531 visninger
|
Oprettet:
Schenkeldøv hest.. What to do? {{forumTopicSubject}}
Sagen er at jeg har den her 5 årige vallak. Men altså han er virkelig schenkeldøv, og både jeg kan mærke det, men også min underviser har kommenteret det.
Jeg styrer selvfølgelig meget med benene, med lidt hjælp fra tøjlen, men jeg misbruger dem overhovedet ikke. Jeg har aldrig brugt sporer eller andet på ham.
Men altså.. Hvad kan man gøre? Som skrevet er han kun 5, og det vil da være top nederen at han er sådan altid.
Nogle gode råd?
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
Du skal være meget opmærksom på at slippe presset i netop det sekund han gør hvad du beder ham om..
og ellers (men det får jeg nok hug af andre for at forslå..)
så hav en pisk med.. du lægger benene til og reagerer han ikke med det samme(!) så tap ham med pisken (ikke slå!)..
det sidste har virket upåklageligt for mig..
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 425
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.053
Klem med benene... Reagere den ikke, så klemmer du igen SAMTIDIG med at du røre den på bagdelen med pisken.. Så efter noget tid, hvis du gør det rigtigt, så vænner hesten sig til at klem med benene = noget kilder på bagdelen = reager frem...
jul 2004
dec 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Heste: 4 Emner: 65 Svar: 1.902
jan 2009
Følger: 73 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 151 Svar: 3.091
Jeg tog så pisken op, og han gik da fint frem af, det var dejligt, men så begyndte han og løbe.. Ikke mega vildt rundt, og jeg havde kontrol over ham, men han er jo selvfølgelig nervøs for den.. Skal det bare trænes væk?
Og jeg brugte den overhovedet ikke, men bare det at den var der var nok..
jul 2004
Hvis det er fordi han ved at når du har pisken med så skal han gå fremad så er det vel ok, og så må du jo bare ride med den? Men hvis det er fordi han bliver nervøs overfor den så væn ham til den
mar 2010
Følger: 30 Følgere: 28 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 19
Pisk kan jeg ikke bruge på hende.. det eneste jeg har kunnet gøre er at jeg rider med ponyspore pt for at finkæmme mine signaler...og så overdriver jeg mine signaler fra min schenkler(ikke fra sporen, men fra underbenet ;)), for at få fokus på mine ben igen.. og det har hjulpet meget.. efter små 2uger har jeg en hest der næsten er sig selv igen, stadig en smule hård på tøjlen, men hun er ved at finde signalerne fra benene igen og finde ud af at det sjovere på den måde .
jan 2009
jan 2009
Vil helst ikke bruge sporer, da jeg ikke er helt inde i hvordan man bruger dem og sådan, vil jo ikke have at jeg kommer til og misbruge dem på ham, uden jeg ved det
jul 2004
Men lyder jo ikke som om han er panisk så lidt tilvænning så skulle I nok kunne finde ud af det begge 2
jul 2004
jan 2009
Jeg brugte den faktisk slet ikke.. Jeg kan ikke huske om jeg lagde den på hans bagdel først, men ellers brugte jeg den ikke, og jeg smed den hurtigt da han begyndte og løbe rundt. Men jeg vil gerne erkende, at jeg holdte den meget forkert. Da han begyndte og løbe rundt, havde jeg et mas med og få styr på den, og så red jeg ligesom med den, sådan lige ud for mit ben, så han kunne sikkert lige skimte den gennem øjenkrogen. Men det må jeg lige have øvet mig i
Og ja, super dejligt! Blev meget overrasket over at der er så mange som har brugt pisken som en metode, på den her måde o.O Tænkte i starten, åh nej pas nu på, for her bliver hanekamp.. Men nope. Dejligt!
jan 2009
Nej har desværre ikke en video, men måske kan jeg lave en, her en af de følgende dage?
Schenkeldøv hest.. What to do?