{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
531 visninger | Oprettet:

Schenkeldøv hest.. What to do? {{forumTopicSubject}}

Sagen er at jeg har den her 5 årige vallak. Men altså han er virkelig schenkeldøv, og både jeg kan mærke det, men også min underviser har kommenteret det.

Jeg styrer selvfølgelig meget med benene, med lidt hjælp fra tøjlen, men jeg misbruger dem overhovedet ikke. Jeg har aldrig brugt sporer eller andet på ham.

Men altså.. Hvad kan man gøre? Som skrevet er han kun 5, og det vil da være top nederen at han er sådan altid.

Nogle gode råd?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Schenkeldøv hest.. What to do?
  • #1   8. nov 2013 Altså som jeg ser det er der flere muligheder..

Du skal være meget opmærksom på at slippe presset i netop det sekund han gør hvad du beder ham om..

og ellers (men det får jeg nok hug af andre for at forslå..)
    så hav en pisk med.. du lægger benene til og reagerer han ikke med det samme(!) så tap ham med pisken (ikke slå!)..
    det sidste har virket upåklageligt for mig..

• #2   8. nov 2013 Jeg bruger også sidste mulighed, det har resulteret i at nu går min unghest fremad ved tryg med shenklerne og et klik med tungen

• #3   8. nov 2013 ja jeg er altså også tilhænger af at hvis hesten ikke reagere når du klemmer med benene, så må du forstærke hjælpen - enten i form af et dap med pisken, eller et par sporer..

Klem med benene... Reagere den ikke, så klemmer du igen SAMTIDIG med at du røre den på bagdelen med pisken.. Så efter noget tid, hvis du gør det rigtigt, så vænner hesten sig til at klem med benene = noget kilder på bagdelen = reager frem...

• #4   8. nov 2013 godt forklaret sandie, er helt enig

• #5   8. nov 2013 haha, så er jeg ikke den eneste som bruger den metode smiley

• #7   8. nov 2013 Jeg blev faktisk så frustreret sidste var det i mandags, at jeg havde taget en pisk med på forhånd, og som jeg forventede gik det som det plejer = Ham reagere ikke.

Jeg tog så pisken op, og han gik da fint frem af, det var dejligt, men så begyndte han og løbe.. Ikke mega vildt rundt, og jeg havde kontrol over ham, men han er jo selvfølgelig nervøs for den.. Skal det bare trænes væk?

Og jeg brugte den overhovedet ikke, men bare det at den var der var nok..

• #9   8. nov 2013 Brug noget tid på at vænne ham til pisken så (hvis det er problemet) Stå ved jorden og rør ham på kroppen med den.

Hvis det er fordi han ved at når du har pisken med så skal han gå fremad så er det vel ok, og så må du jo bare ride med den? Men hvis det er fordi han bliver nervøs overfor den så væn ham til den smiley

• #10   8. nov 2013 Min er også 5år og har lige været inde i en periode, hvor hun har været døv for "hjælpe signalerne fra benene" og hængt meget på tøjlen, fordi der var en anden der red hende for mig...og det kunne hun ikke håndtere..
    Pisk kan jeg ikke bruge på hende.. det eneste jeg har kunnet gøre er at jeg rider med ponyspore pt for at finkæmme mine signaler...og så overdriver jeg mine signaler fra min schenkler(ikke fra sporen, men fra underbenet ;)), for at få fokus på mine ben igen.. og det har hjulpet meget.. efter små 2uger har jeg en hest der næsten er sig selv igen, stadig en smule hård på tøjlen, men hun er ved at finde signalerne fra benene igen og finde ud af at det sjovere på den måde . smiley

• #11   8. nov 2013 Jeg vil jo heller ikke have at han er bange for den, overhovedet. Men jeg tænker lidt, at hvis jeg bruger den stille og roligt et par gange, så er han måske mere ''villig'' til og gå frem af?

• #12   8. nov 2013 Minni
    Vil helst ikke bruge sporer, da jeg ikke er helt inde i hvordan man bruger dem og sådan, vil jo ikke have at jeg kommer til og misbruge dem på ham, uden jeg ved det smiley

• #13   8. nov 2013 Hvis han er lidt nervøs for den så er det MEGET vigtigt at du tænker på det som en hjælp til dine ben og kun laver den mindst nødvendige grad. dvs. brug benene, brug benene + læg pisken stille på bagparten osv. Ellers skræmmer du bare livet af ham smiley
    Men lyder jo ikke som om han er panisk så lidt tilvænning så skulle I nok kunne finde ud af det begge 2 smiley

• #14   8. nov 2013 Hvor er det dog dejligt med et forum hvor man kan snakke om brug af pisk under ridning som den forlængelse af hjælperne det er smiley

• #15   8. nov 2013 Nikita
    Jeg brugte den faktisk slet ikke.. Jeg kan ikke huske om jeg lagde den på hans bagdel først, men ellers brugte jeg den ikke, og jeg smed den hurtigt da han begyndte og løbe rundt. Men jeg vil gerne erkende, at jeg holdte den meget forkert. Da han begyndte og løbe rundt, havde jeg et mas med og få styr på den, og så red jeg ligesom med den, sådan lige ud for mit ben, så han kunne sikkert lige skimte den gennem øjenkrogen. Men det må jeg lige have øvet mig i smiley

Og ja, super dejligt! Blev meget overrasket over at der er så mange som har brugt pisken som en metode, på den her måde o.O Tænkte i starten, åh nej pas nu på, for her bliver hanekamp.. Men nope. Dejligt! smiley

• #17   8. nov 2013 Birkelund
    Nej har desværre ikke en video, men måske kan jeg lave en, her en af de følgende dage? smiley

Kommentér på:
Schenkeldøv hest.. What to do?

Annonce