{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
463 visninger | Oprettet:

Hvordan træner i møde med andre heste... {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg var på tur med River og hans lille shetlandspony igår aftes... vi kommer så forbi nogle naboer som har en forholdsvis stor mark med er godt solidt hegn ved. River reagere allerede inden vi når marken og da vi kommer tættere på stejler han og fnyser... jeg går bag ved ham i en køre sele og samler tøjlerne ind, så jeg kan gå oppe ved siden af ham... han stejler efterfølgende flere gange, men dog uden at blive helt "kontaktløs" til mig. Jeg har min mand med så det gør mig mere rolig. Han går med vores shetlandspony. Tænker at River reagere så kraftigt fordi at vi har Jamie Lee med.... det er bare så træls at møde nye andre heste, han bliver hingstet mister fokus på mig og det er super ubehageligt for mig. Han er unghest på 2 år og 8 mdr. Hvad har i andre gjort med jeres ungheste og mødet med fremmede heste? Pfh. Tak

Kommentarer på:  Hvordan træner i møde med andre heste...
  • #1   10. maj Jeg træner ikke hilsen på andre heste, og da slet ikke når min hest er på "arbejde".

Min hest skal lytte til mig og skulle den blive interesseret i noget andet, ja så må jeg gøre mig selv mere spændene.

Du er alt for lang tid om at gøre noget, du er bag ved hesten, da den reagere, og du vælge at forsætte til din hest, "laver balade", inden du begynder at gøre noget.

Du skulle allerede, da du mærker at din hest reagere, have bedt den stoppe, drej eller noget helt tredje - bare for at fjerne focus fra det nye, og så rose når den gør det du beder den om.

I disse HERPES tider skal hestene ikke hilse på hinanden....

• #2   10. maj Din hest skal IKKE hilse på fremmede heste over hegnet. Det er seriøst bare at bede om problemer. + din hest kan komme til at sidde fast i deres hegn. Din hest skal arbejde og ikke hilse, så det du skal træne er koncentration, ikke hilse teknik smiley

• Helle A
    Helle A Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Emner: 26 Svar: 134
    #3   10. maj Det ikke er at hilse på andre heste, men at møde andre heste, som i dette tilfælde går på en fold, i min optik stor forskel smiley

• #4   10. maj Jeg er ikke interesseret i at vi skal hilse på de andre heste... jeg vil bare at vi kan gå/ride forbi uden at han reagere så kraftigt på det.... det gør det jo heller ikke nemmere når de andre heste er nysgerrrige og står ved hegnet og kigger...
    Min startegi havde jeg tænkt mig skulle være at komme ud og træne at gå forbi de andre... evt lave en vending med ham inden hi når marken og så gå tilbage hvor vi kom fra... vende igen og evt. Gå forbi med de reaktioner der nu er. Stoppe han når vi er forbi. Lave nogle kontakt/ vende øvelser og så gå forbi igen... blive ved med gå frem og tilbage indtil der ikke er nogen reaktion mere... er bare ikke helt tryg ved det, da det jo egentligt også indebærer andre folks heste.

PS de får slet ikke mulighed for at snuse til hinanden...

• #5   10. maj Hvorfor ikke bare trække forbi den mark hver dag de næste 14 dage? altså i almindelig grime/træktov - du går på siden, agtigt og viser dig som en god leder.

I min optik er det galimatias at gå for lange liner med en "oplevelsesfattig" unghest - som langt de fleste ungheste er.
    Det allervigtigste er at du får vist tydeligt lederskab til den; så den VED på, du er til at stole på, og du ved, hvad der skal være farligt. Og når du IKKE reagerer på andre heste - så skal han død og pine heller ikke piske en stemning op. Du har meget mere mulighed for, også med kropssproget, at styre og guide ham, hvis du er oppe foran med ham.

• #6   10. maj Canna ja det bliver nok opgaven vi skal ud på. Der er et stykke med heste lidt tættere på hvor vi bor, som er et stykke der går op til en ridebane... stykket er bare temmelig smalt... men det bliver nok der vi træner..;-) så får vi jo også mulighed for at træne lidt øvelser på banen,,,

• #7   10. maj I gang med jer. Det skal nok blive en rigtig godt smiley

• #8   10. maj Jeg ville træne det som alt andet.

Finde ud af, hvor stor grænsen går uden nævneværdig reaktion.
    Og så gradvist øge indsatsen, men prøve at øge så tilpas langsomt at jeg ikke fremprovokere en kraftig reaktion.
    Ligesom alt andet.

• #9   11. maj Hej Doktor... det var måske også det jeg egentligt kom frem til efter en nats søvn ;-)... vi havde inden turen arbejdet en del med jordarbejde hjemme på ejendommen.. med tillidsøvelser og lydighed( vil gerne at han går ved siden af mig og ikke foran mig) det bevirkede så i situationen at jeg ikke helt mistede kontrollen over ham og at jeg efterfølgende kunne få ham til at gå nogenlunde pænt... kunne fornemme på ham at han heller ikke syntes det var en god tir når alt kommer til alt... så igen vi går tilbage til status qwo. Vil ikke fremprovokere noget unødvendigt.

Kommentér på:
Hvordan træner i møde med andre heste...