{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
834 visninger | Oprettet:

Bidløs hovedtøj (effekt) {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'er

Jeg har et spørgsmål til bidløs hovedtøj/hackamore.
Har en hest der er meget, meget følsom men samtidig stædig, hun er bestemt ikke fan af bid og da ihvertfald ikke når man longere. Hun skal bruges til skovtur og let dressur (grundridning). Hun skal igang med tilridning nu her...

Er et bidløs hovedtøj godt til en hest som hende. Og hvad/hvordan er effekten med sådan en.

Men selvfølgelig skal hun lære det med bidet, når det omhandler fx. udstilling smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bidløs hovedtøj (effekt)
  • #1   31. maj 2018 Prøv at rid og longer i en grime. Den giver et direkte træk og minder om en sidepull. Som er det nemmeste for hesten at skifte over til, fra bid til bidløs.

En hackamore skal bestemt ikke bruges til longering. Eller dressur uden det er kombineret med kapsun og derved rides som en bidløs kandar. Det er umuligt at ride moderne og klassisk dressur hvis du kun har kontakt til hesten via en stang - uanset om det er pelham, hackamore, kandarstang eller 3-ringsbid smiley

• #2   31. maj 2018 Hun har ikke som sådan haft bid på, så hun er ikke vand til den.

Det var bare med effekten med de ting smiley

• #4   31. maj 2018 Effekten på en hackamore er ligesom effekten på stangbid. Hackamoren lægger pres på næsen, stangbid i munden. Ens for begge er, at de også lægger pres på "hagen" og bag nakken. Og det har en hævende effekt. Godt til øvede dressurheste i kombinationen med en tøjle der giver direkte træk/dobbelttøjle.

Det bedste for din hest, er at bruge en sidepull. Det giver et direkte træk ligesom et trensebid. Det er nærmest en grime i trenseform, så den sidder bedre og ikke glider rundt så nemt smiley

• #5   31. maj 2018 Husk stangbid og vægtstangsbid ikke er det samme. Stangbid - Bid uden led.
    Vægtstang - Pelham, kandar osv.

Jeg ville prøve at vænne den mere til biddet. Og ellers skifte bid type.
    Du kan også prøve med en sidepull.

• #6   31. maj 2018 Der er vidst ikke noget facit på det. Jeg kalder et bid uden led for et udelt bid. Det gør rigtig mange. Og stangbid har stænger. (I min metaforiske ordbog) smiley

• #8   31. maj 2018 Man kan også købe et kombineret hovedtøj, der fungerer som en sidepull, hvor der også kan påsættes et bid. Dette kan også fungere rigtig fint, hvis hesten skal lære at have bid i munden!

• #9   31. maj 2018 Phoenix: jeg er uenig. En sidepull kan umuligt give mere pres i hestens nakke og underkæbe end en hackamore. Det virker utrolig ulogisk, når tøjlen er fæstet så hesten får et direkte træk over næseryggen. Så kan det jo ikke presse op i underkæben på samme tid, da du ville skulle hive opad for at dette ku lade sig gøre. Ligeledes presset i nakken virker ulogisk for mig. Hvis du trækker hårdt i en tøjle med trensebid kan du se kindstykkerne buge = presset i munden har ingen effekt på nakken, og hvis noget, så pres fjernes fra nakken. Det er det samme med en sidepull.

Og selvfølgelig sidder det ene på næsen og det andet i munden. Det er jo forskellen på bid og bidløs? Og derfor presser det ene også det ene sted, det andet det andet sted. Men der blev søgt om et bidløst alternativt til bid. Hvilket jeg har prøvet at svare på. Ikke sige at de er IDENTISKE, ligesom en bil og en cykel heller ikke er identiske, men to forskellige ting til at transportere sig frem med.

• #11   31. maj 2018 Stald Phoenix, det er fordi den model du nævner der ikke er en sidepull. Dem med kryds under kæben kaldes Robert Cook Bitless Bridle, og forskellige forkortelser heraf smiley

Jeg vil anbefale at låne Ute Lehmanns "Kunsten at ride uden bid" på biblioteket, og vil du vide mere om bid så send mig gerne en PB med mailadresse så sender jeg en faglig PDF jeg har liggende om bid, der er også nævnt lidt om hackamore og sidepull smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.676
    #12   31. maj 2018 Selvfølgelig viser hesten ubehag ved bidet når den ikke bliver tilvendt det, inden at den begynder at skulle arbejde med det i munden smiley

• #13   1. jun 2018 Jeg ville prøve med en sidepull eller en kapsun, hvor der kan påsættes bid.. hesten kender jo signalerne fra grimen, som minder meget om dem den vil få fra sidepullen.

Jeg selv er glad for at longere med kapsun, da den giver mig bedst mulighed for at arbejde med hesten fra jorden. og når min dreng så skal vænnes til biddet, kan jeg putte bid på og fortsat longere som jeg plejer. så vil han ikke få signalerne i munden fra starten og han vil få mulighed for at vænne sig til biddet inden tilridning smiley

Jeg ville aldrig selv longere med kongen fæstnet til biddet, da det giver en masse uro i munden på hesten og kan gøre den signaldøv i sidste ende smiley

• #14   2. jun 2018 http://www.skovtursrytteren.dk/Elements/DisplayImage.aspx?PageID=321048&ImageUrl=%2fsites%2fKE6EEEEE%2fimg%2fcenter%2f02cd4b88-fd8f-4ee4-8452-03fa42db98db81385_0.jpg

Så denne ville være go, tak for forskellige meninger. Jeg er ikke rytteren der hænger i tøjlen, og jeg flår heller ikke i tøjlerne er helt stille og rolig.
    Det er godt at man har sine meninger om hvad er bedst, men der er kun en der kender sin egen hest smiley og det jo en selv smiley men dejligt med svar smiley

• #15   2. jun 2018 Den på billedet er ikke en sidepull, den strammer/presser på bagsiden af hovedet når du trækker i tøjlen. Den ligner meget på billeder men jeg ville lige være sikker på at du også havde set det, det er træls at købe noget og have forventet noget andet smiley

Man kender altid bedst selv sin hest og det er nemlig super vigtigt at finde det der lige passer til ens hest, uanset om det er bid eller bidløs så kan man ende med at prøve en del. Til min vallak prøvede jeg en del forskelligt men det er med hackamore at han viste sig at han har det bedst. Min hoppe reagerer godt på det meste, men lidt bedre på visse ting fremfor andre og har det f.eks. bedre på en sidepull smiley

Jeg håber at i finder det bedste for jer smiley

• #16   2. jun 2018 Jeg longere i en Monty Roberts Dually grime og det fungerer rigtig godt, da den lægger presset over næsen, istedet for bag nakken hvor der løber en masse nervebaner. Jeg syntes selv det er en rigtig god træningsgrime. Den kan også bruges til at ride i.

Kommentér på:
Bidløs hovedtøj (effekt)

Annonce