{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
945 visninger | Oprettet:

lette hjælpere, fremadgående hest. {{forumTopicSubject}}

hej alle.

jeg står og har et lille problem med at få min part til at samarbejde under mig, når vi er i skoven.

ved ikke helt hvordan jeg skal forklare, så undskylder hvis det bliver lidt langt og rodet.

sagen er den at jeg har part på den skønneste fjordhoppe og vi hygge os rigtig godt sammen.

da jeg startede op på hende var hun ret overvægtig og havde ikke været brugt i næsten et år pga, manglende tid fra tidligere ejer, og sent føl (blev født i start August, gik desværre bort efter 14 dage) da føllet gik bort gik vi en masse ture med hende, både for mælkeproduktionen og for at få hende igang igen.
i starten var hendes kondi helt af H til så ud over det dressur og springundervisning vi fik en gang imellem, red jeg en masse gode lange turer op og ned af bakke og på en masse stier.
nu er vi så nået Januar og hendes kondi er kommet rigtig godt efter det og hun har smidt et par kilo.

men nu er hun blevet så frisk og selvsikker (hun var en lille kylling i starten) at det bare ikke kan gå for langsomt når vi er i skoven, og det giver lidt problemer med at få hende til at arbejde under mig, hun vil helst stikke næsen frem og ræse derudad, hvorimod jeg gerne vil have hende lidt ind bagfra, men det er som om hun ikke rigtigt forstår at når jeg "trykker" lidt med schenklen skal der ikke bare fræses frem.
jeg prøver så hvidt muligt at lave halve parader, men det ender tit med at hun stiver af og spæner frem, så jeg må sidde og holde i hende. hvilket jeg jo selvfølgelig ikke har lyst til.

så kære mennesker hvordan lære jeg Pony at når der kommer et blidt puf fra schenklen og der bliver taget en halv parade, så skal der ikke stives af og spænes.??

på ridebanen er hun fin, blød som smør, smig og arbejdsom.
dog har vi ikke mulighed for at komme på banen da den er alt for våd efter så meget regn.

problemet er der mest når vi er ude med andre, men kan også forekomme når vi er alene ude.

kommer gerne med yderligere oplysinger og er åben for stort set det hele.








Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lette hjælpere, fremadgående hest.
  • #1   14. jan 2014 jeg ville sku nok lade hesten få den skide galop.. og så derefter arbejde..

  • #2   14. jan 2014 En masse øvelse på banen så hun forstår hvad du vil have hende til ...

  • #3   14. jan 2014 Ts skriver ponyen er som smør på banen:-)
    Hvad med at lave volter og øvelser hvor du kan komme til det? Tilbagetrædning, sidebevægelser osv:-)


  • #4   14. jan 2014 1# hæ det tænkte jeg også i starten. meen synes bare det tog overhånd rimelig hurtigt sådan at vi stort ikke kunne sætte i trav uden hun 10 sek efter satte i galop..

    3#.
    øver jævnligt bakke da vi skal bruge det senere på året, sidebevægelse kunne godt være jeg skulle prøve det, det er for at få hende til at tænke på andet end at løbe ikke??



  • #5   14. jan 2014
    Hesten reagere vel egentligt som du beder den om - den går frem, og fordi det er i naturen hvor den er meget motiveret for hvad den laver så går den meget frem - modsat på en bane.
    Så derfor bliver det svært at stoppe hesten igen.

    Jeg ville få trænet noget stop på tur - ikke halv parader og frem i første omgang.
    Altså træne stop, stop, stop på tur i første omgang og ikke koncentere sig så meget om bagparten. Når det så sidder i skabte, så begynde og introducere lidt frem og "tilbage" - men lade være med og trykke på"tilbage/stop" knappen før efter nogle meter, så hesten lige får en chance for at komme igang, før den skal stoppe.

    Og huske at når man laver den halve parade, så skal man ikke drive og holde tilbage samtidig, et signal først, stoppe det signal, så det andet.


  • #6   15. jan 2014 Ts, ja så får du dens opmærksomhed:-)

  • #7   15. jan 2014 Jeg er enig med krikken, i at du bør træne signalerne inden du begynder at pille for meget. Hun gær jo som du beder og går frem når du trykker med shenklerne )

Kommentér på:
lette hjælpere, fremadgående hest.

Annonce