{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.086 visninger | Oprettet:

Guide til kandarbid {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Jeg håber i kan hjælpe mig lidt længere i min søgen og viden! smiley

Jeg skal så småt til at begynde på kandar med min hoppe.
Hun er en frisk dame der har sine egne meninger!

Jeg har fået at vide at siden hun (og jeg) er nye i denne verden, så ville et "lige" kandarbid være en idé? - Altså uden den der bue.

Og skal begge bid være samme størrelse som på et normalt trensebid? Bruger str 12,5 på et almindeligt 3-delt bid.

Og så forstår jeg ikke helt, hvad er forskellen på når stangen i siden er fx 5 cm lang eller 7 cm lang? Og hvad er bedst til hvad?

Er der andet der ville være godt at vide? smiley

Hvis jeg kan undgå de helt dyre af slagsen, ville det også være fedt!

Send gerne links, hvis i synes i har det perfekte i tankerne!

Jeg har ikke travlt! Vil hellere være sikker på det, inden jeg smider noget i munden på damen! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Guide til kandarbid
  • #1   25. nov 2016 Læs mit blogindlæg. Du kan finde det under nin profil.

  • #2   25. nov 2016 Hej Sandra,
    jeg har lige læst det!
    Men jeg synes du skriver mest om størrelser og tilpasning til hesten, det jeg godt kunne bruge var en mere specifik guide til hvad for nogle slags jeg skal gå ud og købe smiley


  • #3   25. nov 2016 Korte stænger er ikke så hårde som lange stænger.
    Tungefrihed eller ej er et spørgsmål om hvad hesten er til.
    Om det skal være tykt eller tyndt er også alt efter hvad hesten er til, om begge bid skal være samme str, det er også et spørgsmål om hvad hesten er til, hvis hesten er ligeglad, så er det et spørgsmål om hvad du er til.

    Bruddon nogle mener det skal være en cm større end kandaren, men det har større betydning hvad hesten finder sig godt tilpas med, jeg syntes at mange heste ofte har det godt på en kandar der er en cm kortere end briddon biddet, jeg personligt går efter at begge bid er lidt tynde, for at være sikke på at de har plads nok.
    Det giver jo så et skarpere bid, det skal man huske på, der er også kæden at tage hensyn til, altså hvor stram, det er oftest også et spørgsmål om hvad hesten er til, også om den kan lide kæden mod sin hud, eller om den skal have en gummi eller læder dims på.

    Der er vist kun en vej, prøv.
    Kender du nogle der har noget du kan prøve, så gør det, på den måde ved du hvad du skal købe, hvis ikke så ville jeg starte med det milleste altså en baby, kortestænger, m tykkelse ikke kort, eller lang kæde, tynd briddon, og begge bid i samme str.

    Har den haft stangbid på før?
    Hvis ikke, så ville jeg nok lige prøve det først, nogle heste er ikke vild med det og med kæde, en god start er måske en delt pelham, så en stang, der får du først kæden og stænger på og så et stangbid, og så er det ingen sag at komme over på kandaren.
    Du får sådan en kæde i spil uden en masse andet, da du kan ride i et pelham uden at bruge stængerne, det er et noget blidere bid end bare at gå fra dit nu tredelte til kandar og briddon og kæde.
    Du finder her ud af, hvor løs og stram en kæde din hest trives med, når det er på plads, så begynder du at flytte på tøjlen og benytte stængerne, når den går fint på det, så en stang pelham, og sidst så kommer du kandaren på, og må jo nok lige tilpasse lidt her også.

    Jeg havde engang en hest der bare gik fra 3 delt til kandar og det gik så fint, men hvis du er usikker, så ved vi jo alle at hesten også er det, og hvis ikke du er vandt til at ride med stang og kæde, så er det altså den bedste vej, for også at finde ud af hvor hård/blød du skal være i hånden.
    De fleste rider trods alt stadigvæk med alt for hård hånd, det er ikke så godt, men det er virkeligheden.

    Jeg håber det hjalp dig lidt, selvom jeg nok er klar over at det ikke var den nemme løsning du søgte, så er og bliver det de bedste råd, for en god start.

    Jeg sidder lige og overvejer om ikke jeg har noget du kan bruge, på din vej, men jeg kan altså ikke huske det lige pt, jeg har et stangbid, men om jeg har min kandar endnu i den str, det er jeg i tvivl om.

    Ellers er store messer et godt sted at finde billige bid, hingste kåring og stævner mv eller udsalg i butikkerne, jeg fik et kandar i str 10,5 for 50,- engang, det er en svær str at få dem i, men den str jeg bruger nu efter jeg rider på arabere, hvis jeg skulle have et hjem fra England eller USA så havde prisen mindst været 800,- uden Porto


  • #4   25. nov 2016 Hooks og Horze har billige stangbid til 300 kr ca - det går min den ene rigtigt fint på. Den anden foretrækker til en hver tid trensebid.

    Mvh Charlotte


  • #5   25. nov 2016 Det eneste du kan gøre er at prøve dig frem.

    Du spørger ind til str og det skriver jeg netop om i blogindlægget.

    Hvordan din hest ser ud i munden ved vi jo ikke.


  • #6   26. nov 2016 Herman Springer tilbyder lånebid, som man kan prøve og se om passer. Min hest er ikke vildt imponeret over stangen, han har et fint hoved med en lille mund, så der er ikke plads til meget - men det bedste vi har haft på indtil videre er denn kombi:
    Et alm 2-delt bridonbid http://www.horze.dk/bridonbid/horze-bridonbid/13045.html med HS stang: http://www.horze.dk/kandarbid/sprenger-ho-kandarbid-aurigan-14-mm/13272.html - jeg valgte netop denne stang, fordi den ikke fylder meget i gangen, men stadig har lidt tungefrihed.


  • #7   27. nov 2016 Tak alle sammen!
    Jeg var ude og "shoppe" bid i dag, og købte efter min mavefornemmelse!
    Vi tog en skridttur i skoven og hun var SÅ dygtig! Intet at mærke, hun gik bare afsted som om det var noget hun havde gået med altid! smiley


Kommentér på:
Guide til kandarbid

Annonce