{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

Tror du at nogen venter med at dø? {{forumTopicSubject}}

Ja, som overskriften siger: Tror du så på at nogen venter med at dø til at de har opnået hvad de ville?

Det tror jeg og min begyndelse for dette er at jeg har haft, synes jeg, mærkelig oplevelse med min egen farmor.

Historien i korte træk:
Vi ved godt at min farmor har lidt af diverse kræftsygdomme gennem tiden, men i sommers mistænkte vi at nu var der gået i hjernen og rigtig nok det var det + lunger, lever og tarmene.
I maj/juni måned snakker jeg meget med hende i telefonen. Nogen dage er hun mere klar i hoved end andre (Vi snakker i telefon, da jeg bor i nordjylland og hun i København).
Jeg får dog hende fortalt at mig, min mand og datter snart vil komme over og besøge hende.
Jeg havde dog ikke rigtig overskuddet, så tiden går og min farmor bliver så dårlig at hun bliver flytte på plejehjem og min far tager orlov fra arbejde for at være hos hende.
Jeg fortæller så min mor hvordan det står til med farmor (mine forældre er skilt) og hun siger at vi kører derover på tirsdag. Det var i september.
Dette meddeler jeg min far og han forbereder min farmor på at vi kommer. Hun er på daværende tidspunkt helt væk og har været det i en uge.
Jeg er forberedt på at møde en grønsag når jeg kommer, men den sluger jeg for jeg vil gerne sige farvel til min farmor og min datter vil gerne sige farvel til hendes olde.
Vi ankommer til KBH tirsdag aften og vi tager ind for at besøge min farmor onsdag.
Da vi kommer er hun ude af sengen og hun kan kende os alle, både mig, min mand, min mor og min datter, men hun har ikke set nogen af os i flere år, så vi er overrasket!!!
Vi er der i ca. en time, hvor vi snakker "gamle dage", nutiden og fremtiden. Hun er helt klar i hovedet.
Da den time er gået kan vi mærke at hun er træt og vi aftaler at vi kommer en tur den næste dag.
Da vi kommer torsdag er hun HELT væk!!! Vi kører igen for at kigge forbi senere. Vi kigger forbi senere, stadig HELT væk.
Vi kører fra KBH om aftenen og fredag formiddag ringer min far for at fortælle at nu er farmor død..???

Tænkte bare what??!!! Så hurtigt???

Siden har jeg tænkt på om hun bare ventede på at se den sidste del af familien en sidste gang, for hun var godt klar over hvilken vej det gik...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tror du at nogen venter med at dø?
  • #1   2. nov 2012 ja jeg tror bestemt man i mange tilfælde formår at holde den gående til man har nået en sidste ting, og så derefter slapper af giver slip og dør

  • #2   2. nov 2012 Det ved jeg nu ikke om jeg vil tro, hjernen bestemmer jo ikke hvornår hjertet skal stoppe med at slå.

  • #3   2. nov 2012 Min brors steddatter ventede kun på at hendes far kom fra jylland for at sige farvel til hende før hun dødede.

    Lægerne havde spået at han ville komme for sent, men hun tog en dag mere hvor hun vågnede jævnligt op og spurgte efter sin far om han var kommet.

    Da han kom ind på hospitalet og snakkede med hende i ca små 10 min , dødede hun.
    Så alle sagde at hun kun holdt sig i live til hun kunne få sagt farvel til sin far.


  • #4   2. nov 2012 Du kan vel tænkte dig død eller levende (til en hvis grænse) ligesom du kan tænkte dig syg eller rask. Hjernen har en enorm betydning for hvordan vores krop fungere.

    Jeg er ked af at høre det med din farmor, men sæt pris på at du fik lov at sige farvel mens hun var "til stede". smiley


  • #5   2. nov 2012 Min far døde af kræft for snart 4 år siden. Da lægerne opgav ham sagde de at det var spørgsmål om dage før han døde, men der gik næsten 3 mdr. Han havde nogle ting han skulle have på plads først.Den uge, hvor han døde om fredagen, fik vi hentet ny bil til min mor om tirsdagen og han nåede at få en tur i den. Torsdag sidder jeg i stuen, med ryggen til, da han snakker med præsten, hvor han siger til præsten at nu venter han bare, men at hans mor har fødselsdag, næste dag. Han havde arrangeret, at vi skulle holde min farmors fødselsdag og alle hendes børn og børnebørn ville komme. Fredag på min farmors fødselsdag døde min far. Vi er alle sikker på at han selv bestemte at slippe den dag, for han havde nået det han ville og vidste at vi alle ville være samlet den aften og at min farmor ikke var alene på noget tidspunkt den dag.

  • #6   2. nov 2012 Ja! Jeg er helt overbevist om at man kan " vente med at dø"

    Oplevede det med min egen oldemor, der døde i en flot alder af 97 sidste sommer, desværre bryst kræft. Min olde var sej! Hun boede alene i sin 2 værelses på anden sal, gik selv op og ned af trapper til vaskekælder og for at handle. Hun klarede alt selv, hvad kun hjemme hjælp 20 min om ugen, og det var kun til hjælp med den rengøring hun ikke selv gad længere ( hendes egne ord)

    Nå men min olde var som rigtig mange gamle mennesker, er, af den overbevisning at hun ikke vil være til besvær. Min morfar opdagede at hun begyndte at skræmte lidt, ikke noget slemt, men ville tage hende til lægen. Det ville olde ikke da hun ikke ville være til besvær. Men min morfar fik hende proppet i bilen, og kørte til lægen.

    Hos lægen viste det sig at grunden til min olde skrantede og ikke var tilpas, var at hun havde brystkræft. Hele hendes venstre bryst var væk og der var bare et stort sår fra skulderen og ned til navlen, der var hjemme forbundet bed gaze og plaster?!

    Olde fortalte at hun selv rensede det hver morgen og brugte 3 timer med plaster til fingrene og små gaze stykker på at forbinde det.

    Min olde blev haste indlagt og blev hurtigt meget dårlig, hun havde givet op. Vi snakker maks 2 dage før vi tænkte at nu skulle vi sige farvel.

    Min lille bror ville blive student den sommer, ca 2 uger efter olde blev indlagt. Han lovede hende en dag han var på besøg at han ville komme og vise hende huen, når hun ikke kunne være der til at sætteren på hans hoved( en tradition i vores familie at olde har givetalle huen på, sine egne børn, børnebørn og oldebørn). Olde siger at det vil hun glæde sig til.

    I løbet at nogle dag får olde det bedre, ikke godt, men vi tror ikke længere det værste. Dagen oprenser hvor min lille bror bliver en stolt student. Vi tager op og viser olde huen og fortæller hvordan det gik.

    Da vi skal gå, vi hende begge et kys på kinden og siger sov godt... Olde siger, ja nu kan jeg sove med god samvittighed...

    Dagen efter ringede min mor og fortalte at olde var død...

    Så jeg tror 100 % på at man kan vente med at dø, hvis der er noget man virkelig gerne vil opleve...


  • #7   2. nov 2012 Og alle andres oplevelser bekræfter mig bare i den tanke, at man kan. Holde fast og vente...

  • #8   2. nov 2012 Ja det tror jeg på folk kan.

    Min mormor lå på hospice, vi bliver alle ringet op at hvis vi skal nå og sige farvel skal vi skynde os og komme, hun er på daværende tidspunkt helt væk men hjertet slår stadig så personalet siger hun kan høre hvad vi siger.

    Der går næsten tre timer fra vi får det af vide til vi kan være der, og noget af familien går der mindst yderligere en time før er der, da vi kommer kan vi få kontakt med hende og snakke lidt med hende, selvom vi kan høre hun har svært ved og snakke så højt vi kan høre det. Hun kan også kende os alle.

    Den sidste der kommer er min fætter og hans kæreste og da spørger hun så "er det ved og være nu?"

    Så lukker hun øjnene som om hun sover og snorker også lidt. Derefter vågner hun ikke igen og bliver erklæret død om natten.

    Egentligt var det en dejlig måde og slutte på, ellers har vi ikke følt det ku lade sig gøre før, men måske det kun er nogle der er så bevidste om døden.


  • #9   2. nov 2012 Spændende emne smiley
    jeg tror også på at man kan.

    Da min afdøde lillebror blev født, mistede min mor rigtig meget blod, og var egentlig også ved at dø.. Men hun har senere fortalt at hun tænkte "jeg har 2 børn derhjemme, som jeg skal tage mig af!"
    Og hun lever i bedste velgående nu.

    Det samme med min far. Han har set "døden i øjnene" som han selv siger, 3 gange, og har overlevet hver gang. Jeg er overbevist om at han har tænkt på sin forlovede, og sine børn! smiley


  • #10   2. nov 2012 Min bedstefar ventede også med at dø (også pga kræft), mine far, hans ældste søn, var i Thailand, og han var blevet alvorlig syg og lå hjemme i sin egen seng, vi vidste han skulle dø, så han var kommet hjem. Men min bedstefar lå og ventede på min far skulle komme hjem så han kunne sige farvel, men han fik det værre og min faster ringede til min far i Thailand og min far og bedstefar fik snakket sammen, få timer efter døde han smiley

  • #11   2. nov 2012 har lige 2 eks. mere
    min morfar glædede sig enormt til at fylde 90 og på dagen siger han til min mor "nu kan jeg godt dø" min mor som havde stået for at arrangere festen, tager det for en spøg og siger "du skal vente 14 dage jeg skal lige hjem og hvile ud" 10 dage senere døde han

    min far var meget syg af kræft men ville under ingen omstendigheder tale om det og jeg var den eneste vidste det, han kom på sygehus og om aftenen ville han have at min mor skulle tage hjem og jeg skulle blive, vi snakkede rigtig længe om bl.a. min mor som er en rigtig kyllingehjerne (jeg elsker hende højt) nok skulle bruge en del støtte når han var væk, jeg lovede at gøre alt hvad hun havde brug for ,,, få timer senere døde han fredeligt


Kommentér på:
Tror du at nogen venter med at dø?

Annonce