{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
617 visninger | Oprettet:

Problem med bid ? el. gallop? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har en ung haflingerblanding på 4,5 år
vi er godt igang med træning af gallop på 20 og 15 m volter
vi har startet lidt dressur og springstævner

men her på det sidste er hun begyndt at ville tage biddet i gallop og vil gerne smide skulderen i gallop og drøne afsted med en på ryggen, det som om hun stiver sig på den ene side og tager biddet/tøjlen og vil gerne vil smide tempoet i vejret...
vi har lavet masser af smidighedsøvelser og varmer grundigt op inden jeg forlanger at hun skal ind og gallopere på en volte

Når jeg springer på hende trækker hun super på springene, men bliver meget tændt, og vil gerne sætte tempoet vildt op og mere end hvad godt er, så jeg må lave halve parader undervejs bare for at holde et stødt tempo så vi ikke bare brager ind i springene..

Jeg bruger et normalt 3-delt bid, men det som om efter vi er begyndt at gøre os i springning at hun er blevet en mere tændt hest der har svært ved at fokuser i alm. banetræning når vi kommer til nedsidning hvor hun tror det betyder at vi skal lave anspring nærmest.....

Dyrelægen har været ude og tjekke hendes tænder og overlinie samt mærket hende efter i benene og hun skulle være tip top.
så går udfra at det unghestenøkker eller vejret der påvirker hendes ilder temperement?

Det skal lige siges at det ikke kun sker når det mig der rider hende, for hun er på samme måde når min part til hende rider på hende.

Hvad skal jeg gøre ?

Skal jeg prøve et andet bid? evt hvilket?
skal jeg droppe spring i en periode? ..springer hende ca 1 gang om ugen

eller ?

Hun er en hest med stort energiniveau, selvom fodderet er lav på energi,sukker og stivelse.
hun bliver reddet 6 dage om ugen

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ny vandlås håndvask 600 kr.
  • Udskiftning af gulvvarmestyring 2.300 kr.
  • Stikkontakt med dæmper 1.250 kr.
  • Fjerne + ny fuge ca 60cm 700 kr.
  • Afmonter kogeplade i køkken 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problem med bid ? el. gallop?
  • #1   5. dec 2013 Er bidet for langt? For uroligt? Eller sådan noget det var lige de ting jeg kunne komme på vis du har brug for nærmere info om længde, urolighed osv. så er det ikke mig du skal spørge smiley

• Emka
    Emka Tilmeldt:
    jul 2011

Følgere: 4 Svar: 297
    #2   5. dec 2013 Hvis du har mod på det så prøv at ride hende uden bid. Hvis hun ikke er anderledes så er det nok ikke bidet. Men hvis hun er anderledes, kunne det være bidet. Så får du ihvertfald fundet ud af om det er bidets skyld.

• #3   5. dec 2013 Det har lige den str som det skal have smiley jeg har fået det tjekket

• #4   5. dec 2013 stop springningen i en periode så der kommer lidt "ro" på igen det virkede på min og ca 14 dage - 3 uger inden jeg skal til dressurstævne så det kun dressur da hun ellers gør som du beskriver render igennem udvendige

• #5   5. dec 2013
    Dressur, dressur, dressur. Start med og ride dressur og få styr på stopsiganlet der.
    Det handler om at få timet signalerne, give rigtigt efter på det rigtige tidspunkt -det kan være svært for nogen.

Starte i skridt, få styr på signalet der før du går videre til trav osv. med andre gangarter. Så kan du derefter begynde og øve det med en bom på banen - at hesten stadig skal lytte, selvom den er der. Sætte den op til en cavaletti, så et lille kryds osv.

Så træne signaler på en springbane - uden og springe.

Hele pointen er ikke og gå et trin videre, før signalerne er på plads.

• #6   5. dec 2013 Giv den 3 månernes pause.

Det ville være mit bedste råd!

• #8   6. dec 2013 Hun er ikke ren haflinger, men en krydsning..hendes mor er haflinger.
    men ja hun vokser lidt endnu da hun stadig er en anelse høj bagtil.
    også derfor jeg ikke forlanger højere spring end 40 cm pt.
    jeg vil rigtig gerne have hende klar til LC1 og LC2 til foråret..
    vi rider kun på stor volte i gallop og 20m og ind imellem 15m volte..men for det meste 20 m da det er det hun skulle kunne.

Men er der evt. et andet bid jeg skal prøve bare i en midlertidig stund?

• #9   9. dec 2013 Øv overgangen en milliard gange så hun er fuld stæændig sikker på hvad singalerne betyder. Min pony gjorde det helt samme og det hjalp rigtigt meget!;)

• #10   8. mar 2014 Jeg vil mene, at det lyder som en fejl i grundridningen. Hvis vi antager hesten er gjort ryttervant i en alder af 3½ år, får en voksepause og så tages i ridning igen ved 4 års alderen. Så har hun det seneste halve år været igennem en masse indtryk, som hun skal lære at reagere på.
    Umiddelbart vil jeg mene, at du ubevidst har lært hende at fare sådan afsted.

Så jeg ville simpelthen sige: Back to basis. Start stop, frem tilbage, højre venstre, overgange. På dressurbanen og i naturen. Når I så har den på plads igen, ville jeg starte om i springningen med bomme på jorden osv. den vej op.

• #11   8. mar 2014
    emnet er fra 2013.

• #12   8. mar 2014 Hov det havde jeg ikke set.

Kommentér på:
Problem med bid ? el. gallop?

Annonce