{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.033 visninger | Oprettet:

Laura
Laura
Tilmeldt:
22. mar 2014
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 62

Ryggen med/løftet? {{forumTopicSubject}}

Hej HG!

Først; Jeg er udemærket klar over at hesten først får ryggen med/op, når den har musklerne til det.

Nå, nu til mit spørgsmål! Hvordan ser i om hestens ryg er med? Det samme med deres bagpart?

Jeg troede at hestens ryg ikke var med når den svajer i ryggen, (lige efter krydset)? Og at den havde ryggen med når den er lige efter krydset, og hovedet selvfølgelig er sænket.
Og det synes jeg også jeg har set i en engelsk video en gang.
Men passer det? Hvordan ser man ellers hvordan ryggen - såvel som bagparten - er med?

Knus Laura smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ryggen med/løftet?
  • #1   6. aug 2015 For mit vedkommende er det svært at beskrive, da jeg kan mærke, hvornår de har ryg og bagpart med.

    Men ang. om de er lige i krydset, kan du ikke helt gå efter smiley
    Min ene vallak har et utrolig lige kryds af bygning (hvilket mange heste har), så det kan du ikke gå ud fra, da alle heste er forskellige.
    Den anden vallak jeg har, er svajrygget af natur, dog meget minimalt nu, efter han har fået bygget mange rygmuskler, men stadig er han mere svaj i ryggen end heste med almindelig bygning.


  • #2   6. aug 2015 Det er vist lidt svært at forklare, men først og fremmest er hesten nød til at have bagparten med, ellers kommer den ikke op i ryggen.
    Forståes sådan at hvis bagparten ikke kommer nok ind under hesten, så bruger den ikke sin ryg muskulatur.
    Derfor er det vigtigste at man rider hesten bagfra som det hedder, for så får den naturligt muskler i ryggen og overlinjen, og ryggen kommer med op.


    profilbillede
  • #4   6. aug 2015 Har dette fine billede smiley

    profilbillede
  • #5   6. aug 2015 Det er meget nemmere at mærke, når man sidder på hesten. Står man på jorden, kan det være en guideline at se på hestens bagben, om de skovler ind under hesten, eller "hænger bagud". Hesten må ikke skovle længere bagud, end den træder ind under sig selv.

    Sider man på hesten er det ofte ret nemt at mærke. Især i galoppen, kan det være tydeligt - hesten vil gå lidt ligesom om den skider (den følelse kender de fleste nok) smiley
    Fra jorden er det også ret tydeligt i galoppen, om hesten skovler ind under sig og er "foran schenklerne, eller om den falder bagud.


  • #6   6. aug 2015
    Det fine billed der er lagt ind passer ikke helt. Hestens ryg bevæger sig op og ned, så når hesten træder ind under sig vil den svinge op og se løftet ud og når den er i bæringsfasen, så vil den være nede og se sænket ud.

    Men hvis man rider rundt på en hest, hvor ryggen kontant er i en bue ned af uanset moment, ja, så ville jeg nok undre mig lidt :o).

    Tit, så kigger folk kun på hvor hestens hoved er eller hvor langt benene træder ind under hesten - istedet for at se på billedet som en helhed.


Kommentér på:
Ryggen med/løftet?

Annonce