{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.926 visninger | Oprettet:

Går du på STX eller HF? {{forumTopicSubject}}

Kære mennesker smiley

Har i denne uge været på brobygning på HTX og HF. HTX fandt jeg ud af på ingen måde var mig.

HF synes jeg dog var langt bedre og virkede meget godt. Dog er det sådan at jeg gerne vil være veterinærsygeplejersker, men jeg ved ikke hvad kravene dertil er. Synes jeg søger og søger, men kan intet finde om det smiley

Jeg vil dog rigtig gerne have Matematik B, Fysik B og Biologi B eller A. Vil dog også RIGTIG gerne have Spansk A oven i Engelsk A og Dansk A. Kunne jeg ville jeg også vælge Musik C/B.

I mariagerfjord tilbyder de desværre ingen spansk og ingen biologi A smiley De her ting vil jeg RIGTIG gerne og det er STX som byder det, eller HF i viborg...

Til jer som går på STX, hvordan er det der? Hvordan er matematik B og fysik B der? Altså ligger det lidt over 9 klasses niveau, eller ligger det MEGET over? Hvilke fordele er der ved at gå på STX, som der ikke er på HF?

Til jer på HF, hvordan er det der?
Hvilke fordele på HF som ikke er på STX? smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forår Klargøring af Have 4.000 kr.
  • Hovedrengøring 2.500 kr.
  • Justér fødderne så opvaskemaskinen står stabilt 500 kr.
  • Hække beskæring 2.200 kr.
  • Klip hæk ca 20 meter 1.000 kr.
  • Jeg vil gerne installere en ny komfur 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Går du på STX eller HF?
  • #2   2. nov 2012 Mat B på gymnasiet er slet ikke nær det man kender fra 9. klasse. Du regner kun med bogstaver og der skal lyttes efter, hvis det skal forstås smiley Jeg synes dog ikke det var så svært, når man først vænnede sig til det - bare man kan sine regneregler fra folkeskolen smiley Det sværeste er differentialregning - og integralregning, men det er bare det omvendte af differentialregning smiley

• #3   2. nov 2012 Jeg går i 3g på stx har matematik A og kemi A nu. Men har den linje der hedder Mat A, Kem B og Fys B .. smiley

Niveauet er/bliver noget højere end 9. klasse, men du skal jo lære det? Lærerne ved godt, at 9. klasse's matematik og fysik/kemi er noget anderledes end på gymnasiet ..

• #4   2. nov 2012 Mat B er langt over folkeskoleniveau, og du skal kunne rigtig, rigtig mange ting i hovedet osv.

Men du kan da også tage en STX i viborg? der er to gymnasier + en HF i viborg smiley

Den store forskel på HF og STX er jo, at HF er 1 år kortere, du får ikke årskarakterer, men du skal til eksamen i alle dine fag. På STX skal du op i ca. 7 eksamner fordelt på alle 3 år. smiley Men for at komme på HF skal du have 10. klasse, det skal du ikke til STX

Mht. veterinærsygeplejerske - du skal blot have gennemført folkeskolen. Derduover skal du have en elevplads inden du kan starte på skolen. Men der er ingen krav om gymnasie o.lign. Det er en rigtig svær uddannelse at komme ind på, desværre. søg på www.ug.dk under veterinærsygeplejerske, så kommer der en masse op. smiley

• #5   2. nov 2012 Jeg går på STX. Mat B er ikke svært hvis du lytter efter og har en nogenlunde forståelse for det hele fra folkeskolen af. De ved jo godt at der skal bygges langsomt op, så har du ørene ude, så ingen problemer smiley

• #6   2. nov 2012 For at blive veterinærsygeplejerske skal du bare have en 9./10. Klasse.. Men da det er dyrlægen der vælger elever ser de gerne at man har mere end 9 eller 10 klasse. Om det er stx, hf, hhx eller htx har ik den store betydning..

Har selv gået på htx, og har haft matematik på b smiley
    Det ligger langt og 9. Klasses niveau.. Men man lære det jo 'fra bunden'.. Jeg kunne godt lide at have det, og har aldrig været en haj til matematik, men fik 7 i min afsluttende eksamen..
    Men alle fag er en del over 9 kl. Niveau jo.. Selv c-fagene, og man siger jo også at i starten skal man være forberedt på at falde lidt i karakter, fordi niveauet er det højere smiley men jeg var glad for det..

Men nu når du gerne vil være veterinærsygeplejerske, så vær forberedt på det er svært at få elev plads... MEGET svært! Der er få pladser og rigtig rigtig mange om buddet... Jeg har selv søgt i over 1 år nu.. Indtil videre uden held..

smiley

• #7   2. nov 2012 Gået på stx **

• #8   2. nov 2012 Og ja, mht. veterinærsygeplejerske-uddannelsen, skal man være villig til at flytte for at få en praktikplads smiley

• #9   2. nov 2012 Matematik niveauet er en del højere både på STX og HF.
    I 9. klasse er det jo F niveau smiley

Hvis du ikke har prøvet ville jeg prøve at tjekke ug.dk ang. din drømme uddannelse.

Jeg tog selv en HF. Startede på STX, men synes at mange fra klassen var dybt useriøse. Mange kom direkte fra 9.klasse, hvor jeg havde taget en 10.klasse først,så var den del mere moden.

Forskellen for mig var at jeg ikke kunne få tysk på HF. Det kørte de ikke med der.
    Vi fik altså årskarakterer, men de var ikke gældende, som på STX. Til gengæld skal man til eksamen i ALLE fag, pånær gymnastik, medmindre man vælger det på B niveau på 2. år.
    Jeg var glad for min HF. Og mange af de bøger og emner jeg nåede at have om på STX, havde vi også om på HF.

På HF, starter du med matematik på C niveau, men kan vælge det på B niveau på 2. år.

Jeg vil i hvert fald tro at det er ens overalt. smiley

• #10   2. nov 2012 Nu ved jeg ikke så meget om det. Jeg er selv i tvivl om det hedder STX eller HTX for mig når jeg gerne vil være læge. jeg spurgte min UU vejleder (gå i 9.) og hun forslog jeg skulle skrive til eVejledning.dk Hvilket jeg gjorde og de svarede hurtigt og svarede på alle mine spørgsål og mere til. Så prøv det så kan de svære dig på alt hvad du kan spørge om smiley

• #11   2. nov 2012 Nu har jeg matematik på A og det ligger MEGET over folkeskole.
    Fysik B synes jeg er til at følge med i hvis man er lidt vågen smiley

• #12   2. nov 2012 Synes personligt STX er rigtig rart. Jeg ser HF som noget lidt mere 'useriøst' selvom de fagene ligger på samme niveau, der er bare ikke så mange på HF. Der er også folk på STX der ikke tager det seriøst, men ud fra hvad jeg høre så er det ikke helt så mange.
    Selvfølgelig er fagene et godt stykke over folkeskole niveau. Personligt fatter jeg minus af fysik og klarede mig i gennem det på C med et 7-tal. Men jeg fattede det heller ikke i folkeskolen smiley Det er ikke sådan at du kommer fra folkeskole og så er det lige på og hårdt. På grundforløbet gennemgår man langt hen af vejen hvad man lærte i folkeskolen, i hvert fald i matematik. Havde det på B og var rigtig glad for det.
    Mht. bio A; tror faktisk ikke det er et adgangskrav på nogen uddannelse, der er måske ganske få. Pointe: det er 'spild' af tid, men hvis man kan lide det så skal man selvfølgelig vælge det ;)!

Synes du skal snakke med din studievejleder på skolen omkring hvad adgangskravene til din drømmeuddannelse er. Så er det langt lettere at vælge, for der er en chance for at du kan 'nøjes' med en HF.

• #13   2. nov 2012
    Tænker at du forhåbenligt hat interesse i de fag du har valgt - for ellers er de svære og dødens pølse smiley

Dumpede matematik på c niveau og naturvidenskab, fysik syntes jeg også bare var røv kedeligt og lige så naturgeografi. Er en klaphat til tal og naturvidenskabelige fag.
    Og ja, det er en del svære end folkeskole - men kommer også an på hvor man kommer fra. Selvom man burde lære det samme, så lære nogle mere eller mindre end andre - selvom pensummet er ens.

• #14   3. nov 2012 Går i 2.g på STX med Matematik A, Bioteknologi A, Fysik B

Nu er det godt nok Mat A jeg har, men vi startede jo også ud med noget C-niveau matematik i 1.g og nu er det så B-niveau, og næste år A-niveau. Men altså man skal sgu følge med, ellers kan man lyn hurtigt være lost, og så kan det være svært at komme med igen smiley Så du skal have interessen for det smiley
    Det samme med fysik smiley Vi er først startet på det i år, og har lige haft om energi. Nu skal vi have om radioaktivitet, og det er en del mere krøllet end den smule man måske lige har berørt det i folkeskolen smiley

• #15   3. nov 2012 Jeg har Mat B, Kemi B og biologi A. regner med at tage fysik op til B og mat op til A. har dansk A, det har man alle steder smiley
    jeg kunne lade være med at hæve mat til A og så tage mit engelsk på A istedet for. Det er næsten det du søger udover jeg ikke har spansk. Hvis jeg havde det kunne jeg ikke have engelsk på A.
    Det du søger er to forskellige studieretninger smiley
    Og Mat b - tja tjo.. Det er vel svært. Men nu kan jeg godt lide matematik, så synes jo ikke det er specielt svært. gik ud af folkeskolen med 10 og på gym har jeg stadig 10 eller 12. Men vil råde dig til at tage mat på B, da der er flere muligheder smiley

Kommentér på:
Går du på STX eller HF?

Annonce