{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
631 visninger | Oprettet:

Manglende fakta - halal {{forumTopicSubject}}

Halaldebatten er jo løbet af med en god portion opmærksomhed her sommeren over - både politikerne imellem, men også, kan jeg se, herinde samt på en del andre offentlige debatfora.

På det sidste har jeg observeret et utal af total uoplyste, grænsende til groteske udtalelser om emnet - for det har været oppe og vende før, ja, men med yderst mangelfuld fakta.

Dette indlæg er ganske enkelt oprettet med et ønske om at få noget reel fakta på bordet, samt et forsøg på at komme de mange malplacerede og fremmedfjendske udtalelser til livs.
For hvad mange i tidligere tråde om emnet tydeligvis kører på er de samme iltfattige argumenter.

For det første er der argumentet om dyrevelfærden - nogle ytrer, at halal skulle bringe dyret en mere smertefuld end vor egne slagtemetoder, og hvis dette var tilfældet, ville det naturligvis være problematisk. Problemet er bare, at det i vores tilfælde er modbevist - hvad mange glemmer er, at vi har langt hovedparten af vores halalkød herhjemme fra DK, hvor der er lovkrav om, at alle halalslagtninger skal ske med forudgående bedøvelse i strømførende vandbad. Halalslagtning efter bedøvelse er beviseligt så godt som identisk med den afblødning, som hundredetusindvis af svin herhjemme foretager - og smertefaktoren er derfor ikke spor højere.

Den eneste markante forskel i processen på halal og vores slagtemetode, er derfor de rituelle arabiske ord, der siges under slagtningen - og disse har som bekendt ingen indflydelse på hverken dyrevelfærden, sundheden, smagen, holdbarheden eller lign. Altså udgør dette ingen på nogen måde mærkbar relevans.

Så hvorfor ikke servere dette på fx hospitaler, hvis det kan imødekomme den muslimske tro uden at have antydning af konsekvenser for hverken os eller dyrerne?

I denne forbindelse er det selvfølgelig vigtigt at fremhæve det såkaldte glidebaneargument, som jeg har set mange herinde ty til - er det ikke med til at forpeste vores kultur? For hvad bliver så det næste? etc. Til dette kan jeg kun sige - det er det mest udokumenterede argument i mands minde. Muslimerne er ikke kommet og har påduttet det danske samfund halal på deres præmisser, derimod har de indordnet sig den danske lovgivning om bedøvelse og en dyrevenlig modificering af halal, hvilket jo i sig selv vidner om det modsatte. Der er ingen statistikker, undersøgelser eller andet der på nogen måde understøtter glidebaneargumentet (til gengæld er der masser af modbeviser) og det duer for mig derfor slet ikke som sagligt argument - ellers kan man jo i reglen hævde alle de usandheder man vil, uden at behøve stå til ansvar for dem.

Selvfølgelig skal vi da imødekomme vores medborgeres religion, og især når vi hverken lider dyrevelfærds- sundheds eller kulturmæssigt afsavn.

Dokumentation og uddybning: http://samvirke.dk/mad/artikler/saadan-foregaar-halalslagtning-danmark.html
http://politiken.dk/debat/profiler/filosofferne/ECE2034936/sig-hvad-i-vil-til-min-aftensmad/


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende fakta - halal
  • #1   17. aug 2013
    En anden ting folk glemte ang. det med hospitalet.
    Det var hospitalet SELV, der havde valgt og købe halalkød - også uden at nogen havde bedt dem om det, ganske enkelt fordi det var billigere.

    Men folk skyder istedet straks skylden videre med " det er bare de skide muslimer der ikke vil indrette sig ".


  • #2   17. aug 2013 Det er for mig helt fint at servere halal, på hospitaler, det der får mig til og krumme lidt tæer, er at patienterne ikke får at vide at det er halal slagtet. Jeg synes ikke det er iorden at de ikke har haft mulighed for selv at vælge om det er noget de vil spise.

    Det ville være det samme, hvis der kun blev serveret frikadeller, og så havde alle bare at spise det.


  • #3   17. aug 2013 Krikken - Det har du desværre ganske ret i - folk griber gerne en hvilken som helst undskyldning for at slynge beskyldninger i den muslimske retning.

  • #4   17. aug 2013 har intet imod muslimer eller deres religion...og diskussion vedr. hospitaler børnehaver osv. spiller ingen rolle.
    Helt generelt kan jeg kun sige at dem der vil bosætte sig i DK UANSET religion må indordne sig...svinekød er dansk national spise...og måden der slagtes på er nu engang sådan det gøres i DK.....take it or leave it eller tag hjem til deres eget land hvor de gør det på deres måde som vi heller IKKE skal blande os vi, kommer vi til deres land må VI også indordne os under de forhold der måtte være der...go lør dag dag :O)


  • #5   17. aug 2013
    Katja J - Jeg ved ikke hvor du får fra, at det er muslimer der bestemmer vi skal spise halal kød. Hvor forskellen kun er bønnen der er sagt.

    Det lyder som om at du mener muslimerne gør vi spiser halal kød? Det er altså ikke muslimerne der får det ud i supermarkederne, det er det ikke. Så det handler ikke om at muslimerne skal indordne sig, fordi det er ikke dem der sender det ud i supermarkedet.


  • #6   17. aug 2013 som jeg skrev så rent generelt og ikke i forhold til diskussionen om halal hen over sommeren....og jo muslimer spiser ikke svinekød...og jo det har været til debat at der ikke skal serveres svinekød i børnehaver pga. forskellige religioner...det er det mit indlæg relaterer til :O)

  • #7   17. aug 2013 Ja vi skal imødekomme vores medborgeres religion men DE burde jo også imødekomme det lands religion de nu har valgt at flytte til/leve i ?

    Jeg vil jo også have den valgmulighed at kunne fravælge eks halalslagtet kød til mine børn ? hvis det var det jeg ønskede?

    Jeg har ikke noget imod halalslagtning men jeg vil selv have lov at vælge !



  • #8   17. aug 2013
    Katja J - Så vidt jeg ved, så er det aldrig muslimerne, der har bedt om at få serveret halal eller ingen svinekød i børnehavnerne.


  • #9   17. aug 2013 så enig Dorthe :O)

  • #10   17. aug 2013
    Igen, jeg mangler lidt eksempler på at det er muslimer der ikke vil indrette sig ang. mad - så vidt jeg husker, så har jeg ikke læst en artikel hvor det er decideret muslimer der kræver ting ændret, men selve firmaet/institutionen der har valgt det.


  • #11   17. aug 2013 krikken: læs nu mit indlæg....jeg skriver helt GENERELT....og nu er det engang muslimer der ikke spiser svinekød og vel for deres skyld det ikke skal serveres....siger IKKE det er deres forslag......og igen det er helt generelt et eksempel på min mening om sommerens diskussion. ikke for at hænge muslimer ud.

  • #12   17. aug 2013 Katja, der bliver ikke serveret svinekød i mange børnehaver, ikke fordi muslimerne ikke vil have det, men fordi det ganske enkelt er besværligt og dyrt at skulle lave forskellig mad og desuden tager børnene ikke skade af ikke at få svin en gang om dagen fem dage om ugen.

    TAK kære Johanne, for et godt indlæg!
    Folk burde endvidere læse lidt om gruppepolarisering/meningspolarisering evt. gennem "Oplysningens blinde vinkler" af Vincent Hendricks og Pelle Hansen, for hold fast hvor er det tydeligt, at det blandt andet er det, der sker i halal-debatten.


  • #13   17. aug 2013 Så skal jeg skære det ud i pap.....flytter man til at fremmed land, må man indordne sig under kulturen og traditionerne, nøjagtig som Dorthe skriver.....

  • #14   17. aug 2013 Krikken : Hvad tror du grunden er til at sygehus/børnehaver osv er gået over til kun at bruge halalsalgtet kød? og intet svinekød mere?

  • #15   17. aug 2013 KAtrine: jeg ved det....men der er jo en grund til at der skal laves flere retter mad, fordi nogen ikke må/vil spise svin og dermed indordner de sig ikke i den danske kultur.
    Jeg siger ikke at man ikke overlever ved ikke at spise svin, der findes meget andet godt kød og børn idag har godt af at lære og spise varieret så god ide. men der er i min optik ikke noget der skal udelukkes....Gris hører til på det danske middagsbord :O)


  • #16   17. aug 2013 Jeg synes det er helt fint at de ikke spiser svin, men synes bestemt ikke om at det skal udelukkes helt fra f.eks. børnehaver, da der er meget de så ikke kan få at spise i børnehaverne. Og hvis det er for dyrt at lave to retter, må man jo lave dage hvor det er tilladt for Børnene at have deres egne madpakker med. Så må man jo sige de dage hvor der f.eks. bliver serveret frikadeller osv. er nogle faste dage i ugen, hvor det så er muligt for forældrene at vælge om de vil lave en madpakke og sende med børnene.

  • #17   17. aug 2013
    Dorthe - Læs mit første indlæg, der står det :o).


  • #18   17. aug 2013 Krikken : Du mener de gør det fordi det er billiger ?? smiley


  • #19   17. aug 2013
    Dorthe - Det er ikke noget jeg mener, da det med hospitalet var oppe hørte jeg et interview med hospital chefen ( aner ikke lige hvad man ellers skal kalde det ). Der nævnte at det sådan set var blevet gjort fordi det var billigere i indkøb.

    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-70215464:hospital-afviser-halalkritik-s%C3%A5dan-har-det-v%C3%A6ret-i-%C3%A5revis.html

    " - Vi skilter meget tydeligt på vores menukort med, at der er tale om halalslagtet oksekød. Bryder man sig ikke om det, er der mange andre valgmuligheder på kortet. Og i løbet af de seneste 10 år, har vi ikke fået en eneste patientklage over, at vi serverer halalkødet, siger han. "

    (link fjernet)

    " Hvorfor er alt okse- og kalvekød på hospitalet halalslagtet?

    Vi indførte halalkød både af praktiske og økonomiske årsager. Det ville både blive mere besværligt og dyrere at skulle lave både en halal-version og en ikke-halal-version af retterne. Så skulle vi have to produktionslinjer. Det kræver flere folk, mere udstyr og flere penge. "

    Altså har det intet med at gøre, at nogen muslimer har krævet at det blev halal slagtet.


  • #20   17. aug 2013 Katja, så muslimerne skal bare æde svin, så indordner de sig?
    Hvis du var flygtet til et land, hvor det fx var normen at spise hestepenis, eller have sex med fem gamle mænd om dagen, ville du så også gøre det for at indordne dig? Eller ville du mon ikke være glad for, hvis du kunne sige nej tak til det, uden at det var fordi, du var imod samfundet?


  • #21   17. aug 2013 Men hvad er grunden til, at man skulle fravælge halal kød? Hvilket afsavn har patienterne lidt, ved ikke at være oplyst om de tre rituelle ord under slagtningen? Og hvorfor skulle de på nogen måde have en relevans?

    At du, Dorthe, skriver at muslimer skal indordne sig den danske religion, må jeg studse over. Med den danske religion må jeg gå ud fra, at du mener kristendommen - og der er ingen som helst regler eller bud imod halalslagtning i denne religion. Til gengæld har vi vores regler om dyrevelfærd og bedøvelse forud for slagtning, som producenterne af halalkød pænt har indordnet sig ved at modificere deres metoder. Så hvor du mener, at disse ikke indordner sig vores land, bliver du nok nødt til at præcisere.

    Samtidig må du forstå, at det ikke er muslimerne, der har gennemtvunget hverken dette eller svinekød i et par børnehaver - det er en økonomisk foranstaltning, som de enkelte institutioner selv har vedtaget.

    Hensyntagen til vores medborgere og deres trosretninger er da af højeste vigtighed, og det er bare et faktum, at islam er en mere udpræget religion end kristendommen herhjemme er - det er et markant fåtal af danskere, der er alvorligt kristne. Så i det omfang vi har muligheden for at rumme også andre religioner, er det da bare med at gøre det, hvis det oven i købet ikke har nogen negative konsekvenser for landet - for sådanne konsekvenser har du endnu ikke kunnet påpege.


  • #22   17. aug 2013 Jeg synes ikke muslimer skal tvinges til at spise svinekød ? selvfølgelig skal de kun spise hvad de har lyst til eller må skal man vel kalde det?

    Men jeg synes heller ikke det er rigtigt at de danske børn IKKE må få deres lands nationalretter i deres eget land, pga andre menneskers tro?

    Jeg synes kommunerne skal ophæve deres madordninger hvis de ikke har råd til at udføre et ordenligt arbejde? og indføre madpakker igen så?


  • #23   17. aug 2013 Johanne R:

    De skulle have lov til og vælge selv da der er mange der er imod det, og derfor ikke selv køber det. smiley


  • #24   17. aug 2013 Derudover finder jeg det problematisk, hvordan flere af jer gentagne gange skriver "hvis man flytter til et land, må man indordne sig" eller "de kan rejse hjem, hvis de ikke vil have vores land."

    På denne måde fremstår muslimer som flygtninge eller nyligt tilkomne folk. Langt de fleste muslimer har levet har i mange generationer og er danske statsborgere akkurat som de etniske danskere - de er borgere i DK præcis som os selv, det er deres hjem lige så meget som det er vores, så at mene at de er uden ret til samfundsmæssige hensyn og blot skal indordne sig etniske danskeres bud, er da en noget indskrænket holdning, som i den grad kræver en konkret uddybning.


  • #25   17. aug 2013 Johanne : Jeg skriver og mener på intet tidspunkt at muslimer skal blive kristne ???

    Jeg skriver at man skal imødekomme hinandens tro ? jeg har på intet tidspunkt skrevet "indordne" sig

    Tror du skal tage et par andre briller på når du læser hvad folk skriver? ikke dem hvor man digter imellem linierne smiley

    Jeg mener nu også at danmark imødekommer andres tro langt hen ad vejen? Mener du ikke det?





  • #26   17. aug 2013 jeg ville aldrig vælge og flytte til en kultur hvor jeg ikke kunne indordne mig...muslimer må selv om om de spiser svin eller ej, men det skal ikke gå ud over danske børn i danske institutioner at de ikke spiser svinekød.

  • #27   17. aug 2013 jeg er enig med Dorthe..

  • #28   17. aug 2013 Ditte - I og med at den eneste forskel er bønnen hvisket under tilberedelsen af kødet, og det rent økonomisk er lettere for pågældende hospitaler ikke at skulle købe et alternativ hver gang - penge, der så i stedet kan spenderes på andre og mere trængende områder - ville du så virkelig mene, at dette område bør prioriteres højt økonomisk - for at danskerne kan undgå, at der er blevet sagt tre arabiske ord til kvæget under slagtningen?

  • #29   17. aug 2013 Katja, nu skrev jeg jo altså flygtet, og flygtninge har måske ikke så mange andre valg. Hvordan er det lige det går udover danske børn?

  • #30   17. aug 2013 Johanne R:

    så vidt jeg kan se har jeg ikke skrevet nogle steder at JEG er imod Halal slagtning, men at jeg synes det skulle være noget man selv kunne vælge om man vil spise eller ej. Der er for det meste altid forskellige retter til hvert måltid på hospitaler, så det er ikke der, der spares smiley


  • #31   17. aug 2013 Dorthe, kender du noget til denne madordning? De børnehaver jeg kender til, er børnenes forældre altså fritstillede til at give dem svin med til eftermiddagsmaden. "Udføre et ordentligt arbejde" hvad er det, der ikke er ordentligt? Desuden er det om der skal være madordning besluttet ud fra, hvad flertallet af forældrene synes.
    Hvorfor skal man kunne vælge ikke-halal frem for halal? Det kan jeg ikke se nogen god grund til. Derudover bliver rigtig mange af de danske dyr altså slagtet halal.


  • #32   17. aug 2013 Her er fødevarestyrelsens udlægning af sagen:

    (link fjernet)


  • #33   17. aug 2013 jaa og jeg er bedøvende ligeglad med om de er flygtet eller ej, det er ikke spørgsmålet, spørgsmålet er om man kan indordne sig eller ej.
    Man skal være ydmyg over at et andet land åbner muligheden for at man kan være der når man ikke kan være i sit eget, men man må indordne sig.
    skulle Danmark tage hensyn til alle religioner og kulturer så er der jo ikke noget DANMARK tilbage.


  • #34   17. aug 2013 Katrine . smiley Ja det gør jeg faktisk.

    Nu er det ikke halalslagt jeg egentligt skriver om ? For som Johanne skriver så er de fleste danskere (incl mig) ikke specielt troende smiley så for mig betyder det som sådan ikke noget om der bliver sagt bøn ved slagtning eller ej smiley

    Men det som ikke huer mig er at kommunen påtager sig ansvar om at børnene skal bespises i børnehaverne men pga en del af børnene har en tro der gør at de ikke må spise de danske national-retter så skal de afskaffes ?

    Ingen tvivl om at det kræver store resurcer/kr at tilgodese alle, men det må de vel have forventet da de inførte tvungen madordning? og det er det jeg mener med udfører deres arbejde ordentligt smiley Det har intet med kvaliteten af maden at gøre? smiley







  • #35   17. aug 2013 Dorthe, det står da forældrene ganske frit for, om de vil afskaffe de danske nationalretter for deres børn eller ej, medmindre børnene selvfølgelig kun får det mad at spise, de får serveret i børnehaven. Som skrevet før er madordningen ikke tvungen. Jeg kan bestemt ikke se, hvordan man ikke tilgodeser de danske børn ved at give dem andet kød end lige svin den ene gang om dagen i hverdagene.

  • #36   17. aug 2013
    Vi bor i Danmark og det er kendt for sine nationalretter som alle mulige andre lande er for deres. Så derfor synes jeg ikke det er ok.:-)

    smiley men der er vi jo så ikke enige:-) men det behøver vi jo heller ikke være smiley


Kommentér på:
Manglende fakta - halal

Annonce