{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.809 visninger | Oprettet:

Hjælp! hesten stejler! {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!
Jeg har helpart på en superskøn hest ved navn Thor som dsv har det problem at han løfter forbenene altså stejler på en måde!
Og det er super irriterende da han er ellers en fantastisk hest!
Han er MEGET frisk og selvgående og lidt for selvgående da han kan være rigtig svær at stoppe igen!
Han løber nogle gange løbsk med mig på ridebanen og jeg plejer at ride ham i mindre og mindre cirkler hvis det ikke hjælper at stoppe ham normalt! men han gør det med at hvis han ikke får sin vilje med at komme frem når man lige har stopppet ham så stejler han! Vi får en massør eller lignende til at kigge på ham hurtigst muligt!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp! hesten stejler!
  • #1   3. mar 2014 Min gamle part gjorde præcis sådan og det viste sig at han gjorde det når han var halt... Kan vi sagtens være noget andet med din smiley

  • #2   3. mar 2014
    Hesten stejler når den vil frem fordi signaler er modsigende. Den vil frem, du holder tilbage - det giver op :o).


  • #3   3. mar 2014 Hesten er ikke halt smiley
    Ja men hvad kan jeg gøre ved det ?


  • #4   3. mar 2014 vi havde en elevhest der stejlede, vi sad med pisk, så når den rejste sig fik den et dap i hovedet.. ikke noget voldsomt bare et dap.. det holdte rimelig hurtig op

  • #5   3. mar 2014 Spark den fremad og den SKAL reagere lige på stedet. Når den stejler, så hiv i den ene tøjle så den drejer hovedet - Så kan det ikke lade sig gøre for hesten at stejle, da du skaber ubalance hos hesten
    Derfor:
    Step 1: Bøj den hurtigt til en af siderne.
    Step 2: Spark den hårdt fremad og den SKAL sgu reagere første gang du sparker eller losser den en i røven med pisken.

    Måske bliver den helt tosset og endnu mere sur - men det skal til, ellers vinder du aldrig over den!

    Og jo, det lyder måske lidt hård ved hesten, og nej det er ikke noget jeg gør dagligt.
    Men heste skal opføre sig ordentlig og hvad er bedst? at hesten sparker dig af og der sker noget en sjælden dag, eller du lige marker hvem der bestemmer én eller to dage i træk, hvor den får at vide hvem der bestemmer.


  • #6   3. mar 2014
    Hesten skal ikke sparkes fremmad hvis den stejler fordi den bliver holdt igen, så opfordre man bare til mere stejl.

    Trådstarter; Jeg ville starte med at begynde forfra med stopsignalet, starte i skridt. Og være MEGET nøjagtig med at give efter når hesten står stille, ikke forlange lang tid i starten. Samt evt. give en godbid for at hesten stopper. Ikke begynde og trave fordi det er ok i skridt, ikke galop før trav er ok.


  • #7   3. mar 2014 Ok det vil jeg starte på imorgen smiley
    Tak for svar allesammen!:D


  • #8   3. mar 2014 slap af. som om hesten gør det for at være komplet dum i hovedet.. smiley

    (hendvendt til nogen af jer der har svaret på denne tråd)


  • #9   3. mar 2014 Lyder som for meget energi/foder, men skal den have det den får nu ville jeg krudte den af i longe inden ridning, det er ikke en holdbar løsning men du kan jo prøve det så ved du måske hvor problemet ligger .. Og får måske lyst til at skifte foder .

  • #10   3. mar 2014 Tænker også dårlig kommunikation. Også stikker hesten af, så det jo så galt som det kan blive. Fornuftigt at få tjekket sadel ryg osv og ja tænder og bid. Vil sige træning fra jorden og med undervisning, så den på din stemme og kommando stopper og venter når du beder om det. Toldmodighed. Drop fart og træn stop tilbage skridt stop tilbage stop skridt ro på. Af og op. Når du helt sikker på hesten ikke har ondt, og udstyret passer. Og husk det ikke foregår i munden på hesten, og aldrig parade med lige træk i munden. Undervisning ro på, og grundtræning. Og vær sikker på der ikke er smerter. Oftest det der får hesten til at koble hjernen fra og flygte fra det hele.

  • #11   3. mar 2014 (efterhånden rigtig glad for denne...)
    Tjek her, hvis det nu viser sig at hesten ikke har ondt (i hvert fald ikke af hvad massøren kan se)
    http://www.blueberryhill.dk/index.php/artik/35-signalforvirret

    OG! Få massøren til at mærke efter arvæv fra kastrationen! Sorte viste sig at have arvæv, og han begyndte også på meget voldsomt konfliktadfærd når han blev forvirret (du vil et han vil to). Når hingste stresser (selv lidt såsom forvirring) trækker de 'klokke-værket' op. Hvis der sidder arvæv trækker dette i de utroligt følsomme nærvebaner hvilket resulterer i at den stressede vallak føler det som om en hveps stikker den mellem benene (og der er jo følsomt nok i forvejen). Så undrer det jo ikke en at hesten begynder at stejle, for smerten gør den jo endnu mere stresset og forvirret, og er således selvforstærkende.
    Utrolig smertefuldt for hesten, og abselut noget der bør tjekkes op på!


  • #12   3. mar 2014 som flere er inde på lyder det som signal forvirring, dine signaler og dem hesten sender sig selv er modstridende og derfor gør den noget helt 3 for at komme af med stressen..
    Ville klart følge krikkens råd smiley

    Sabrina: Det er en rigtig dum ide at slå hesten i hoved, for det første løser man ikke problemet, man skjuler det kun og man kan risikere at hesten går i panik fordi den tror den slår hoved imod noget..

    Heidi: Hesten stejler ikke fordi den prøver at vinde over dig, det er da em kedelig indstilling at det handler om at vinde.. heste stejler enten pga smerter, forvirring eller rytter fejl, intet af det er en konkurrence eller bør straffes


  • #14   3. mar 2014 ville også få den undersøgt, samt få tjekket udstyret. og så start fra bunden igen, med at opbygge lidt tillid. start i skridt, lav parader og frem i skridt og i parade igen og frem igen. mange overgange. og når du traver igen så igen masser af overgang. en hest kan også sætte meget fart på hvis den har en dårlig balance, her vil en masse longe arbejde være en god ide. når den prøver på at stejle så drej hovedet til den ene side, det gør det svært for den at rejse sig, men med måde, der skal ikke flåes eller rives i den. når du sætter dig på ryggen af den, skal du have positive tanker og ikke tænke på at den evt rejser sig for så gør den det. nu ved jeg ikke hvor meget du forlanger af den fortil eller om du forventer for meget af den. men muskler, balance, og styrke skal følges ad. det kan være den får ondt i musklerne og på den her måde så siger fra. se om der er et mønster for hvornår og om der går lige lang tid hver dag før den rejser sig. og i hvilke situationer, lav gerne en dagbog over din ridning i et stykke tid, dette kan også bruges når du får massør eller kiropraktor ud.
    Husk hav god tid, det nytter ikke at jage den fremad og man kan sagtens træne sin hest i skridt og med skridt/ longe over bomme:-) får det lykkes for dig at få den til at stoppe med at stejle. men det er en langsom ændring og vold/tvang hjælper ikke.


  • #15   3. mar 2014 og det med at hesten skal vide hvem der bestemmer , hjælper ikke for i den sidste ende er den stærkere end os, og kan altid få dig enten af eller løbe fra en. så det er vigtig med samarbejde. vi er måske 50-80 kg ( WHO knows) og den er omkring 600kg.:-) der er gennem positiv arbejde at man får noget godt ud af hesten. og det skal jo være en fornøjelse at ride for både hesten som rytteren.

  • #16   3. mar 2014 Tak for svar!
    Jeg vil starte på at longere ham før ridning og lave halve parader og overgange mere på ham smiley
    Men jeg er dog ikke bange for ham og har altid positive tanker både før og når jeg sidder på ham smiley


  • #17   3. mar 2014 Og vi har prøvet med forskellige bid og der er ikke forskel så lige nu rider vi med et normalt tredelt bid og et hannoveransk næsebånd. Og sadlen passer og hans foder er som det skal være!

  • #18   11. mar 2014 Thor må ikke rides ! Jeg gav ham væk som fold hest for 2 år siden øv - han er livsfarlig at ride på.

  • #19   11. mar 2014 Bettina: Det er da noget rigtig skidt.. Men netop derfor man ikke skal sende skadede/farlige heste videre, folk er ikke til at stole på

  • #20   14. mar 2014 HVAD ER HAN!?!?!?!?
    DET HAR VI FUNDET UD AF!!!!!


  • #21   5. jun 2014 Rider du stadig Thor.

  • #22   6. jun 2014 Nej Thor blev sendt til jylland til en som rider ham HVER dag. Han er DSV sat tilsalg IGEN! smiley

  • #26   6. jun 2014 Jeg skal have Thor nu, håber virkelig han kommer til at være hesten for mig det ville være så syndt hvis han skal et til sted hen smiley men han stejler ikke mere smiley

  • #27   6. jun 2014 Mig og Thor da jeg var henne og prøve ham, han er meget tynd og mangler mange muskler smiley men ellers var han så sød, lidt meget fremadgående men sød, han kommer hjem til mig d. 13 juni smiley

    profilbillede
  • #29   6. jun 2014 Kan ikke se det farlige i at bøje hesten til siden - det kaldes et one rein stop og er yderst effektivt i nærmest alle situationer lig som denne beskrevet. Man kan ikke altid bare skyde skylden på smerter eller skævheder, for i 99% af tilfældene er det udelukkende rytterfejl, der har gjort hesten "dum", fordi man har holdt/sluppet pres på de forkerte tidspunkter.
    Min hest stejler heldigvis ikke, men gjorde han det en dag, ville min første reaktion også være at få ham bøjet helt ind, så han ikke kunne gøre det, og så ikke give slip, før han stod stille og slappede af - på den måde finder han ud af, at hvis han stejler, fordi han vil frem, så får han bare lov til at stå stille mere eller mindre hjælpeløs i stedet.


  • #30   6. jun 2014 Jeg kan kun give C.sværke ret, det er yderst effektivt .

    Min begyndte at småstejle da vi var på Rømø, den lille uvane tog han med hjem på banen, men da jeg fik det råd at dreje ham idet han lettede så gik der kun 2 dage så var det ikke sjovt mere .
    Skal lige siges at min kun lettede ca. 10 cm. fra jorden, men jeg var faktisk ved at være bekymret for hvad det mon udviklede sig til, men som sagt 2 dage med konsekvent drejning når han skulle til at lette så var det lille problem løst .


  • #32   6. jun 2014 Birkelund . " Det underliggende problem " er jo bare så vidt jeg læser det, at hesten vil frem, er frisk . Og det er da ikke en sygdom ?

    Er da muligt, at hvis man er meget uheldig at den kan forstrække en muskel, men er da bedre som nogen kommer rigtigt til skade .


  • #34   6. jun 2014 Hvor tit er "ofte" ?? , er det at du har set det en gang, og en del af os andre aldrig har set det ? .

  • #35   6. jun 2014 Thor er ikke hos mig mer dsv smiley Han er en dejlig hest uden tvivl og jeg savner ham utrolig meget! Du skal blive glad for ham! Han er en enmands hest uden tvivl og det er lidt ærgeligt når han kommer frem og tilbage hos alle smiley Men jeg har også prøvet det der One Rein Stop smiley Det virkede, og han stejler nemlig ik mer, som Springponyerne Forever siger smiley

  • #36   6. jun 2014 TS - hvor dejligt, at du fik løst dit problem. Beklager min evige hunger efter problemer, men jeg bliver altså nødt til at svare her også smiley


    Birkelund - det er jo noget pjat at sige, at fart kun er forårsaget af smerter. Min hest er enormt fremadgående, dog styrbar, og der er sgu intet galt med ham, blot at både ham og rytteren er fartbøller. Det samme er Sværkes hest - endda endnu mere end min, som blot følger med mængden, og jeg er rimelig sikker på, at hendes hest heller ikke fejler noget (vi rider sammen).
    En hest, der er bøjet helt ind til stigbøjlen, har svært ved at foretage sig noget som helst, og det vil den nok ikke gøre i langt de fleste af tilfældene, medmindre der er tale om en enormt voldsom smertereaktion - og så holder man forhåbentlig heller ikke fast, for ja, så kan hesten vælte. Men igen, jeg tror ikke på, at en ganske normal hest, der har fundet stejl som en udvej, vil vove at stejle, så længe den er bøjet så meget ind.


  • #37   29. jun 2014 Det går rigtig godt med Thor:) og han stejler ikke mere<3 du kan jo kigge forbi mine videoklip, der er en lille video med ham:)

  • #40   29. jun 2014 Birkelund, måske er tingene ikke altid så kompliceret som du tror .

    Jeg tror i dette tilfælde at ( TS ) og andre har været nervøs og har ubevidst vist hesten at den ikke kunne stole på hende hvorimod ny ejer ikke sådan lader sig skræmme og viser hesten vejen . Godt gået af ny ejer .


  • #41   1. jul 2014 Jeg har aldrig været bange for ham! jeg begyndte at lave noget horsemanship med ham istedet for at ride og gik ture med ham i skoven som hjalp ??

  • #42   2. jul 2014 Tak hyggerytteren, jeg har heller ikke været bange for Thor på noget tidspunkt og jeg har bare ladet som ingen ting når han prøver, også rider jeg videre. Det har hjulet og han gør ingen ting mere når jeg rider ham, det gjorde han heller ikke i starten kun på tur, og nu gør han det heller ikke på tur mere:)

  • #43   3. jul 2014 Det er dejligt at han er et sted hvor han får det godt! Kunne jeg komme og hilse på ham på et tidspunkt !

  • #44   3. jul 2014 Det kan jeg vi nok godt finde ud af på et tidspunkt:) Hvis det er så har jeg også oprettet ham herinde nu;)

Kommentér på:
Hjælp! hesten stejler!

Annonce