Går du på STX eller HF? {{forumTopicSubject}}
Kære mennesker
Har i denne uge været på brobygning på HTX og HF. HTX fandt jeg ud af på ingen måde var mig.
HF synes jeg dog var langt bedre og virkede meget godt. Dog er det sådan at jeg gerne vil være veterinærsygeplejersker, men jeg ved ikke hvad kravene dertil er. Synes jeg søger og søger, men kan intet finde om det
Jeg vil dog rigtig gerne have Matematik B, Fysik B og Biologi B eller A. Vil dog også RIGTIG gerne have Spansk A oven i Engelsk A og Dansk A. Kunne jeg ville jeg også vælge Musik C/B.
I mariagerfjord tilbyder de desværre ingen spansk og ingen biologi A
De her ting vil jeg RIGTIG gerne og det er STX som byder det, eller HF i viborg...
Til jer som går på STX, hvordan er det der? Hvordan er matematik B og fysik B der? Altså ligger det lidt over 9 klasses niveau, eller ligger det MEGET over? Hvilke fordele er der ved at gå på STX, som der ikke er på HF?
Til jer på HF, hvordan er det der?
Hvilke fordele på HF som ikke er på STX?
apr 2008
Følger: 21 Følgere: 19 Heste: 1 Emner: 42 Svar: 1.214
jan 2008
Følger: 56 Følgere: 52 Heste: 2 Emner: 176 Svar: 978
Niveauet er/bliver noget højere end 9. klasse, men du skal jo lære det? Lærerne ved godt, at 9. klasse's matematik og fysik/kemi er noget anderledes end på gymnasiet ..
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.612
Men du kan da også tage en STX i viborg? der er to gymnasier + en HF i viborg
Den store forskel på HF og STX er jo, at HF er 1 år kortere, du får ikke årskarakterer, men du skal til eksamen i alle dine fag. På STX skal du op i ca. 7 eksamner fordelt på alle 3 år.
Mht. veterinærsygeplejerske - du skal blot have gennemført folkeskolen. Derduover skal du have en elevplads inden du kan starte på skolen. Men der er ingen krav om gymnasie o.lign. Det er en rigtig svær uddannelse at komme ind på, desværre. søg på www.ug.dk under veterinærsygeplejerske, så kommer der en masse op.
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.470
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 143 Svar: 403
Har selv gået på htx, og har haft matematik på b
Det ligger langt og 9. Klasses niveau.. Men man lære det jo 'fra bunden'.. Jeg kunne godt lide at have det, og har aldrig været en haj til matematik, men fik 7 i min afsluttende eksamen..
Men alle fag er en del over 9 kl. Niveau jo.. Selv c-fagene, og man siger jo også at i starten skal man være forberedt på at falde lidt i karakter, fordi niveauet er det højere
Men nu når du gerne vil være veterinærsygeplejerske, så vær forberedt på det er svært at få elev plads... MEGET svært! Der er få pladser og rigtig rigtig mange om buddet... Jeg har selv søgt i over 1 år nu.. Indtil videre uden held..
feb 2004
Følger: 23 Følgere: 23 Heste: 3 Emner: 143 Svar: 403
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.612
sep 2007
Følger: 51 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 67 Svar: 571
I 9. klasse er det jo F niveau
Hvis du ikke har prøvet ville jeg prøve at tjekke ug.dk ang. din drømme uddannelse.
Jeg tog selv en HF. Startede på STX, men synes at mange fra klassen var dybt useriøse. Mange kom direkte fra 9.klasse, hvor jeg havde taget en 10.klasse først,så var den del mere moden.
Forskellen for mig var at jeg ikke kunne få tysk på HF. Det kørte de ikke med der.
Vi fik altså årskarakterer, men de var ikke gældende, som på STX. Til gengæld skal man til eksamen i ALLE fag, pånær gymnastik, medmindre man vælger det på B niveau på 2. år.
Jeg var glad for min HF. Og mange af de bøger og emner jeg nåede at have om på STX, havde vi også om på HF.
På HF, starter du med matematik på C niveau, men kan vælge det på B niveau på 2. år.
Jeg vil i hvert fald tro at det er ens overalt.
jan 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 312 Svar: 2.013
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.244
Fysik B synes jeg er til at følge med i hvis man er lidt vågen
nov 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 431
Selvfølgelig er fagene et godt stykke over folkeskole niveau. Personligt fatter jeg minus af fysik og klarede mig i gennem det på C med et 7-tal. Men jeg fattede det heller ikke i folkeskolen
Mht. bio A; tror faktisk ikke det er et adgangskrav på nogen uddannelse, der er måske ganske få. Pointe: det er 'spild' af tid, men hvis man kan lide det så skal man selvfølgelig vælge det ;)!
Synes du skal snakke med din studievejleder på skolen omkring hvad adgangskravene til din drømmeuddannelse er. Så er det langt lettere at vælge, for der er en chance for at du kan 'nøjes' med en HF.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.937
Tænker at du forhåbenligt hat interesse i de fag du har valgt - for ellers er de svære og dødens pølse
Dumpede matematik på c niveau og naturvidenskab, fysik syntes jeg også bare var røv kedeligt og lige så naturgeografi. Er en klaphat til tal og naturvidenskabelige fag.
Og ja, det er en del svære end folkeskole - men kommer også an på hvor man kommer fra. Selvom man burde lære det samme, så lære nogle mere eller mindre end andre - selvom pensummet er ens.
okt 2008
Følger: 143 Følgere: 78 Heste: 2 Emner: 340 Svar: 3.096
Nu er det godt nok Mat A jeg har, men vi startede jo også ud med noget C-niveau matematik i 1.g og nu er det så B-niveau, og næste år A-niveau. Men altså man skal sgu følge med, ellers kan man lyn hurtigt være lost, og så kan det være svært at komme med igen
Det samme med fysik
jul 2008
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 12 Emner: 5 Svar: 57
jeg kunne lade være med at hæve mat til A og så tage mit engelsk på A istedet for. Det er næsten det du søger udover jeg ikke har spansk. Hvis jeg havde det kunne jeg ikke have engelsk på A.
Det du søger er to forskellige studieretninger
Og Mat b - tja tjo.. Det er vel svært. Men nu kan jeg godt lide matematik, så synes jo ikke det er specielt svært. gik ud af folkeskolen med 10 og på gym har jeg stadig 10 eller 12. Men vil råde dig til at tage mat på B, da der er flere muligheder
Går du på STX eller HF?