{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.067 visninger | Oprettet:

Træning af "god" galop {{forumTopicSubject}}

Halløj smiley
Jeg har i lang tid bøvlet en hel del med min hests galop. Han har fra dag et haft en mere "jordvindende" galop, end noget der egentligt kunne arbejdes med. Flad, med tendens til at tabe takten.
I løbet af de år jeg har haft ham, er vi gradvist begyndt at kunne indtage noget der ligner holdning, og jeg kan så småt begynde at aktivere hans ryg i skridt og trav.

Men galoppen - den er lige så flad som altid!
Jeg synes at det er monster frustrerende, og har efterhånden været igennem en vifte af undervisere, der dog ikke rigtigt har kunnet knække koden - eller måske rettere: Få mig til at knække koden!
Jeg har en anelse om at et af vores største problemer er at jeg ikke ved hvad jeg skal lede efter. Jeg ved ikke hvordan det føles når han tager de første samlede skridt.
Selv med undervisning på, kan jeg vitterligt ikke mærke forskellen, når vi bliver rost og ikke rost. (her med flere forskellige undervisere).

Jeg er kommet til et punkt hvor jeg overvejer om jeg skal sende min pony en tur i ridning, så han kan få en erfaren rytter på ryggen, der kan sætte galoppen på plads, og undervise mig et par gange efter, så jeg kan lære det.
Meeen... Hvor finder man lige sådan en?

Jeg kommer forholdsvis meget i de "alternative" kredse, og jeg kan godt fornemme at min hest ikke skal en tur afsted og lære at snuse til ridebanen. Det kommer der ikke noget godt ud af, han går rigeligt på forparten i forvejen.
Jeg har overvejet noeget akademisk, men gruer samtidig for at få en hest hjem, hvor alt takt er redet ud af den, som jeg desværre har set en tendens til i de kurser jeg har deltaget i.

Så jeg ville høre om der var nogen her der har fifs til hvordan man indlærer en hest der har galoperet "fladt" hele sit liv, at den skal til at arbejde lidt mere "opad"?
Eller kender en god træner/underviser der kan være behjælpelig med problemet?

Der er med garanti tusindvis af fejl i vores grundridning, men vi forsøger at lære smiley

Som note, er hesten tjekket igennem af kiropraktor, massør, dyrlæge, akkupunktur og kraniosakral. Han har en tendens til at låse i lænden - og det giver fint mening med hans bevægelsesmønster. Men det skal jo ændres!

Er mere end villig til at gå ind fra "alle sider" so to speak, og få han behandlet før/under/efter forløbet. Savner bare efterhånden nogen fremskridt med den fandens galop smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af "god" galop
  • #1   14. jan 2018 Det letteste at gøre noget ved er hestens trav. Skridt og galop skal gerne være godt fra naturens side..

    Men det hele kommer sig af styrke og balance.


  • #2   14. jan 2018 Han er desværre ikke begavet med gode gangarter fra naturens side. De har altid været flade, frem for arbejdsomme, hvis man kan sige det på den måde smiley
    Men det burde stadig være muligt at få ham til at aktivere bagbenene ordenligt i galop. Som han går lige nu er de der bare. Der er ikke et ordenligt afskub, og han kommer ikke ind og bærer sig ordenligt. Det hele "falder bare på forparten".

    Red ham på forparten i en periode(i galop), fordi han havde problemer med lænden.
    De er væk nu, men det er ikke lykkeds mig at få en god galop ud af ham alligevel smiley


  • #4   14. jan 2018 Jeg har før haft held med at ride rigtig meget over bomme, både i trav og galop. Min er udstyret med en god galop fra naturens side, men har haft tendens til at glemme hun har 4 ben og gerne skal huske hvor hun placerer dem. Der har bomme på alle mulige måder hjulpet meget til også at få ryggen godt op.
    Det hjælper ikke på at få holdningen på plads, men så snart ryggen er aktiveret plejer det sidste at gå lidt lettere smiley


  • #5   14. jan 2018 Hm.

    Jeg kan rigtig godt lide, at du ser dig i spejlet og siger højt, at du ikke er sikker på, at du kan mærke forskel på om han går bedre og O roses, eller om det er som det plejer.
    Hvad med at du finder en underviser OG en hest, hvor forskellen er korrekt installeret?
    Så kan du se, om du kan mærke forskel der. Hvis det bare er dig, som har svært ved at mærke forskellen, så er det jo nemt!
    Så øver du dig i at mærke forskel på andre heste, og vender hjem og arbejder på sagen med egen hest bagefter.

    Det er en vigtig pointe, at ridning er en meget ærlig sport. Hvis man giver et korrekt signal, og mærker "nu sker det", så bliver man jo høj.
    Men hvis man ikke kan se/mærke hvornår tingen sker, kan du ikke få den endorfinrus.
    Og så er det jo også svært at give det videre til hesten.
    Ja, jeg tror på at hestene kan mærke, at hvis de får et signal og de gør noget - så kan de mærke på os hvis det er spot on!

    Så... Du lærer følelsen af samlet galop. Og så kan du komme hjem, mærke, hvornår din hest gør det godt og skal belønnes.
    Kan han mærke timing af tilfredshed, kan pony tilbyde mere af det ønskede


  • #6   14. jan 2018 Min hest har også en voldsom flad galop - når hun ikke er styrket, smidig og har god balance. For tiden galopperer vi ikke i ridehus, men jeg kan mærke forskel på tur. Jeg kan mærke meget stor forskel på, hvor meget jeg rider hende i grunddressur. Hvis jeg rider hende en del i dressuren, hvor jeg arbejder med de samme ting, som Thomine har påpeget, så bliver hun meget mere opadgående og får mere opspring i galoppen. Når hun er ude af træning, er hun lang og flad og frygtelig at være på. Falder ovenikøbet i krydsgalop, hvis hun virkelig ikke er redet meget i en periode.
    Jeg oplever også, at mange overgange gør en forskel - og faktisk også varieret træning i terræn. Så styrke, smidighed og balance virker til at være nøglerne.
    Men selvfølgelig må du også kunne mærke, hvornår den er i vinkel - jeg synes, det er en god ide at prøve en hest, som kan det - som Doktor Who foreslår. smiley


  • #7   14. jan 2018 hvis det var mig, ville jeg ride frem og tilbage, altså i galop, så der der rides kort galop og så øgning og kort galop igen og så øgning, det vil jeg gøre en del. det styrker bagparten og giver mere spring i galopen som er det jeg forstå du efterspørger.

    og husk at støtte den godt i hjørnerne og bøje den en smule.

    ved ikke om det er det tidligere underviser har sagt, men min erfaring er at det hjælper.

    håber du kan bruge det ??


  • #8   14. jan 2018 Jeg er så heldig athave to vidt forskellige heste, med vidt forskellig eksteriør og gangarter.

    Caspian er en dv med masser af fuldblod i afstamning - han har en stor god skridt, en skøn stor trav, og en flad jordvindende galop. Er god til at strække sig, rigtig god til fx fri trav. Tendens til at hans lange ben er lidt over alt, dvs ubalanceret.
    Pinot har en god skridt, en håbløs ponytrav, og en kort opadgående galop. Han er en firkant at type, vil gerne samle sig, og aner ikke hvad detbetyder at strække sig. Til gengæld har han en ekseptionel takt og balance.

    Og her kommer så derind, som dressur jo reelt er - træning af den pågældende hest til at den udover at være behagelig at ride på også selv bliver holdbar.
    Min erfaring er, at det nytter ikke noget at sætte en rytter til “lige at fikse” galoppen eller traven eller.....
    En god rytter kan selvfølgelig træne hesten, hjælpe den og evt installerer nogle signaler eller lidt let rutine til specifikke øvelser. Men ikke ændre meget på en grundkvalitet i en gangart.
    Her skal der tålmodighed og masser af styrke træning.
    En god træner kan se hvad lige præsis den specifikke hest ville have godt af at træne for at styrkes i et specifikt område - og det kræver altså en træner som har redet mange mange heste er min erfaring.

    Helt generelt i ridningen skal du fokuserer på sidebevægelser, temposkift og masser af overgange for at styrke motoren på hesten.
    Bakketræning og bomarbejde for afveksling.

    Det jeg har oplevet med Caspian var, at han da gerne ville galopperer, men at han helst ikke ville skifte tempo, og deraf hang på forparten for mig.
    Så havde jeg personligt et lille problem som var, at jeg følte det var ubehageligt at ride et stort skrummel hest, lettere ubalanceret “klarer de pynten agtig”, og en hest som syntes at “lavtflyvende jetjager tempo” var et glimrende valg af tempo - så jeg blev “ældre lettere ubalanceret dressurtante på +40 år og angst for at falde af”, så som det menneske jeg nu en gang er, så holdt jeg fast i tøjlerne.....og det er nok det værste man kan gøre smiley

    Caspian var først 9 år førend jeg syntes jeg kunne begynde at samle i galop, og slippe strikkerne - der var han blevet B-hest som 7 års i dressur med min berider i sadlen, og havde placering på c-plan med både berider og mig i sadlen, så dårlig har han ikke været - men det føltes jammerligt.

    Til gengæld havde jeg fornøjelsen af at Pinot siden han var 5 år har leveret en skøn galop, nemt ved samling, nemt ved temposkift.....og så en kort ponytrav som rystede dine nyre i stykker.
    Pinot var 10 år før jeg kunne ride noget der mindede om travprogrammet i en dressurklasse uden at få sidesting og blive blå af udmattelse i hovedet - på det tidspunkt går han INT1 til stævner, så igen han er jo ikke dårlig, men en fornøjelse at trave på, niks nej.

    Ognej jeg har rent faktisk ikke haft en fornemmelse af at, fordi den ene slæber 8-8,5 hjem i fri trav mens jeg sidder og smiler uanstrengt, så kan jeg overflytte fornemmelsen til ponytraveren og blive bedre.
    Og jeg har ikke haft nogen glæde af at kunne ride piurettegalop på Pinot igen med et stort smil og lette tøjler, har hjulpet mig specielt meget i forståelsen ifht den lavtgående jetjagers afvikling af galop.

    Til gengæld har jeg helt sikkert også, da jeg skulle lærer at ride dressur på disse heste helt ærligt måtte sige til min berider, at nej jeg kan ikke mærke forskel.
    Når jeg har gjort det, så har jeg efterfulgt det af at, jeg sørme da tror på at hun kan se det, men at hun så bliver nød til fortsat at sige det højt, når det sker, for på et eller andet tidspunkt begynde jeg at mærke de helt små forskelle der er - og så kan jeg lede efter de næste gang igen.
    Det der dog også ligger i det er, at hvad gør jeg op til, som gør at galoppen/øvelsen bliver god/rigtig. Oftest er detjo ikke selve øvelsen du udfører korrekt, men at du skal korrekt ind i øvelse, så skal hesten nok nemt udfører det. Men rider du ikke korrekt ind, så kan du ikke bruge øvelsen til noget. ( giver det mening ? )
    Så jeg skal fx have redet en del tempoveksel i versade arbejde i trav før en god galop på jetjageren. Men den lille firkant leverer en bedre galop, hvis jeg har redet ham mere lang og dyb og deraf mere smidig over ryggen i trav før galoppen.

    Det er det her spændende arbejde, som jeg elsker i dressuren - at hestenes fordele/ulemper er så forskellige, og så kombiner det med rytterens fordel/ulemper - og til sammen skal alle parter forbedres over tid, masser af tid, masser af styrketræning, masseraf tålmodighed.

    Mvh Charlotte



  • #9   14. jan 2018 Tusind tak for alle jeres svar, det er da dejligt at vide at jeg ikke er den eneste derude der ikke har en fin fornemmelse for galoppen smiley
    Synes det er tydeligt i skridt og trav, men i galop mærker jeg kun når han falder ud af takt.

    Jeg tror desværre ikke temposkift i galop hjælper ret meget. Når jeg korter galoppen ned, falder han ud af takt.
    Jeg fik besked af min underviser på virkelig at passe på hvor meget jeg korter hans galop, og i stedet fokusere på "middel galoppen" so to speak.


    Jeg var ude og ride en "destrier" over en weekend for et par år tilbage. En hest der samlede sig for sædet, og var på og klar til at lave øvelser. Det var super lækkert - men jeg kunne ikke tage følelsen med over på min hest. Jeg tror aldrig han kommer til at være hesten der sætter sig totalt i galoppen, og tilbyder piruetter og What not for bitte små signaler. Og hvis han gør - er det jo ihvertfald ikke den følelse jeg skal starte med smiley
    Ville også være pudsigt hvis hesten ændrede sig så dramatisk, fordi rytter ved hvordan en totalt samlet galop skal føles.
    Så lige den oplevelse var ikke noget jeg kunne bruge i træningen. Ellers ved jeg desværre ikke hvor jeg skal opstøve en hest jeg kan øve mig på - det er de færreste i min omgangskreds der gør det store i dressur.

    Kan høre at det lyder som om jeg skal ligge galop håbene på hylden lidt endnu, og arbejde i trav og skridt i stedet.
    Han er "turhest" i dagligdagen, og bliver brugt en hel del på skiftende tærten - både igennem vand, og op og ned af bakker på skiftende underlag. Desuden går han i løsdrift med kuperet terræn. Det kan være at jeg skal mixe bomme ind i vores "sandkasse træning" - nogen gode videoer/blogs man kan følge på det punkt?
    Dressuren er lidt af en håbefuld drøm herfra, jeg ved at jeg ikke har en fantastisk dressur hest, men jeg vil bare så gerne, bare en lille smule smiley
    Min næste hest må blive en der har mindre skeletter i skabene, og naturlig samling.


  • #10   14. jan 2018 Undskyld sidespringet, men jeg bliver simpelthen nødt til at sige tak til dig, Charlotte M, for dine altid malende, levende, morsomme og yderst lærerige kommentarer. Jeg har et meget levende billede af både jetjager og firkant i hovedet nu. smiley

  • #11   14. jan 2018 Mette - velbekomme smiley

    Jeg elsker at omsætte mine oplevelser til skriftform - og lærer faktisk noget af det, når jeg sidder og nusler med at skriver, så må man jo tænke over hvad man gør og føler smiley

    Og så bliver jeg oveni købet bare glad af at skrive om mine heste - så nu vil jeg ud at ride, og teste følelserne af igen smiley

    Mvh Charlotte


  • #12   14. jan 2018 Åååh om jeg kender det! smiley min gamle hest han kunne bare IKKE gallopere. Det første 1/2 år, jeg havde ham, (mindst), der så jeg ham slet ikke i venstregallop. Vi kunne slet ikke springe an til venstre, hverken på fold, longe eller under rytter. Han havde så også noget i kroppen, som vi fik rettet... men han var stadig rigtig dårligt gående i gallop, (havde så også en gammel seneskade i et bagben, der påvirkede ham en del, desværre).

    Vi trænede og trænede på det lort i mange år, før det blev bedre smiley Så vidt jeg husker, så lavede vi en masse volter, forsøgte at få ham sat på bagdelen, fik opbygget styrke, så han bedre kunne holde sammen på sig selv. En masse anspring. Ikke for lange perioder i gallop. Vi lavede en del versade i galloppen på volte for at hjælpe ham med at komme ind og sætte sig.

    Men det er bare HAMMERsvært - og rigtig svært at få føling med, når der ikke rigtigt er andet end firtaktet fladt mak-værk at sidde på smiley Men det kommer. Det tager bare laang tid. Få en god underviser, der kan lære jer, at han skal kunne bære sig selv. Man kan ikke sidde og kompensere dem rundt. De SKAL have lov at gå som agerhøner lidt, hvor alt føles skrækkeligt, og så skal der bygges på.

    Pyha. Men det kommer smiley Det er bare enormt hårdt arbejde med masser af tålmodighed smiley

    Fnis, og jeg ved virkeligt, hvordan du har det. Kan lige vedlægge et billede til lidt inspiration smiley Min blev ALDRIG rigtig godt gående i galloppen. Men det blev bedre. Som sagt længere oppe, så er gallop og skridt det, der er sværest at pille ved, desværre smiley


    profilbillede
  • #13   14. jan 2018 Og han blev da trods alt bedre gående og mere rigtig at se på et par år efter smiley Væsentlig mere i balance, væsentligt mere styrke. MEN stadig med en dårlig gallop. Dog en dårlig gallop, som han kunne bære nu smiley - Og holde styr på alle fire ben imens.

    Og selvom det måske ikke ser ud som alverden. Så kan jeg love dig for, det var hårdt arbejde hver eneste dag og sved på panden i mange år. Jeg ville selv - for som flere siger, så er det også en følingssag. Jeg var en noooget uerfaren dame med sin første hest, og når han så endda havde nogle issues i kroppen og med gangarten... så er det altså lidt svært smiley Men er du GAL man lærer meget af det. Så det kan du glæde dig over smiley


    profilbillede
  • #14   15. jan 2018 Nu du selv siger at du er åben for alternative metoder vil jeg stærkt anbefale at tage et kig på @intrinzen smiley De har en ig account og har for nyligt udgivet en gratis e-bog (som jeg desværre ikke selv har læst endnu ..)
    Jeg har taget nogle af deres metoder og passet ind i min træning, og det har hjulpet SÅ meget på min araber! Han har længe været sådan lidt passiv i vores jordarbejde og kun gjort det jeg har bedt ham om når jeg har spurgt ham med pres. I løbet af få måneder gik han fra dét, til selv at tilbyde fysisk krævende bevægelser og samling, bare fordi han synes det er sjovt smiley
    Jeg ved også der er mange andre som er inspireret af deres måder, som har opnået virkelig gode resultater i løbet af ret kort tid smiley


Kommentér på:
Træning af "god" galop

Annonce