Min pony ville ikke springe {{forumTopicSubject}}
Hej som overskriften lyder vil min pony ikke over. Han er ikke fuldt ud min egen, men jeg rider ham grundet 'fejl køb'. Da de prøvede ham var han bedøvet og nu bider, sparker, stejler og bukker han. Deres pige er blevet bange for ham og nu ska han i skarp træning. Han er llarede blevet eget bedre nu stejler han næsten aldrig, så det er nærmest kun bukkespringne nu.
De fik af vide at han elskede at springe og de har video af ham hvor han springer, men nu når jeg forsøger ville han ikke. Engang imellem lykkes det. Jeg presser ham ikke mere end nødvendigt og vi springer max. 30 cm
Håber i har nogle gode tekniker? Jeg er helt villog til at starte totalt forfra som hvis han aldrig havde sprunget før??
Mvh Sarah
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.745
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.760
Hvis du fx havde gigt i dine ben evt samtidig med en skæv ryg ville du så løbe rundt og hoppe for at gøre en anden glad?
Min hoppe elsker at springe en dag stejlede hun i dressur men ikke i spring så jeg troede hun synes dressur var blevet for kedelig
Jeg kunne heller ikke ride tur alene men det tænker jeg ikke videre over fordi min hest har voldsom seperationsangst
Så begyndte hun at stejle når jeg ville dreje hen til springene og der vidste jeg bare hun havde ondt
Hun kom i røgten heldigvis var der intet
Så vi fik massage 4 gange og derefter osteopat hun havde 4 låsninger i ryggen
Jeg tror seriøst han prøver at vise han vil have hjælp jeg siger det ikke for at være en sur bussemand men en hest der lider er ikke bare en ked hest men også en livsfarlig hest for os mennesker når de skriger på hjælp
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 7 Emner: 7 Svar: 264
Det kan i den sidste ende blive en meget billiger løsning, i sted for at forsøg en masse i det uendelige.
Heste er "dumme" den kan ikke selv nægte at udføre opgaver eller "finde på noget" hvis den ikke har en baggrund for den handling.
Når hesten fysiske tilstand er gennemgået, kan i ligge en slagplan for at genoptræning, og en genopretning af hestens tillid og erfaring.
Men 1. få den grundigt undersøgt af en hestedyrlæge.
Hvis ejerne ikke vil offer penge på dyrlæge, så burde du/ejerne lade den stå som selskabs hest.
For det er rigtigt meget der tyder på at den har en fysisk problem, ud fra hvad du skriver....
jun 2015
Følger: 6 Emner: 2 Svar: 4
Han havde dyrelæge i fredags og han sagde at han havde få spændinger i nakken, men kun fordi han havde stået stille også har han stejle hove, men det er vi ved at rette
jun 2015
Han har lige haft 2 forskellige kyndige dyrlæger ude. Både den ude fra hvor min hund for og den ejerne bruger. Begge var enige om at havde få spændinger i nakken meb ellers ikke noget. De mener at han er en meget stædig hest (ikke at det har noget med springningen at gøre, men generelt)
okt 2010
Følger: 64 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 237 Svar: 1.760
jun 2015
aug 2008
Følger: 64 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 583 Svar: 3.963
Mon ikke at den lille fyr får mod på at springe igen, når hovene er rettet, der har været en ude og løsne, samt at du får startet ham roligt op forfra (når han er mere stabil fysisk), så han stille og roligt finder ud af at der ikke er ubehag ved at springe mere
Jeg tænker at så snart der har været en og løsne spændingerne, så kan du begynde med en masse bomarbejde med ham, evt proprio hvis du har mulighed for det, først fra jorden af, og så senere fra ryggen.
Held og lykke med det
jun 2011
Følger: 32 Følgere: 37 Heste: 4 Emner: 47 Svar: 386
Flere og flere heste har for tætsiddende torntappe, og det kan genere rigtig meget. I de fleste tilfælde kan det dog rides "væk".
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
Min hest var praktisk talt livsfarlig for nogle år siden, ville ikke springe, ville ikke træde igennem. Hun stejlede helt vildt, og ikke bare små stejl - hun var helt oppe hvor flere hestekyndige folk sagde "hvis hun ikke havde så god balance og styr på sin krop var hun væltet bagover".
Jeg ofrede hvad det kostede at få hende i røntgen og hun viste sig at have tætsiddende torntappe.
Hun har været i laaaaaaang halv genoptræning, halv gen-tilvænning til at hendes krop ikke behøver gøre ondt når hun bevæger sig mere. Nu stejler hun ikke mere, hun går fint fremad, træder igennem og springer også gerne. Hun mangler stadig en del selvtillid fordi det HAR gjort ondt, men hun er også tydeligt enormt stolt af sig selv hver gang hun får ros
Udover det var hun blevet små-aggressiv, utilregnelig og ustyrlig fra jorden og i al omgang - hvilket hun aldrig havde været før - og nu er hun den største nussetrold der findes igen.
Hun havde fået smerter efter at have stået stille i en laaang periode og derved havde tabt alle de muskler hun har behov for, for at være smertefri.
jun 2008
Følger: 114 Følgere: 100 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.493
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
Min pony ville ikke springe