Schenkelvigning???! {{forumTopicSubject}}
Mig og min part har godt styr på alle øvelserne i de forskellige LB-klasser, men lige schenkelvigningen i skridt går virkelig ikke
Hun flytter kun forparten og skyder forpartskulderen totalt og taber bagparten. Prøver så at ligeudstille hende, men hun skyder bare mere og mere og bøjer mere og mere i nakken, som hun overhovedet ikke skal
Hun træder også kun lidt over med forbene og træder overhovedet ikke over med bagbenene. Tænker hun aldrig har fået lært schenkelvigning ordenligt og så er det jo helt forståeligt hun reagere sådan
Men hvordan kan jeg lærer hende det på ordenlig måde, sådan at hun kommer til at forstår øvelsen?
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 243
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Husk, at du altid rider fra indvendige schenkel ud til udvendige tøjle - også i schenkelvigningen. Indvendige schenkel er sideførende, men udvendige schenkel sørger for fremdriften, så den må du heller ikke glemme
jan 2007
Følger: 89 Følgere: 99 Heste: 9 Emner: 3 Svar: 33
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Heste: 1 Emner: 116 Svar: 1.415
nov 2010
Følger: 69 Følgere: 69 Emner: 195 Svar: 2.553
jan 2009
Følger: 23 Følgere: 18 Heste: 3 Emner: 1 Svar: 285
Det er en stor hjælpi schenkelvigningen, hvis hesten først kan lave de vendinger , for så har den nemlig forstået den sideførende hjælp til bagpart.
Endnu større hjælp er det, hvis din hest også kan lave bagpartsvendinger - flytte forpart rundt om bagpart - så får du nemlig styr på skuldrene.
Og så start med at bed om bare et skridt, slip pres og lidt frem og så et skridt mere.
Hvis hesten skyder skulder, så ville jeg støtte op på udvendige tøjle, samtidig med at slippe presset fra indvendig tøjle og ben, indtil hesten er lige. Hvis hesten alligevel fortsætter med at skyde skulderen, ville jeg bede hesten om at tage et skridt i den modsatte retning. Så hvis du er i gang med schenkelvigning til højre og hesten skyder højre skulder ud, så ville jeg stramme den højre tøjle og med højre ben og venstre tøjle ville jeg bede hesten om at træde et skridt til venstre - så skulle hesten gerne være lige igen og så kan du prøve til højre igen.
Det kan virke lidt underligt at bede hesten gå modsat, men det gør, at de hurtigt lære, at anholdning på udvendig betyder: ret skulderene lige
Schenkelvigning???!