{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.182 visninger | Oprettet:

hvad er forskellen på efterskole og kosteskole? {{forumTopicSubject}}

ja som over skriften siger hvad er forskellen?
er der nogen der har været på kosteskole eller efterskole?

jeg kunne nemlig godt tænke mig enten at komme på high school eller herlufsholm men hvis der ikke er nogen forskel fra efterskole til kosteskole ville jeg nu helts på high school

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvad er forskellen på efterskole og kosteskole?
  • #1   27. nov 2012 Altså forstår ikke rigtig er det forskellen mellem efterskole og kostskole, eller forskellen mellem high school og kostskole? Altså på en kostskole går de mere op i det faglige og de har ikke så mange linje/valgfag som en efterskole har, og så er det tit at man har en uniformsdag eller at man skal have uniform på permanent. Står selv lige pt og skal vælge imellem Sorø Akademi og Vestbirk efterskole.

• #2   27. nov 2012 Der er ikke rigtigt så stor forskel mere:). Men man siger at kostskoler har flere regler, i gamle dage var detjo et sted man sendte børn hen der ikke opførte sig pænt :).

Jeg skulle have gået på Herlufholm og der er ret stor forskel på den store + en alm. High school.

Herlufholm har uniformer og meget strenge og gammeldags regler, men kan man lide pli og struktur som i gamle dage er det sikkert et fedt sted, har en ven der har gået der i 3år og han var glad for det smiley

• #3   27. nov 2012 Hvis du har muligheden for high school vil jeg klart anbefale dig at vælge det! Du bliver styrket meget mere socialt da det i udlandet er nogle helt andre end her i dk. Også fagligt får du et ordentligt skub og du lærer at der i ingen kære mor er, men at du sagtens kan klare tingene selv eller med din værtsfamilie. Ja du får virkelig en ny familie. Især i usa tager værtsfamilierne unge ind i deres familie og går dig til en del af det. De vil gøre alt for at du føler dig tilpas i deres familie - på visse præmisser selvfølgelig smiley det er virkelig en fed oplevelse du bør overveje hvis du og din familie kan lægge penge til side til det smiley

• #4   27. nov 2012 jeg har valget mellem high school, efterskole og kostskole smiley

• #5   27. nov 2012 hihi en kosteskole er vel der hvor man lærer at feje XD

• #6   27. nov 2012 Vælg Herlufsholm! Det er en fantastisk skole smiley Har selv gået der og var super glad for det.

• #7   27. nov 2012 ville du fortælle noget mere om det samantha? smiley

• #8   28. nov 2012 Jeg har gået på herlufsholm som kostelev (så jeg boede der) og jeg brød mig bestemt ikke om det på nogen måde. Hvis du bor der så forskellen på en 6. Klasser og en 18 årige hvis du ikke går i 3.g er at du må gå en time senere i seng. Du skal gå med uniform hver dag hele dagen, du skal gå i skole hver anden lørdag, til gengæld har du fri mandagen hvor du ikke har gået i skole om lørdagen. Hvis u overtræde nogle af traditionerne som 3.g'erne har så risikere du at få bank. Hvis du er dagelev (du kun går i skole du bor der ikke) så vil du blive set meget ned på at nogle kostelever og jeg kender nogle der har oplevet mobning af den ene og den anden grad. Maden er meget fed, meget varieret men du skal ikke være kræsen heller ikke overfor mad der ikke rigtig smager af noget. Der er selvfølgelig også gode ting ved Herluf, kammeratskabet som du kun får ved at bo sammen med folk på den måde. Du skal gå i kirke hver formiddag hvor der vil blive givet dagens opdate, sunget en salme og sagt fadervor. Så vidt jeg ved så er efterskole på kun 8-9-10 klasse. Kostskole har også gymnasium. Husk herlufsholm er meget dyrt, uniformen er meget dyr og alt det du skal have hvis du skal bo der koster også mange penge. Den 'startpakke' jeg købte da jeg skole bo der kostede omkring 22500 kr. Der var kun det reglementerede i, men lyt ikke til mister (som er der hvor du køber dine ting) du må gerne gå i stof bukser fra fx vila bare de er mørkeblå eller mørkegrå. Er der andet du vil vide om Herluf kan du bare skrive. smiley

• #9   28. nov 2012 Hvis jeg var dig, hvis du gerne vil vælge kostskole, så ville jeg vælge Birkerød kostskole eller stenhus kender flere der har gået der og de siger det er fantastisk. smiley

• #11   8. jan 2013 Pernille - hvornår gik du der? smiley

• Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 443
    #12   8. jan 2013 Jeg har gået på kostskole og var meget glad for det. Der var et super godt sammenhold, og det var hårdt men også fedt at komme hjemmefra og prøve vingerne af. Vi havde fire lærere tilknyttet, som vi kunne gå til, hvis der var noget, og der blev lavet mad til os tre gange om dagen.

Vi havde naturligvis regler, vi skulle følge og pligter i dagligdagen, men det min kostskole lærte mest var selvstændighed - at du selv er ansvarlig for din lektielæsning, for din skolegang og for dine opgaver. Jeg syntes derfor ikke det var den store omvæltning at komme på uni, hvor man selv skal styre holdtilmelding, eksamenstilmeldng og læsning. På den anden side synes jeg også det var hårdt at komme hjemmefra så tidligt.

Jeg har sidenhen boet to gange på College/University i USA, og har begge gange glædet mig over det jeg har fået med i bagagen fra min kostskole.

Mit bedste råd er, at besøge de skoler du kunne tænke dig at gå på, tale med eleverne og lærerne og tale det hele godt igennem med din mor og far. Vær sikker på at det er noget du vil - ikke noget andre presser ned over hovedet på dig smiley

Al mulig held og lykke smiley

• #14   9. jan 2013 Så gik vi der samtidig, ej hvor pudsigt. Var du kost eller dagelev? smiley

• #16   11. jan 2013 Jeg gik der kun et halvt år i 1.g så gik i x. Men har hørt fra mange at der er mega forskel på hvordan man opfatter skolen når man er kostelev og dagelev. når du er dagelev kan du jo bare tage hjem, så reglerne jeg synes jeg var irriterende påvirkede jo ikke dig hehe. smiley

• #18   11. jan 2013 Jeg har heller ikke svært ved reglerne synes bare det var for dårligt at når man endelig bliver 18 så bliver man stadig behandlet som en på 13. Det var svært at forholde sig til.
    Jeg valgte et gymnasium tæt på hvor jeg bor i stedet.
    Tror du har ret i at enten kan man lide Herluf eller også kan man ikke, det er bestemt ikke for alle. Jeg mener bare hvis man gerne vil bo på en kostskole hvor reglerne er lidt mere frie så skal man ikke vælge Herluf.
    Jeg boede på PG

• #19   13. jan 2013 Jeg ville vælge efterskole da jeg ikke ved om hest er mulighed ved de andre muligheder

• #21   16. jan 2013 Ja jeg havde Susanne. Jeg synes hun var rigtig sød. smiley
    Ville heller ikke umiddelbart anbefale at have hest med til Herluf, men det er mere fordi nu mindre du er på skolen/gården nu længere tid tager det at komme ind i fællesskabet. Dem der bor der og har gjort det længe er meget tætte. smiley

Kommentér på:
hvad er forskellen på efterskole og kosteskole?

Annonce