Genoptræning {{forumTopicSubject}}
Hej..
Min pony kom her D. 1 december tilskade med en rævne på det ene bagben, dog ikke så alvorligt. vi har holdt hende igang efter dyrlægens anvisninger med longe skridt og trav jeg har her for 1 uge siden fået tilladelse til at ride hende uden sadel i skridt og trav hvor hun nu faktisk er blevet rengående igen, men nu hvor dyrlægen ikke er der mere for at fortælle lige precis hvornår og hvordan hun skal "genoptrænes" er jeg helt lost, da jeg aldrig har haft en skadet pony før
jeg ved godt at jeg bedst selv kan vide hvordan og hvorledes hun har det men er der nogen der har en form for vejledning til et godt program indtil hun kan rides normalt igen
altså hvor længe man kan lægge ud med at ride hende osv.
Beklager hvis det er formuleret dårligt
jan 2011
Følger: 25 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 14 Svar: 85
jan 2010
Følger: 22 Følgere: 20 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 452
Jeg ville kontakte dyrlægen igen og få præcist besked om, hvad jeg må hvornår. Og så ville jeg altid gå langsomt frem - gerne langsommere end anbefalet.
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
Eks
Skridt 1 uge hvor du skridter 30-40 minutter
2. Uge: skridt 15 minutter trav 2 minutter hver volte skridt 15 minutter - byg lige så stille et minut ekstra på hver - hver anden dag.
3. Uge forsæt som i 2. Uge byg langsomt mere på til du er på et ønsket plan eks. 15 minutter skridt 15 minutter trav (med 5 minutters pause halvvejs cirka) 15 minutters skridt
4. Uge hvis det hele er forløbet planmæssigt og hesten kan følge med i forhold til skaden sygdommen så begynd på galoppen lige så stille. Eks.
Skridt 15 minutter trav 7-10 minutter skridt 3-5 minutter galopere 2-4 runder hver vej på stor volte. Trav 3-5 minutter skridt 15 minutter
Byg lidt mere galop på i forhold til hvad hesten kan klare de næste uger. Efter en 6-8 uger burde den være tilbage hvor den var
Sådan gjorder jeg efter min hest havde stået syg med halsbetændelse og feber så alle muskler og aæt var væk. han bar syg i i 1.5 måned.
Men ellers hør dyrlægen ad - jeg fik afvise jeg skulle starte stille for at mindske skaden af sygdommen hvilket jeg prøvede at gøre på følgende måde .-)
sep 2006
Følger: 209 Følgere: 201 Heste: 5 Emner: 124 Svar: 3.587
Genoptræning