{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Bliver sur på hesten. {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.

Jeg elsker at ride og nyder det hver gang, men når heste ikke gider som jeg vil så bliver jeg så sur og har løst til bare at slå den! Men jeg gør det ik!. Når jeg så ikke er sur på den mere blivet jeg vildt ked af at jeg havde løst til at slå den og har været sur på den! Det er vildt stressende! Hvad fande. Skal jeg gøre!??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bliver sur på hesten.
  • #1   26. jun 2013 Hav denne sætning i hovedet: Langt de fleste gange en hest er 'dum' er det pga. rytterfejl.

• #2   26. jun 2013 Arbejde med dig selv! 1 ud af 100 fejl er hestens! Så det er nok dig selv du skal slå på i stedet! Men du må vel arbejde med dit temperament og tålmodighed. Hesten er et dyr og er desværre ikke tankelæser! smiley
    Så tag nogle dybe vejrtrækninger og skrue ned for forventningerne af dens læreevne! Du må tage det på dens primisser og dens niveau smiley

• #3   26. jun 2013 Det jo nok ikke fordi den "ikke vil" men nok mere fordi den ikke forstår, tænkt på det næste gang smiley

• #4   26. jun 2013 Tror vi alle har haft den følelse ind i mellem...
    For det første tommel op for at du er en af dem der kan styre sig og IKKE slår på den!

I hvilke situationer bliver du så sur? Altså hvad kan det være at hesten gør/ikke gør der irritere dig?

Mine bedste råd må være slip tøjlerne når det går så skidt, også skridt den et par rundter, indtil du har fået ro på dig selv, også begynd igen.
    Tæl til 10 eller 100 hvis nødvendigt smiley
    Og til sidst - lad være med at tage ud for at ride seriøst hvis du i forvejen har en dårlig dag. Hyg dig i stedet med din hest eller træk/skridt den en tur, hvor du ikke forlanger så meget af den.

• #5   26. jun 2013 Det er vel frustration, alt efter hvor ofte det sker at du tænker sådan tror jeg ikke du skal tænke så meget over det.
    Jeg kan osse godt ha "dårlige dage" hvor jeg kan tænke, "ÆV dumme kræ...!" hvis den gør noget jeg ikke syns den skal, eller ikke gør for den sags skyld.
    Men oftest handler det jo om at enten du som rytter laver en lille fejl som hesten mistolker, eller at hesten bare generelt ikke forstår hvad du vil ha den til og derfor ikke gør det.

Prøv at tænke over hvorfor du blir sur idet du føler det, og se om du rent faktisk har en god grund til at være det. Det plejer at hjælpe mig (i alle givne situationer hvor jeg kan blive muggen over noget som helst i tilværelsen) Oftest indser jeg at der er en god grund til hvorfor ting ikke "makker ret" og så må jeg jo bare løse det smiley

• #7   26. jun 2013 Den gang jeg red og det hele gik i hårdknude, så hoppede jeg altid af og trak hesten. Så jeg ligesom kom ned på jorden igen og fik slappet af. Og så hjælper det altid at snakke med en træner, eller en anden, så du kan få reflekteret over det, der nu ikke lykkedes smiley

Lige en ekstra bemærkning, hihi! Men ja, vi har jo alle temperamentet og dårlige dage! smiley

• #8   26. jun 2013 Årh, det kender jeg godt.. Jeg kan også nogle gange blive sur og virkelig bare have lyst til at blive fysisk, men min fornuft overdøver heldigvis hidsigheden, og gør at jeg opfører mig fair overfor hesten og begynder at tænke på hvad JEG gør galt.. Når jeg har fundet ud af hvad MIN fejl er begynder vi at ku bevæge os ud af det dårlige mønster.
    Men jeg tror absolut ikke du er ene om den følelse - jeg får den tit, og nogle gange kan jeg mærke at utålmodigheden og hidsigheden er så tydelig at jeg simpelthen ikke kan skjule det for hesten, og så er der intet andet for mig at gøre end at slippe tøjlerne, skridte af og sige tak for i dag.

• #9   26. jun 2013 Kender det ALT for godt!! smiley

Jeg stopper hesten, slipper bøjlerne og 'tøjlerne' så tæller jeg langsomt til 20 smiley det plejer at hjælpe her smiley

• #10   26. jun 2013 Jeg har maget temperament iforvejen har jeg fundet ud af.
    Men på hesten er det når den ikke forstår hvad jeg ber den om efter flere gange! Og når jeg så har været sur på den, er den bare en Angel .
    Og når jeg får undervisning er der ingen problemer for der konsentrære jeg mig mere, men når der ikke er underviser bliver jeg sur:-(

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #11   26. jun 2013 hvis det er sker under hver træning, så overvej om dig og hesten overhovedet passer sammen.

er det kun engang imellem, og fordi du måske har en dårlig dag, eller det bare slet ikke fungere, så stop ridningen, og rid en tur..

man får intet ud af at kæmpe hvis man har en træls dag. smiley

fejlene kommer oftest pga. rytteren.

• #12   26. jun 2013 Hvis den ikke forstår det, må du jo ændre din indgangsvinkel til det smiley Alle heste er jo forskellige og alle lærer forskelligt, ligesom med mennesker.
    Hvis du koncentrerer dig bedre under undervisning, må du - når du ikke rider undervisning - lade som om, din træner fortæller dig hvad du skal gøre. Det gjorde jeg altid, for jeg kendte lidt hvad hun ville sige til mig, det kan være den også kan hjælpe dig den metode smiley

• #13   26. jun 2013 Men skal man bare give op eller hvad?

• #14   26. jun 2013 Ikke give op nej. Men du skal måske sætte tempoet ned og erkende, at hvis hesten ikke forstår dit signal efter gentagende gange, er der noget der må ændres. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#16   26. jun 2013 hvis hest og rytter ikke passer sammen, bør man ikke fortsætte, da der aldrig vil komme noget godt ud af det, og der vil komme for mange dårlige ture, som bare gør rytter mere og mere frustreret, og som vil ødelægge ridelysten.

vil ikke sige det er at give op, men en erkendelse..

• #17   26. jun 2013 Fx. Da jeg red rund idag efter vores førte undervisning igår. Blev jeg så syr fordi hesten kan godt og jeg kan også men vi kunne bare ikke lige der. Og jeg blevet sur, jeg Stoppede den op og kramede den og sagde undskyld. Efter det red jeg 10 min og så var han så sød.

• #18   26. jun 2013 Elsker min hest over alt på jorden og vil ikke kunne skille mig af med han bare fordi vi ikke passe samme. Så vil eg hellere finde ud af hvordan vi kan passe sammen!:-)

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#19   26. jun 2013 frederikke: det kræver nogen gange at man smider alt hvad der hedder ridning på hylden smiley

• #20   26. jun 2013 Astrid: Hvorfor skal jeg det når jeg elsker det?!

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#21   26. jun 2013 frederikke: hvis du elsker hesten, og ikke vil skille dig af med den, men i bare ikke passer sammen, så nytter det da ikke noget at blive ved med at ride den, hvis det hver gang ender ud i at du bliver sur, og næsten ked af det, fordi hesten misforstår dig..

det er hverken godt for både dig og hest smiley

• #22   26. jun 2013 Jeg er enige i det, de fleste herinde skriver.. Men det handler også om at succes sikre din træning.. Hvis det I øver er for svært, så start på et trin før, prøv at ride det du ved I kan.., så ændrer det på din sindstilstand og smitter af på hesten.. Prøv der efter at forsætte i den øvelse, som har voldt jer udfordringer, og når det lykkes for jer, er det vigtigt at belønne hesten.. Det kunne være at give lange tøjler, afslutte træningen, der hvor det lykkes.. Hop af , og trække.. Eller prøv at bryde træningen op i dele, lav øvelserne som ligger tæt op af det I er ved at lære.. , ellers prøv fra jorden af, men signaler, enten i line eller i longe, dobbeltlonge. --Det er okay at blive frustreret, men hvis det fylder for meget for dig, er det bedst at stoppe for den dag. Fedt at du starter dette emne, det er tabu for mange... smiley godt gået....

• #24   26. jun 2013 Mig og mine heste passer 100 % sammen! Og det er kun engang imellem jeg bliver sur og har det sådan! Så det er bare noget jeg skal løse:)

• #25   26. jun 2013 Det nytter ikke noget at blive sur på hesten, da det jo mest er rytterfejl (håber ikke at jeg lyder for hård/sur)

- Men når jeg selv bliver sur eller hvad man kalder det på hesten, tænker jeg bare: det er en hest, og IKKE en maskine! Den kan have en dårlig dag præcis ligesom os mennesker.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#26   26. jun 2013 ida: frustrationen, kan komme, i så voldsom en grad, fordi det sker så ofte, som jeg har forstået det..

som jeg har læst det, sker det stort set hvergang at der ikke er en underviser til at undervise.

man mister hurtigt modet, og ridningen bliver træls..

ved ikke om du selv har prøvet at ride en hest over længere periode, som du bare slet ikke passede sammen med? det er virkeligt frustrerende, for lige meget hvad du foretager dig, fungere det ikke. - så bliver man ekstremt hurtigt sur, og det sker næsten hvergang.

har man en hest som man virkelig bare fungere med, og man kan mærke fremgang, jamen så lægger man knap mærke til fejl, som man ville være blivet tosset over var sket på den anden hest smiley

• #27   26. jun 2013 Kender alt for godt følelsen!
    Jeg har simpelthen besluttet at træne på en ny måde. Vil ikke gå rundt og være sur og irriteret på hesten men også mig selv fordi jeg jo ved at det er mig den er gal med og ikke hesten.
    Træningen går især ud på at sætte mine forventninger ned, rose hesten(og mig selv) for de små og enkle målsætninger jeg laver. Og hele tiden tro på at hvis hesten ikke gør som jeg forventer så må JEG gøre noget anderledes. Når "hesten laver fejl" er det faktisk bare hesten der viser MIG at jeg har lavet fejl og fx ikke været tydelig nok, indlært det godt nok osv smiley hvis du forstår. Back to basic. Hvis hesten fx ikke vil stå stille under opsadling osv og man skal holde fast i tøjler og alt det der, så er det fordi man har "glemt"/ haft for travlt så man ikke har lært den at stå stille når den bliver bedt om det.
    Desuden lærer jeg meget om min tankegang i forhold til at være sammen med hesten. Og det gør en kæmpe forskel at have positive tanker og forestille sig at tingene bare kører derudaf smiley måske din hest kan mærke dine måske lidt negative tanker og forventninger til jer begge og derfor bliver usikker(når du nu siger at i begge godt kan)
    den nye måde at træne på er bare fantastisk for mig og hestene. Selvom målsætningerne er enkelte og små så når jeg meget mere på grund af den positive tankegang! Wee. + at jeg har lyst til at træne hestene hele tiden.
    Uha synes det er svært at forklare på skrift men spørg endelig hvis du er i tvivl om noget der er skrevet smiley
    Mvh jane

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#29   27. jun 2013 ida: ja, det skrev hun i sidste kommentar at det var langt fra hvergang smiley så er det jo svært at vide...

Kommentér på:
Bliver sur på hesten.

Annonce