{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.397 visninger | Oprettet:

Overskåret sene. Forsat boksro eller sygefold? {{forumTopicSubject}}

Hej
Min lille dreng på 2 år, skar sin strækkesene over på bagbenet for 2,5 måneder siden og har stået i boksro siden da. Såret er helet sammen, men han har forsat en tyk/stiv forbinding om koden for at holde hoven i ro, så senen ikke bevæger sig for meget..

Dyrlægen sagde først, 1 måned til 1,5 han skulle stå i boks, men det er nu blevet udsat yderligere en måned. Så alt i alt har han stået stille de 2,5 månede nu..
Mit spørgsmål er om nogen har haft samme skade på deres hest? og hvornår måtte de komme på sygefold?

Har læst nettet tyndt og mange mener at sygefold er bedst når det er sener, da senen skal bevæges for ikke at blive stiv mens den heler? Kan det passe, og er det så ikke ved at være på tide min basse begynder at bevæge sig lidt igen?

Det skal siges jeg synes min dyrlæge er dygtig, men hun har jo ikke speciale i seneskader hos heste.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overskåret sene. Forsat boksro eller sygefold?
  • #1   12. jul 2013 Jeg ville IKKE sætte hesten på fold før senen er helet! En overskåren sene er ikke det samme som f.eks. overbelastningsskader og hvad man ellers ser på senerne.
    Når sene er skåret over, er der reelt ikke noget til at "holde sammen på det hele" når hesten bevæger leddet, og derfor er der stor risiko for at bare EN uheldig bevægelse, kan rive senen fra hinanden igen, hvis den endnu ikke er rigtig helet.

Axel har haft senerne på forsiden af højre bagben skåret over. Han stod 5 mdr i boksen -kun afbrudt af at blive trukket ud på staldgangen hver 2. dag, for at ætse arvæv, lægge ny forbinding (hos os blev benet polstret med vat, så et oversavet nedløbsrør på for at gøre det stift, og så gaffatape omkring for at holde på det hele, og sidst en bandage udenom.

Det var en ufattelig hård tid, både for os, men i hæj grad osse for hesten -det var ikke de samme hest der kom ud på den anden side. Han var tydeligt mærket af oplevelsen mentalt, og det tog lang tid før vi fik den gamle glade Axel tilbage.
    Han tog det overraskende pænt -efter blot en uges tid, havde han affundet sig med situationen, og opførte sig pæt og roligt under hele forløbet. Osse da han ENDELIGT måtte begynde at gå små ture, opførte han sig eksemplarisk. Den første dag han måtte komme på trækketur (på jævnt og hårdt underlag) fik han lidt beroligende, men allerede på 2. dagen droppede vi det og han gik pænt og roligt med på turene.

Jeg ved ikke hvordan din hests sener er behandlet? Har de syet dem sammen, eller forbundet og ladet enderne "finde hinanden" og vokse sammen selv?

Ved Axel var det sidstnævnte tilfældet. Dengang var normen at man syede enderne sammen, og resultatet var sjældent en fuldt ud brugbar hest bagefter -jeg er stødt på en del lignende tilfælde hvor det er syet sammen, hvor hesten efterfølgende har været kronisk halt, eller under forløbet er rendt på mange betændelser mm i såret og derfor har fået meget arvæv omkring senen.

Vores dyrlæge dengang, konfererede med tyske kollegaer som havde gode erfaringer med at lade det vokse sammen af sig selv, og i den tid holde benet i ro (derfor indpakning med nedløbsrør for at benet under ingen omstændigheder blev bevæget), så det prøvede vi.

Det var en langvarig proces-efter de lige lnapt 5 måneders boksro, gik lang tid hvor han kunne måtte komme på mindre trækketure på jævnt og hårdt underlag. Herefter en rum tid med skridtture (med rytter altså) og så begyndte den egentlige genoptræning over længere tid.

Men han er blevet fuldt brugbar. Han har sidenhen været brugt til spring og military og sidste år deltog han i DM i kørsel (og blev nr 9 samlet -gik en fremragende marathon).

Det eneste minus er at vi dengang i genoptræningen ikke var tilstrækkeligt opmærksomme på gymnaticering af den skadede sene. Der er ikke ret meget arvæv (vores dyrlæge gjorde et FREMRAGENDE job på det ben), men den smule der er, har gjort senen lidt mende smidig, og det betyder at det kan være svært for ham at træde helt så godt igennem og at bevæge benet lige så "elastisk" som det andet.
    Men der er ingen halthed eller smerter. Skulle det gøres om, ville jeg dog alliere mig med dyrlæge og massør i genoptræningen, for at sikre at senens elasticitet blev genopbygget.

Når sygefolde beskrives i forbindelse med overskårne sener, er det oftest fordi de er syet sammen og hesten kan reelt så komme på fold ca 14 dage efter -men jeg er ikke stødt på mere end et enkelt tilfælde med denne fremgangsmåde (altså med fold hurtigt osv) hvor resultatet falktisk blev en brugbar hest efterf'ølgende. Jeg har snakket med mange frustrerede hesteejere der gik frem på denne måde, hvis heste i bedste fald kunne bruges til skovture bagefter.

Så overhold boksroen, uanset hvor frustrerende det er for både dig og hesten.

Jeg må så ærligt erkende, at hvis Axel lavede noget lignende i dag, med den vien jeg har om forløbet, så blev han aflivet ikke behandlet. jeg er MEGET glad for at have ham i dag. Men for pokker hvor havde jeg det skidt med at udsætte ham for så lang tid uden dagslys udover hvad han kunne få ved at stikke hovedet ud af vinduet, og uden rigtig hestekontakt (han havde selskab af hest i naboboksen på skift, men det er jo ikke RIGTIG kontakt), uden bevægelse osv.
    Det tog meget lang tid at få min gamle dreng tilbage efter det forløb, og det ville jeg ikke byde en hest igen i dag.
    Men han helede 100% -han er sidenhen scannet gentagne gange hver gang vores daværende dyrlæge fik en ny dyrlæge i praksisen, skulle de da lige forbi og se Axels ben (efter de havde set førbilleder af skaden;)), så jeg ved det er 100% ok. Men nej, aldrig igen.

Undskyld, det blev noget langt, jeg håber der er noget imellem du kan bruge -du er velkommen til at skrive, hvis du vil have mere info om vores forløb. Held og lykke med hesten. krydser fingre for i får et lige så godt resultat som vi har fået smiley

• #2   12. jul 2013 Hov og fold /lille bitte sygefold, kom Axel først på efter ca 6 mdr -den føste tid med bevægelse foregik i snor. Selv ved en lille sygefold er der jo risiko for at hesten "eksploderer" efter lang tid i boksen. Og den risiko er bare for stor at tage med en svag sene -det tager lang tid endnu før den er rigtig stærk jo smiley

• #5   12. jul 2013 Ida -i vores tilfælde var det lidt som ved TS. Vi blev ike fra start oplyst at det sandsynligvis ville blive næsten et halvt år med boksro. I første omgang snakkede vi et par mdr. Det mente vi godt kunne overskues.

Og når man så har postet de første mange mabge tusinde (forsikringen betaler jo altså ikke hele gildet) i hesten, går det osse hen og bliver et økonomisk spørgsmål -vi er ikke millionære og havde simpelthen ikke råd til at aflive en hest der stod os i så mange penge.
    Samtidig ender man osse lidt der at nu har den stået i boksen i 2 måneder, så er det jo ikke 14 dage eller en måned mere der vælter læsset. når så den måned mere er gået, får man at vide den liiige skal stå der 1 måned mere.

Hvis jeg, den dag han kom til skade og skulle tage stilling til behandling, havde fået at vide at han skulle stå knapt 5 mdr i boksen, og herefter derligere kun måtte trækkes med en måned, før han endelig kunne få sig en lille sygefold, så var han blevet aflivet istedet.
    Men det var altså ikke den besked vi fik på dag 1.

Ang halm, så er jeg enig -Axel røg på hamp så vidt jeg husker.

• #7   12. jul 2013 Axel har i sin tid (for maaaange år siden;)) kostet ca 40.000 i indkøb. Den overskårn sene fordoblede den pris og lidt til (og det er blot den del vi selv måtte punge ud med -forsikringen betalte jo osse en god del).
    Det er mange penge, og mere end man bare lige kan trække på skuldrene og sige "skidt, vi afliver"

Faktisk var vi så uheldige at en pony vi solgte for nogle år siden, lavede en skade næsten identisk med den Axel have, kun 4 mdr efter vi havde solgt den. Det var en hel lettelse at høre at de havde valgt at aflive, osse selvom vi self var rigtig kede af hvad der var sket.

Men reultatet kan jo blive godt hvis man lapper det sammen. Og jeg har det lidt sådan at har man valgt at ville behandle, så må man osse gøre det der skal til for at det lykkedes, inkl at overholde boksroen. Ellers kunne man lige så godt have aflivet den.

Ved "almindelige" seneskder er jeg ikke uenig i at en lille sygefold kan være en god løsning. Men når senen er skåret helt igennem, er risikoen ved at sætte på fold ganske enkelt for stor.

• #8   12. jul 2013 hvis du tvivler på din dyrlæge ville jeg får en der er inde i hestens sener smiley så du sikker i din sag

• #9   12. jul 2013 Jasmin havde bare en MEGET slem forslået straksene, som tog lidt over 3 måneder at hele helt op igen. Men vores dyrlæge sagde - ud på fold og med en tærrengamashe på(som vi købte ve dhooks) og også i boks, men hvor hesten får fri fra den af og til - bare aldrig på folden. Min ene dyrlæge tror ikke på at det boksro det holder, og hun opfordrer til fold, med flokken hvis de er rolige, eller med en anden hest som er rolig. Jasmin har så også været heldig, på trods af 3 skader samme sted, som blev flået op, så har hun kun et lille overben der ligner en tynd orm smiley Og det tror jeg måske kan være grunden til, er at hun er gået ude og fået cirkulation i benet og ikke bare stået.

• #10   12. jul 2013 Så smid hellere ud p folden med en anden rolig hest, og så vent 2 mdr mere end man normalt gør, for at hesten er klar igen. Men så er der nok også mindre hævelse i benet fremover, og en lykkelig hest smiley

• #11   12. jul 2013 Og hvis nogen kommer med at "Din var jo ikke skåret over " - nej men det frygtede vi og dyrlæge og ellers brud på benet. Hendes var ekstrem forslået, og en lige så slem skade til på samme sted, så havde hun fået både skåret over senen og et brud på benet, men ud på folden mente vi absolut var bedst! smiley

• #12   12. jul 2013 Camilla -men det handler altså ikke om hvor alvorlig skaden er, for ja, en godt forslået eller forstrakt sene kan skam være lige så alvorlig. Faktik sagde vores dyrlæge dengang, at det var bedre senen var skåret over (den var skåret meget "pænt" og lige over, ikke revet i stykker) end hvis den "bare" havde været godt revet og strukket.

MEN når senen ikke hænger sammen, så "dingler" leddene faktisk bare løst. Dvs at hvis hesten f.eks. hviler på benet, er den ikke i stand til at rette benet ud igen, for det ville være senerne der gør det, og de er der jo ikke.
    Det er det samme hvis hesten træder forkert eller blot træder på et stykke ujævnt underlag -der er ikke nogen sene til at støtte leddet og "rette det ud igen".
    I den tid hvor senen kun er ved at vokse sammen, men altså endnu ikke er helet rigtigt, er der stor risiko for at blot en lille smule belastning kan rive den over påny.

Derfor er det SÅ vigtigt at hesten på intet tidspunkt strækker, bøjer eller på anden vis belaster leddene der er forbundet med den overrevne/overskårne sene. Senen vil ganske enkelt ikke vokse sammen så.

DERFOR kan man ikke bare smide på fold og håbe på det bedste. Jeg er IKKE fortaler for boksro normalt, i hvert fald ikke når det drejer sig om mere end et par dage.
    Men med overskårne sener, er det hul i hovedet at smide hesten på fold. Og da fuldstændigt tåbeligt at smide den ud med en anden hest. En lille ujævnhed eller bare det at hesten skal rejse sig efter at have rullet e.l. kan gøre at senen brister og man starter forfra... eller dropper projektet.

Så med en skade som denne, må man enten aflive eller overholde boksroen indtil senen er helet tilstrækkeligt til at kunne tåle bevægelse i leddene igen

• #13   12. jul 2013 Og med en overskåren sene handler det ikke om bare at vente lidt længere. Når først den er vokset sammen, er der ingen ko på isen og man kan gå igang med genoptræning. Problemet er sammenvoksningen -enten vokser det sammen eller osse gør det ikke. det er ikke som med en skde der skyldes et slag eller en overbelastning, hvor det bare handler om at give det tid.

• #15   14. jul 2013 Jeg sætter ham heller ikke på fold uden dyrlægens samtykke. Ville bare høre om ander havde haft samme skade, og hvordan deres fokøb havde gået, og om de måtte komme på fold osv.. Min han går i en stor boks sammen sin søster (hun bliver lukket ind om natten) så han har lidt selvskab, de har altid stået sammen, så at skille dem helt ad ville bare gøre ham urolig.. Jeg er meget spændt på hvad dyrlægen siger næste gang hun kommer. Jeg er fuldstændig ligeglad med om han nogensinde bliver ridehest eller ej, bare han overlever, og kommer til at gå uden smerter.. Jeg er af den tro, at man ikke afliver dyr "bare" for at spare dem for et langt sygeforløb. Om det så var et år i boks, så er det resten af hans forhåbelig lange liv værd. Det er da møg hårdt for især ham, men også mig at han skal stå i boksen. Men hvis han kunne vælge er jeg sikker på han heller vil leve end at dø. Så leve det skal han! smiley

• #16   14. jul 2013 Michelle -jeg synes man skal se på flere ting inden man vælger at behandle eller aflive. En ting er et længere sygeforløb, det kan såmænd være ok. Men hvad indeholder det sygeforløb og hvad er odds for at få en smertefri hest på den anden side.
    Og så er det muligt at man selv synes et helt år i boks er muligt, men hesten kan altså tage så meget skade mentalt, at selvom hesten bliver rask, så får den ikke et godt liv. Så man er osse nødt til at vurdere om den hest man står med kanmagte det sygeforløb den skal igennem.

• #18   14. jul 2013 Jeg kan ikke se hvad forskellen på fx en hests liv og så mit eget.. Og jeg vil sq ikke dø fordi jeg havde et ben der ikke duede? han er 2 nu og hvis han skulle være syg det næste år, og så kunne leve måske bare 20 år bagefter, så er det det hele værd.. Jeg synes det er blevet for let at lege gud og bestemme hvornår det er fair at holde et dyr i live.. Jeg synes man skal gøre alt der står i ens magt for at behandle det syge eller skadet dyr, så længe det er dit ansvar.. Mishandling er ikke at ønske sit dyr raskt eller kæmpe for dets liv! Sorry men det bare min mening

• #20   14. jul 2013 Michelle -forskellen er at hvis du kommer slemt galt afsted, så kan jeg forklare dig at ja, det gør fodt nok ondt nu, men vi gør x og y for at det skal gøre mindre ondt. Jeg kan forklare dig at du ikke skal ligge og rådne op i sengen for evig -det er kun en periode, så får du det godt nok til at du igen kan komme udenfor/snakke med venner og hvad man nu ellers gerne vil som menneske.
    Mennersker kan osse komme på besøg hos dig og du kan få dækket dit behov for socialt samvær (ja, en hest kan få en anden hest ind at stå i boksen ved siden af, men det dækker hverken helt eller halvt en hests behov for kontakt med andre heste)

Forestil dig istedet at du kommer galt afsted i et land hvis sprog og skikke du ikke forstår. Du bliver smidt af hos en eller anden heksedoktor. Du har INGEN anelse om hvad der er galt med dig, hvad du behandles med/imod, du kan ikke snakke med nogen og ikke spørge hvad der foregår. Du bliver låst inde i et rum hvor du i bedste fald kan se et andet menneske gennem et vindue nogen timer om dagen. Du er alene, du kan ikke snakke med nogen, du får ikke noget at vide om hvor længe du skal være der.

På et eller andet tidspunkt er jeg ret sikker på at du ikke synes det er særligt fedt længere. Og det er jo reelt den situation hesten er sat i.

Yderligere skal man huske at heste altså ikke går og gør sig eksistentielle tanker om livet og døden, overvejer om den har lyst til at leve osv. Den gør det bare.

Nu er det ikke fordi jeg siger du skal aflive din hest. Men at sige at man er ligeglad med hvad hesten skal igennem, bare den overlever, er for mig meget meget koldhjertet og kynisk. For overlevelse er altså ikek altid det mest barnhjertige eller ønskelige for hesten.

Jeg står lige nu med en sg hund. Måske er hun meget syg, vi står netop for at skulle igennem en række undersøgelser for at afgøre om og hvor meget skade hun har på sine lunger.
    HVIS (og det håber jeg inderligt ikke er tilfældet) det viser sig at skaden er omfattende og uhelbredelig eller kræver langvarig behandling hvor hun (som nu) ikke kan være aktiv uden at lyde som en der har røget 60 smøger om dagen i mange år, ja så bliver hun aflivet.
    Jeg holder forfærdeligt meget af hende, men jeg er nødt til at se på hvad hunden (eller i dit tilfælde hesten) skal udsættes for -hvis der er rigtig gode odds for at hun kommer sig 100% er jeg self mere villig til at lade hende udstå større behandling end hvis der kun er dårlige odds (tænk at skulle begrænse hunden voldsomt i lang tid, og så skal den alligevel bare aflives -så hellere aflive med det samme).
    Men hun er osse en type hund der aldrig aldrig nogensinde kan trives uden daglig aktivitet. Dvs at jeg er nødt til at overveje HVOR længe jeg er villig til at lade hende mistrives (for det kommer hun jo til, når hun skal holdes i ro mm) for at få hende rask igen -og hvor længe jeg tror hun kan klare minimal aktivitet uden at tage varig mental skade.

Og det er de samme overvejelser jeg gør mig med mine heste -kan det blive godt igen, hvor længe skal den have det skidt og hvor skidt skal den have det for at få det godt igen, kan lige netop DENNE hest tåle det behandlingsforløb den skal igennem, uden at få et varigt knæk.

Og det er ikke sikkert svaret er det samme for Axels vedkommende som for vores belgierhoppes. Vores belgierhoppe ville splitte hele stalden ad, hvis hun skulle have boksro i mere end et par uger og ville i øvrigt blive livsfarlig at omgås. Axel ved jeg jo affinder sig med det meste, osse selvom han ikke trives.

• #22   26. jul 2013 Hvis jeg var dig ville jeg ikke put den på fold før den er blevet scannet af dyrelægen igen! For så kan han nemlig vurderer ud fra scanningen, og senen er helet nok til at den kan holde til at komme på fold.
    Og man skal altid huske at det skal være rolige omgivelser + en lille fold fx. 6x6 meter til at starte med, og så er det altid godt med lidt græs eller hø på folden, så der er noget at beskæftige sig med smiley

• #23   2. aug 2013 Dyrlægen godkendte hans ben, så den sidste uge har han måtte komme på fold 1 time om dagen. Han bliver trukket de første 10-20 min, så det væreste energi er brandt af, og derefter græsser han egentlig bare i fred og ro.. Det er super skønt, han er kommet så langt smiley er virkelig VIRKELIG glad for det går så godt!

• #24   2. aug 2013 det var da SKØNT så går det jo den rigtige vej smiley

• #25   2. aug 2013 Ja, men det er lige før jeg ikke tør ånde lettet op og glæde mig. For hvad nu hvis der sker noget igen eller han rykker senen i stykker igen, eller noget smiley hmm hehe krydser alt hvad der kan krydset for at det er ved at være overstået, og vi kan få lov at nyde livet lidt. UDEN skader smiley

• #26   2. aug 2013 Jeg har et album med billeder af skadens forløb, hvis nogen vil se.. det er ikke for sarte sjæle smiley irk..

Kommentér på:
Overskåret sene. Forsat boksro eller sygefold?

Annonce