At lave en god træningsplan for begge parter {{forumTopicSubject}}
Godmorgen eller snare god formiddag
Efter noget sygdom har træningen af både hest og jeg desværre gået i stå
jeg har selv trænet lidt for at få styrke i knæene grundet Patellofemoralt smertesyndrom... og hesten gik endelig bare en del dressur, spring og hygge
så tænkte nu hvor jeg skal i gang vil jeg have en ordenlig træningsplan, så jeg holder mig selv i gang, og så jeg giver min dreng en uge uden for meget forvirring eller for kedelig træning
og så tænkte jeg, der er nok mange af jer der har nogle gode ider
lidt info om os og vores muligheder for faciliteter.
Sam: snart 15 år, har døjet med lidt sarte ben i form af mange skader og en del halthed som dr. dyr har været over hver eneste gang. træner M dressur, har sprunget 110, trafiksikker, kan grundlæggende inde for western, rides med og uden bid, har ikke sko på, og er pænt varm
Mig: 21 år, har en ødelagt ryg, og sarte knæ ellers ingen skader. kan omkring det samme som min hest inde for vores ridning. hjemme har jeg mulighed for at løfte vægte, romaskine, løbe områder, balance træning og alt det som ikke kræver udstyr
Ride faciliteter: ridehus, ridebane + springbane i sommer halvåret (så kan springe når jeg vil i dette halvår), der er ofte undervisning så kan først komme sent ud og ride med mindre jeg rider ude i dette halvår, spring er kun tilladt i hallen onsdag 20-22 og søndag 10-12
lidt ridestier, ellers landevejene (trafikeret vej).
jeg vil gerne kunne variere sams træning så han ikke skal lave det samme flere dage i træk, så noget dressur, spring, western, tur og det, så det bliver varieret bedst muligt, men alligevel så det passer hele året rundt
mens jeg skal begynde at træne mine knæ igen, samt løbe og løfte vægte, mangler dog flere ider her under så jeg også har mere end 15-30 minutters træning hver gang (udover løb).
har i trænings planer? hvordan har i lagt dem? fungere det? kom gerne med ider på den ene eller anden måde
apps har ingen interesse da jeg ikke har plads på mobilen
Blogger
Følger: 96 Følgere: 709 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.841
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 222 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.825
Blogger
Min taktik er at skrive de ting ned jeg gerne vil lave på en liste og så lave et ugeskema eller lignende, for derefter at fylde ind
Jeg har kun lavet træningsplan til mig selv en gang i idræt og fulgt den over nogle uger, det ved jeg ikke om jeg vil gøre igen
Ellers er der de der challenges som varer en måned og derefter skal vedligeholdes som man kan prøve
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.869
Mht. genoptræning af dig, så ville jeg være meget varsom med løb, hvis jeg var dig. En ødelagt ryg og sarte knæ er et rigtig dårligt udgangspunkt for løbetræning. Det ville helt sikkert være bedre at fokusere på styrketræning og evt. kombinere det med cykling, som hverken belaster knæ eller ryg.
nov 2009
Mimre: Mange tak
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.139
Der er mange ting i to kan hygge sig udover alm dressur og spring træning :
HMS
Dressur fra jorden
Tricks
Du kan tag ham med på din løbetur-jeg var opstaldet et sted hvor en af damerne tog sin hest på sin løbetur.
Agility med hest
Longering
Træne med lange liner på bane.
Tag med en opstalder på tur, læs hestene i trailer og fis ud i skoven.
Træne hesten i udstrækning af ryg, nakke og lænd ( min hest synes det er fantastisk, der falder jo godbidder af
Lære at ride med Cordeo
Ved ik hvor godt spring og noget af western er for din hest (benskader) men det har du sikkert styr på
Jeg er begyndt at snuse godt til noget der hedder Intrinzen og må sku sige min hest er vild med det. Jeg vil kalde det frihånds dressur fra jord som er styrkende til bære sig selv bagfra og med ryggen, og hjælper ens hest til bedre balance kombineret med leg.
Fra jeg havde en hest i longe, som gik i pas konstant på sin dårlige side når jeg bad om en trav, tildels pga longen og hun skød sin skulder. Så har jeg nu en glad hest som på egen hånd bær sig selv på en volte uden at falde ind og går rentaktet i skridt trav og galop. Ind i mellem laver hun bukspring af glæde over den ros hun får
Siger ik longe er fis, overhovedet ik men der er forskel på heste hvad der virker og der virker det ik godt på min hest.
Et trick jeg ville forsøge igår, var at få hende til bakke, når jeg stod med min front mod hendes front. det vil sige når jeg tog et skridt baglæns, så skulle hun tag et skridt baglæns og jeg brugte pisken ved min side med en let vippen op og ned, det fangede hun hurtigt når ros og godbid falder, til at vi kunne gå tre skridt længder væk fra hinanden til sidst.
Hun kan til en hver tid sige fra og gå sin vej, når hun ik gider mere hvilket hun også gør og der kan jeg ik presse hende ud i noget som hvis jeg havde haft hende i grime og tov, på den måde overse/overskride hendes grænser
dec 2007
nov 2009
dec 2007
https://www.intrinzen.horse
Der er mange ting man kan lave fra jorden som er sjovt faktisk og det er godt at kombinere/variere til en gladere hest og ejer synes jeg personligt
Blogger
At lave en god træningsplan for begge parter