jul 2013 jeg er så en af dem der ikke ville servere halal til mine vendinder, det ville jeg ikke støtte, så kunne hun ikke spise alm kød kunne hun ikke spise hos mig...

• #15   26. jul 2013 De kan altså godt spise kød der er slagtet på normal vis smiley

• #16   26. jul 2013 For at det skal være "ægte" halal skulle der have været sagt en bøn for den og det tvivler jeg på smiley

Men ja, alle dyr næsten der bliver slagtet her i dk bliver i forvejen aflivet ved at de får skåret halspulsåren over, den eneste forskel her i DK og fra andre lande hvor de gør i halal, er at dyrene bliver bedøvet først ved strøm eller boltpistol først. Det siger loven de skal smiley

• #18   26. jul 2013 Nu det jo en rigtig gammel tråd i har hevet op..
    Nanna jah det KAN godt spise det men de fleste vil ikke. og det jo deres valg. man skal da ikke tvinge dem til og spise kød som ikke er halal

• #19   26. jul 2013 Ja men om der er sagt en bøn for dem eller ej kan vel være ligemeget så længe det er slagtet i danmark. smiley

• jasmin A
    jasmin A Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #20   18. okt 2014 Jeg synes ikke folk skal svare når de ikke hjælper på spørgsmålet Nina Nielsen. Desuden kan man få halal kalkun bacon i Full House ved Dybbølsbro smiley (selvom det nok er et sent svar)

Kommentér på:
Kalkun bacon - halal?

Annonce