{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
710 visninger | Oprettet:

Debat om tilridning/grundrindning.. :) {{forumTopicSubject}}

Ja.. der har været en hæftig debat om hvornår en hest er ordenligt tilredet...

Nu kom jeg til at tænke lidt over, hvornår en rytter mener at hesten er tilredet og hvornår der menes grundridning er på plads... det var tydeligt mange misforstod det med grundridnigen og om hvorvidt en hest er tilredet... og der kommer faktisk aldrig noget helt på plads...

Ja.. nu kunne jeg så godt tænke hvad DU.. mener, om hestens grundridning.. hvornår er den på plads for dig?? og ja hvad er din mening om hestens tilridning?? hvornår mener ud hesten er tilredet?

Min mening er, at hesten er tilredet når den somsagt er ryttervant... og kan finde ud af de tre gangarter som skridt,trav og galop... hesten skal derefter videruddannes, også er det grundridningen skal på plads.. grundridningen er vigtig at have på plads for hestens viderudvikling..

en hest, skal efter min mening ved grundridningen, kunne reagere for bene.. ved tryg og ved at stoppe igen når man beder hesten om det, og at den reagere på hjælperne... og bør kunne flytte sig fra schenklerne.. kan hesten ikke det, er dens grundridning ikke på plads... og man må arbejde på det for at komme vidre i ridningen, dette er faktisk også hvad hesten bør lære i dens tilridning... smiley

hmm ja.. kom frem med jeres meninger.. hvad mener i om grundridningen... og hvor vigtig er den for dig??

Dette skal ikke være nogen sur opstød for nogen.. men bare af ren nysgerrighed, kunne jeg godt tænke mig at høre hvad andre folk mener om tilridningen samt hestens grundridningen... smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Debat om tilridning/grundrindning.. :)
  • #2   21. jul 2007 er enig med dig...

• #3   21. jul 2007 dette er måderne din hest kan tilrides ude ved os,!

ryttervant: vi kan sidde på hesten uden den kyler os af , og vi kan ride nogenlunde rundt på den uden longe,,

tilredet: den har nogenlunde balance, og kan skridte trave galopere, og gå volter og sådan,!

komplet tilredet: den kan gå øvelser til minimum en lb-1..

• #4   21. jul 2007 Min mening og hvornår en hest er tilredet er at den skal selvfølgelig være rytter vant, og tryk ved at have rytter på... den skal kunne gå frem og stoppe... den skal kunne styres rundt til højer og venstre.... altså det mest grund læggende.. smiley

Grund ridningen syndes jeg er at den sakl kunne gå frem for en let hjælp og stoppe for en let hjælp.. skal kunne styres rundt på alle de buet spor.. altså volter og slangegange smiley
    Den skal også kunne lave anspring smiley
    og have lært at flytte sig for ens shenkel smiley

Min mening smiley

• #5   21. jul 2007 okay... smiley ja det er også sådan jeg mener det.. smiley der var nemlig snak om at hesten er tilredet hvis den kan øvelser til LA.. og det blev der en værre diskution ud af..

men altså ja grundridningen er en vigtig del for hestens viderudvikling.. og bør være på plads... en hest stopper vel aldrig med at lære... ?? ligesom vi heller ikke stopper med at lære...

• #6   22. jul 2007 Min hest er ryttervant, ifølge mig selv. Han kan intet, men har haft rytter på. Han er vel redet 10-15 gange ialt. I starten blev vi trukket, både i ridehus og på tur. Nu har vi selv redet tur. Først hvor er der en foran, og sidst vi red, trak jeg ham ud iskoven og red hjem. Han kan ikke dreje ret godt, ikke stoppes ret gdt for tøjlen, men han lystrer rimeligt på stemmen. Så i min verden er han ryttervant. Han er tilredet, nårhan kan dreje, stoppe og er bedre til at kome op i fart end han er nu;-) Det skal lige siges at han er islænder og 5-gænger, så det er ikke bare lige sådan at få de tre grundgangarter på plads, men jeg har dog redet skridt, trav, tölt og grissepas på ham. Vi mangler bare galloppen, og så har vi prøvet dem alle.

• #7   22. jul 2007 Ryttervant: Kan rides rundt i alle tre/fem gangarter og kan styres rundt både til højre og venstre.

Grundridning er i mine øjne mange ting. Reagere for schenkel, tøjle og halve parader. Kunne bøje nakken og søge frem og ned, kunne de meste elementtære løsgøringsøvelser såsom slangegange mm. Dvs. den skal kunne gå en Lc1 ca. når den kan det så har den grundridningen på plads.

• #8   22. jul 2007 Ja der er heftig debat på det her område... smiley
    men godt vi alle har vores forskellige meninger, det synes jeg man for meget ud af...
    Nå til det... for mig er en hest tilredet når signalforståelsen er på plads, når hesten kan rides i alle gangarter, har et velforstået stop, gå, frem, bak og vig for tryk signal.
    hesten skal have forstået tøjlen, både den direkte og den indirekte og skal kunne korrigeres med lette signaler.
    hertil kommer naturligvis at den fysisk skal være løsgjort og smidig så den kan udføre øvelserne.
    For mig er en færdig tilridning lig med at grundstenen til den fremtidige ridning er på plads.
    Grundridning derimod er at arbejde videre med grundstenene og få sat signalerne sammen, i tilridningen opstår en forståelse af signalerne nu skal signalerne kunne kombineres, dernæst skal der arbejdes videre med de indlærte signaler.
    nu skal der finpudses... under tilridningen skal hesten kunne vige for schenklen, men nu skal signalet finpudses og sættes sammen med andre signaler så du på længere sigt opnår en hest som er selvbærende og som korrigeres og formes under ryttresns lette signaler.
    Man kan sige at tilridning er at lære alfabetet, men grundridning er at lærer at stave...
    Lidt uforståeligt måske men det er min mening....

• #10   22. jul 2007 Vegetacha.... Den kommentar mente jeg, at man aldrig fik det diskuteret på en ordenligt måde i den anden tråd... folk kom jo nærmest helt op og skændes nærmest fordi man ikke var enig om hvor vidt hvornår hesten er tilredet.. og det med grundridningen...

jeg ved godt grundridningen er vigtig for at kunne komme vidre på sin hest... ellers kommer man ikke vider jo... jeg spørger bare fordi det blev en hæftig diskution.. og syntes det kunne være sjovt at høre folks meninger i en ordenlig tone.. uden at skære hovederne af hinanden...

jeg ved godt at der er forskel på tilridningen og grundridningen i sig selv...

tilridningen, er jo som der er skrevet, hesten skal kunne stoppe, og gå frem når man beder om det, og kunne dreje.. og vige fra tryg.. derefter skal det som bonita skriver finepudses vidre derefter.. smiley

jeg er ikke i tvil om det.. jeg vil bare høre folks andre meninger, uden nogen bliver sure.. smiley

Bonita... jeps... smiley meget fin beskrevet... smiley også i den retning jeg ville komme fremtil.. smiley

• #12   24. jul 2007 Det er jo diffuse begreber, da alle har forskellige opfattelser af tingene - derfor er det også vigtigt i diskussioner, at man giver udtryk for hvad man præcist mener, da en anden kan have en anderledes opfattelse.

For mig er der 3 begreber der er adskilte, men hvor den ene forudsætter, at man kan nå næste "trin" - de 3 begreber er "ryttervant", "tilredet" og "grundridning" - og de er absolut ikke det samme. For at en hest kan tilrides, skal den være ryttervant, og for at lære grundridningen skal den være tilredet først.

Ryttervant: Hesten er tryg ved at have rytter på ryggen og kan trækkes og longeres med rytter.

Tilredet: Hesten kan de basale signaler og er tryg ved rytterens brug af hjælperne. Den kan styres på volter/store figurer og reagerer for schenkel og tøjle. Den kan rides i holdning. Kan rides i alle 3 gangarter (I bund og grund mener jeg en tilredet hest bør være klar til LC1 - før er den ikke tilredet efter min mening).

Grundridning: Hesten er stabil og tryg i øvelser til LA1. Hesten kan reagere for sædehjælpen og finere signaler for ben og tøjle end en tilredet hest. Hesten smidiggøres og bærer sig på bagparten. Den står let i hånden og rytteren kan til enhver tid ændre hestens holdning - altså forlange den skal gå dybt eller den skal gå "dressur-holdning". Den kan sidebevægelser og gå arbejdstempo i alle 3 gangarter + lave temposkift.

Grundridningen er det stabile i hesten og det "øvelsesstærke" - at hesten går for lette hjælpere og dermed er nem at styre rundt på banen og i alle tempi.

• #13   25. jul 2007 Tilredet: hesten kan gå skridt, trav, galop, være nogenlunde til bidet.

Grundridning: ja det synes jeg er når LA-klasserne er på plads, det er jo Let-Klasser.

min meing. .

Kommentér på:
Debat om tilridning/grundrindning.. :)

Annonce