{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.527 visninger | Oprettet:

nervøsogmeget energisk hest {{forumTopicSubject}}

Hej alle.

Jeg er efterhånden en smule bekymret så nu skriver jeg lige her i håb om at få gode råd og tips og evt hører om jeres situationer.

jeg har en unghest på 4 som vi har tilredet i marts. han er halv fuldblod. han er en hest med holdning til tingene og en smule kæk men også meget kærlig og elsker at arbejde. han har aldrig været vild og ustyrlig under tilridning da vi har taget alt meget langsomt.

her kommer udfordringen så!

han har på det seneste(i en to ugers tid nu ca) blevet meget nervøs på vores ridebane, hvor vi ellers altid træner. han bliver utrolig let bange for alt og styrter afsted med høj fart.han er stadig lydig og jeg kan altid stoppe ham igen. så snart han bliver forskrækket farer han sammen og vender om og løber indtil jeg beder ham om at stoppe.

han går på døgnfold og får kun en gang i mellem lidt kalvevalse for at få urter og sådan i ham(er går i gang med urtefarms take it easy blandning) han har legekammerater og leger også fint på folden, alligevel er han som en duracell kanin under træning og det er efterhånden svært at få noget ordentlig træning ud af ham fordi han hele tiden viger for ting eller løber.

da han har i generne til at være galop hest øver vi meget stop og frem og det ladertil at hjælpe på tempoet. menderfor er han stadig en stikkende bombe hvad angår genstande og cyklister og alt muligt.

jeg er efterhånde ved at være lidt utålmodig for hvad der kan hjælpe ham.

han har ikke ondt nogen steder og sadlen trykker ham ikke.

er han virkelig bare en glad frisk dreng der skal have lidt tid til at vænne sig til at være alene på banen(altså ikke en i enden af en longe) eller gør jeg noget helt forkert? jeg taler meget beroligende til ham i stedet for at skælde ud og forsøger at sætte pris på de små successer så som at ride en halv volte i almindeligt trav tempo.

kom gerne med jeres mening og jeres tanker og erfaringer! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  nervøsogmeget energisk hest
  • #1   12. jun 2014 Har du prøvet at give ham noget magnesium? Nogle heste kan godt blive nervøse hvis de mangler magnesium af hvad jeg har hørt

  • #3   13. jun 2014 Jeg giver ham take it easy urteblandning hvor der er magnesium i men også meget andet godt så ja håber det hjælper men det er da lidt sjovt hvis det virkelig er græsset der kan gøre det smiley men det giver jo umiddelbart god mening. Han har bare gået på døgn fold siden april! Men tja håber snart han er ovre det smiley

  • #4   13. jun 2014 Er han for meget inde i rammen?

    Har du øvet en periode kun at ride kedeligt? Langsomt og rytmisk, bare rundt på stor volte, og når den slapper helt af gi den fri?
    Sådan at du rider energien ud af den så at sige, og kan gå rundt og kede sig og ikke spænde op og glo?
    Ofte er det rytterfejl, der får redet energi og spænstighed ind for tidligt og/eller for meget ind i en for urutineret hest.


  • #5   13. jun 2014 Jeps vil rider ganske kedeligt og øver mange stop og frem for det hjælper på hans tempo. Men han vil bare så gerne lave noget men efter sådan 20 minutter bliver han mere udmattet og sænker tempoet en smule og så træner vil måske 5-7 minutter mere og så er vil færdig. Tænker meget over hvad jeg gør og hvad jeg beder ham om smiley

  • #6   13. jun 2014
    Jeg tænker.. Får hesten ingen vitaminer? :o)
    Der udover; nogle heste kan blive meget usikre og nervøs hvis de er skæve/låste i fx nakken.

    Det lyder til en adfærd der er kommet lidt pludseligt?


  • #7   13. jun 2014 Det jeg mener er, at med en unghest har man tendens til at ride frem frem frem...

    Har du prøvet m sædet at ride langsommere, så den når dertil hvor man næsten syns den går og sover?

    Det er ok at den går sløvt rundt, bare den slapper af når den gør det smiley
    Når først den går laaangsomt rundt, men er afslappet, er det nemt at ride tempo og spænstighed ind igen.

    Den skal bare aldrig spænde op eller løbe.
    Mange heste får stress af kravet om spænstighed og smidighed, hvis de aldrig har fået tid til at gå rundt og kede sig lidt - ikke alle egner sig til fart fra start af


Kommentér på:
nervøsogmeget energisk hest

Annonce