{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
694 visninger | Oprettet:

At lave en god træningsplan for begge parter {{forumTopicSubject}}

Godmorgen eller snare god formiddag smiley

Efter noget sygdom har træningen af både hest og jeg desværre gået i stå smiley jeg har selv trænet lidt for at få styrke i knæene grundet Patellofemoralt smertesyndrom... og hesten gik endelig bare en del dressur, spring og hygge smiley

så tænkte nu hvor jeg skal i gang vil jeg have en ordenlig træningsplan, så jeg holder mig selv i gang, og så jeg giver min dreng en uge uden for meget forvirring eller for kedelig træning smiley og så tænkte jeg, der er nok mange af jer der har nogle gode ider smiley

lidt info om os og vores muligheder for faciliteter.

Sam: snart 15 år, har døjet med lidt sarte ben i form af mange skader og en del halthed som dr. dyr har været over hver eneste gang. træner M dressur, har sprunget 110, trafiksikker, kan grundlæggende inde for western, rides med og uden bid, har ikke sko på, og er pænt varm smiley

Mig: 21 år, har en ødelagt ryg, og sarte knæ ellers ingen skader. kan omkring det samme som min hest inde for vores ridning. hjemme har jeg mulighed for at løfte vægte, romaskine, løbe områder, balance træning og alt det som ikke kræver udstyr smiley

Ride faciliteter: ridehus, ridebane + springbane i sommer halvåret (så kan springe når jeg vil i dette halvår), der er ofte undervisning så kan først komme sent ud og ride med mindre jeg rider ude i dette halvår, spring er kun tilladt i hallen onsdag 20-22 og søndag 10-12 smiley lidt ridestier, ellers landevejene (trafikeret vej).

jeg vil gerne kunne variere sams træning så han ikke skal lave det samme flere dage i træk, så noget dressur, spring, western, tur og det, så det bliver varieret bedst muligt, men alligevel så det passer hele året rundt smiley mens jeg skal begynde at træne mine knæ igen, samt løbe og løfte vægte, mangler dog flere ider her under så jeg også har mere end 15-30 minutters træning hver gang (udover løb).

har i trænings planer? hvordan har i lagt dem? fungere det? kom gerne med ider på den ene eller anden måde smiley

apps har ingen interesse da jeg ikke har plads på mobilen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  At lave en god træningsplan for begge parter
  • #1   3. apr 2018 Jeg har den her liggende som en anden engang har lagt op. Det er fra et eller andet blad. Måske kan det bruges, eventuelt som inspiration? Ellers ligger der flere genoptræningsplaner på nettet som nok kan bruges til inspiration selvom de er lavet efter at hesten har stået skadet smiley

profilbillede
  • #2   3. apr 2018 har nemlig tjekket nettet men nu er han jo ikke ligefrem skadet smiley så fandt bare det svært at få ordenlig inspiration til planer smiley men tak for skemaet smiley det ser nemt ud at læse, hvilket også vil være rart smiley

• #3   3. apr 2018 Træningsplaner er ikke nemme at finde sammenkogt på forhånd desværre. Jeg har selv ledt og ledt og drømt om at finde nogle men udover genoptræningsplaner så er det svært at finde noget. Det er nok fordi de er så individuelle. smiley
    Min taktik er at skrive de ting ned jeg gerne vil lave på en liste og så lave et ugeskema eller lignende, for derefter at fylde ind smiley
    Jeg har kun lavet træningsplan til mig selv en gang i idræt og fulgt den over nogle uger, det ved jeg ikke om jeg vil gøre igen smiley
    Ellers er der de der challenges som varer en måned og derefter skal vedligeholdes som man kan prøve smiley

• #4   3. apr 2018 Mht. genoptræning af din hest, så er her god inspiration: https://dyredoktor-heidinielsen.dk/saadan-kan-du-faa-din-hest-tilbage-topform-laengere-pause/

Mht. genoptræning af dig, så ville jeg være meget varsom med løb, hvis jeg var dig. En ødelagt ryg og sarte knæ er et rigtig dårligt udgangspunkt for løbetræning. Det ville helt sikkert være bedre at fokusere på styrketræning og evt. kombinere det med cykling, som hverken belaster knæ eller ryg.

• #5   3. apr 2018 Mette: jeg bliver nød til at have en plan, ellers får jeg intet gjort smiley men havde overvejet en challenges og se om det var noget men har ikke hørt så godt om dem smiley

Mimre: Mange tak smiley jeg er obs på det med løb, og skal i første omgang også først have styrket kroppen, og arbejdet muskler rundt i ryggen og knæene før jeg overvejer at løbe igen smiley fik rådet at løbe af min fysioterapeut, når jeg har fået arbejdet det andet ind først smiley

• #6   3. apr 2018 Undskyld jeg spørg smiley men er løb godt for dine knæ? Jeg har selv spasser knæ og løb er et no go for mig. Nå pyt et sidespring smiley
    Der er mange ting i to kan hygge sig udover alm dressur og spring træning :
    HMS
    Dressur fra jorden
    Tricks
    Du kan tag ham med på din løbetur-jeg var opstaldet et sted hvor en af damerne tog sin hest på sin løbetur.
    Agility med hest
    Longering
    Træne med lange liner på bane.
    Tag med en opstalder på tur, læs hestene i trailer og fis ud i skoven.
    Træne hesten i udstrækning af ryg, nakke og lænd ( min hest synes det er fantastisk, der falder jo godbidder af smiley )
    Lære at ride med Cordeo

Ved ik hvor godt spring og noget af western er for din hest (benskader) men det har du sikkert styr på smiley

Jeg er begyndt at snuse godt til noget der hedder Intrinzen og må sku sige min hest er vild med det. Jeg vil kalde det frihånds dressur fra jord som er styrkende til bære sig selv bagfra og med ryggen, og hjælper ens hest til bedre balance kombineret med leg.
    Fra jeg havde en hest i longe, som gik i pas konstant på sin dårlige side når jeg bad om en trav, tildels pga longen og hun skød sin skulder. Så har jeg nu en glad hest som på egen hånd bær sig selv på en volte uden at falde ind og går rentaktet i skridt trav og galop. Ind i mellem laver hun bukspring af glæde over den ros hun får smiley vi er kommet så langt til at vi kan lave schenkelvigning og versader. Alt dette kun ved hjælp af godbidder, ros og kropssprog. Jeg har pisken med, hvis vi øver volter, for drive hende væk fra mig eller vende hende på volte. det er det eneste hjælpemiddel jeg bruger. Men synes det er fantastisk at opleve min hest glad og nu kan lave fis med mig end at ha en hest i longe som bare løber tomhjernet i ring og går ubalanceret. Må sige det har været en øjenåbner for mig at arbejde anderledes på frihånd uden hjælpemidler på hesten. smiley
    Siger ik longe er fis, overhovedet ik men der er forskel på heste hvad der virker og der virker det ik godt på min hest.
    Et trick jeg ville forsøge igår, var at få hende til bakke, når jeg stod med min front mod hendes front. det vil sige når jeg tog et skridt baglæns, så skulle hun tag et skridt baglæns og jeg brugte pisken ved min side med en let vippen op og ned, det fangede hun hurtigt når ros og godbid falder, til at vi kunne gå tre skridt længder væk fra hinanden til sidst.
    Hun kan til en hver tid sige fra og gå sin vej, når hun ik gider mere hvilket hun også gør og der kan jeg ik presse hende ud i noget som hvis jeg havde haft hende i grime og tov, på den måde overse/overskride hendes grænser smiley

• #7   3. apr 2018 Find ud af flere ting hvad der lige er dig og hesten, lav din egen plan og ha altid en anden plan hvis du eller hesten ik lige er i humør til lige den træning den dag du havde sat dig for smiley eller byg på hvis hesten er i humør og lyst til at lidt mer den dag smiley smiley

• #8   3. apr 2018 har fået af vide det vil være godt hvis jeg begyndte at løbe igen, men ikke noget voldsomt smiley mange tak for de mange ider jeg ikke lige kunne komme på smiley det lyder enormt spænende det der Intrinzen smiley

• #9   3. apr 2018 Her er et link til Intrinzen. Hvis du vil se og læse mer på det. Ellers Google Intrinzen

https://www.intrinzen.horse

Der er mange ting man kan lave fra jorden som er sjovt faktisk og det er godt at kombinere/variere til en gladere hest og ejer synes jeg personligt smiley

• #10   3. apr 2018 Intrinzen er en person og det er hendes Instagram navn smiley derinde er der et link til hendes hjemmeside hvor der er en gratis bog smiley

Kommentér på:
At lave en god træningsplan for begge parter

Annonce