{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  nonfirmant
  • #1   17. jan 2013 Jeg er ikke blevet konfirmeret, da jeg ikke er religiøs. Jeg synes det er ret så fornuftigt ikke at blive konfirmeret smiley

• #2   17. jan 2013
    Størstedelen af de der bliver konfirmeret, burde blive "nonfirmeret" ;o). Selvom jeg dog ikke ser nogen grund til at have begivenheden nonfirmeret. Bare en til måde at skrabe penge sammen på. Burde selv være blevet det, men mine forældre mente ikke at det var ok at holde en fest osv. så.
    Var en bette ego selv.

• #3   17. jan 2013 Hvis man alligevel ikke tror på Gud ser jeg ingen grund til at gøre det. Man kan altid aftale med sine forældre at holde en fest alligevel. smiley

• #4   17. jan 2013 Jeg er nonfirmand. Jeg kan ikke se hvad der skulle være af problemer med at blive det. Jeg synesm jo heller ikke der er noget galt med folk, som vælger at tro på en gud smiley

• #5   17. jan 2013 Jeg syndes det helt fint, at vælge ikke at blive konfirmaeret!
    Syndes dog ikke om ideen ved nonfirmation..
    "hey, jeg tror ikke på gud (Hvilket er fair nok!) men giv mig lige en stor fest og mange gaver alligevel" <-- Sådan lyder det nermest i mine ører, når nogen siger at de skal nonfirmeres! I mmine øjne, er der ikke noget at fejre - Det er det med en konfirmation smiley

• #6   17. jan 2013 Jeg blev "nonfirmeret" da jeg ikke er døbt, og det gad jeg heller ikke smiley
    Vi holdt i stedet for noget familie-tam-tam, hvor folk tog små gaver med. For nu havde mine brødre og kusiner jo fået, så skulle jeg også have ;D
    Bad ikke selv om hverken fest eller gaver, men det insisterede min familie på.

• #7   17. jan 2013 Skal selv nonfimeres . Man fejre at man træder over i de voksnes rækker

• #8   17. jan 2013 Når du bliver konfirmeret, så viser du, at du tror på gud. Når du bliver nonfimeret, så viser du, at du ikke tror på gud. Så det er jo en fin måde, at udtrykke sig på

• #9   17. jan 2013 Jeg tror jeg ville fortryde det hvis det var mig.

• #10   17. jan 2013 jeg synes det er noget pjat at blive nonfirmeret, det jo bare en dårlig undskyldning for at få en stor fest og en masse penge.

jeg ser heller ingen grund til at blive konfirmeret, hvis man ikke tror på gud.
    desuden synes jeg at det er total sindssygt at unge mennesker skal have flere 1000kr og en stor fest fordi de "tror" på gud. De kan få en bibel, det burde være det.

(:

• #11   17. jan 2013 det er da for langt de flestes vedkommende et større og mere modent valg at blive nonfirmeret og dermed bevise sig en smule bevidst om sin spiritualitet end det er at gå med strømmen og blive konfirmeret (uden overhovedet, majoritetens vedkommende, at tro på det nye testamente). Jeg kan slet ikke se hvorfor ikke at bekræfte sin tro på en monoteistisk Gud skulle være mindre fejringsværdigt end det modsatte.

"Når du bliver konfirmeret, så viser du, at du tror på gud. Når du bliver nonfimeret, så viser du, at du ikke tror på gud. Så det er jo en fin måde, at udtrykke sig på" - hold da op en overfladisk måde at se dét på. Konfirmation har med kristendom at gøre, ikke Gud........

• #12   17. jan 2013 Jer der snakker om at man kun bliver nonfirmeret for penge: Der er jo vildt mange som blive konfirmeret af præcis af samme grund. Jeg blev fejret, fordi at jeg "trådte over i de voksnes rækker". smiley

• #13   17. jan 2013 For at være helt ærlig syntes jeg lidt at man er en vat*ik
    Vis man blir konfimeret selvom man ikke tror på kristendom/gud det er jo kun for at få gave+penge . Jeg har selv stået imod en del fra min familie som ikke vil gi gave

• #14   17. jan 2013 Forstår ikke folks fjendtlighed når jeg fortæller at jeg ikke er konfirmeret men fik en fest og gaver alligevel. Det var dog mest for min mors skyld i første omgang faktisk smiley (hun blev skuffet fordi hun havde glædet sig til det) men er alligevel glad for at vi holdt den, det blev en dejlig, mindre fest med de 15 mest fantastiske mennesker jeg elsker aller mest. Hvor vi også spillede bingo xD
    Well, synes bare folk reagerer som om det er vildt unfair at jeg fik den fest nu når jeg ikke gik til præst. Og det fatter jeg faktisk ikke helt!?
    Så bare fordi man ikke vil stå ved at man er religiøs og ikke vil tilslutte sig en religion, så skal man "straffes" ved ikke at få fest og gaver? Hvad hvis man står og vil virkelig gerne have en stor fest ligesom alle andre, men aldrig har været troende? Så vælger man jo netop at blive konfirmeret, hvilket jeg synes er syndt hvis man faktisk ikke kan indleve sig i det og stå ved at være kristen.

• #15   17. jan 2013
    Ja, vildt mange bliver konfirmeret grundet pengene :o).
    Derfor ser jeg ingen grund til at de bliver konfirmeret, lavede selv samme fesne move. Nonfirmeret er for mig bare en måde at få penge på, uden at blive konfirmeret.

Ligesom konfirmation er blevet til noget voldsomt overdrevet hvor folk skraber 30.000kr sammen - til en 13årig?! Det er i mine øjne alt for mange penge, til en med den alder.

• #16   17. jan 2013 Altså, jeg syns ikke man bør nonfirmeres. Enten bliver man konfirmeret eller også gør man ikke, og hvis man vælger konfirmationen fra, så er der vel intet at fejre. Men så vil jeg sige, at jeg synes ikke, at man sådan behøver at være alt for troende, for at blive konfirmeret.
    Jeg er konfirmeret, og det er ikke sådan, at jeg ligger og beder aftenbøn hver aften. Jeg gjorde det for traditionen. Jeg synes det er en god tradition. Sådan er det i hvert fald i min familie. (:

• #17   17. jan 2013 Jeg fortryder at jeg blev konfirmeret - jeg tror ikke på gud, og lever efter Buddha's bud på livet.

Jeg føler ikke mig og kristendom hører sammen på nogen måde - og mener at konfirmationen er en måde at "bondefange" dansker til at være kristne, da man i den alder gør som alle andre for ikke at føle sig udenfor, og faktisk ikke rigtig ved hvad der findes af andre muligheder i livet, og jeg mener også at man ikke har fundet ud af hvem man endelig er på det tidspunkt...

• #18   17. jan 2013 Jeg er selv konfirmeret, men jeg er efterfølgende kommet frem til at det med kirke og især de ting man siger i kirken ikke lige stemmer overens med min sandhed.

Til maj får vi en lille baby (juhuu) og vi er enige om at det ikke skal døbes - til en dåb står man i kirken og lover at man vil opdrage barnet i den kristne tro.. hmm.. hvor mange lever så egentlig op til det?? Jeg er ikke fan af at lyve - så når nu jeg ikke kan love at opdrage mit barn i den kristne tro, så holder jeg i stedet en navngivningsfest for baby - fejrer at baby er kommet til verden og at baby har fået et navn! Når baby engang kommer i konfirmationsalderen vil jeg lade baby selv beslutte om baby vil tro på gud eller ej - altså konfirmeres eller ej. Vælger baby ikke at blive konfirmeret, kunne jeg da sagtens finde på at holde en fest alligevel- en fest til ære for baby (som jo ikke længere er baby, men altså har intet navn.. hehe) Ved så ikke om jeg vil kalde festen nonfirmation, men i hvert fald bare en fest hvor man fejrer dette særlige menneske, bare fordi mennesket er til og ikke fordi man sagde ja til gud i en kirke (hvorefter man ikke holder hvad man lover, men gjorde det fordi man ville have fest og gaver...)

• #19   17. jan 2013 Kan ikke se hvorfor man ikke må holde fest og få penge og gaver fordi man vælger konfirmationen fra? Det sikrer jo netop at folk så ikke bliver konfirmeret af de fokerte grunde. Er selv konfirmeret det er ikke det.

• #20   17. jan 2013 Jamen man fejre jo nøjagtigt det samme smiley . At man træder ind i de voksnes rækker

• #21   17. jan 2013 Syntes de er fint ikke at blive konfirmeret, men at få en fest uden grund? Ej det syntes jeg er dumt. Så kunne man istedet for konfirmationsfesten få en stor 15 års fødselsdag.

• #22   17. jan 2013 Jeg er ikke konfirmeret, jeg tror ikke på Gud, så hvad skulle jeg dog det for? Jeg er heller ikke hvad jeg vil kalde nonfirmeret. Vi holdt bare en lidt større 15 års fødselsdag for mig da det alligevel passede sammen. Hvis ikke det havde passet havde jeg bare ladet være med at holde noget.

Min mand er til gengæld konfirmeret. Ikke fordi han tror på det, men pga gaverne. Han føler sig faktisk bestukket til det. Han fik at vide at han da godt måtte lade være med at blive konfirmeret, men så måtte han ikke få noget. Hvis han blev konfirmeret ville han til gengæld få en rejse til London og en iBook, som forgængeren til MacBook'en hed. Jeg synes sgu det er et strengt valg at sætte en 13 årig overfor, og er der nogen der prøver at bestikke vores datter på samme måde så får de da lov at møde en ildsprudende drage i form af hendes mor (;

• #23   17. jan 2013 Team grafik ...... Du fejre jo det samme O-o

• #24   17. jan 2013 Jeg er konfirmeret, men jeg ville uden tvivl også være blevet det, hvis jeg ikke fik fest og gaver smiley Jeg vil sige jeg er religiøs, men ikke sådan overdrevet, tror ikke på alt der står skrevet i Bibelen. Jeg kan godt lide at "bede". Jeg har lidt et behov for at klage eller takke over det, der sker i mit liv, og på den måde kommer jeg af med det smiley Så vil sige jeg er religiøs, selvom der er meget, der kan være svært at tro på smiley Om ikke andet, så tror jeg på Bibelens budskab.

Nå, men jeg ved ikke helt hvad jeg synes om nonfirmation. Men jeg kan bedre lide idéen om nonfirmation end idéen om at blive konfirmeret bare for gavernes skyld smiley

• #25   17. jan 2013 Jeg er hverken konfirmeret eller døbt, men jeg er heller ikke religiøs, så kan ikke se pointen i det smiley

• #26   17. jan 2013 Hestepigen: Nej det gør man faktisk ikke smiley Ved en konfirmation siger man selv ja til den kristen tro - altså en forsættelse af dåben fordi spædbarnet ikke kan svare for sig selv.
    Jeg syntes bare nonfirmation er noget vås

• #27   17. jan 2013 - skal lige siges jeg heller ikke blev nonfirmeret... Jeg lavede bare ikke noget som helst smiley

• #28   17. jan 2013 Man fejre jo netop at man træder ind i de voksnes rækker, hvilket man forhåbentlig også gør selvom man ikke tror på Gud. Man burde da netop være mere voksen hvis man er i stand til at sige 'nej, det vil jeg ikke' fremfor bare for at gøre som alle andre smiley

• #29   17. jan 2013 Jeg blev konfirmeret fordi jeg er født i kristendommen og fordi jeg gerne ville have en fest med min FAMILIE. Gaverne betød faktisk ikke meget for mig fandt jeg ud af, det var mest familien jeg ville have var der smiley

jeg tror ikke på kristendommen, på gud og jesus. Det fortalte jeg også til min præst og hun sagde at så længe jeg troede på noget, så kan jeg blive konfirmeret... Jeg tror på skæbnen, jeg tror på der er noget længere ude i verdenen, bare ikke gud og jesus smiley

• #30   17. jan 2013 Det var da noget af en alternativ præst... eller måske bare lettere desperat.

• #31   17. jan 2013
    Kom også til at sige til min at jeg ikke troede på gud.
    Så blev jeg trukket til side og fik besked på at overveje det at blive konfirmeret ;o).

• #32   17. jan 2013 Næh ikke desperat smiley

• #33   17. jan 2013 Så vil jeg nøjes med at kalde hende dobbeltmoralsk. Man kan da ikke det ene øjeblik, prædike om at konfirmationen handler om, at "confirm" sin tro på Gud, Jesus etc., men det andet øjeblik fortælle folk, at så længe de tror på et eller andet, kan de blive konfirmeret smiley

Men ja, det er bare min mening smiley

• #34   17. jan 2013 Det er da noget man selv bestemmer. Jeg er konfirmeret, selvom jeg er ateist.

• #35   17. jan 2013 Hun ved bare at det er de færreste her til dags der nu tror på direkte gud og jesus. Jeg tror på noget derude, men jeg tror altså bare ikke på at gud lige har vist sig frem og jesus har fået beskeder derfra og ditten og datten. smiley

• #36   17. jan 2013 Jeg valgte ikke at blive konfirmeret fordi jeg ikke længere synes at blive konfirmeret har noget med kristendommen at gøre! Det er bare blevet et gaveræs! Jeg tror på kristendommens budkskaber! smiley
    Mine forældre foreslog så at jeg fik en "stor" fødselsdag istedet! Men kan virkelig ikke se pointen i at blive nonfirmeret!

• #37   17. jan 2013 Syntes bare nonfirmation er noget vås, syntes istedet man kunne få en stor fødselsdag.
    Altså når jeg får et barn er jeg ikke engang sikker på om det skal døbes, men bliver det døbt kan det frit vælge om det skal konfirmeres eller ej. Men nonfirmeret bliver det altså ikke, istedet kan det få en stor fødselsdagsfest.

• #38   17. jan 2013 Team grafik . Netop og så syntes du at man ikke skal ha sin egen mening men bare blive konfimeret fordi at det gør andre og ellers for man ingen gaver. Jeg vælger ikke at blive da jeg nægter at stå i kirken og sige ja til at jeg tror på kristendommen og gud FOR DET GØR JEG IKKE

• #39   17. jan 2013 Team grafik det er jo bare frivillig tvang .

• #40   17. jan 2013 Vis du blir konfimeret fordi at det syntes mor du skal så for du massere af gaver og en hyggelig dag med familie . Men vis du ikke vil kan du om 2 år få 100 kr ekstra og ingen hyggelig aften

• #41   17. jan 2013 Jeg er konfirmeret, men jeg tror faktisk på Gud og kan sagtens finde på at vade i kirke om søndagen smiley
    At blive nonfirmeret synes jeg er rigtig fint, men dog synes jeg ikke man skal holde en fest. Så hellere holde den fedeste 15-års fest, der virkelig sparker røv, virkelig stor smiley
    Da jeg ellers synes det er lidt ligesom; "Hey, alle mine veninder er blevet gift, det er jeg ikke, men så lad os fejre, at jeg ikke er gift.. Så kom fest kom gaver"

• #42   17. jan 2013 Bumle . Du fejre jo at man træder over i de voksnes rækker

• #43   17. jan 2013 Vis man har fødselsdag for man jo også fest og gaver selvom du ikke tror på gud

• #44   17. jan 2013 Jeg kan så ikke se, at man træder ind i de voksnes rækker? Det gjorde du for 100 år siden, men ikke længere. Du bliver ikke teenager, myndig, student, færdig med folkeskolen eller andet? smiley

• #45   17. jan 2013 Det gør man da, men man kan jo godt skrive, at denne fødselsdag er i stedet for en konfirmationsfest smiley

• #46   17. jan 2013 Fødselsdag har da heller ikke særligt meget at gøre med Gud? Man fejrer jo bare, at man blev født den dag. Jesus fødselsdag fejrer man derimod til jul. Men ens egen fødselsdag har da ikke umiddelbart noget at gøre med Gud? Eller?

• #47   17. jan 2013 Jamen du har jo alligevel fødselsdag der så der blir familien jo samlet alligevel

• #48   17. jan 2013 Regitse det er jo kristendommen man siger ja til også

• #49   17. jan 2013 Jeg tror ikke i forstår, hvad jeg mener smiley
    Det jeg prøver at sige er, at jeg synes det er forkert at holde en fest, når man ikke fejrer noget specielt.

Derfor synes jeg i stedet, at man burde samle familie, venner, veninder, klassen, hvad man nu har, og så holde den fedeste fødselsdag. Og da man jo ikke er blevet konfirmeret, får man nok større gaver smiley

• #50   17. jan 2013 Det er da ikke frivillig tvang, mit barn kan godt få en fest ligeså stor som en konfirmationsfest, men dette bliver en fødselsdagsfest. Og det kan da også være til barnets 13 eller 14 års fødselsdag.

Jeg har bare min holdning og sådan er det nu engang.

• #51   17. jan 2013 Altså syntes det noget underligt noget at folk skal nonfirmeres, og når man er i mellem 12 og 14 er man altså ikke voksen, 95% af alle dem der bliver konfirmeret og nonfirmeret kan ikke huske hvad de brugte deres penge på.

Jeg syntes ikke at folk skal have penge og gaver bare fordi "konfirmanderne" får, når jeg får børn så gør jeg det sammen som min far gjorde for min bror, han fik 5000 kr jep 5000 kr som 14 årig, og han fik selvfølgelig flere penge af de andre gæster. Min far gav min bror en check som først skulle igennem min far for at blive hævet og min far inddrog også alle de penge han fik og samlede dem til en stor opsparing, så når min bror skulle købe noget skulle det igennem min far (vi snakker altså store ting som playstation og computer) Min bror er bliver 17 om et halvt års tid og han har stadig penge tilbage som han kan bruge på nødsituationer eller når han lige står og mangler noget smiley

Syntes at alle ansvarlige forældre burde gøre sådan smiley

• #52   17. jan 2013 Og konfirmationen har intet at gøre med at træde over i de voksens rækker, eller jo i meget gamle dage. Men der blev man heller ikke konfirmeret som 13-årig og det med at træde over i de voksnes rækker betyder at man nu forstår de spørgsmål der i dåben er blevet svaret på. Derved er man voksen og kan svare for sig selv.

Jeg er bestemt ikke troende kristen.

• #53   17. jan 2013 Det er det da . Du kan vælge mellem 2 fester vis du gør som mor siger og blir konfimeret . Men nu er vi hjemme ved os opdraget til at ha vores meninger . Altså der lægger ikke pres på at vi skal konfimeres . For vis du skal konfimeres skal man tro på kristendommen og det gør jeg nu engang bare ikke men derfor skal jeg da ikke tvinges til at sige at jeg tror på det . Men nu er vi bare heller ikke så snerpede over andres meninger for vi er alle lige derfor skal der ikke forskel behandles fordi at man har mod nok til at sige at man ikke tror på ham

• #54   17. jan 2013 Kon/nonfirmation er at træde ind i de voksnes rækker at en eller anden præst så syntes at han ville tjene penge

• #55   17. jan 2013 Nu vil jeg jo så ikke engang døbe mit barn, det skulle da kun være for min kærestes skyld. Ligesom jeg ikke vil giftes i en kirke - Jeg tror ikke på det.

Så kan ikke se hvor den frivillige tvang er, skal ungen konfirmeres så skal det også først døbes. Dette står barnet frit stillet, men istedet for en konfirmationsfest får barnet den fedeste fødselsdagsfest hvor vennerne også kan være med.
    Hvor er det lige at det forkerte er? Syntes ikke man fejre noget ved en nonfirmation og kommer jeg aldrig til.

Sjovt du siger du ikke er snerpet over for andres meninger? Du prøver ikke engang at forstå min, du antager med det samme at jeg vil tvinge mine kommende børn til at blive konfirmeret.

• #56   17. jan 2013 Det var nemt som i at vis folk ikke vil konfimeres skal de ikke det og det kan jeg ikke se at de skal straffes for vis du spørger et barn ville de jo nok hellere ha en ekstra fest for de for jo deres fødselsdag alligevel

• #57   17. jan 2013 Det er de færreste børn der får en stor fødselsdagsfest. Har jeg ihvertfald aldrig fået, og kender ikke nogen som har det udover deres 18års.
    Og hvad så når ungen skal vælge om den vil have en 18års fest eller en stor studenterfest?

Desuden tror jeg personligt ikke det vil være et problem, man skal bare gøre tingene klart for start af. Og når barnet står frit stillet ved ikke at være døbt på forhånd, så er valget fuldstændig op til barnet.

• #58   17. jan 2013 Du får det il at lyde som om, at man har ret til den her fest, og det har man da virkelig ikke.
    Jeg synes det er ligesom at holde en bryllupsfest uden at være blevet gift smiley

• #59   17. jan 2013 Du holder jo også bryllups fest vis du blir gift på rådhuset

• #60   17. jan 2013 Ja, men så er du stadig blevet gift, du er jo ikke blevet konfirmeret, så hvad holdes festen for? smiley

• #61   17. jan 2013 Bumle: Jeg synes ikke man kan sammenligne en konfirmation med et bryllup. Konfirmationen er en bekræftelse på at man nu er blevet gammel nok til at kunne træffe sine egne beslutninger (om det stadig er sådan eller ej er en het anden sag) altså sige ja til kristendommen. Så at man er "stor" nok til at kunne sige at man ikke tror på kristendommen burde da også fejres (det går selvfølgelig an på hvad forældre og børn bliver enige om).

Jeg blev, som den eneste fra min klasse, ikke konfirmeret. Min mor mente ikke at jeg skulle snyde for en fest, som alle andre fra min klasse jo fik, vi valgte at kalde den for en nonfirmation i stedet for en stor 15 års, hvilket den ligeså godt kunne være blevet kaldt.
    For mig betyder det rigtig meget, at jeg har fået lov til at understrege at jeg virkelig har tænkt over hvorvidt jeg ville konfirmeres eller ej, ved hjælp af en fest. Det lyder måske lidt dumt, men jeg har nu været glad for, at jeg fik en fest, og festens tema gik ikke ud på at jeg havde sagt nej til gud, men at jeg var ved at blive voksen. smiley

• #62   17. jan 2013 Okay. Det gik lidt hurtig, så der er nok nogle fejl i ovenstående smiley

• #63   17. jan 2013 Lige præsist

• #64   17. jan 2013 Jeg syntes det er lidt at smidt koldt vand i hovedet på kristendommen..

Holde fest for at man ikke er kristen :S

• #65   17. jan 2013 heste pigen - Nu er det at gifte sig ikke noget der har med kristendommen at gøre smiley

• #66   17. jan 2013 Jeg synes bare det er mærkeligt at sige, at man bliver voksen, for det synes jeg virkelig ikke, man gør smiley
    At holde en fest, fordi andre får den, synes jeg personligt er en rigtig dårlig begrundelse. Egentlig synes jeg konfirmationen er blevet utrolig opblæst, man burde faktisk bare få en middag med de nærmeste smiley
    Og jeg synes heller ikke, at begrundelsen; Fordi jeg tog et valg." Kan bruges, for det bliver man da nødt til at kunne for at klare sig gennem livet, uden at blive bøffet.
    smiley

• #67   17. jan 2013 Beltane: Som jeg skriver til sidst, så var temaet ved min fest jo ikke hvorvidt jeg valgte kristendommen eller ej, men at jeg "er ved at blive voksen" eller hvad man nu ønsker at kalde det. smiley

Bumle: Det kan godt være at konfirmationen er meget opblæst, men helt seriøst, hvor mange familier i Danmark fejrer ikke jul bare fordi at de ikke er kristne. Jul startede jo med at være en fest for Jesus, men nu er det jo - i mit tilfælde - ren gavefest og hygge med familien. Det har rigig meget med tradition at gøre. smiley

• #68   17. jan 2013 Revlis - Så må man kalde det noget andet NONkonfirmation er jo netop at man IKKE bliver konfirmeret..

Så kan man kalde det en overgangs fest..

Desuden bliver du ikke voksen, du er stadig en teenager smiley Det er først den dag du fylder 20 du er voksen og ikke mere er en teenager..

• #69   17. jan 2013 Og nej, jul startede IKKE med at være en fest for Jesus.. Julen startede som lysets fest og var en hedninge ting..

Så kom kristendommen til og så blev julen (desværre) proklameret som noget kristent

• #70   17. jan 2013 Jul fandtes faktisk inden Jesus kom smiley

• #71   18. jan 2013 Er ikke konfirmeret, ej heller nonfirmeret. Jeg ser ingen pointe med en nonfirmation, det er altså bare en undskyldning for at få holdt en fest og modtage gaver og penge.
    Ligeså er der mange der bliver konfirmeret uden at tro på kristendommen, hvilket jeg personligt synes er respektløst overfor dem, som virkelig også er kristne.

Jeg synes at konfirmationer er blevet så overdrevne. Mange, mange tusinde kroner til en 13årig, ej come on.. HVORFOR?

Min søster er kristen og blev konfirmeret, hun fik en familiemiddag der var super hyggelig og oveni fik hun 2000 kroner.

Men det er selvfølgelig folks eget valg :o)

• #73   18. jan 2013 Så spørg jeg så, hvad er der galt i at få en stor fødselsdagsfest istedet? Hvorfor skal festen hedde nonfirmationsfest?

• #74   18. jan 2013 Ibenip: hvordan du kan få det du selv skriver til noget andet end at man (også) bekræfter sin tro på Gud ved en konfirmation forstår jeg ikke helt?

• #75   18. jan 2013 Jeg er på ingen måde religiøs, så jeg blev ikke konfirmeret. Og det vidste jeg allerede fra jeg var ret lille.
    Jeg tror på en måde, det var min måde at gøre oprør på og sige jeg var anderledes smiley (Var den eneste i klassen der ikke blev konfirmeret)

Men min lillesøster skulle døbes i september 2005 og jeg skulle have været konfirmeret april 2006. Så vi slog min "fest" sammen med min lillesøsters dåb i september. Derfor fik jeg heller ikke de helt store gaver, som de fleste får når de bliver konfirmeret. Jeg fik nogle smykker og noget nyt tøj og lidt forskelligt (:

Men jeg må indrømme, at jeg synes det var en fin måde at gøre det på. Vi havde familie og venner samlet og vi hyggede os og fejrede både mig og min søster.

Jeg har aldrig fortrudt! (:

• #76   18. jan 2013 Ibenip: du skriver netop at konfirmation går ud på at bekræfte sin dåb.. og dermed bekræfter troen på gud

• #78   18. jan 2013 Hvis man skulle fejre at man træder over i de voknes rækker burde denne fest tidligst være ved 15 års alderen.

• #80   18. jan 2013 Ibenip: Nej i dåben bliver man optaget i kristendommen og ved konfirmationen bekræfter man sin tro.

• #81   18. jan 2013 Nej Ibenip, ved dåben siger forældrene ja til, at du tror på Gud og at du skal opdrages i den kristne tro. Ved konfirmationen siger du så ja til, at du stadig tror på Gud, og på de værdier du blev opdraget ud fra.

• #83   18. jan 2013 Lidt info om konfirmationen:

Konfirmation er en kirkelig handling, som bekræfter dåben. Tidligere var konfirmation også adgangsbetingelse for deltagelse i nadveren.

Ifølge luthersk tradition bekræfter Gud konfirmanden som sit barn, som det blev det i dåben, hvorfor dåben er en forudsætning for at kunne konfirmeres. Som ritual betragtet er den folkekirkelige konfirmation bygget over den katolske firmelse, der i Danmark normalt meddeles af den katolske biskop af København til enhver praktiserende katolik i 12-15 'års alderen. I modsætning til den katolske firmelse bliver konfirmationen ikke betragtet som sakramente.

I lutherske kirker finder konfirmationen normalt sted i 13 til 15-års alderen. I tidligere tider var det tegn på, at konfirmanden var trådt ind i de voksnes rækker efter endt skolegang.

Så altså det med at træde ind i de voksenes rækker stammer fra endt skolegang. Altså man var nu voksen nok til at kunne arbejde for familien. Så nej ved konfirmationen fejres enlig ikke at man træder ind i de voksens rækker, da man ikke afslutter sin skolegang.

• #84   18. jan 2013 En dåb kan da aldrig blive ens egen bekræftelse af at man tror på Gud, i og med man oftest bliver døbt inden man er et halvt år. Min datter, som er 3 uger nu, kan sgu ikke rigtig bekræfte noget som helst, ud over at hun er sulten, søvnig og hun synes det er rart at få en ren ble på.
    Det er jo "bare" ens forældre der lover at du vil blive opdraget i den kristne tro, ikke at du tror på det, hvordan jävlan kan de bekræfte din tro på dine vegne? Din tro er din egen, dine forældre kan bare pejle dig henimod en bestemt trosretning.

Nu vi er ved det, så synes jeg sgu også det der med dåb er en mærkelig tradition at holde fast i, i manges tilfælde i hvert fald. Jeg er døbt, og jeg ved sgu ikke hvorfor, for det sidste mine forældre har gjort er da at opdrage mig i den kristne tro. Jeg er tværtimod blevet fritaget for kristendomsundervisning som barn, og var heller aldrig med skolen eller børnehaven i kirke, bortset fra de gange jeg har været med til at gå Luciaoptog. Og specielt min mor er virkelig ikke skyggen af religiøs. Jeg forstår virkelig ikke hvad jeg skulle døbes for, og jeg ville ønske jeg aldrig var blevet det.

• #85   18. jan 2013 Alle jer som brokker jer sådan over alting ved både konfirmation og nonfirmation (næsten alle). Der er jo altså også nogle konfirmanter som tror på kristendommen og gud, husk lige dét;-) i lyder som om at i er sikre på at alle konfirmanter bare gør det hele for pengenes skyld, og NEJ det gør vi ikke. Jeg er da heller ikke sådan en som beder aftenbøn hver aften, men derfor kan man da stadig godt tro på gud og kristendommen.

• #86   18. jan 2013 Sofie K: Du har nemlig helt ret smiley Jeg troede også på en måde på Gud da jeg blev konfirmeret smiley Dog er jeg ikke længere troende. Men min kæreste er og det er hele hans familie også, så selvom jeg ikke længere er en troende kristen så er det stadig en del af mit liv.

• #87   18. jan 2013 Jeg ser det sådan at man ikke har gjort sig fortjent til festen og gaverne?

Du har ikke gået til præst, du tror ikke på Gud og du har ikke, hvordan skal man sige det; 'læst' på det? Ej, jeg ved ikke lige hvordan jeg skal udtrykke mig.

Skal man så bare have fest alligevel? En masse gaver og penge? Det synes jeg ikke.

• #88   18. jan 2013 Jeg synes det er er okay, for konfirmationen handler også om at træde ind i de voksnes rækker og det skal man også have lov til at fejre selvom man ikke er religiøs

• #89   19. jan 2013 Jamen, Team ViZaMo: På hvilken måde er du blevet mere voksen? Det var tidligere det var sådan, det forholder sig bare ikke sådan længere smiley

• #90   19. jan 2013 Vimazu: Dengang man trådte over i de voksnes rækker blev man først konfirmeret som 15 årige men det var faktisk fordi man afsluttede skolen og kunne derved arbejde.

At man trådte over i de voksnes rækker havde intet med konfirmationen at gøre, man havde bare i gamle dage ikke råd til to festligheder derfor blev disse to ting slået sammen.

• #91   19. jan 2013 Så vidt jeg ved skal man bare være medlem af folkekirken for at blive gift i en kirke, og det bliver man bare ved at være døbt, ikke konfirmeret..

Desuden hvorfor vil du have guds velsinelse på dit ægteskab hvis du ikke tror på ham?

• #92   20. jan 2013 Daydreamer: Du ved godt man ikke behøver blive gift på rådhuset hvis man bliver borgerligt gift ikke? Min mand og jeg blev gift hjemme i mine bedsteforældres have, i mit barndomshjem af en der kom ud fra kommunen. Jeg havde hvid kjole og min mand havde et jakkesæt på, og vi var ca 50 mand til festen vi holdt i et telt i haven efterfølgende. Fantastisk dag, uden folkekirkens indblanding. Jeg synes egentlig det er ærgerligt at man generelt forbinder borgerligt bryllup med kedeligt bryllup på rådhuset i hverdagstøj med et par enkelte vidner. Det kan være så meget mere end det. Nogle kommuner tager vist 500 kr for at komme ud, men det er langt fra alle. Vi betalte ikke for det, men gav dog et par flasker vin som tak.

Man skal bare være medlem af folkekirken for at blive gift af en præst, og det er faktisk kun en af jer der behøver være medlem før det kan lade sig gøre. Konfirmation er total ligegyldig i forhold til at blive gift i folkekirken.

• #93   20. jan 2013 Jeg blev nonfirmeret fordi jeg ikke var døbt. Jeg holdte en fest.
    Valgte så senere hen at blive døbt smiley

• #94   20. jan 2013 Jeg er ikke blevet konfirmeret så det kan jeg ikke svare på.
    Jeg er ikke døbt da mine forældre synes at jeg selv skulle vælge om jeg ville eller ej, jeg har valgt og blive døbt, og skal også konfirmeres.

• #95   20. jan 2013 Men hvorfor skal man så have penge og gaver for at bekræfte sin dåb, jeg tror ikke der er særlig mange der ville gøre det hvis de ikke fik penge og gaver

• #96   20. jan 2013 Vizamo: Før i tiden fik man jo heller ikke gaver, det er noget der er kommet til senere hen. Nøjagtigt ligesom julegaverne - det er bare blevet en tradition.

• #97   20. jan 2013 Team ViZaMo: Jeg var blevet konfirmeret uanset penge, fest og alt andet fis smiley

• #98   23. jan 2013 nonfirmation er efter min beskedne mening noget pjat.

man holder en fest hvis man bliver konfirmeret, altså bekræfter man tror på den kristne tro.

hvis man vælger at man ikke vil konfirmares synes jeg det er en meget moden beslutning, da man så tager stilling til om man tror på religionen eller ej, men dette skal man ikke have en fest for at tage stilling til.

Hvis man derimod vælger at sige ja til noget man ikke tror på bare fordi man får gaver og penge, er man bare umoden og hyklerisk.

ja det er grove ord men jeg orkede ikke en lang pædagogisk korrekt forklaring. sorry.

• #99   4. mar 2013 Jeg er virkelig ikke troende....
    Jeg tror heller ikke jeg skal nonfimeres smiley istedet for jeg vidst bare en stor 13 års fødselsdag smiley

• #100   4. mar 2013 Jeg synes det lyder helt vildt "klamt" at blive nonfirmeret, altså det lyder mærkeligt.
    Jeg bliver kun konfirmeret til næste år, fordi min mors ønske er at jeg bliver det, ikke begrund af festen, men ved hvor skuffet hun bliver over hvis jeg ikke vil konfirmeres.
    Jeg tror ikke på at der er en gud, men at der har/er noget vi ikke kender til.
    Jeg vil også bare gerne have den følelse i maven at det er en særlig dag, jeg har ventet på (jeg har altid ville konfirmeres, men jeg tror ikke på gud mere)
    Festen, og gaverne er lige meget.
    Eller nej, vil selvfølgelig gerne have en fest, men det er nu mere for at få familien samlet (det er meget svært at samle vores familie, da der mange der bor i sverige og på Malta smiley
    Men de vil gerne betale for at komme til konfirmatioen, derfor synes jeg det hele bare er fint med en konfirmation

Kommentér på:
nonfirmant

Annonce