{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.563 visninger | Oprettet:

At være nødt til at droppe uddannelse? {{forumTopicSubject}}

Hej alle skønne hestemennesker!

Jeg har lige et spørgsmål til jer, som jeg desværre har været nødt til at tænke en del over det sidste stykke tid. Jeg kan ikke selv komme med en ordentlig løsning, så derfor håber jeg at nogen af jer kan komme med enten gode råd - eller måske løsningen der mangler.

Jeg arbejdede i stald i 2012, hvor jeg var så uheldig at blive smadret af en unghest. Jeg ved ikke præcis hvad der er sket, da jeg simpelthen ikke har hukommelse omkring hændelsen - det eneste der kunne tyde på hvad der er sket er mine skader; voldsom hjernerystelse, en skadet muskel i øjet, to brækkede kæber og forrykkede tænder (hvor af 8 er 'erklæret' nervedøde efterfølgende).
Efterfølgende er mine kæber gået i sig selv igen, men det er vidst også dét der er på plads igen. Jeg har stadig hovedpine, døde tænder og et opstået behov for læse/kørebriller.

Jeg startede derfor i skole og tænkte, hey, så har jeg da det! Igennem de første 6 måneder af HH1 arbejdede jeg som rytter, hvilket fungerede uden problemer - jeg kunne holde til at læse en begrænset mængde lektier og ja, det var egentlig meget problemfrit.
Jeg købte i sommerferien egen hest, hvilket er gået helt fantastisk. Hun giver mig meget af den energi jeg har mistet (dyrker ok meget motion alligevel, så det er ikke derfor jeg er flad) og overskud til at PRØVE at komme igennem dagen når min hovedpine er virkelig slem. Desuden anbefalede neurologen mig at fortsætte min ridning - med samme ambitionsniveau som før smiley .

Mit problem er bare at efter jeg er startet i HH2, har jeg oftest hovedpine fra første time starter 07.50 og til jeg simpelthen ikke kan mere og går i seng.
Jeg kan på ingen måde lave mine lektier, for jeg kan oftest slet ikke sidde ved computeren uden at mit hoved sprænges. Det har betydet at jeg stort set ikke har lavet lektier, tjekket skema eller andet i de sidste 2 måneder, simpelthen fordi det er for smertefuldt - der har endda været dage hvor min hovedpine har været så slem at jeg har droppet at ride. Ergo er tanken om simpelthen at droppe ud af min uddannelse, poppet op.

Vi har lige været en uge i England på studietur hvor forbruget af computere og decideret skole var minimalt, der havde jeg stort set ingen problemer. Det blev udelukkende ved en trykkende fornemmelse i mit hoved.
Ligeså når jeg arbejder i stalden, medmindre jeg har en trykkende fornemmelse eller decideret hovedpine når jeg går i gang, har jeg ikke problemer med det. Det er ikke fordi jeg ikke kan lide skolen, for det kan jeg. Jeg synes det vi laver er rigtig spændende, er bare enormt ked af at jeg ikke når igennem mindre end halvdelen af mine lektier før jeg er klar til at tage to hovedpinepiller og gå på hovedet i seng.

Så kære medmennesker, skulle der være nogen af jer derude der kan komme med gode råd, eller løsningsforslag, så modtager jeg dem med kyshånd! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At være nødt til at droppe uddannelse?
  • #2   24. sep 2013 Hvad sker der med dit hovede hvis du skriver dine afleveringer og alt det der på papir ? Kan det hjælpe måske ?

  • #4   24. sep 2013 Åhh jamen kære dog - har neurologen ikke anvist dig omkring hvad du kan og ikke kan/bør gøre?

    Jeg har nøjagtig samme problemstilling - dog måske noget mere udtalt, da jeg kan mindre end dig - men efter sådan en skade (hjerne) så skal man i den grad passe på ikke at overbelaste sig selv og lytte til hovedpinen, da det ellers bliver kronisk.

    Mit er desværre kronisk - er uddannet pædagog, men flere neurologer har påpeget, at jeg ikke kommer til at arbejde med mit fag igen, pga alle de ydre stimuli der følger med dette arbejde.

    Jeg skal afskærmes mod for mange ydre stimuli - og så snart der er for meget omkring mig, så starter hovedpinen op.
    Det er rent ud sagt et helvede, netop fordi man gerne vil, men ikke kan.

    Jeg vil råde dig til, at kontakte din læge vedr dine problematikker, tale med neurolog igen og finde en handlingsplan.
    Det lyder ikke til, at den uddannelse du er igang med er et godt valg smiley



  • #5   24. sep 2013 Ellers tag en HG. jeg går på HG og lektierne er minimale, synes jeg. Måske kan det hjælpe lidt? smiley

  • #6   24. sep 2013 har det på samme måde som dig, efter en bil ulykke,

    du skal have kommunen ind over og ikke mindst en forsikring af en art, og så skal kommunen hjælpe dig med en løsning, det lyder som om en flexjob løsning var mere på sin plads for dig lige nu


  • #7   24. sep 2013 Tror du skal tage fri et år. Du kan vel altid tage andet år, på et andet tidspunkt.
    Du skal nok forholde dig lidt i ro. Har selv lige haft en mindre hjernerystelse - for 5. gang, og jeg har bare lært - SLAP AF, sov sov sov. Det er kedeligt og det betyder ingen hest, men det bliver bedre.
    Jeg har sovet vildt meget i to uger og set min hest MEGET lidt pga. det, men sådan er det. Og så tror jeg du skal til en neurolog.


  • #8   24. sep 2013 Lykke Theis - Over- og underkæbe smiley .
    Lægen sendte mig til en CT-scanning, men der var intet unormalt. Derefter var det bare: jamen så må vi jo håbe det går over -.-' .
    Akupunktur kunne måske godt hjælpe, hvis ikke jeg blev dårlig og angst bare ved synet af en nål :$

    Karina: Vi skal aflevere stort set alt elektronisk og stort set hele vores system kører over nettet smiley . At lave regnskab med divs. poster + udregninger i hånden er også noget af et projekt at kaste sig over, så det er desværre ikke så nemt at gøre i hånden. De ting der kan skrives i hånden, skriver jeg i hånden. Det begrænser sig desværre bare til matematik og psykologi, til tider spansk.

    Line: Som det er nu kan jeg sagtens stoppe, da jeg har fuldført HH1/1.G og derfor kan starte på andet år om f.eks. 5 år, hvis jeg ville (så længe de ikke laver radikale ændringer i selve uddannelsen). Men så bliver det bare endnu svære at komme i gang med skolen igen smiley


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #9   24. sep 2013 Jeg vil foreslå dig at gå til en fysioterapeut eller en massør.

    Så slem hovedpine kan godt stamme fra spændinger andre steder i kroppen - som man jo godt kan tro du har ud fra din beskrivelse at hvad der er sket smiley


  • #10   24. sep 2013 Føler med dig!
    Jeg kom selv til skade i 2011 hvor jeg gik i 3.g og jeg har været helt og aldeles sygemeldt siden - netop med migræne, koncentrationsbesvær, synsforstyrrelser, svimmelhed osv.

    Mit bedste råd vil nok være at få et godt samarbejde igang med din læge, og så tage 1 års pause til en start, og se om det virker på noget smiley


  • #11   24. sep 2013 Altså jeg har fået fastsat en méngrad på 8% omkring min hovedpine af arbejdsskadestyrelsen, men siden deres undersøgelse er det blevet værre. Men der har været forsikring og lign. inden over.
    Mht. massør/fysioterapi sagde neurologen at behandling ikke burde være nødvendig, men har flere gange overvejet det.

    Neurologen sagde bare begræns det der giver dig hovedpine, men fortsæt med hesten.


  • #12   24. sep 2013 Øhhh hvad er det for en læge du har? At der ikke er noget unormalt på en CT scanning, betyder altså ikke at du så er rask efter dit uheld.

    Du kan have varige mén efter hjernerystelsen - der er folk som ikke bliver fuldt ud arbejdsdygtige efter sådan en omgang og den beskrivelse du kommer med, tyder så absolut på, at du er hæmmet i din dagligdag.

    Netop computer, læsning, skrivning kan være noget af det du ikke kan i det omfang, som du kunne før/inden ulykken.

    For mit vedkommende er det storhjernen der har taget skade - det filter vi har som gør, at vi kan koncentrere os om én ting og lukke andet ude, virker ikke hos mig.

    Bare det at køre bil trætter min hjerne mere end normalt pga alle de ydre stimuli der er forbundet med en køretur. At møde mange mennesker er et problem, snak/samtale, da jeg lægger mærke til ALT i hele rummet og ja sågar det der er udenfor også - syn/lyde.

    Du må og skal kontakte din læge - bede om henvisning til en neurolog, da det er igennem denne fagperson at din fremtid skal sikres.

    Du skal måske igennem det kommunale system og afklares, så du kan finde ud af hvad du kan og ikke kan.



  • #13   24. sep 2013 Kan der ikke laves en aftale med studievejleder og skole? Om at du evt. kan få udleveret det meste i hånden?
    Da jeg gik på gym havde jeg specielle vilkår og lidt længere "snor" mht. fravær og afleveringer pga. sygdom..


  • #14   24. sep 2013 Okay - men har neurologen ikke sagt at computerarbejde, læsning/skrive nemt kunne være noget du ville have svært ved?

    De neurologer jeg har været hos har også anbefalet at fortsætte med hestene/dyrene og netop der kan jeg være uden hovedpine, så længe det foregår herhjemme i vante opgivelser.



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 42 Emner: 131 Svar: 8.714
    #15   24. sep 2013 Aless: det er desværre sådan at f.eks læger, neurologer, og andre inden for sundhed og helbred er ofte imod fysioterapeuter og massører, hvorfor det ved jeg ikke, men sådan er det åbenbart bare.

    Jeg kan kun anbefale dig at investere i en tur til fys eller massør, nok mest fys..

    Jeg har selv døjet med hovedpine, og det forsvandt da jeg fik løsnet op i hele min ryg smiley



  • #16   24. sep 2013 Min læge snakkede hjerneskade/blødning, men da det ikke viste sig på scanningen slap han helt mit problem og jeg opgav at henvende mig mere.

    Da jeg snakkede med neurologen afhjalp mine briller rimelig ofte min hovedpine, det er så ovre nu. De gør ærlig talt ikke den store forskel. Jeg var en gang så dum at jeg (med briller) besluttede mig for at jeg da sagtens kunne læse en bog (papirform), men nej.
    Har tænkt mig at tage til lægen igen, for det er virkelig blevet værre.

    Mht. kommunen, hvad er det de skulle kunne gøre? Så længe jeg er under uddannelse er andet vel ikke relevant? (:

    Neurologen skrev ikke så meget andet i sin udtalelse end at jeg har daglige gener, men uden problemer burde kunne fuldføre den uddannelse jeg har gang i, da briller afhjælper mit problem en del.


  • #17   24. sep 2013 Hvis du ikke kan gennemføre din uddannelse pga hovedpine....og det er jo det du klart fortæller, at du ikke kan - så må du sygemeldes af din læge.

    Herved ryger du i systemet - du må fortælle din læge, at du ikke fungere og at dine briller ikke fjerner problemet. Henvises til en ny neurolog og få en ny statusopdatering på din tilstand.

    Det er hamrende vigtigt, at du tager din hovedpine alvorligt!!
    Du skulle nødig ende der hvor jeg er.
    Jeg kan tage afsted til genoptræning i knap 3 timer incl kørsel, men skal jeg også have handlet ind samme dag, så er den helt gal. Det er ikke meget at kunne på en hel dag!.


  • #18   24. sep 2013 Og det er immervæk 2 1/2 år siden jeg blev skadet.

  • #19   24. sep 2013 Ville prøve Kranio Sakral Terapi - og så tage en pause fra studiet mens du kommer dig

  • #20   24. sep 2013 og få tjekket op på dine øjne igen - det er er meget vigtigt!

  • #21   24. sep 2013 Jeg har bestemt heller ikke lyst til at blive ved med at have det sådan her. Kom til skade i Marts '12, og siden da er det bare gået den forkerte vej selvom jeg synes jeg har gjort alt for at lette mine gener.

    Jeg ville bare være rigtig rigtig ked af at droppe min uddannelse. Det er jo efterhånden så vigtigt i vores samfund, og har brug for den hvis jeg skal på uni en gang. Det er ikke decideret fordi jeg har svært ved at gå i skole, ligger generelt på et 9,6 snit uden at lave lektier, men det er bare virkelig trist ikke at kunne følge med når jeg virkelig gerne vil.


  • #22   24. sep 2013 jeg tænker også lidt om den muskel i øjet kan være en del af det som driller dig.

    Jeg syntes også du skal prøve noget massør, akupunktur eller akupressur (noget i stil med akupunktur, men uden nåle) eller sådan noget som kan prøve at få løsnet lidt op i noget smiley

    Ville selv have det super dårligt hvis jeg ikke kunne passe min skole og mine lektier smiley


  • #24   24. sep 2013 Lider også af kraftige hovedpiner var i mr scanneren for to år siden, der var intet at se, så mine hovedpiner var ikke noget. Satser på at få lov til at komme i mr scanneren igen næste år kan ikke nu grundet graviditet. Men mine hovedpiner udvikler sig til migræne lignende anfald hvis jeg ikke stopper det jeg er i gang med det øjeblik de kommer.

  • #25   24. sep 2013 Jeg har selv gået sygemeldt i et år, godt nok af andre grunde. Men jeg gik også hjemme, fordi at presset fra skolen forværrede mine symptomer.

    Jeg er nu startet på HF - som fjernstudie, hvilket er det jeg tænker at jeg kan anbefale til dig. Du administrere selv din studietid, og der er rigtig mange der ikke kan holde til at gå i skole på normalvis - af den ene eller anden grund - der vælger fjernstudie.

    På den måde vil du jo kunne læse når du kunne i forhold til din hovedpine. Du vil kunne læse i små etaper af gangen, så du ikke når at fremprovokere hovedpinen.

    Fjernstudie fungere rigtig godt! smiley Jeg har været i gang i 1½ måned nu, og mit stressniveau er nærmest ikke-eksisterende, selvom det jo egentlig er en krævende uddannelse - jeg har selv gået på HHX, og det er jo egentlig kun fagene der er anderledes. Niveauet er det samme efter min mening.

    Jeg ved desværre ikke om du kan tage hh på fjernstudie, men det kunne du jo evt. undersøge. Ellers kan man ihvertfald tage en HF smiley På vuc betaler man for hvert fag (jeg kom af med 2250 kr i år) men hvis man gennemføre, så får man pengene tilbage smiley


  • #26   24. sep 2013 Handicap tillæg er udelukket, da jeg godt selv kan arbejde ved siden af - det var i hvert fald hvad studievejlederen sagde til mig sidst smiley . Jeg arbejder to aftner om ugen af 1-1½ time ad gang + hver anden weekend i ALLERMAX 4 timer, så det er jo til at holde til smiley .

    Fjernstudie er ikke muligt i forbindelse med en HH, jeg har tjekket smiley . Ellers havde det jo været den oplagte løsning for mig, men nej, desværre. Det er vidst noget med at HH'en er et meget mere mundtligt fag end de fag der er på HF/STX og derfor er det ikke muligt via. fjernstudie smiley .


Kommentér på:
At være nødt til at droppe uddannelse?

Annonce