856 visninger
|
Oprettet:
Bliver sur på hesten. {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Jeg elsker at ride og nyder det hver gang, men når heste ikke gider som jeg vil så bliver jeg så sur og har løst til bare at slå den! Men jeg gør det ik!. Når jeg så ikke er sur på den mere blivet jeg vildt ked af at jeg havde løst til at slå den og har været sur på den! Det er vildt stressende! Hvad fande. Skal jeg gøre!??
jul 2010
Følger: 72 Følgere: 70 Heste: 7 Emner: 65 Svar: 770
jan 2006
Følger: 98 Følgere: 83 Heste: 5 Emner: 61 Svar: 648
Så tag nogle dybe vejrtrækninger og skrue ned for forventningerne af dens læreevne! Du må tage det på dens primisser og dens niveau
jun 2010
Følger: 70 Følgere: 70 Heste: 5 Emner: 165 Svar: 510
jun 2007
Følger: 95 Følgere: 87 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 1.890
For det første tommel op for at du er en af dem der kan styre sig og IKKE slår på den!
I hvilke situationer bliver du så sur? Altså hvad kan det være at hesten gør/ikke gør der irritere dig?
Mine bedste råd må være slip tøjlerne når det går så skidt, også skridt den et par rundter, indtil du har fået ro på dig selv, også begynd igen.
Tæl til 10 eller 100 hvis nødvendigt
Og til sidst - lad være med at tage ud for at ride seriøst hvis du i forvejen har en dårlig dag. Hyg dig i stedet med din hest eller træk/skridt den en tur, hvor du ikke forlanger så meget af den.
jan 2012
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 3 Emner: 96 Svar: 1.935
Jeg kan osse godt ha "dårlige dage" hvor jeg kan tænke, "ÆV dumme kræ...!" hvis den gør noget jeg ikke syns den skal, eller ikke gør for den sags skyld.
Men oftest handler det jo om at enten du som rytter laver en lille fejl som hesten mistolker, eller at hesten bare generelt ikke forstår hvad du vil ha den til og derfor ikke gør det.
Prøv at tænke over hvorfor du blir sur idet du føler det, og se om du rent faktisk har en god grund til at være det. Det plejer at hjælpe mig (i alle givne situationer hvor jeg kan blive muggen over noget som helst i tilværelsen) Oftest indser jeg at der er en god grund til hvorfor ting ikke "makker ret" og så må jeg jo bare løse det
jan 2006
Lige en ekstra bemærkning, hihi! Men ja, vi har jo alle temperamentet og dårlige dage!
aug 2009
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 28 Svar: 457
Men jeg tror absolut ikke du er ene om den følelse - jeg får den tit, og nogle gange kan jeg mærke at utålmodigheden og hidsigheden er så tydelig at jeg simpelthen ikke kan skjule det for hesten, og så er der intet andet for mig at gøre end at slippe tøjlerne, skridte af og sige tak for i dag.
jul 2009
Følger: 141 Følgere: 181 Heste: 8 Emner: 3 Svar: 383
Jeg stopper hesten, slipper bøjlerne og 'tøjlerne' så tæller jeg langsomt til 20
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 36 Heste: 3 Emner: 37 Svar: 241
Men på hesten er det når den ikke forstår hvad jeg ber den om efter flere gange! Og når jeg så har været sur på den, er den bare en Angel .
Og når jeg får undervisning er der ingen problemer for der konsentrære jeg mig mere, men når der ikke er underviser bliver jeg sur:-(
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
er det kun engang imellem, og fordi du måske har en dårlig dag, eller det bare slet ikke fungere, så stop ridningen, og rid en tur..
man får intet ud af at kæmpe hvis man har en træls dag.
fejlene kommer oftest pga. rytteren.
jan 2006
Hvis du koncentrerer dig bedre under undervisning, må du - når du ikke rider undervisning - lade som om, din træner fortæller dig hvad du skal gøre. Det gjorde jeg altid, for jeg kendte lidt hvad hun ville sige til mig, det kan være den også kan hjælpe dig den metode
jan 2012
jan 2006
maj 2007
vil ikke sige det er at give op, men en erkendelse..
jan 2012
jan 2012
maj 2007
jan 2012
maj 2007
det er hverken godt for både dig og hest
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 1 Svar: 1
jan 2012
sep 2012
Følger: 56 Følgere: 47 Heste: 2 Emner: 14 Svar: 186
- Men når jeg selv bliver sur eller hvad man kalder det på hesten, tænker jeg bare: det er en hest, og IKKE en maskine! Den kan have en dårlig dag præcis ligesom os mennesker.
maj 2007
som jeg har læst det, sker det stort set hvergang at der ikke er en underviser til at undervise.
man mister hurtigt modet, og ridningen bliver træls..
ved ikke om du selv har prøvet at ride en hest over længere periode, som du bare slet ikke passede sammen med? det er virkeligt frustrerende, for lige meget hvad du foretager dig, fungere det ikke. - så bliver man ekstremt hurtigt sur, og det sker næsten hvergang.
har man en hest som man virkelig bare fungere med, og man kan mærke fremgang, jamen så lægger man knap mærke til fejl, som man ville være blivet tosset over var sket på den anden hest
maj 2007
Følger: 35 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 83
Jeg har simpelthen besluttet at træne på en ny måde. Vil ikke gå rundt og være sur og irriteret på hesten men også mig selv fordi jeg jo ved at det er mig den er gal med og ikke hesten.
Træningen går især ud på at sætte mine forventninger ned, rose hesten(og mig selv) for de små og enkle målsætninger jeg laver. Og hele tiden tro på at hvis hesten ikke gør som jeg forventer så må JEG gøre noget anderledes. Når "hesten laver fejl" er det faktisk bare hesten der viser MIG at jeg har lavet fejl og fx ikke været tydelig nok, indlært det godt nok osv
Desuden lærer jeg meget om min tankegang i forhold til at være sammen med hesten. Og det gør en kæmpe forskel at have positive tanker og forestille sig at tingene bare kører derudaf
den nye måde at træne på er bare fantastisk for mig og hestene. Selvom målsætningerne er enkelte og små så når jeg meget mere på grund af den positive tankegang! Wee. + at jeg har lyst til at træne hestene hele tiden.
Uha synes det er svært at forklare på skrift men spørg endelig hvis du er i tvivl om noget der er skrevet
Mvh jane
maj 2007
Bliver sur på hesten.