Hjælp med plag {{forumTopicSubject}}
Hej.
Har en lille fjordbolle, som jeg skal træne.
Jeg skal lære hende at blive trukket, så hun kan komme til kåring. Problemet er bare, at jeg har gået med hende mange gange, men nogen gange begynder hun at stejle og sparke. Og der er ikke nogen biler eller noget.
Der var en som skulle hjælpe mig, men der er ikke sket endnu. Sidst jeg gik med hende sparkede hun mig, nu er jeg blevet utryg ved at gå med hende på banen.
Vi elsker hinanden selskab, og hun elsker at lave noget.
Kan det være tilliden?
Er der nogen der har en ide til hvad jeg kan gøre?
Håber virkelig nogen vil hjælpe, da vi har meget brug for det.....
Blogger
Følger: 87 Følgere: 1943 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 1.507
Jeg tror du er nød til at vise lidt bedre, hvad det er hun skal.
Ungheste, kan jo ikke alt hvad de mere erfarne heste kan.
Min egen unghest, Blika, er jeg også startet forfra med, mht. at blive trukket, bakke mm.
For hun anede heller ikke hvad hun skulle.
okt 2011
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 50
Izabella: har du en ide til hvordan jeg kan vise hende det? Eller hvordan hun for respekt til mig?:)
Blogger
okt 2011
Altså har gået med hende flere gange uden nogen ting. Kan sagtens gå med hende på folden, uden problemer. Hun har bare noget med, at pludselig gider hun ik mere.
Har været tæt på at "opgive" det.
Hvordan kan jeg bevise det for hende?:)
Blogger
Unghestes hoveder bliver meget lettere "fyldt" op. Og så vil de næsten ingen ting.
okt 2011
Blogger
Hvis du skulle forklare HELT detaljeret, hvordan du trækker med hende - hvordan ville du så gøre det?
Det er mere så jeg kan hjælpe dig. ^^
okt 2011
Hvis jeg går på siden af hende stopper hun.
Mens vi så går stille og roligt, og jeg måske vil have hende til at gå lidt mere fremad, begynder hun evt at sparke og stejle. Det er dog ikke altid. :kr
Blogger
Altså. Min egen unghoppe, gik også bag mig, når jeg trak hende rundt. Og hvis jeg prøvede at stille mig siden af hende, og trække lidt frem ved træktorvet, stod hun stille, og bakkede en gang i mellem. Hun forstod det slet ikke. Hvis jeg så gik lidt frem, og trak i træktorvet samtidig, kunne jeg faktisk få hende med mig. Og så går hun rigtig fint siden af mig. Jeg er endnu ikke begyndt træningen, så hun kan trave med mig osv. Vi er stadig kun ved skridt.
MEN, jeg træner sådan, at når jeg trækker lidt frem i grimen, med træktorvet, skal hesten gå først, og dernæst jeg. Når jeg stopper den, skal den stoppe først ved at jeg trækker tilbage i træktorvet, og så stopper jeg ligeså snart hesten gør.
Jeg tror, du skal træne mere i skridt lige nu, og ikke forvente ret meget af hende. Træn sådan at du øver hende i at stoppe og gå frem, og giv hende massere af ros når hun gør det. Evt. en godbid.
Når hun kan signalerne rigtig godt, kan du begynde at forlange lidt mere af hende. Hun skal først lige lærer at skulle gå for pres inden du kan begynde det.
Tag gerne en pisk med, som en hjælpe guide, hvis hun forstår pres for pisken. Ikke "slå" hende, men pres ligeså forsigtigt, så hun går frem. Men hun skal selvfølgelig først forstå presset fra pisken og hvad det betyder.
Skriv gerne, hvis der er noget jeg skal forklare bedre. ^^
okt 2011
nov 2007
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 177
okt 2011
Blogger
Hvis vi nu siger jeg står med hesten. Jeg stiller mig ved siden af hende, med træktorvet i hendes grime. Dernæst trækker jeg forsigtigt i den der lås, der sidder på træktorvet, ligesom for at presse hesten, fremad. Hun vil sandsynligvis ikke få frem, for det ville min heller ikke. Derfor mener jeg, at det er okay her, at støtte hesten, ved at træde frem, og lave klikke lyde med munden, for at forstærke signalet om at hun skal gå frem. Når hun så er gået frem, stopper man, og roser helt vildt meget, med godbidder eller klap what ever.
Dernæst, når hun kan signalerne helt vildt godt, synes jeg, at du skal prøve at øge tempoet lidt, ved at presse lidt fremad, ligesom når hun skal gå.
Det tror jeg godt kan fungere. ^^
Og husk ikke at træne mere end 20 min. af gangen. ^^
okt 2011
Blogger
Fortæl gerne hvordan det gik. ^^
okt 2011
Blogger
okt 2011
Undskyld det sene svar.
Det er prøvet, og hold da helt op. Hun fandt ud af det lynhurtigt.
I dag tog jeg mig sammen, tog trense på hende, og så gik vi en tur på folden. Hun er også tæt på at have lært at holde fokus på mig, det vi laver, og ikke alt muligt andet. Er så glad.
Mange gange tusind tak!
Blogger
Fedt, at hun har fundet ud af det!
okt 2011
Hjælp med plag