Problem med bid ? el. gallop? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Jeg har en ung haflingerblanding på 4,5 år
vi er godt igang med træning af gallop på 20 og 15 m volter
vi har startet lidt dressur og springstævner
men her på det sidste er hun begyndt at ville tage biddet i gallop og vil gerne smide skulderen i gallop og drøne afsted med en på ryggen, det som om hun stiver sig på den ene side og tager biddet/tøjlen og vil gerne vil smide tempoet i vejret...
vi har lavet masser af smidighedsøvelser og varmer grundigt op inden jeg forlanger at hun skal ind og gallopere på en volte
Når jeg springer på hende trækker hun super på springene, men bliver meget tændt, og vil gerne sætte tempoet vildt op og mere end hvad godt er, så jeg må lave halve parader undervejs bare for at holde et stødt tempo så vi ikke bare brager ind i springene..
Jeg bruger et normalt 3-delt bid, men det som om efter vi er begyndt at gøre os i springning at hun er blevet en mere tændt hest der har svært ved at fokuser i alm. banetræning når vi kommer til nedsidning hvor hun tror det betyder at vi skal lave anspring nærmest.....
Dyrelægen har været ude og tjekke hendes tænder og overlinie samt mærket hende efter i benene og hun skulle være tip top.
så går udfra at det unghestenøkker eller vejret der påvirker hendes ilder temperement?
Det skal lige siges at det ikke kun sker når det mig der rider hende, for hun er på samme måde når min part til hende rider på hende.
Hvad skal jeg gøre ?
Skal jeg prøve et andet bid? evt hvilket?
skal jeg droppe spring i en periode? ..springer hende ca 1 gang om ugen
eller ?
Hun er en hest med stort energiniveau, selvom fodderet er lav på energi,sukker og stivelse.
hun bliver reddet 6 dage om ugen
aug 2013
Følger: 57 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 186 Svar: 2.691
jul 2011
Følgere: 4 Svar: 297
dec 2013
Følger: 175 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 44 Svar: 108
mar 2008
Følger: 46 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 56 Svar: 644
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Dressur, dressur, dressur. Start med og ride dressur og få styr på stopsiganlet der.
Det handler om at få timet signalerne, give rigtigt efter på det rigtige tidspunkt -det kan være svært for nogen.
Starte i skridt, få styr på signalet der før du går videre til trav osv. med andre gangarter. Så kan du derefter begynde og øve det med en bom på banen - at hesten stadig skal lytte, selvom den er der. Sætte den op til en cavaletti, så et lille kryds osv.
Så træne signaler på en springbane - uden og springe.
Hele pointen er ikke og gå et trin videre, før signalerne er på plads.
mar 2008
Følger: 181 Følgere: 176 Heste: 8 Svar: 1.229
Det ville være mit bedste råd!
dec 2013
Følger: 175 Følgere: 93 Heste: 6 Emner: 44 Svar: 108
men ja hun vokser lidt endnu da hun stadig er en anelse høj bagtil.
også derfor jeg ikke forlanger højere spring end 40 cm pt.
jeg vil rigtig gerne have hende klar til LC1 og LC2 til foråret..
vi rider kun på stor volte i gallop og 20m og ind imellem 15m volte..men for det meste 20 m da det er det hun skulle kunne.
Men er der evt. et andet bid jeg skal prøve bare i en midlertidig stund?
jul 2012
Følger: 23 Følgere: 19 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 11
jun 2011
Følger: 72 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Umiddelbart vil jeg mene, at du ubevidst har lært hende at fare sådan afsted.
Så jeg ville simpelthen sige: Back to basis. Start stop, frem tilbage, højre venstre, overgange. På dressurbanen og i naturen. Når I så har den på plads igen, ville jeg starte om i springningen med bomme på jorden osv. den vej op.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
emnet er fra 2013.
jun 2011
Følger: 72 Følgere: 63 Heste: 7 Emner: 64 Svar: 308
Problem med bid ? el. gallop?