11. sep 2007 Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Karakter krav til ungdomsuddannelser {{forumTopicSubject}}
http://www.altinget.dk/uddannelse/artikel/klart-flertal-vil-have-adgangskrav-til-ungdomsuddannelserne
Hvad mener i på det emne?
Med en lillesøster der er ordblind og har forståelsesproblemer, kan jeg kun ryste på hovedet. Hun kommer aldrig til at bestå en matematikprøve fra folkeskolen og derved ville hun aldrig kunne komme ind på en ungdomsuddannelse.
Hun er dårligt begavet på skolepunktet, kan stave ok og så hun er til at forstå - dvs. ikke i "børnesprog". Men fordi hun har forståelsesproblemer så har hun svært ved at løse en opgave i problemregning, hun når aldrig videre end og læse den.
Men tilgengæld er hun knald dygtigt til fysisk arbejde. Hun knokler på og har tit hjulpet min far i haven, eller med hans arbejde som kloakmester. Hun ville derfor trives på en erhvervsuddannelse, med plads til hendes svagheder.
Kom der krav på ungdomsuddannelser - så kom hun bare aldrig derind.
Jeg har også en fætter der, da han var spæd fik menigetis. Det har gjort at han er bag ud mentalt - både på det faglige punkt men også på det sociale. Han virker barnlig og naiv for andre, selvom hans alder er 19 år. Så siger han ind imellem nogle mærkelige ting, overdriver sine fortællinger mm. - han vil bare gerne passe ind.
Men han har ikke en 9 klasses prøve og han kommer aldrig til, at være så mentalt moden som andre på hans alder.
Derfor ville det kræve at man have "plads" hvis han skulle i lære som fx. maler. Da han kræver at man fortæller ham en ting af gangen og hjælper meget med at beskrive præcist hvad han skal.
De overstående to personer - vil der ikke være plads til i samfundet.
Vil skal alle sammen ha' en uddannelse og vi skal helst på gymnasiet, hvorefter vi sponser lige på universitetet.
Men hvad skal de personer så, der ikke passer ind i kasserne? Skal de gå på kontanthjælp resten af deres liv? Ufaglærte job bliver der mindre og mindre af. Men med de regler de er igang med og lave på kontanthjælpspunktet så forbyder det nærmest at man er gift, for så får man udbetalt 3500 kr før skat mener jeg, eller efter.
Også skal man forsørges af ens mand/kone.
Hvordan skal man så nogensinde få eget hus og stifte familie?
Jeg gruer meget for, hvor min lillesøster på 16 og fætter på 19 ender henne i verden og i deres liv, med den mentalitet der er igang med og blive skabt.
Der er ikke plads til folk, der ikke passer ind i samfundets kasser.
sep 2009
Følger: 56 Følgere: 63 Heste: 1 Emner: 621 Svar: 11.249
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.212
På de gymnasiale ville jeg stemme for et karakterkrav, men ikke på erhvervsuddannelserne.
Det er ikke sjovt at være seriøs på ungdomsuddannelserne i dag - der bliver set ned på en og det at deltage kan ofte være trælst. Enten fordi det føltes som om man blærer sig, eller også fordi folk automatisk tænker what a nerd, og så er man jo ligesom stemplet ...
jan 2006
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 2 Emner: 666 Svar: 12.486
jun 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Aless - Der er ikke karakterkrav på gym nej, det krav der er for at komme ind er at ens ungdomsvejleder på skolen eller hvad pokker de hedder har sagt ja og mener eleven er klar.
jun 2008
jan 2006
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.130
sep 2007
Michelle W - Det ville gælde for alle ungdomsuddannelser, inkl. en erhvervs som så er mere praktisk orienteret.
" Det blev dog afvist af regeringspartierne, som til gengæld gik med til at igangsætte en analyse af adgangskrav til ungdomsuddannelserne. Den skal ligge klar til efteråret, hvor erhvervsskolerne skal igennem den store reformmølle.
Internt i regeringen er man da også åben for at for at se på, om eksempelvis optagelsessamtaler eller karaktergennemsnit kan skærpe optaget til gymnasierne og erhvervsskolerne. "
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 24 Heste: 5 Emner: 18 Svar: 1.493
Men som tømrer/murer kan jeg ikke se det, nej, På boglige uddannelser er det godt.
Ikke at der er noget i vejen med en erhversuddannelse. Men kravene er ikke så skarpe og niveauet er ikke så højt. På gym skal man regne med minimum ½ times lektielæsning per fag per dag. Og så er det fair nok der stilles krav på forhånd.
Sagt fra en glad DF'er
sep 2007
Folk læser virkelig ikke artiklen eller hvad jeg skriver ;o)
Jeg skriver NETOP, at hvis det er de propper karakter krav på erhvervsuddannelserne - som var planen, så er det at fx min lillesøster der er super god fysisk, ikke kan blive noget. Andet end på kontanthjælp.
Måske jeg kunne ha' formuleret det bedre; så jeg ændre det lige.
Karakterkrav på erhvervsuddannelser - hvad syntes i? Hvad skal der gøres af de folk der ikke kan komme ind nogen steder, på nogen uddannelser fordi de ikke kan bestå dansk eller matematik eller begge dele?
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 1.698
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.277
Jeg har ikke læst artiklen, så ved ikke, om det indebærer erhvervsuddannelser også? I så fald synes jeg, det er en skam. For som en anden bruger skriver, så udelukker vi en stor del af samfundet. Ikke alle er boglige kloge, og der kan være andre faktorer, der spiller ind, som eksamensangst.
Jeg synes endda det var tåbeligt med alt det karakterpjat i gymnasiet, og jeg er heller ikke fan af det på universitetet. Jeg må indrømme, at jeg føler det er noget pjat og lægger kun op til indbyrdes konkurrence. Hvis man gerne ville rose folk, der klarer sig godt, kan de vel få en anmærkelse, som "særdeles god/flot stykke arbejde". Jeg vil gerne have konstruktiv kritik også, og det bidrager karakterer jo heller ikke til. De giver ingen forklaring - blot et tal på hvordan ens hårde arbejde er vurderet. Jeg aner ikke, hvorfor jeg ikke fik mere eller mindre.
sep 2007
Min lillesøsters problemer, blev også først opdaget da hun gik i 6-7 klasse. Tidligere havde hun bare fået specialundervisning, på den anden skole fordi hun havde svært ved det. Vi flyttede skole og hun blev testet.
Sådan er det med en del fra den skole, deres ordblindhed blev først opdaget sent.
sep 2007
Men ja Tenna - der nævnes erhvervsskoler også ;o)
jan 2006
nov 2007
-jeg fik nu altså alligevel ganske gode karakterer til eksamen (årskarakterer er self en anden sag). Det handler jo om at man beslutter sig for at det her er vigtigt...
Jeg synes da osse det er et problem med karakterkrav i boglige fag, til uddannelser der netop bl.a. skal tiltrække dem der er bedre med hænderne end med en bog.
Men adgangskrav såda generelt er jeg ikke imod
sep 2007
Michelle W - Hvis der bliver indført adgangskrav på alt inkl. erhvervsuddannelser er mit spørgsmål blot; hvad skal de folk, der ikke kan komme ind pga. de krav? Hvilket arbejde skal de ha, med de forsat mindre stillinger der er som ufaglært?
sep 2005
Følger: 68 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 4.277
Ved bare der var nogen, der skulle op.. hehe. Men I har nok ret ang. egnethed.
Synes bare det er så ærgerligt at karakterer skal lægge et sådan pres på unge mennesker.
nov 2007
Har man været for sløv i skolen, ikke fået den rette hjælp på den skole man gik på e.l. er der jo mulighed for at tage enkelt-fag på VUC og ad den vej kvalificere sig.
sep 2007
Michelle W - Laver man et krav på en bestemt karakter i både matematik og dansk, vil en del ikke kunne komme ind. Ligesom min lillesøster og fætter, heller ikke har en fuld 9 klasses prøve, da de ikke har været oppe i alle fag der blev trukket.
Ligesom min lillesøster ikke bare ville kunne læse op på VUC, det bliver hun ikke mindre ordblind af. Hendes forstålses problemer forsvinder heller ikke af det.
aug 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 5 Svar: 902
Ungdomsuddannelser er vel STX,HTX,HHX,HG,HF osv?
Selvfølgelig skal der karaktergennemsnit til der, synes jeg
jan 2006
sep 2007
Patricia - læs artikel igen ;o).
aug 2008
aug 2006
Følger: 34 Følgere: 62 Heste: 2 Emner: 50 Svar: 1.129
At der pt. er en vejleder som vurderer om man kan klare en ungdoms eller ervhervs er fint, men at det måske rykker sig at være næsten de samme optagelsesprocedurer som på uni osv., dét synes jeg er for tidligt i de unges liv. Nu taler du specielt om dem med specielle behov, og der synes jeg helt klart at man skal gøre sig en undtagelse mht. optagelse ved evt. at holde systemet som det ér lige nu for disse personer.
sep 2007
Det er ellers det der er meningen at folk skal, læse artiklen fordi vi så alle debbatere med samme udgangspunkt - men det lader til at være svært ;o)
Det er netop på erhvervsuddannelser de også vil, altså vil der ikke være noget sted til folk der ikke lige kan komme ind.
jan 2010
Følger: 31 Følgere: 27 Emner: 8 Svar: 93
sep 2007
Stine N - Men hvis de fik det, de gerne vil have til at gå igennem, igennem så er det svært for folk der er "dumme som en dør " at komme ind på tekniske skole fordi der er karakter krav :o)
jan 2010
jan 2006
jan 2010
okt 2004
Følger: 79 Følgere: 82 Heste: 4 Emner: 588 Svar: 16.621
Men at sætte adgangskrav på erhvervsuddannelserne, giver ikke rigtig nogen mening. I mange tilfælde, er det jo netop dem, der er bogligt svage, der er gode på erhvervsuddannelserne, fordi de fx er bedre praktisk/fysisk og/eller er mere kreative osv. men bare har svært ved det boglige.
De bogligt svage skal ikke udelukkes fra at få en uddannelse, men de skal heller ikke gøre det sværere/mere besværligt for andre, at få en uddannelse.
aug 2008
I artiklen står der jo kun hvad resten af befolkningen mener
sep 2007
Patricia - det inkludere det også, om karakterkrav er okay på ungdomsuddannelser hvor erhvervsuddannelser er den del af det, altså ikke kun gymnasiet.
aug 2008
Så længe man ikke udelukker alle muligheder..
okt 2004
Ingen siger, at du vil ændre mening, af at have læst artiklen, men hvis man vil deltage i en debat omkring en artikel, så er man da også nødt til at læse den, ikke?
aug 2008
okt 2004
Det er en debat omkring den artikel - hvordan kan debatten så ikke være bygget på den?
aug 2008
okt 2004
Følger: 98 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.684
Udover det kan jeg faktisk godt se ideen med at lave, et karakterer krav for nogen af erhversuddannelserne. For rigtig mange unge er "ligeglade" med afgangseksamen pga de skal alligevel ikke bruge den til noget.
Men enlig syntes jeg mere man skulle gøre som i bla USA, have en årsprøve efter hvert klassetrin (minus de 3 første, så årsprøve fra 3 klasse) og består man ikke den så skal man på sommerskole, hvor elverne får indhentet det de er bagud.
okt 2004
sep 2007
Team Grafik - Så eliminere du blandt andet min lillesøster og fætter - de får aldrig en komplet afgangsprøve, da de ikke er oppe i alle fag. Hvad skal de så?
Kommunen er skam kontaktet og hun har hjælpemidler, men det gør altså ikke hende bedre til matematik eller dansk da hun også har forståelsesproblemer. At hun har en IT rygsæk, gør ikke hun kan bestå matematik.
okt 2004
Og hvis du læser mit andet indlæg mener jeg faktisk at problemet gribes forkert an, man bør gøre som bla USA med årsprøver samt sommerskole.
sep 2007
Igen, hun kommer aldrig til at kunne få 02 i matematik. Hun kan bestå dansk - måske, kunne hun på ordblindeefterskolen men nu går hun på en alm.
Men matematik, nej. Hun har heller ikke haft fysik og ved ikke med engelsk.
Min fætter har heller ikke haft engelsk, måske matematik og dansk men det er heller ikke noget han særligt godt kan bestå.
Igen - hvad skal de der ikke kan bestå ?
okt 2004
Dem der har problemer burde der blive taget mere hånd om allerede fra start, og få den hjælp de behøver for at kunne bestå.
okt 2004
Hvis man nu allerede i 1-2 klasse fik taget hånd om diverse problemer, ja så burde de fleste altså kunne komme igennem, og de få der så ikke kan - hvordan skulle de kunne komme igennem alt det teoritiske der er hos erhversuddannelserne? Og jeg mener heller ikke at alle erhversuddannelser skal have krav om gennemsnit - men nogen burde. F.eks beslagsmed og veterinærsygeplejerske
sep 2007
Det er altså ikke så simpelt at hvis man bare får hjælp, så kan man godt bestå - gid det var så let, så ville min søster juble for hun syntes ikke det er lige sjovt altid.
Men når der er en del fag hun ikke er oppe i og en del fag, hun dumper i så ved jeg ikke hvor snittet ville ligge og jeg ved ikke om man kan bestå en afgangsprøve hvis man ikke er oppe i alle fag, eller har haft alle fagene.
Du skriver iøvrigt meget bedre end min lillesøster - jeg kan ikke se du er ordblind.
Hun har så også oven i de forståelsesproblemer, som gør det meget svært for hende at lave fx problemregning. Hun når aldrig videre end og læse spørgsmålet.
okt 2004
Og igen læs nu hvad jeg skriver, der bør blive taget hånd om alle problemer allerede fra start, og din lillesøster burde derved få opstillet en anden form for matematik prøve, f.eks en mundtlig hvor hun bare skulle vise hvordan man klare de forskellige regnemetoder, men hvor hun ikke skal finde oplysningerne.
Og som jeg siger igen igen, matematik problemregning findes også på erhversuddannelserne - og alle erhversuddannelser skal ikke have adgangskrav.
sep 2007
Selvfølgelig findes der matamatik - men nu afhænger det også af hvad man vælger :o)
okt 2004
Og at sige man skal have bestået dansk syntes jeg også er fair nok. For selv en ordblind - uden hjælpemidler, kan skrive en god novelle samt redegøre for en test til 02
okt 2004
okt 2004
aug 2008
Lad os nu ikke mundhugges, jeg har andet at tage mig til.
sep 2007
Artikelen bygger på et lov forslag - ikke andres meninger.
Artikelen bygger på udtalelser fra de forskellige partier, om ting de gerne vil have indført.
Ikke os "normale" menneskers meninger. Jeg spørger bare I mener, men det er ud fra hvad der står i artiklen, artikelen er "baggrundsviden" så og sige.
Så artikelen er ikke irrelevant - eller havde jeg ikke sat den ind.
okt 2004
Hvis man ikke forstår hvad der bliver skrevet i indlægget, så skal man bare holde sig væk. Alt andet er jo for dumt.
feb 2011
Følger: 1 Emner: 107 Svar: 1.917
Der er jo, forhåbentlig, ikke tale om, at man skal have et snit på 7 eller sådan noget. Det må være nok med 02, men ved egentlig ikke, om det er et krav i dag, at man skal have bestået alle fag?
sep 2007
02 ville for en del stadig ikke være muligt i fx dansk eller matematik. Eller fysik eller engelsk, hvis de slet ikke havde været oppe i det eller haft det ;o).
okt 2004
Jeg kan ikke se problemet i at udelukke dem, der ikke kan 'bestå' folkeskolen, for hvis de ikke kan klare niveauet her, så kan de nok heller ikke klare niveauet på en gymnasiel uddannelse.
sep 2007
Du misforstår vist artikelen :o)
Der menes ALLE ungdomsuddannelser - inkl. en erhvervsuddannelse som man tager på teknisk skole. Og det er her folk, der ikke er så gode skriftligt tit søger hen. Men det kan man så ikke, hvis der kommer karakter krav på.
okt 2004
Tror lidt du glemmer at man på mange tekniske uddannelser stadig skal have dansk/engelsk og matematik. Nogen steder skal man også have biologi osv. Og det niveau er jo højere end det niveau der er på folkeskolen.
sep 2007
Man kan godt gøre en ungdomsuddannelse færdig, ved stadig at dumpe nogle fag - jeg er dumpet to på HG, men derfor har jeg stadig en HG :o).
Så jeg vil godt mene, at man kan klare teorien på en teknisk, hvis man vælger en uddannelse der passer til de fag man har haft og kan have. Samt forsat får hjælpen fra ens blandt andet IT rygsæk.
Det nytter ikke noget, at fordi man ikke kan komme igennem folkeskolen, så er man dømt til kontanthjælp resten af livet.
Min lillesøster ville fx gerne ud og sejle, altså ville hun skulle være skibsassistent. Der ville være noget hun ikke ville være så god til, men også meget hun kunne følge med i. Sådan er det vist for de fleste mennesker, uanset hvilken uddannelse de vælger :o)
okt 2004
Og kan så sige det ikke er altid man godt bare må dumpe, min kæreste skulle f.eks bestå matematik som anlægsgartner for at må gå til svendeprøve.
De har 3'forsøg for at bestå prøven, består de ikke 3 gang jamen så er der ingen svendeprøve.
sep 2007
Igen, det er noget der kan undersøges så man ikke tager en uddannelse hvor man skal bestå et fag, man har svært ved :o). Men hvis man bliver stoppet, uden mulighed for at tage en ungdomsuddannelse fordi man ikke kan komme ind så er ens muligheder jo ret små ;o).
Men ja, folkeskolen kan gennemføres selvom man dumper nogle fag - man kan ikke dumpe afgangsprøven, fordi det ikke er en eksamen. Men derfor kan man stadig få 00 eller 03 i nogle fag, eller ikke have haft dem.
aug 2008
okt 2004
Så du kan alligevel ikke komme ind uden en grundudannelse, så kan virkelig ikke se problemet at man på NOGEN uddannelser sætter et adgangskrav.
sep 2007
Jeg har heller ikke sagt, at det er dumt at gøre det på nogen fx gymnasiet - men at sætte det på alle, vil jeg mene er fatalt og at skære folk ude af samfundet og dømme dem til et liv på kontanthjælp :o).
For hvor skal folk ellers gå hen? Man kan jo ikke være på produktionsskolen for evigt.
okt 2004
Man kunne også sagtens lave det som man gør på de videregående, altså kvote 1 og 2, på den måde kan alle få en chance for at blive optaget. Og man får stadig de unge til at tage afgangsprøverne seriøse.
sep 2007
Det kunne man ;o). Men at sætte det, så man får lukket folk ude fra alt ville efter min mening være dumt. For der er stadig ikke nogen der kan forklare, hvad man skulle gøre af folk der endte uden for.
Så jeg er i og for sig ikke uenig med dig - men jeg ønsker bare ikke, at man får mast folk ude, til " ingenting ".
okt 2004
okt 2004
Patricia - Ja, på UD FRA hvad der står i artiklen. Derfor er den ikke irrelevant. Jeg taler skam pænt, men det er jo åbenbart tilfældet - at du ikke forstår hvad der står.
sep 2007
Hvad skal de folk så, der ikke kan komme ind på en ungdomsuddannelse - hvis der er karakterkrav på alle også erhvervsuddannelserne?
okt 2004
Men omvendt har min far fx heller ikke rigtig en ungdomsuddannelse. Han blev færdig med skolen og gik igang med blikkenslager-uddannelsen, men sprang fra, og søgte ind som ufaglært fabriksarbejder på Grundfos. Nu har han lige haft 25 års jubilæum, og tjener pt. mere, end min mor, der har to uddannelser - og han tjener ligeså meget, som man gør med de fleste erhvervsuddannelser. Så helt skidt har han da ikke klaret det, uden hverken ungdomsuddannelse eller erhvervsuddannelse.
sep 2007
Det er det ikke - men det har ændret sig. Min far har kun kloakmestereksamen, var dårlig i skole og er nok ordblind, men aldrig testet.
Men han har været selvstændig og klare sig godt. Men han ville jo være ret lost nu, hvor alle skal mases ind på en ungdomsuddannelse.
Jeg har ikke lyst til at uddanne mig, skole siger mig intet - men ufaglært arbejde kan man bare ikke få. Så hvad din far laver kunne man godt for mange år siden, men at bygge videre på noget ufaglært er svært.
Enten skal man være uddannet ellers skal man have erfaring med branchen i forvejen.
Især hvis man bliver fyret som 50-60 år og har lavet det samme næsten hele sit liv, på samme fabrik.
Karakter krav til ungdomsuddannelser