{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.522 visninger | Oprettet:

Hoftedysplasi, HJÆLP SØGES {{forumTopicSubject}}

Hej HG! Jeg står og søger hjælp, fra en som, har samme problem som mig. Jeg har hoftedysplasi i svær grad og dette påvirker min ridning. Jeg kan tydeligt mærke problemet, jeg sidder ufatteligt skævt og det påvirker min hest meget.. Nogen som har råd og hjælp?

- Mange tak på forhånd!
Skriv endelig!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hoftedysplasi, HJÆLP SØGES
  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #1   24. mar 2015 Kender 2 med hoftedysplasi - det er åbenbart mere udbredt end jeg troede.

Den ene er lige blevet opereret for det, med stor succes, og den anden rider også, men har det i mild grad.

Men hvad du kan mærke en negativ ændring, og du tilmed sidder skævt, så bør du virkelig ikke ride. En ting er at du risikere st ødelægge hesten og gøre den skæv, en anden er at ridning på ingen måde gavner på hoftedysplasi, og derved bare forværre problemet markant smiley

• #2   24. mar 2015 Min kusine har hoftedysplasi, men hun rider ikke. Dog er hun blevet opereret i hofterne. Hun har det meget bedre nu, og jeg tror godt hun ville kunne ride uden problemer. smiley

• #3   24. mar 2015 Jeg ville nok få mig en bomløs sadel, der risikerer du ikke at gøre hverken hesten eller sadlen skæv. Du Kan få nogen som ligner en ganske alm bomsadel:)

• #4   24. mar 2015 Tusinde tak, de vil dog ikke operere mig, da der er flere ting galt med min krop :(, men jeg vil prøve at forhøre mig ad, med en sadelmager, om hvad hun forslår :).

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#5   24. mar 2015 Sebastian: bare fordi at sadlen er bomløs, så vil du stadig kunne gøre hesten skæv hvis du ikke sidder korrekt smiley

• #6   24. mar 2015 AMT
    Nu kender jeg Louise, og ved, at hun kunne aldrig finde på at skade en hest med vilje og hun lever og ånder for sporten. Det er derfor hun søger råd, så hun kan kompensere for sin ridning og måske få en sadel eller lign. der kan hjælpe hende til at sidde korrekt, så hun kan blive ved med at ride. Min mor fejler oceaner af ting og er også skæv i kroppen, og det bedste for hende er ridning. Det hjælper faktisk på at rette div. skævheder hos min mor, bla. ved at styrke hendes dårlige side og hjælper hendes balance. Så at sidde bag en skærm og fastslå, at fordi man har lidt skavanker, så må man ikke ride. Flere studier viser, at motion er vejen frem til et sundere liv. Louise er også udemærket klar over sin skævhed og derfor kan hun lære at kompensere for denne og få undervisning, så hun kan styrke sin dårlige hofte og dermed måske få et bedre liv. Muskler og sener skal styrkes i den dårlige side, fordi knoglerne ikke kan klare jobbet selv. Den eneste grund til at min mor stadig kan stå op, er ridning. Hendes rygrad er faktisk styrtet sammen flere steder og det burde ikke være muligt for hende at gå, men takket være ridning og hendes muskler og sener der vedhæfter sig omkring og i rygsøjlen, så kan hun stadig.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#7   24. mar 2015 Rebecca: ro på, du behøver ikke komme med en helt roman smiley

Ts spørger om råd, og mit råd er at lade hver med at ride, da det på ingen måde gavner hoftedysplasi, og fordi det i sidste ende kan skade hesten - især når man sidder skævt..

Ridning gavner ingen skader, da skader ofte har brug for en god stabil muskulatur rundt om, og den går du bare ikke nok af ved ridning smiley

Og hvor får du fra at jeg mener at ts skader sin hest bevidst?

• #8   24. mar 2015 AMT
    Jeg har lidt følsomheder på området om at folk tror ridning skader mere, da min mor jo som sagt er meget svært skadet. Louise ved også godt at der skal yderligere træning til for at gavne hendes hoftedysplasi.
    Mht. til råd, så ved jeg også at Louise var mere ude efter et råd der kunne hjælpe hende og hesten med ridningen, og ikke at hun helt skulle lade være. Det er ikke kun om fysisk sundhed, men også et spørgsmål om livskvalitet, og jeg ved hvor ked af det Louise har været, efter hun måtte sælge sin hest. Efter lidt tid begyndte hun dog igen og Pt. rider hun på sin kusines hest.

Desuden er hoftedysplasi oftest ikke en skade, men en vækstbetinget eller gen/arvelig fejl. Jeg skriver derudover også selv at der skal stabil muskulatur til, men for at Louise skal lære at sidde korrekt igen, nytter det jo ikke noget at smide ridningen helt væk. Hun har bla. snakket med mig om at få undervisning af bla. Line Kongensgaard, der selv har været ude i at måtte ligge sin ridning om pga. en skavank.

• #9   24. mar 2015 AMT
    med hensyn til at skade hesten, det får jeg helt fra dit første indlæg om at hesten bliver skæv og ødelagt. Det tror jeg Louise er klar over. Det er derfor hun søger råd.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#10   24. mar 2015 Rebecca: jeg kan gå ud fra hvad ts skriver i sit startindlæg, jeg ved intet om hendes livshistorie, eller andet, så derfor kan jeg - af gode grunde - ikke tage udgangspunkt i den, ligesom du kan.

Når jeg skriver at man bør undlade ridning, er det jo ikke ensbetydende med at det skal være resten af ens liv - men ihvertfald så længe at der er en negativ effekt (som jeg forstår at der er, altså smerte eller ubehag).

Træning skal ikke gøre ondt, og når ens hofter i forvejen er så udsatte, så nytter det intet at du presser dem lidt mere - hvilket sker når du sidder over en hest.

At hesten bliver skæv, har intet at gøre med at ts gør det bevidst, men det er jo bare en realitet at det kan ske, hvis man vælger at ville ride på trods af det. Det er ikke for at bebrejde hende..

Kender udemærket selv til at måtte droppe ridning da jeg har slet patella luksation i højre knæ, og et gammelt brud på skindebens knoglen, og ridning var da også min livs kvalitet og min store interesse og glæde, men hvis ens livskvalitet gør en dårligere, så ser jeg ingen fornuft i at gøre det..

Jeg har som sagt droppet al ridning (på det plan jeg gerne vil), men så snart at mit knæ er stærkt nok og jeg føler at jeg kan ride uden et risiko for at skabe mere skade, så vil jeg da gerne starte op igen..

Men igen, sandheden er jo bare at ridning ikke gavner for hoftedysplasi - netop fordi det er en arvelig faktor/vækstfejl.

• #11   24. mar 2015 AMT
    Det forstår jeg også godt.

Det jeg udledte af dit input, var at helt droppe ridningen. Jeg er enig med dig i, at man måske bør overveje en pause, indtil man er fuldt ud genoptrænet, f.eks. i samarbejde med en fysioterapeut.

træningen bør jo også være aktivering af muskelgrupper, ikke af knogler, derfor har du ret i det ikke bør gøre ondt, men hvis det gør ondt i knogler etc. så er det jo fordi man gøre det forkert og ikke træner efter at styrke de omkring liggende muskelgrupper.

• #12   24. mar 2015 Jeg har ikke hørt om det nogen stedet, men jeg tænker at det burde være muligt at lave en sadel der kan kompensere for din "skævhed".

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

#13   24. mar 2015 Rebecca: så er vi enige smiley fik nok bare ikke skrevet godt nok at det var en pause. Min fejl, smiley

• #14   24. mar 2015 Der er mange slags HD, så man skal passe på med at generalisere. Selv mangler jeg et stykke af hofteskålen i begge sider, så lårbenshovedet presser op mod et mindre areal end det burde = større belastning på mindre plads.
    Hverken læge, ortopæd eller fys mener at ridning vil skade mig, men jeg har besluttet ikke at ride 'rigtigt' før jeg har fået trænet muskulaturen i mine hofter yderligere op. Får øvelser ved fys, som jeg laver 5 gange dagligt. De tager fat i de helt små stabiliserende muskelgrupper omkring hofte, psoas og balle. Tror det kommer til at betyde en verden til forskel for hesten. Red min egen helt skæv, og det er bare ikke i orden.

Kommentér på:
Hoftedysplasi, HJÆLP SØGES

Annonce