804 visninger
|
Oprettet:
25. jun 2008 Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
Stejle-tricket - fordele/ulemper? {{forumTopicSubject}}
Jeg har altså været fascinereret af tricket at stejle med og uden rytter.. Dog har jeg aldrig lært min hest det, af frygt for at jeg gør noget forkert. Derfor vil jeg også have hjælp, HVIS hun skal lære det.
Men hvad er der af fordele og ulemper?
ja det den gør det når den ikke skal.
og hvordan får i jeres hest til at stejle på kommando med rytter og uden?
Fortæl gerne en masse
Tak!
maj 2011
Følger: 25 Følgere: 222 Heste: 6 Emner: 204 Svar: 1.838
Har dog set Linette Christensen som har lært sin hoppe det, og hoppen ser næsten altid glad og tilpas ud og uden nogen skygge af konfliktadfærd. Respekt til det!
(link fjernet)
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
Blogger
Følger: 228 Følgere: 1403 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.583
Jeg syntes for det første ofte metoderne er ret grimme, "jag din hest op af et hegn" osv er ikke lige min stil. Derudover bør man vide hvilke fysiske betydninger det kan have for din hest hvis du udføre det forkert. F.eks dem der lærer den at stejle ved at løfte den i forbenet - tydelig mangel på viden om hestens muskler og fysik :).
Tricket er flot ja, hvis man kan styre det og ved hvad man laver :).
sep 2009
Følger: 129 Følgere: 115 Heste: 3 Emner: 485 Svar: 1.993
styrker bagparten
ser flot ud, når den ellers er tilfreds med det
Ulemper
farligt i mange situationer
Der er sikkert andre, der kan tilføje ting
Man kan lære hesten det på mange måder.
True/presse den op til et stejl
lære den at løfte hvert forben og så bede den løfte dem begge på samme tid
stoppe den midt i at hoppe over noget/op på noget
rose den, hvis den gør det i leg med dig
Men tænk dig grundigt om, om dit signal eller den måde du vælger at indlære det på, vil have nogle konsekvenser i fremtiden!
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Det kan så hurtigt gå galt, og hesten kan begynde at misbruge tricket.
Men flot ser det jo ud
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
Syntes som andre at det sjældent er særligt kønt - hesten ligner en der har tænkt sig og æde mennesket. Ligesom jeg ikke forstår folk der lære hesten det, når de har en del problemer med hesten fx.
Eller generelt hvis der er en chance for at hesten skal videre til nogle andre - som barn kan man ikke garantere at mor og far ikke bliver skilt og dermed måske ikke har penge til og beholde hesten.
okt 2006
Følger: 55 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 431 Svar: 3.415
maj 2011
Følger: 174 Følgere: 174 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
Jeg er imod at lære hesten stejle, ved at presse den/skræmme den og at løfte op i forbenet.
Vil gerne fortælle om min metode, hvis nogle vil høre(kræver nemlig lige at jeg finder nogle videoer frem osv)
maj 2011
Følger: 174 Følgere: 174 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 323
apr 2009
Følger: 24 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 65 Svar: 489
Jeg red engang på en rigtig cirkus hest, der kunne mange forskellige tricks, blandt andet at stejle. Engang til et stævne, hvor rytter var lidt nervøs, stejlede den også pludselig med hende, dog var det uden for banen. Men hvis tænk hvis den havde gjort det midt i ridtet?
Så da ejer havde sat den til salg, og der kom køber og ville prøve ham, stejlede han også med dem. Derved blev køberne tit skræmt væk, og det var svært nok at få ham solgt. Han blev dog solgt til ejers gode veninde. Men det kan have rigtig mange ulemper. Og ville ikke råde nogle til at lære deres hest det, medmindre man kan finde en måde, så man ikke får forvekslet signaler og den lige pludselig bare stejler. Hvis man ved at ens hest kan skelne mellem det hele og kun stejler når den skal, så kan jeg intet problem se i det
Blogger
Følger: 296 Følgere: 341 Heste: 3 Emner: 378 Svar: 1.420
Er enig med Emilie i fordele og ulemper.
apr 2010
Følger: 19 Følgere: 27 Heste: 6 Emner: 8 Svar: 109
Og det kan hurtigt blive farligt som Emilie skriver.
maj 2013
Følger: 28 Følgere: 26 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 549
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 892 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.111
apr 2009
Følger: 44 Følgere: 42 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 48
jeg har altid øvet den i retning af at ende i en klassisk akademisk levade,, og det gjorde at hun aldrig "kastede" sig op i luften eller på anden måde blev voldsom, det var altid lavt og kontroleret, og så er hun også typen der aldrig udnytter trick mod en,, jeg har aldrig stået i en situartion der har være dum eller farlig med hende,,,, fx under trailersæning som hun var ret ked af kunne hun godt nogle gange vende væk, men det var stadig lavt og på ingen måde farligt.
i dag er jeg klogere, og ænsker ikke en hest der stejler,, hvis jeg er heldig at blive dygtig, og have en hest der er stærk nok så vil jeg måske igennem samling, piaffe, skoleparade til sidst ende med en levade, men det må hesten og min eventueller træner afgøre til den tid om mange mange år
fanny så også tit sur ud når hun stejlede, og var mere anspændt end jeg bryder mig om,, og det er hårdt for hestens krop når det ikke udføres korrekt
men fedt ser det ud når det er udført ordenligt
Blogger
Følger: 940 Følgere: 3055 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.758
Så jeg er en af dem hvor det bare er min lille der kan det. Og han er nu hverken tresset eller lign i sådan en situation. Tilgengæld har jeg lært ham det på en måde man nok ikke lgie kan lære en stor hest det på.
Men mhs til min store, så tror jeg ikke på at bare fordi den ser rolig ud i stejl, at så det indlært korrekt. For hos min blev det indlært ved et ups da jeg slog ham voldsomt og så fandt ud af han stejlede. (Ja jeg skammer mig, jeg var 13 og var en ko den gang). Men da han først kunne det stejlede han uden at se anspændt ud osv.
Blot et indskud til alt den 'anspændthed og forkert indlæring'
apr 2009
Følger: 44 Følgere: 42 Heste: 6 Emner: 2 Svar: 48
her fanny for 4 år siden, med strittende underhals,,,
Stejle-tricket - fordele/ulemper?