{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
913 visninger | Oprettet:

hvad er mest humant? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en ældre fjordhest, som i sommers fik spat i begge bag haser. Et par uger inde i genneptræningen, virkede det som om han kunne det jeg bad ham om.
Nu nogle måneder inde i gennoptræningen er han begyndt at have ondt igen, od det har varet et par uger nu, jeg kan mærke at han ikke rigtigt vil, når jeg rider, og han tøffer i traven og stopper hele tiden.
Hvad er mest humant at gøre, lade ham leve med smerter, og at han ikke er glad, eller at lade ham få fred?
Jeg vil virkelig gerne have hjælp.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad er mest humant?
  • #1   18. dec 2013 Jeg ville give den fred, hvis den ikke længere har det sjovt, så er det tid til at sige farvel smiley

  • #2   18. dec 2013 Jeg ville enten gå hele vejen med behandling (hvis man kan) ellers er det aflivning... Intet dyr fortjener at have ondt lide mm.

  • #3   18. dec 2013 jeg havde ladet den gå og kun brugt den i den udstrækning den kan. og så anskaffet mig en anden ridehest. hvis ikke det er muligt havde jeg aflivet den

  • #5   18. dec 2013 Hvis ingen behandling kan gøre ham smertefri og give ham en værdig hverdag, så ville jeg af kærlighed til ham, give ham fred. Den mulighed har vi heldigvis, så vi kan hjælpe vores dyr, således de ikke lider unødigt.


  • #6   18. dec 2013 Kan den gå som fold/hyggehest? smiley

  • #7   18. dec 2013 FRED.... Der er ingen heste der skal leve med smerter.

  • #8   18. dec 2013 hvis din hest har smerter er det mest humane at aflive den.

  • #9   18. dec 2013 Jeg havde nok snakket med min dyrlæge og spurgt om den vilde smerter eller om de ikke er der når den bare går og hygger på en marke som fold bums. hvis den har smerter ville jeg give den fred men hvis den ikke har ville jeg bruge den til bums

  • #10   18. dec 2013 Giv ham fred. Uanset hvor svært det kan være...

  • #11   18. dec 2013 Som Ullahesten siger så som foldhest, hvis den kan det uden smerter. Hvis ikke så skal den have fred. smiley

  • #12   18. dec 2013 For hesten vil det bedste nok være at give den fred. Den har haft et langt (Og forhåbentligt lykkeligt) liv og er nu blevet gammel i kroppen.
    Det er mennesket som er problemet. Vi giver vores heste for mange menneskelige følelser, fordi vi ikke vil af med dem,
    Vi syntes måske det er synd for hesten, men er det rent faktisk det?

    jeg er hunderæd for den dag hvor jeg ikke længere har sorte, enten fordi han skal sælges eæller aflives (håber på det sidste). Jeg har kendt ham i næsten 10 år, og er jo stort set vokset op med ham.
    Jeg ville nok også stå og sige "Det er synd" men alligevel så ved du nok også selv et eller andet sted at det ikke er synd, siden du spørger her inde.

    Jeg syntes du bør kontakte dyrlægen og bede ham give et ærligt svar. Ville det give mening at sætte hesten i behandling eller r aflivning en bedre løsning. Læg tryk på at det skal være den ærlige mening, og ikke den følelsesladede.
    Du må også tænke fremad. Hvordan er hans tænder? hans syn? Spørg til råds om dette, så du kan få et tydeligt billede af hvor længe han ville have det godt, også hvis hans spat blev kureret.


  • #13   18. dec 2013 Jeg ville give den fred. Når din hest ikke længere magter at udføre det arbejde, den ellers har holdt af, så har den det ikke godt - og Fjordheste er nogle hårde nysere, der først siger til, når det gør RIGTIG ondt!

    Du holder af din hest og du har haft gode år med den. Nu er det på tide at være god ved den på en anden måde, og lade den få en værdig afgang.


  • #14   18. dec 2013 Lad den få fred... Han gider tydeligvis ikke mere, så selvom det er svært, må du lytte til ham smiley

  • #16   18. dec 2013 han har været ridehest det meste af sit liv, og og haft en glad hverdag med alt hvad der høre til.
    Han går på fold med en 15 årige DV hoppe som er meget sød mod ham og som ikke jæger ham rundt.
    Jeg tror at hvis han skulle fungere godt igen, så vil han skulle leve på smerteslillene medicin resten af sit liv, og det vil ikke være fair for ham. Så jeg må snakke med min mor om ham, for han har det ikke godt.


  • #17   18. dec 2013 Det er både under rytter og på fold at hann har smerter, og man kan se det på ham, når hans fold kammerat fræser rundt på folden står han bare og hænger med hovedet og kigger ikke engang efter hende.

  • #19   18. dec 2013 Synes selv du har svaret...

    Hvad er mest humant at gøre, lade ham leve med smerter, og at han ikke er glad, eller at lade ham få fred?

    Smerter er på ingen måde humant...Så du skal befrie hesten fra de smerter på den ene eller anden vis.


  • #20   18. dec 2013 hans dyrlæge sagde at det kunne gennoptrænes, så han ville kunne fungere som ridehest igen, men da han tog røntgen af hans bagben var det højre bag ben ikke færdig med at gro sammen, og det er vist et eller andet med at der er to slags spat, den hvor hesten slet ikke er i stand til noget og den hvor hesten kan leve et normalt liv som ridehest.

Kommentér på:
hvad er mest humant?

Annonce