{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
711 visninger | Oprettet:

Nægter at gå frem {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen.
Jeg står med en islænder vallak på 6 år, som er igang med sin tilridning. Han er ikke kommet så langt i sin tilridning endnu, men det er primært fordi jeg står med det problem, at han til tider nægter at gå frem under rytter.
Det ene øjeblik kan han travle lystigt der ud af, men for pludselig at stoppe brat op, og nægte at gå frem. Han ignorere schenkel, ignorere stemme og ignorere endda en dressurpisk jeg har med.
Når han først har gjort det én gang, fortsætter han med at stoppe brat op, når man endelig får ham til at gå.
Dette har udviklet sig til, at han er begyndt at stejle, hvis man bliver ved med at prøve at gå ham til at gå frem.
På tur er der intet. Der kan vi ride i alle gangarter, uden at han stopper én eneste gang. Men på baner eller i ridehuset, nægter han at gå frem.

Nogen der har oplevet noget lignende eller har gode råd til hvad jeg kan Gøre?
Jeg får undervisning, men det hjælper ikke ret meget.

Tak på forhånd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nægter at gå frem
  • #1   20. mar 2016 Måske syntes den ikke det er særlig sjovt at gå til sandkasse-ridning?
    Umiddelbart er det jo en naturlig reaktion fra en ung hest der sættes i arbejde.
    Den forstår måske ikke signalerne 100% endnu og hvis den syntes det er pisse kedeligt så finder den jo på ting for at undgå det.


  • #2   20. mar 2016 Jeg tænker to umiddelbare muligheder:

    1) Hesten har ikke forstået fremadsignalet ordentligt og bliver derfor forvirret når han bliver bedt om at gå fremad. Stejleriet kan komme fordi han en gang har valgt løsningen i forvirring og rytteren (bevidst eller ubevidst) er kommet til at slippe presset = hesten roses for at stejle = hesten vælger denne løsning fremadrettet. Her handler det om at rytteren er meget bevidst om bruges af pres og slip (positiv og negativ forstærkning).
    Hesten kan være mere motiveret for at gå fremad på tur - eller hvis i følges med andre følger han "bare" deres tempo og han reagerer derfor mere på de andre heste end rytteren.

    2) Hesten har ondt. Mange heste fungerer fint på tur, men bliver presset kropsligt på banen = smerter, som kan komme til syne ved at hesten enten nægter at gå frem eller ligefrem stejler.

    ... har du nogle bud på hvorfor undervisningen ikke virker? Jeg ville nok finde mig en anden underviser hvis ikke det hjælper noget smiley

    Hvis det var min hest ville jeg få den tjekket af en dyrlæge som også er kiropraktor - det er altid en fornuftig udgift at få hesten tjekket igennem. Derefter ville jeg finde en dygtig underviser som kan hjælpe jer videre. Du kan godt indstille dig på at du skal tilbage til noget jordarbejde inden problemet løser smiley Jeg ville stoppe med at ride på bane til hesten er tjekket og i har fundet en løsning. Jo mere han får øvet adfærden jo sværere bliver det at ændre igen smiley

    Håber i finder en løsning - kommer gerne med bud på dygtige undervisere, hvis det har interesse.


  • #3   20. mar 2016 Vil enten sige det er fordi den ikke har forstået helt endnu hvad det vil sige at gå frem men at den nu er kommet frem til at stejle vil jeg mere betegne som fordi den har ondt et sted.. smiley
    Prøv at få en kiropraktor til at gå den igennem,
    Nogle islænder har også fået lavet et indgreb ved kastration som Kan skyldes dette. Men prøv at få en dyrlæge som også er uddannet kiropraktor til at kigge på den smiley


  • #4   20. mar 2016 jeg ville også lige få en til at kigge den igennem en gang. Min søde ven kunne også snildt trave friskt frem på tur, men på banen gjorde han vrøvl, det viste sig at han havde KS.

    Fejler den så ikke noget, så ville jeg lave det lige omvendt, jeg ville bare lade den stå, for er den først begyndt at gå i vejret, bliver det ikke bedre af at drive på den.
    Altså når den stopper, så ignorer den fuldstændig og lad den så stå, på et tidspunkt vil også hesten kede sig, gå frem igen og ros den så.


  • Sanne C
    Sanne C Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 10 Heste: 1 Svar: 29
    #5   22. mar 2016 har du tænkt på den måske er træt ? og ikke kan rumme mere læring den dag. den viser dig sikkert enten ved at piske med halen eller lægge lidt på ørerne at den er utilfreds og her kan det sagtens være den er træt! hvis nu du Ca. ved hvornår den begynder og lave "ballade" kan du vælge at stoppe lidt før så ridningen bliver til positive oplevelser for den og så rid ud i naturen og ikke kun i ridehuset. pøj pøj

Kommentér på:
Nægter at gå frem

Annonce