{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.379 visninger | Oprettet:

Træningsplan, genoptræning osv. {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Da jeg egentlig ikke har det store at foretage mig i løbet af eftermiddag/aftenen, vil jeg nørde lidt i træningsplaner, genoptræningsplaner osv. Ud over at man kan læse sig frem til mange gode måder at gøre tingene på, har vi alle os en holdning omkring hvordan det gøres, og den er ofte meget forskellig. Så det jeg vil med dette forum emne, er at høre følgende;
-Hvordan jeres træningsplaner ser ud?
-Hvordan genoptrænes jeres hest, hvis den fx. har stået stille i 3-4 mdr. Uden skade, men har levet som "foldbums"?
-Hvordan træner i frem mod et stævne, husk og skriv hvad niveau vi snakker om.
Og hvad i ellers tænker kunne være relevant, og snakke om under emnet.

Vh. Dressurrytter Lene Olesen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træningsplan, genoptræning osv.
  • #1   3. jan 2017 Jeg får snart min araber hjem igen som har været udlånt til selskab imens jeg har været sygemeldt. Han har været tilredet før, men han skal startes forfra på hans egne præmisser og her har jeg lavet en træningsplan i forskellige "faser" med underpunkter, jeg har skrevet konkret ned hvad han skal kunne før vi går videre til næste fase. Han har sådanset stået stille i ret lang tid så som genoptræning vil jeg gå ture hvor jeg er så heldig at bakket terræn, gode stier i skov og strand med sand ligger knap 500-1000 meter fra hvor vi bor og så har en af vores hesteveninder en round-pen 200 meter oppe af vejen som jeg gerne vil benytte mig af når han har fået bygget lidt muskler op. Man kunne også vælge longering, men han forstår ikke helt princippet og/eller jeg er ikke skarp nok til at få ham lært det sådan så han slapper af og ikke skyder skulder eller andet, så vil bruge round-pen til både motion men også at indlære longen på sigt. smiley Jeg har ikke starter stævner i mange år, så det har jeg ikke rigtig en kvalificeret mening til, andet end at miljøtræne hesten og øve at køre ud til nye steder så man får en mere rutineret hest og derfor bedre oplevelser. Så synes jeg det er vigtigere at give en selv og hesten en god oplevelse og måske lave nogle fejl, end at hive en roset med hjem - ligemeget hvilket niveau vi snakker om smiley

  • #2   4. jan 2017 Jeg bruger ikke træningsplan. Jeg føler mig lidt frem og arbejder med hesten, hvor vi er lige her og nu.
    I går tog træningen en drejning, da der var mange i ridehuset, så det kom til at handle om at kunne arbejde, når det sker mange andre ting omkring en. Så I stedet for at blive ærgelig over ikke at kunne træne det planlagte, så udnyttede jeg at det var gang I ridehuset (vi rider normalt alene eller bare 2 stk)
    Nu er min hest ung, men skal da på sigt ud og gå stævner (dressur), den kommer først afsted når jeg mener at den er klar, også til alt det andet end at kunne gå et program.


  • #3   5. jan 2017 Generelt prøver jeg og være meget afvekslende i mit træningsprogram, så en uge ser normalt sådan her ud.
    Mandag . gå/ løbetur i ca 60 min
    Tirsdag . Longe i ca 40 min
    Onsdag fridag
    Torsdag dressur i ca 75 min
    Fredag tur ridning ca 120 min
    Lørdag fridag
    Søndag dresur ca 75 min
    Da min havde stået stille i 3 måneder, dog pga en skade og vi havde overstået et 19 ugers genoptræningsprogram fra dyrelægen,blev han redet hver anden dag i ca 45 min i stille tempo,hvor jeg igen lavede mange forskellige øvelser for og ikke belaste de samme muskler og for hele tiden og udfordrere ham til og omstille sig og beholde hans arbejdsglæde derved er det meget vigtig at de for lov til og restaurere ind imellem træningen derfor kun hver anden dag ,det gjorde vi i yderlige 2 måneder før vi var oppe på det træningsprogram beskrevet øverst.
    men føler mig også meget frem og ændre i programmet hvis jeg kan mærke at i dag ikke er en dressur dag på ham så laver vi noget andet .
    Jeg har altid en plan og arbejder bevidst med de ting som jeg føler kan gøres bedre og optimeres, gerne udfører jeg øvelser som sidder lige i skabet inden og efter de øvelser som skal forbedres for og give ham selvtillid .
    Hvis jeg skal til stævne så gør jeg som jeg plejer men ca 3 uger inden så sætter jeg lidt flere dressur dage a ca 60 min ind i programmet.
    Mit bedste råd er og lytte til hesten og mærke efter hvordan den er motiveret den pågældende dag og så sørger for og udnytte de gode perioder optimalt, dog vil jeg sætte en periode på ca 3 til 6 måneder af til og få den i optimal form efter den har stået stille i en længere periode, hvis den er sund og rask vil jeg presse den til og yde lidt mere for hver uge både fysisk men bestemt også psysisk men jeg prøver på aldrig og be hesten om mere end den mentalt er klar til den pågældende dag, da jeg føler at det ødelægger den gode tillid og kontakt.
    Det fungere godt for mig og min hest, men vi og heste er jo meget forskellige så det kommer nok meget an på det pågældende makkerpar .


  • #4   21. jan 2017 Jeg er rimelig skab til træningsplaner osv. men genoptræning er jeg elendig til!

    Jeg står pt. med en hest som må have stået stille i 3-4 mdr, pga manglende bane, dårlig vejr og nedsat motivation fra rytters side.

    Hesten har været på mark, fra morgen til aften og løber/går og motivere sig den vej igennem hverdag. smiley

    Hvordan ville i gøre? Jeg har tænkt og læst meget omkring det.

    Jeg har fundet frem til noget ala dette:
    1 uge, skridt ham i 10 min (2 dage fri)
    2 uge, skridt ham i 20 min (2 dage fri)
    3 uge, byg trav på i intervaller, så 2 min, første dag og så byg 2 minutter på hverdag. Efter en uge er vi oppe på 14 minutter, og efter 2 uger oppe på 28 min, også påtænker jeg noget galop, langt ind i longen, og forsat skridt/trav med øjningerne også bygge det på under rytter. smiley
    Lyder det skånsomt nok eller for skånsomt? Han vil meget gerne arbejde og frem. smiley


  • #5   21. jan 2017
    Jeg har ingen bestemt plan for hvor meget jeg rider og hvordan og hvorledes - det tages fra dag til dag :o)

    Jeg genoptræner heller ikke på nogen bestemt måde, hvis hesten bare har gået som foldbums, så tager jeg det bare stille og roligt på gefülen. Jeg rider en hoppe som det bliver til lidt on/off ridning.
    Fx fik jeg ikke motioneret hende i december, men derfor bruger jeg ikke hele januar på at skridte og trave i intervaller.

    Jeg motionere hende når jeg kan og tager hensyn til kondien - så fx rider jeg typisk 15-20 minutter i primært trav og 5 min galop. Men ingen decideret genoptræning, nej. Så længe man ikke tonser der ud af for fuld drøn i en time og kræver en godt samlet hest der bare kan det hele, men istedet for lige lytter lidt til hesten og bruger fornuften.

    Og så siger det måske også sig selv, at jeg ikke gør noget bestemt op til stævne ;o). Min pony går LA1/2 pt. imod heste, jeg træner ikke noget bestemt op imod. Programmet kan vi begge. Og det er ikke bestemt om jeg rider tur, dressur eller spring dagen inden eller hun har fri - det er meget forskelligt.


  • #6   21. jan 2017 Krikken, det kan jeg også se det smarte i. For hesten er vel ikke helt ude af form, når den bevæger sig 12 timer i døgnet på mark? smiley

    Syntes måske også det er synd, at holde ham i skridt så længe, idag var han mere en klar på at trave og virkede til at have overskuddet til det også. smiley


  • #7   21. jan 2017
    Helt ude af form er hesten ikke nej :o). Men form til at ride en omgang dressur godt samlet i en time, nej.

    Det smarte ved hende jeg rider er, at når hun bliver for træt og forpustet så stiller hun sig ind på midten og går i rideskolepony humør, så gider hun ikke mere ;o). Så ved hende ved man det hurtigt.

    Men modsat så ville jeg ikke ha' noget imod og tage en hest der ikke var redet regelmæssigt på tur i en time - hvis bare det primært var i skridt fx. Men som jeg nævner, så ville jeg ikke ride dressur i en time.

    Såå nej, jeg går ikke så meget op i at man striks følger en genoptræningsplan når hesten ikke har været skadet :o)


  • #8   21. jan 2017 Det ville heller ikke være færd, og ride hård dressur en time, uden noget forarbejde.

    Har overvejet at kun skridte en uge, også bygge trav på, for det ikke bliver kedeligt. smiley

    Men kan godt give dig ret, i det med genoptræningsplaner uden skader, ikke er noget man som sådan følger, fordi hesten jo ikke har nogle skader der kan komme til lyset igen. smiley


  • #9   21. jan 2017
    Der er garanteret nogle argumenter med at hestens ligamenter, sener osv. osv. skal trænes op selvom den ikke har været skadet.

    Det tager jeg ikke så tungt, selvom nogen måske vil sige at det skal man :o)


  • #10   22. jan 2017 Selvfølgelig skal der genoptrænes selv om hesten ikke har haft en skade!
    Af hensyn til sener og muskler er en genoptræning vigtig ellers risikerer du at give din hest en skade under opstart.

    Gode skridtture på fast underlag, start med en halv time og efter 14 dage er du på 45 -50 min.
    Så kan du begynde og komme lidt trav intervaller på trav i 2 min og skridt, trav i 2 min og skridt igen. Start med 3 trav intervaller og byg langsomt på.
    Tålmodighed beløndes;)

    Og husk det er DIG der keder dig og ikke hesten.


  • #11   22. jan 2017 Karin J - Syntes dine udtalelser er generaliserende, jeg elsker som rytter at skridte! Og syntes ikke det er kedeligt, da det er enormt hyggeligt bare at tulle af sted. Men når man kan mærke på hesten, den prøver at sætte i trav, tænker man måske det fordi den gerne vil fremad snart, dermed ikke sagt den for lov!

    Men din genoptræning, ser lidt ud som den jeg endelig havde bestemt mig for at følge, bare med længere skridt ture og mere trav. smiley


  • #12   22. jan 2017 Genoptræning efter fx seneskade tager jeg meget alvorligt - vel viden at det tager 1,5 år før senen har fået sin optimale styrke.

    Men alm sund og rask hest, som har gået på fold i 3-4 måneder, og hvor rytteren heller ikke har redet, samt niveauet hesten er på er ca la1-2 stykker, så tager jeg det mere udfra fornuft. Når hverken rytter eller hest er i form, så kommer man ikke til at override, og når man ikke har en forventning om at hesten skal gå de højere samlende øvelser, ja så giver det hele lidt sig selv smiley

    Da min ene hest stod med seneskade var det unægtelig svært "at styre sig", da jeg efter 7 månede begyndte at ride i ridehus så småt - indenda havde vi gået ture i flere måneder, og derefter redet ture i flere måneder. Men jeg havde stadig min anden hest, som jeg red undervisning og stævner på - dvs jeg var i form. Og min skadede hest var på MB niveau før skaden, så det krævede disciplin ikke at begynde at lave sidebevægelser, ch'er og stor samling, men bare ride 20 m volter og halve parader smiley
    Så der lagde jeg en meget nøje plan før hver ridt, for ikke lige at komme til at presse citronen.

    Træning op til stævner, der træner jeg forskelligt på mine heste. Den brune skal man træne intensivt op til stævnet - den sorte skal trappes ned i ridning op mod stævnet, og må gerne få fri 2-3 dage før et stævne. De går på MB/PSG niveau.

    Mvh Charlotte


  • #13   22. jan 2017 TS det var på ingen måde min mening at være generaliserende- beklager hvis det blev opfattet sådan. smiley

    Jeg har desværre meget erfaring med genoptræning, først en hest med hovsenebensforandring, hvor jeg var oppe og skridte 2 timer om dagen - efter sådan en omgang har man lært at være tålmodig og have ondt et bestemt sted smiley den blev genoptrænet i flere omgange.

    Senere har jeg haft en hest med gaffelbåndsskade, hvor lange gåture blev afløst af skridtture, hvor der så kom trav intervaller på.
    Da den lange genoptræning var færdig lavede hesten en ny gaffelbåndsskade...... hesten er i dag ikke mere.

    Så jeg ved et eller andet om laaaange skridtture og den tålmodighed det kræver.


  • #14   22. jan 2017 Det helt ok Karin, men jeg er lidt nysgerrig på, når du skriver trav 2 min og derefter skridte 2 min, hvor langtid starter du op med det? Altså første dag 3 trav intervaller, vil du så mene man kan lægge en trav interval mere på for hver anden dag, fx?

    Jeg har de sidste 2 dage skridtet ham i 10 min, imorgen skridter vi så 15 min og regner med at vi er oppe på 30 min på lørdag også i løbet af anden uge kommer vi op på 60 min skridt og så bygger vi de travintervaller på lige så stille, alt efter hvordan det går selvfølgelig! smiley


  • #15   23. jan 2017 Jeg ville starte med 3 travintervaller, 2 min trav 5 min skridt, 2 min trav 5 min skridt, osv.
    Du kan godt lægge et interval mere på ca hver anden el tredje dag til du er oppe på en 6-8 stk.
    På et tidpunkt ændre du intervallerne til 2 min trav 4 min skridt, og efter feks 5 dage til og 2 min trav 3 min skridt, og efter yderlige 5 dage til 2 min trav 2 min skridt. Og så er der lige gået 5 til 6 uger med det.
    Nu ville jeg så stille og roligt begynde med lidt mere "arbejde" og føle mig lidt frem.


Kommentér på:
Træningsplan, genoptræning osv.

Annonce