{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
428 visninger | Oprettet:

Seperationsangst, voldsom adfærd ovs. {{forumTopicSubject}}

For ikke så lang tid siden var jeg med en ude og hente en ny hest til hendes udlejningssted,
Vi endte med en fjordvallak på nu 18 år. Han kan ses på min profil, Fuchur.
Han kommer samme sted fra som en anden af udlejningshestene og de to er derfor tæt knyttet hos os.
Problemet ligger bare i, at han er meget voldsom og kan ikke holde ud at være væk fra flokken.

Så sent som i dag skulle jeg trække ham ind fra fold og til trods for jeg havde hingstekæde på, så trak han afsted med mig alligevel og jeg stod tilbage med en hånd fuld af brændemærker efter træktovet.

Han er en lækker ridehest med et perfekt temperament, men han er bare så voldsom fra jorden.
Det går specielt helt galt hvis han har set den hest han har kendt før og man så prøver og trække ham væk.

Han virker meget stresset over det og bliver helt panisk, vrinsker en del og tripper rundt.

Nogle idéer til hvad man kan gøre?
Ejer vil gerne beholde ham, men det går ikke hvis han stikker af fra en.

Jeg har haft ham inde i vores rotunde og trænet afslapning, altså bare at gå rundt, lave mindre volter, ændre retning ovs helt afslappet, men jeg tør simpelthen ikke trække ham på tur, hvis han skulle finde på noget.

Det skal lige siges at han er tjekket i hoved og bagdelb(in case der skulle være noget), samt at tidligere ejer har fortalt at han også var sådan hos hende.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Seperationsangst, voldsom adfærd ovs.
  • #1   10. maj 2016 Jeg ville få professionel hjælp, enten Camilla Stormont eller Linette Christensen. De er begge meget erfarene indenfor forskellige træningsmetoder og redskaber, til at hjælpe hesten(e) af med den seperationsangst.

    Har selv en hoppe der absolut ikke bryder sig om at være alene, dog er det mest af alt fordi jeg kun har to heste, og hun derfor bliver ekstremt hurtig knyttet. Men fx hjalp det for mig, at den anden hest blev lukket ind fx i løsdrift med gennemsigtig låge, hvor hun så havde folden for sig selv - hun er blevet langt mere selvstændig af det! Selvom det kun er et par timer. Men det kan jeg selvfølgelig godt se, at det ikke afhjælper jeres problem.

    Pøj pøj i hvert fald!


  • #2   11. maj 2016 Jeg brugte en akademisk kapsun, for den kan man altså holde det meste i, samt 8 måneders fravænnings træning.

    Jeg havde min venindes mor med på råd og hjælp, til hvad jeg skulle gøre hvornår, og uden hende var det ikke lykkedes.

    Så jeg vil også klart foreslå dig noget hjælp af nogle der virkelig ved hvad de laver smiley


  • #3   11. maj 2016 Problemet ligger bare i, at det er et udlejningssted og hun foretrækker at gøre alting selv eller sælge ham...

    Tine: Når du skriver fravænnings træning, hvad mener du så?


  • #4   11. maj 2016 Hesten var 10 og gik stadig på fold med sin mor. Så det gik rigtig meget tid med at lidt frem og så tilbage igen.

  • #5   12. maj 2016 træning og tolmodighed er vejen frem.
    Og det er ikke noget som kan fikses her og nu
    Og vil man selv må man i gang smiley
    VH
    Annette


  • #8   13. maj 2016 Annette H:
    Det regnede jeg skam heller ikke med.
    Jeg ved godt sådan noget tager tid, men det kunne da være nogle havde prøvet det med deres hest og ville dele hvad de gjorde.

    Stald Z:
    Det er præcis sådan han har været i tidligere hjem. Han har godt nok aldrig brudt gennem hegn, men han har nægtet at gå uden sin ven.
    Hos os kender han den ene islænder og han bliver derfor stresset hvis han først har set/hørt hende vrinske og man så rider afsted.
    På folden er det lige så slemt, fordi han har fundet sin egen lille gruppe af hopper, igen en islænder og rød ligesom den i sidste hjem.

    Han er meget hingstet i hans adfærd og mega stærk, så det er mest af frygt for han løber med en, når man er på jorden.
    Nu er der godt nok fundet en hingstekæde, men den løser jo ikke problemet.


Kommentér på:
Seperationsangst, voldsom adfærd ovs.

Annonce