{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Havre
  • #1   10. sep 2016
    Havre er stivelse, stivelse er energi - hurtig energi. Lidt som en energidrik :o).
    For nogen fungere det godt til ekstra energi, andre heste bliver alt for varme og vågne af og få havre ( og bare stivelse i det hele taget ).

    Imens andre ikke reagere synderligt på det.


  • #2   10. sep 2016 Mange tak smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #3   10. sep 2016 Det eneste positive er vidst at det er billigt, og at det er en hurtig energi kilde..

    ellers ser jeg intet andet positivt. ikke noget jeg ville fodre mine heste med ihvertfald


  • #4   11. sep 2016 Havre er det eneste kornprodukt som hesten kan optage 100%. Derfor bliver de oftest rigtig energiske af det. Men igen der er også nogle heste hvor du ikke der virkningen.

    Ville hellere fodre min hest med havre end noget andet kornprodukt, da de andre ikke er særlig godt fordøjelig og er slet ikke fordøjeligt hvis det ikke er valset eller varmebehandlet først.

    Det eneste der er vigtigt a at supplere med godt hø, vitaminer og mineraler. Da havre selvfølgelig ikke dækker hestens forbrug alene. ?


  • #5   11. sep 2016 Skal også lige siges, at havre ikke er hestens naturlige foder.

  • #6   11. sep 2016 Men igen. Det er foderblandinger og andre kornsorter jo hellere ikke smiley

  • #7   11. sep 2016 Nej. Netop. Flere og flere bruger også "kornfrit" foder til deres heste.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #8   11. sep 2016 man bær vidt muligt undgås at fodre med havre..

    hestens fordøjelses system har utroligt svært ved at fordøje så meget stivelse..


  • #9   11. sep 2016 Det er 40-45% stivelse i hver kg havre. Hvor der er 50-60% stivelse i byg. Og 60-70% i majs. Havre er i forhold til så meget andet, ikke det væreste foderprodukt.

  • #10   11. sep 2016 Der er mange gode ting og fordele ved havre, hvis man har en hest som skal op og yde på et niveau hvor den har brug for denne energi.
    Men har man en helt alm hest, som man rider på helt alm niveau, så er det oftest ikke nødvendigt at bruge havre.

    Foderfabrikanterne har lavet mange nye ting, hvor du får foderenheder uden at få et højt spring i sukkerindholdet i blodet. Linamix, MaxiRice, Roepiller, fiberpiller ect. Sådanne foder giver energi mere jævnt fordelt ifht havre, hvor energi kommer hurtig ud i kroppen.

    Fordel med havre er, at det er billigt, alle foderhandler har det, og det er fx godt at give efter et hårdt træningspas, hvor hesten har behov for at få fyldt sukkerdepoterne hurtigt op.

    I "gamle dage" da jeg var barn, der fik hestene ofte mellem 2-5 kg havre dagligt, og nogen gange fik de valset byg, hvis de skulle tage på smiley Den gang fandtes der ikke fancy flotte sække med "slow release energi sportsheste foder", eller for den sags skyld roe- eller fiberpiller. Det trivedes de fleste heste ganske udemærket på smiley

    Jeg har fodret mine to heste forholdsvis stivelsefattigt ind til nu, hvor de træner på PSG og GP niveau - og der kan de simpelthen ikke yde nok på grovfoder og lav stivelse. Så de får havre oven i deres alm foder. Men det gik fint med stivelsefattigt foder og masser af grovfoder indtil MB-niveau.

    Mvh Charlotte



  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #11   11. sep 2016 melanie: det er da underordnet om nogle produkter er værre..

    faktum er at havre ikke er sund for hesten..


  • #12   11. sep 2016 Det eneste der er med stivelse er at det er kulhydrater og det er en hurtig energikilde.

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #13   11. sep 2016 melanie: og atvdet er svært fordøjeligt for hesten.

    desuden er det påvist at stivelse i for store mængder kan forsage mavesår..


  • #14   11. sep 2016 Jeg ved godt det er underordnet at der er noget der er værre. Og så igen nej, hvis jeg skal fodre min hest vil jeg da gerne kunne sammenligne. Jeg læser bag på fodersækken. Hvor jeg tid syntes folk a helt vild med eks. müssli blandinger. Det er der både hele byg og majs samt meget andet godt. Jeg har ikke noget imod havre, hvis man bare supplere med det hesten må have behov for for at få dækket dens forbrug. ?

  • #15   11. sep 2016 Nu har det også meget at sige hvilken måde man fodre sin hest. Havre er nemt fordøjeligt. Men igen ved man også at en 500kg hest ca. har en 2kg mave kapacitet. At man ikke må fodre den mere end 2/3 dele af maven er fuld, da den ellers ikke får udbytte af foderet. Plus at grovfoder er det vigtigste, da grovfoder giver tyggetid. Tyggetid giver spyt og spyt neutralisere mavesyre. Er personligt hellere ikke vild med at give for meget krybbefoder. Og så skal man også have jævn tid mellem fodringerne af krybbefoder, da maden skal have en chance for at passere som minimum tyndtarmen.. som alt efter størrelsen på hesten tager mellem 2-4timer.

  • #16   11. sep 2016 Til Klara det har startet tråden. Så det er en islænder du har. Dejlig hest. Den ville jeg dække godt ind med grovfoder og så vitamin kiks. De er som regel ikke sværere at fodre på. Og på Island bliver de fleste også bare fodret med hø/wrap når de er på stald ? vis det selvfølgelig er den fodringen omhandler smiley

  • #17   11. sep 2016 Hej Melanie B. Hehe, mange tak! Jeg er også meget glad for hende. Havde nemlig hørt havre som en hurtig energikilde, og til stævnerne skal de oftest være meget på, så ledte faktisk bare efter noget, der kunne give hende et boost :). Men jeg kan høre, at der er delte meninger smiley . Sådan er vi alle forskellige smiley

  • #18   11. sep 2016 Ved godt de skal være på. Har boet på Island i 2,5år og har arbejdet fuld tid med at ride heste. Det er en utrolig dejlig hest! smiley

    Ja der er extremt mange meninger. Jeg var selv imod havre inden jeg begyndte på min uddannelse. Hvor jeg har været så heldig at den ene af mine lærer er foderkonsulent til heste og selv sammensætter heste foder i de fancy sække ;). Hun har lært mig meget og lært mig ikke at følge mængden og rygter når det kommer til foder. Men at danne mit eget syn ud fra de ting jeg nu og en gang har lært om hestens fordøjelse ?


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #19   11. sep 2016 melanie: hvorfor skal man følge sit eget syn, hvis det er modsat af hvad der er bevist??

  • #20   11. sep 2016 Generelt så får du ikke særlig meget ud af, at give noget specielt til stævnebrug.

    Hestene skal være dækket ind i deres daglige fodring, og så kan man hvis det fx er meget varmt sørge for at de får elektrolytter. Men jeg har ikke selv eller via veninder oplevet at diverse "vidundermidler" har hjulpet til stævner - andet end elektrolytter og vand, hvis det er +28 grader.

    Ofte virker hestene mere uenergiske til stævner, fordi man som rytter får stævnenerver og "glemmer at ride fremad", og fordi hestene bruger rigtig meget psykisk energi på at være et fremmed sted, med fremmede heste og unormale oplevelse - dvs de er ikke fysisk trætte, men psykisk trætte.
    Og det er derfor det også er træning af stævneheste bare at komme til stævne, for at lærer dem at slappe af.

    Mvh Charlotte


  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #21   11. sep 2016 charlotte: du skriver altså de bedste indlæg gang på gang.

    hold nu op, hvor har du bare en god måde at skrive og forklare på smiley


  • #22   11. sep 2016 Er også helt enig med dig Charlotte. Den bør være dækket ind af dens normale fodring smiley

  • #23   11. sep 2016 Wow, mange tak for de mange kommentarer. Og dejligt, at der kan blive snakket om havren osv smiley

    Der er mange syn på sagen smiley


  • #24   11. sep 2016 Min hest er skam også dækket ind i dens normale fodring smiley

  • #26   11. sep 2016 Fordi jeg havde hørt en del, der var glade for havre smiley

  • #27   11. sep 2016 Jeg har også været på studietur til Bøgegården. Og han fodre med havre, han sagde han var tilfreds med det. Så du skal jo bare beslutte sig selv for hvad du vil bruge Klara smiley

  • AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

    Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.712
    #28   11. sep 2016 melanien: det er fint du har en masse viden om hvad havre er.. men hvorfor i alverden være så glad for et produkt der ikke er godt for hesten??

    Der findes så mange produkter som kan tilføre energi på meget bedre måder


  • #30   11. sep 2016 Jeg fodre ikke selv med havre her for tiden. Det er ikke noget med at jeg fortrækker det frem for andet.

    Jeg syntes bare der er så mange der taler dårligt om det, uden selv at have sat sig ind i hvad det gør.

    Og så kender jeg et par stykker, der ret komisk, snakker dårligt om stivelsen i havre mens de selv supplere deres heste med en majs snack. Hvilket jo er no-sens.

    Havre er om ikke andet billigt. Er udemærket hvis man supplere med vitaminer og mineraler. Og så er jeg bare en grovfoder-type.
    Jeg er til så lidt krybbefoder som muligt og så meget grovfoder som muligt. Hvor det vigtigste a at hesten self. er dækket ind.

    Jeg går meget op i hestens fordøjelse. Men i min verden, er fordøjelsen ikke alene produktetman fodre med.. Men også måden man fodre på og ikke mindst motion! smiley

    Jeg siger ikke at den skal sku bare have noget havre. Jeg siger bare man bør sætte dig ind i hvad havre er og gør inden man siger det er et dårligt, såvel som godt produkt.

    Plus havre er ifølge forskning 100% fordøjeligt (i de rigtige mængder) hvor det er bevist at det er ingen af de andre kornprodukter ikke. Selv ikke når de er valset og varmebehandlet. ?



  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #31   11. sep 2016 Mine 2 nye passe foldbumser, travhopper lever af havre/byg og Horsepro elite, og alt det hø de kan spise, de har hverken mavesår, varme i hovedet , hævede ben eller andre af de "farlige" ting som korn skulle afstedkomme, faktisk så skal man lede længe efter mere velafbalancerede heste.

    Nu er det dyrlægens heste og det samme fungerer de også på når de er i løbstræning, jeg fodre ikke selv med korn men fiberpiller, til dem der trænger, dvs kun DV en tøserne mangler ikke noget smiley


  • #32   11. sep 2016 Der er så mange rygter og teorier om alt foder, ligesom der er med mad til mennesker. Så kan du dø af bacon, så kan du dø af kaffe, så kan du dø af ... Bla bla bla..... Og det er ikke godt for dig... Det her får du kræft af...
    Men det der ofte sker med mange af de teorier og rygter, er at de åbenbart ikke passede alligevel, eller så var det i så lille en grad, at det var helt ligegyldigt..

    Det samme med mange teorier og ryger indenfor hestefoder, man skal ikke tro på alt hvad man læser af artikler mm. smiley

    Vigtigt af alt er at du kigger og mærker på din hest smiley


  • #33   11. sep 2016 ATM #21 mange tak for rosen smiley

    Mvh Charlotte


  • #34   13. sep 2016 Jeg er til hesten har godt af blandet foder. Gik den og spiste hvad den kunne ville havre også indgå som noget den ville guffe hvis den faldt over det smiley og min blir så ikke skør af havre som nogle åbenbart bliver.

    Havre er energi optages hurtigt. Og man kan læse masser om det ved blot at google. F.eks er sort havre bedre for heste, men så pludselig svært at købe, da det ikke var rentabelt at dyrke alligvel. Jeg er ikke havre forskrækket, men man skal tilpasse fodring til. Hesten og tænke over hvor meget og hvornår man giver hvad. Og så samtidig passe på deres mave og tarme, som jo er meget sarte. Hvilket også er med til jeg tror stabil varieret kost er godt, da hesten så har en god tarm flora.


  • #35   15. sep 2016 Mine 3 heste lever af valset havre, hercules raket og valset majs (majs dog i meget små mængder) og de fungere ganske fint alle 3.
    Jeg har før haft købt de fancy musli blandinger der er på markedet men den ene af mine basser, en shetlænder på 23 år har, indtil jeg begyndte på at fodre med havre og hercules raket, haft meget meget vandet afføring uanset hvad jeg fodrede med, men nu har hun fin fast mave og er blevet en glad livlig lille hest igen..
    Jeg er SÅ glad for at fodre med havre og har kun positivt resultater.
    Jeg skal nok lige nævne at mine basser får hø alibitum både på fold og i boks hele dagen.


Kommentér på:
Havre

Annonce