{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.984 visninger | Oprettet:

Pelham? erfarringer? {{forumTopicSubject}}

Hej alle på HG smiley
Jeg har en haflinger hoppe på 9-10 år som jeg overvejer MÅSKE at prøve et pelham på. Hun går lige nu med et alm. to delt, og somme tider et 2 delt 3 rings.
Problemet er at hun for mig er svær at holde, og jeg har ingen kræfter til det (pga smerter). Vi har prøvet undervisning, træning osv. men jeg overskuer det ikke mere, jeg har prøvet at folk rider hende, men det virker ikke helt optimalt FOR MIG smiley
Det der er med det 2 delte er at det ikke er stærkt nok, eller jeg skal i hvertfald bruge flere kræfter end jeg lige har/magter.
Det der så er med det 3- delte er at det ligger uroligt i munden og ikke giver de klare signaler jeg gerne vil have smiley
Det jeg har læst/hørt om pelham er at det er ca ligeså stærkt som et 3 rings, men at pelhammen giver klare og mere “korrekte“ bevægelser..

Hvad synes i?

IKKE KOMMENTARE OM TRÆNING MED MINDRE I HAR EN SMART METODE!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pelham? erfarringer?
  • #1   9. maj 2016 Okay, nu har jeg on/off brugt pelham på min hyp, og bruger det nu kun ved skovtur med andre heste da andet er for farligt.

Normalt nikker jeg godkendene til at det handler om hestens grundridning. måske er stopsignalet meget svagt og dette skal arbejdes på. Jeg kan inspirere dig til at udvikle stemmestyring på din hest.

Jeg er selv en "tynd-armet" kvinde som ikke har kræfterne til at stoppe krikken når den pludselig løber eller går lige for hurtigt. derfor trænede jeg stemmestyring på min hyp og bremser rolig ned i skridt bare ved jeg slapper af og siger "wow"
    Stemmestyring tager sin tid, men er det hele værd.

Okay.. tilbage omkring pelham. Pelham er i mine øjne 10 gange et blidere bid en 3 rings/pessoa. pessoa er i mine øjne et utrolig skarp bid som hurtigt kan komme til at give sår og nive din hest i munden. jeg bryder mig heller ikke om teknikken ved pessoa at det kan sidde helt vandret og hvis man ikke vil have biddet gør dette skal man spænde biddet utrolig højt oppe i munden på hesten... det er hvad jeg har af erfaring ved pessoa.
    Derimod pelham syntes jeg bidet ligger som det bliver placeret, det vender ikke bare pludselig 90 crader i munden på krikken for det sætter kæden en stopper for. derfor giver pelham også et bedre signal og der skal derfor ikke tages for meget i tøjlen før der kommer en reaktion fra hesten.

Jeg er selv rigtig glad for jeg gik fra pessoa til pelham istedet. Hesten acceptere bedre biddet end det skarpe pessoa bid. og der er mere ro foran.

Jeg må dog fraråde dig for at bruge dette bid som hverdags bid. det er kun til anvendelse af smålige situationer. det er stadigvæk et meget stærkt bid og ikke godt til hverdagsbrug for den kære hestemund.

• #2   10. maj 2016 Tak for svar, det kan jeg bruge til noget smiley

Hendes stop signal er helt iorden, men hun er bare stærk, og det er ikke fordi jeg ikke er stærk til at holde hende, jeg får bare ondt i ryggen (bla) af at skulle holde hende smiley

Men tak for dig svar, det kan jeg VIRKEIG bruge

• #3   10. maj 2016 Ligesom Mason Fall nævner er det en rigtig god ide at brug stemmestyring smiley Hvis det ikke for det ville jeg have meget sværere ved at stoppe dyret ude i skoven smiley Ligeså snart jeg siger prrrr går min hest ned i skridt på et split sekund smiley Ville ikke putte en pelham på, da det ofte ender med at hesten også bliver døv for det, hvis du bruger det hver dag, men pelham er 10 gange bedre end fx pessoa. Træn signalet fra jorden ved at du går ved siden af og siger prrr og samtidig tager i tøjlen/grimen og stopper hesten. Du tager så mindre og mindre fast i hesten når den skal stoppe og tilsidst stopper den kun for stemmen smiley Det kan du så bruge i longe og fra ryggen når det er lært fra jorden smiley

• #4   10. maj 2016 Så er hendes Stop signal også svagt hvis hun ikke kan stoppe uden at være "stærk" smiley

• #5   10. maj 2016 Jeg har kun gode erfaringer med pelham.
    Kan dog ik forstå man vælger at have lam på kæden.
    Har bådet redet med delt plastik bid pelham og med 3 delt pelham og med stang pelham. Stangen har både været lavet a plastik med smag og metal.
    Sys tit folk til stævner er hurtige til at dømme eftersom at pelham godt kan virke ret voldsomt. Jeg sys kun det har været positivt for mig at ride med.
    Og vil 1009 gange hellere ha pelham på end a sidde og rive og flå i et trensebid. smiley

• #6   10. maj 2016 Hvis du ender op med et pelham, så vil jeg stærkt anbefale at du bruger 2 tøjler i stedet for delta! På den måde kan du selv styre hvornår du vil tage hårdere fat, og hvornår presset ikke skal være så stærkt.

• #7   10. maj 2016 Sys ellers delta har fungeret meget godt for mig? Kan ik rigtigt se hvordan at man kan sætte 2 tøjler i de meget små ringe i biddet smiley

• #8   10. maj 2016 Der hvor man sætter delta tøjlen, sætter man tøjlerne. smiley

Når man bruger delta, så er det hårde pres der konstant, og med 2 tøjler kan man selv styre det.

• #9   10. maj 2016 Billede lånt fra Google.

profilbillede
  • #10   10. maj 2016 Sys lidt at det minder for meget om kandar.
    Men smart måde med klik tøjlerne.

• #11   10. maj 2016 Fortrækker delta

• #12   10. maj 2016

profilbillede
  • #14   10. maj 2016 Tak for alle jeres meninger...
    Det jeg selv tænker er at jeg hellere ville tage blødt fat i pelham frem for at hive hårdt i trensebid..

• #15   10. maj 2016 Men grunden til at man tager blødt, er jo at det er skarpere, så det er hårdere i hestens mund. Det er jo bare en selv det er til fordel for. smiley

• #16   10. maj 2016 Det er jeg godt klar over cecilie

• #17   10. maj 2016 Synes du skal prøve det, og se om det virker for dig og din hest. Jeg har kun gode erfaringer med pelham, og bruger det også på min ene springer. Dog oplever jeg, at ikke alle heste fungerer på det - fx overreagerede min hoppe på det, men ingen reaktion overhovedet på et springkandar. Vil sige du selv skal vurdere, om det fungerer for dig og din hest. Og ja, hellere tage igennem én gang og man får en reaktion, end at man skal sidde og save løs i et trensebid smiley Held og lykke med det

• #18   10. maj 2016 Tusinde tak for din hjælp ShowjumpingDK.. Jeg tror jeg køber et og prøver smiley

• #19   10. maj 2016 No problem smiley

• #20   10. maj 2016 Sorry men nu læser jeg ordet hive. man hiver vel forhåbentlig ikke i hesten? om det så er pelham, trensebid eller i grime.. så skal stopsignalet altså trænes.

• #21   11. maj 2016 hold dig til emnet tak..

• #23   11. maj 2016 Jeg holder mig da til emnet? smiley

• #24   14. maj 2016 Jeg tager i biddet hvis hesten løber med mig, jeg laver et let tryk for at stoppe hende hvis vi bare galoppere under kontrol

Kommentér på:
Pelham? erfarringer?

Annonce