429 visninger
|
Oprettet:
{{ group.groupName }}
Medlemmer: {{group.memberCount}}Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Få billig hjælp fra private
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
Seneste udførte opgaver
- Skifte toilet 1.200 kr.
- Jord græs oprydning 2.500 kr.
- skifte vandhane i bryggers 500 kr.
- Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
- Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.647
nov 2003
Følger: 23 Følgere: 176 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.389
Negativ forstærkning er når du fx bruger dine schenkler til at få hesten frem eller tøjlen til at stoppe den.. du gør noget der er let irriterende/ubehageligt for hesten.. så snart den reagere fjerner du presset.. negativ forstærkning har intet med straf at gøre..
Hvis man bruger straf (altså slår osv..) så hedder det faktisk noget med positiv (og kan ikke huske det andet ord.. men det betyder at du tilføre (derfor positiv) noget ved forkert adfærd, fx slår hesten.. bruger du den negative del (igen møg irriterende kan ikke huske hvad det hedder) så tager du noget fra hesten, fx mad..
Jeg synes negativ og positiv forstærkning er rigtig gode trænings redskaber.. især hvis man forstår at kombinere dem.. de 2 andre mener jeg ikke er brugbare..
jan 2006
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 889
Der er positiv og negativ forstærkning og positiv og negativ straf.
Positiv = Noget der tilføres
negativ = noget der fjernes
Forstærkning = noget der øger hyppigheden af adfærden
Straf = noget der sænker hyppigheden af adfærden.
(lige sat helt sort og hvidt op)
Straf har altså intet med straf at gøre som vi tænker på det og positiv og negativ har intet med godt og dårligt at gøre.
Positiv forstærkning betyder altså noget der øger hyppigheden af en adfærd når det præsenteres - fx. en godbid.
Hvis du giver din hest en godbid i det øjeblik den gør noget du gerne vil have øger du hyppigheden af netop denne adfærd.
negativ forstærkning betyder noget der øger hyppigheden af en adfærd når det fjernes/fratages.
Dette er fx. at fjerne pres og er den operant vi hyppigst ser brugt i alm. hms. Vi tilfører hesten et pres som fjernes så snart hesten viger.
Håber det er forståeligt, jeg har en tendens til at snakke lidt sort
for heste findes der enten adfærd der lønner sig eller adfærd som ikke lønner sig. Så når vores heste har nogle unoder er det altså IKKE fordi hesten er dum, fræk eller noget som helst andet, men fordi denne adfærd engang har lønnet sig og altså helt og holdent en rytterfejl!
Jeg vil anbefale man prøver at klikke hinanden, så kan man se hvor mange responser hesten kommer med i sekundet og derved få en ide om hvor vigtig TIMING er.
Timing er altafgørende hvad enten man træner med godbidder eller "bare" ros. Tit tror vi at vi forstærker en ting men i virkeligheden er det noget helt andet vi har forstærket ubevidst... så det er utroligt vigtigt at arbejde med sin timing.
Posestiv/Negativ forstærkning?