834 visninger
|
Oprettet:
Bidløs hovedtøj (effekt) {{forumTopicSubject}}
Hej alle HG'er
Jeg har et spørgsmål til bidløs hovedtøj/hackamore.
Har en hest der er meget, meget følsom men samtidig stædig, hun er bestemt ikke fan af bid og da ihvertfald ikke når man longere. Hun skal bruges til skovtur og let dressur (grundridning). Hun skal igang med tilridning nu her...
Er et bidløs hovedtøj godt til en hest som hende. Og hvad/hvordan er effekten med sådan en.
Men selvfølgelig skal hun lære det med bidet, når det omhandler fx. udstilling
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
En hackamore skal bestemt ikke bruges til longering. Eller dressur uden det er kombineret med kapsun og derved rides som en bidløs kandar. Det er umuligt at ride moderne og klassisk dressur hvis du kun har kontakt til hesten via en stang - uanset om det er pelham, hackamore, kandarstang eller 3-ringsbid
sep 2012
Følger: 45 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 19
Det var bare med effekten med de ting
aug 2017
Det bedste for din hest, er at bruge en sidepull. Det giver et direkte træk ligesom et trensebid. Det er nærmest en grime i trenseform, så den sidder bedre og ikke glider rundt så nemt
mar 2011
Følger: 56 Følgere: 205 Heste: 10 Svar: 2.040
Vægtstang - Pelham, kandar osv.
Jeg ville prøve at vænne den mere til biddet. Og ellers skifte bid type.
Du kan også prøve med en sidepull.
aug 2017
nov 2008
Følger: 69 Følgere: 65 Heste: 4 Svar: 2.343
aug 2017
Og selvfølgelig sidder det ene på næsen og det andet i munden. Det er jo forskellen på bid og bidløs? Og derfor presser det ene også det ene sted, det andet det andet sted. Men der blev søgt om et bidløst alternativt til bid. Hvilket jeg har prøvet at svare på. Ikke sige at de er IDENTISKE, ligesom en bil og en cykel heller ikke er identiske, men to forskellige ting til at transportere sig frem med.
Blogger
Følger: 96 Følgere: 709 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.841
Jeg vil anbefale at låne Ute Lehmanns "Kunsten at ride uden bid" på biblioteket, og vil du vide mere om bid så send mig gerne en PB med mailadresse så sender jeg en faglig PDF jeg har liggende om bid, der er også nævnt lidt om hackamore og sidepull
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
apr 2011
Følger: 43 Følgere: 46 Heste: 8 Emner: 17 Svar: 508
Jeg selv er glad for at longere med kapsun, da den giver mig bedst mulighed for at arbejde med hesten fra jorden. og når min dreng så skal vænnes til biddet, kan jeg putte bid på og fortsat longere som jeg plejer. så vil han ikke få signalerne i munden fra starten og han vil få mulighed for at vænne sig til biddet inden tilridning
Jeg ville aldrig selv longere med kongen fæstnet til biddet, da det giver en masse uro i munden på hesten og kan gøre den signaldøv i sidste ende
sep 2012
Følger: 45 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 4 Svar: 19
Så denne ville være go, tak for forskellige meninger. Jeg er ikke rytteren der hænger i tøjlen, og jeg flår heller ikke i tøjlerne er helt stille og rolig.
Det er godt at man har sine meninger om hvad er bedst, men der er kun en der kender sin egen hest
Blogger
Følger: 96 Følgere: 709 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.841
Man kender altid bedst selv sin hest og det er nemlig super vigtigt at finde det der lige passer til ens hest, uanset om det er bid eller bidløs så kan man ende med at prøve en del. Til min vallak prøvede jeg en del forskelligt men det er med hackamore at han viste sig at han har det bedst. Min hoppe reagerer godt på det meste, men lidt bedre på visse ting fremfor andre og har det f.eks. bedre på en sidepull
Jeg håber at i finder det bedste for jer
jul 2011
Følger: 26 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 15 Svar: 117
Bidløs hovedtøj (effekt)