Sommer tip {{forumTopicSubject}}
Hejsa Hg! jeg ville lige give et lille sommer tip som jeg er blevet vildt glad for her på det sidste! Jeg sveder helt vildt i mine ridehansker om sommeren! så jeg tænkte kunne man ikke bruge nogle cykel handsker? og det virker perfekt! man har selv "fingrene" fri og der hvor tøjlen ligger er der handske så man ikke for slid mærker der brænder og sviger mellem fingeren! man sveder slet ikke i dem for der kommer altid lidt luft til fingrene. Håber i kunne bruge det lille tip og god sommer når den kommer engang
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
jul 2015
Følger: 10 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 76 Svar: 1.753
Drop ridehandskerne. Får du vabler, brandmærker eller andet ved dine fingre.
Så tænk på hvordan hesten har det. Den har ikke beskyttelse i dens mund. Så hvorfor må du have beskyttelse på dine fingre?
feb 2015
Følger: 156 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 148
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
TS: Tror ikke det er det hun mener. Tror hun mener, at man holder for stramt på hesten.
feb 2015
Følger: 156 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 148
jul 2015
Jeg er ligeglad om du rider med kandar. Bid. Sidepull eller bidløs.
Hvis du får vabler af tøjlen så er det ikke handsker der er løsningen
aug 2008
Følger: 80 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.247
Jeg besluttede mig så for at skridte en tur uden sadel en dag, og gad ikke tage handsker på. Turen endte med at jeg røg af, og i et forsøg på at holde fast fik jeg slidt hænderne godt og grundigt indenvendig... Det hedder handsker fremover igen
jul 2015
Det skal man også være meget velkommen til. Siger ikke man ikke skal ride med handsker.
Men hvis det er for at undgå vabler og brandmærker af ridningen så er der noget galt
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Jeg har da før redet uden handsker og sikkert også uden problemer, men fordi tøjlerne simpelthen kommer til at bevæge sig uanset hvad (uden det er fordi man hiver og slider hesten i munden), så er det ikke behageligt for mig slet ikke at have nogen beskyttelse. Måske er det bare noget jeg har vænnet mig til, eller mine fingre er sarte
sep 2011
Følger: 5 Følgere: 18 Heste: 1 Emner: 9 Svar: 598
Du skal vist lige have en lille lektion i dermatologi (læren om huden)
Når huden er varm og fugtig, f.eks. af sved, er den ekstra sart. Derfor kommer der lynhurtigt vabler og gnavesår og det har ikke nødvendigvis noget at gøre med hvor hårdt et tryk den bliver udsat for, men derimod friktionen. Denne friktion kan man nedsætte ved at bruge handsker. Ingen mennesker har helt samme styrke i huden da det afhænger dels af arvelige faktorer, men også miljøet. Så en person som f.eks. vasker hænder mange gange om dagen, kan godt have en sartere hud, end en som ikke gør.
Hud på slimhinder, som i hestens mund, indeholder lang mere collagent bindevæv som er stærkere end stål og er indhyllet i slim som smører ved friktion. Derfor kræver læsioner på slimhinder enten vedvarende tryk som forhindrer blodgennemstrømningen, eller direkte traumer. Slimhinder heler i øvrigt lynhurtigt op, hvis der ikke ligefrem er tale om vævsdød.
Hestens lader, hvor biddet ligger, har kun et tyndt lag hud over knoglen og den er fyldt med sensoriske nerver. Derfor er hesten følsom overfor pres fra biddet, og jo større flade man kan fordele dette pres over, jo blidere indvirken fra biddet.
Nåh, jeg kom vist lidt udenfor emnet - ikke sådan at have ferie
Godt tip i øvrigt
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.576
Sommer tip