{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.272 visninger | Oprettet:

hvordan lærer jeg den, at gallopere? {{forumTopicSubject}}

sagen er den, at jeg efter 3 år er begyndt, at ride min gamle part igen. Jeg har de sidste 3 år haft en hest der kunne gå M klasser, som har været en super lærehest for mig, samtidig er jeg nok også blevet en anelse forvent.
Når men det er sådan at min gamle part er 100 år om, at få sat i galop, jeg mindes, at det var det samme sidste omgang jeg red hende, men det gjorde det mig ikke noget dengang. Jeg er nu nået til det punkt, hvor jeg gerne vil mere end bare at tulle rundt.
Den har ikke rigtig været redet de sidste 3 år, så den sidste måneds tid har vi brugt på lige at få en reminder om, hvordan man opfører sig ordentlig, samt at slappe af under ridning. Jeg er begyndt at gallopere på hende nu, det er bare sådan, at det er som om, at hun ikke rigtig fanger mit signal. i det jeg sætter benene, begynder hun at løbe frem i traven og først derefter kommer galloppen. Jeg er ikke interesseret i en hest der løber galloppen igang. Jeg tager hende selvfølgelig ned i det hun begynder at jappe, men hold nu fest, det kan jeg gøre 10 gange inden hun sætter i galop og det er stadig heller ikke med det samme.

Så, hvordan lærer jeg hende lige, at hun skal sætte i galop uden at løbe i traven først? er det som jeg gør nu, med at få ro på så snart hun japper og så forfra og bare forsætte sådan. Jeg er jo ikke den store vidreudanner så jeg håber der er nogle der kan give mig et fif eller to smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvordan lærer jeg den, at gallopere?
  • #1   2. dec 2013 Følger med smiley

  • #3   2. dec 2013 Synes du skal fortsætte sådan som du gør. Det har været det eneste der har virket når jeg har redet sådanne heste smiley
    Men selvfølgelig være meget præcis i signalerne, evt. følge op med pisk. Måske får du en voldsom reaktion, men hellere det end ingen/jappe trav smiley


  • #4   2. dec 2013 hun forstår tydeligvis ikke signalet
    mit bedste bud er at lære hende en kommando i longe/fra jorden og så bruge det sammen med benene når du kommer på ryggen af hende smiley
    og så husk at være tydelig i dine signaler og start altid i begyndelsen af et hjørne hvor hesten selv runder og har lettere ved at slå i gallop smiley


  • #5   2. dec 2013 det er vigtigt at holde den i en kort trav og lave tydeligt anspring, sætter den bar tempoet op er det ned i tempo igen og forfra..
    Og lige så snart den sætter i galop så heller stop efter et par skridt og så ros den rigtig meget og stille øge den jo hurtigere den forstår anspringet


  • #6   2. dec 2013 Ville starte i longe. Og ja der skal den gerne kunne det fra skridt når den har lært det. Vil det være nemmere for dig at overføre det fra ryggen.

  • #7   2. dec 2013 >The Black Gelding<
    arh, hun dør skam ikke af at galoppere nu smiley
    men det med trykket, så løber hun jo i galop, og det er jo det jeg prøver at undgå smiley

    Isabella.
    prøvede med pisken i dag, syntes dog ikke det havde den store effekt andet end endnu mere jap, så det stoppede jeg med igen, men det kan da godt være det virker?


  • #8   2. dec 2013 den kan i longen, den er meget lydhør, det er det slet intet problem, og den springer an med det samme. Jeg har prøvet med stemmen når jeg rider hende, men det er ligesom om, at det er i dét jeg sætter benene så løber hun derudaf.

  • #10   2. dec 2013 Nadia, vi gør det skam også i hjørnet, forsøget mig også på volte i dag, men også uden held..

  • #11   2. dec 2013 Hvis du kan finde en mark, som går lidt opad, så prøv at sætte hende i galop der. De vil tit hellere gallopere op ad bakker, fordi det så er mindre hårdt at komme op ad denne bakke. Samtidig når det går lige ud, skal hun ikke koncentrere sig lige så meget om at holde balance, som på en ridebane, hvor hun hele tiden skal være opmærksom på at få drejet. smiley

  • #12   2. dec 2013 >The Black Gelding<
    jeg ved virkelig ikke hvordan jeg skal være mere tydelig i mine signaler?
    det giver jo ingen mening at holde trykket til den går i gallop og bare lade den løbe til den springer an? det er jo netop det jeg prøver at undgå.


  • #13   2. dec 2013 Og hvis hun ikke har været redet i tre år, har hun helt sikker ikke balancen til at gallopere på volte endnu. Det tog fem måneder for Cha-Cha at få den balance.

  • #14   2. dec 2013 gyldenlund, problemet er det samme på tur, også selv om det bare er lige ud af. jeg har dog ikke prøvet med en bakke, så det kan da godt være det skal forsøges.

  • #15   2. dec 2013 Hvis det bare giver mere jap, så drop pisken.
    Sørg for at hesten får nogle succes oplevelser. Når den endelig laver et gallop anspring perfekt eller et der meget tæt på, så stop. Det er bedst at stoppe mens legen er god smiley


  • #16   2. dec 2013 gyldenlund, hun har også været redet, bare ikke jævnligt.

  • #17   2. dec 2013 Har du evt. prøvet med bomme, nogen heste har lettere ved at lave anspring over en bom, og hvis man husker at være tydelig burde det komme af sig selv

  • #18   2. dec 2013 hvis hun kan i longe, så få en til at longere dig, så h?n kan sætte den i galop, samtidig med du giver signal fra ryggen:)

  • #19   2. dec 2013 Skal lige være helt med; er den meget sensitiv for bene? smiley

  • #21   2. dec 2013 Mere træning.
    Den er lige startet, så det er klart den er lidt langsom.
    Hvis det er et længerevarende problem så kom med tydeligt signal.. Trav med stor fremaddrift (træn evt. din trav lige på kanten af et anspring, så der er god bevægelse og svævefase i traven) så dit galopsignal kan være ben, stemme, evt. pisk som en lille hjælper på indvendige og så et godt driv i sædet.
    Sørg for at hvis ikke den reagerer på det den ene gang du gør det, så fortsæt traven, få styr på alt igen og prøv igen bare tydligere. Gør signalet tydligere hvis ikke den reagerer.
    Hellere at den reagerer 1 gang på et stærkt signal end at den reagerer på hvert 10. af de små signaler


  • #22   2. dec 2013 Maria C, tak, det vil jeg prøve af smiley

    Mie, jeg har ikke nogle til, at hjælpe mig, så det bliver lidt svært smiley

    Isabella, ja det syntes jeg, det er jo også lige i det, jeg sætter benet, nærmest i det jeg tænker på det, at den begynder at jappe.


  • #23   2. dec 2013 Xenia, når hendes problem er at den løber i traven inden hun sætter den i gallop hjælper det jo ikke at lade den løbe gallop (som jo er hendes problem?)
    Kan virkelig ikke se hvordan det skulle hjælpe hende nogen vegne smiley


  • #24   2. dec 2013 Xenia Lund
    ja den er lige startet, men det er jo et vedvarende problem, da det var det samme sidste omgang jeg red den, så det har jo været sådan i mange år smiley hvad mener du med at træne traven på kanten af et anspring?


  • #25   2. dec 2013 Og ellers lærte min vallak anspringet op af en bakke, og en anden jeg havde lærte det ved jeg samlede den en smule, og lavede tydeligt anspring, og bar den øgede traven en smule kom den helt ned i kort trav igen og forfra..

    De 3 ting er dem jeg har brugt når jeg har lært heste galop..


  • #26   2. dec 2013 Så vil jeg forslå dig en at øve en masse tempo skift og halve parader, når du ikke øver gallop anspring, så du kan overføre det til når du skal lave anspringene.
    Det kommer til at tage tid, men efterhånden som den får mere styrke skal det nok komme. smiley


  • #27   2. dec 2013 Maria C, tak jeg vil prøve den med bakke samt bommen, den med ro på igen laver vi rimelig mange gange i forvejen, men det forsætter vi bare også med så smiley

    Isabella, halve parader har vi lavet rigtig meget, damen har vist glemt, at hun ikke er 5 mere, så vi havde i starten meget travlt smiley men jo det må åbenbart bare tage den tid det tager smiley


  • #28   2. dec 2013 Ja, rom blev jo ikke bygget på en dag, men held og lykke med træningen ihvertfald smiley

    Vil lige sige at jeg har HØRT om gode erfaringer med bommen, men har ingen anelse om hvordan man præcis skal gøre smiley


  • #29   2. dec 2013 Men er det ikke meget at forlange galop på en volte? Det kræver pænt meget styrke. Og galloppen er ikke kort med det samme, den vil gå meget hurtigt på en ridebane. Da Jobbe skulle lære at gallopere og Cha-Cha skulle i gang igen, gallopperede vi i en lang strækning lige ud, det er ikke lige så hårdt, og man kan nå at få rette galopppen osv, inden man skal stoppe igen.

  • #30   3. dec 2013 isabella, tak smiley

    gyldenlund, en volte er jo et vidt begreb smiley men jeg betegner sådan set ridehuset som en volte, da det kun er omkring 15*30.


  • #31   3. dec 2013 HVIS du kan få nogen til at hjælpe dig, så måske have en til at have hesten i longe og så dig på ryggen. Det kan i hvert fald hjælpe til at se, om den synes det er svært at galoperer med rytter, eller om den bare ikke forstår signalet fra ryggen smiley

  • #32   3. dec 2013 Hippie, ja det kunne jeg, jeg er bare lidt palle alene i verden ang. heste, jeg har ikke rigtig nogle til at hjælpe mig smiley

Kommentér på:
hvordan lærer jeg den, at gallopere?

Annonce