{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
755 visninger | Oprettet:

For meget energi {{forumTopicSubject}}

Hej,
jeg har en PRE som til tider og i små perioder har underligt meget energi.

Det drejer sig om en PRE hoppe på 8 år, som ellers er super sød fra jorden og under ridning. Hun får vitaminer og wrap som foder om dagen, så hun får ikke overflødig foder. Hun rides bidløst og enten med sadelpad eller bareback.

Der er intet mønster i hvornår hun har denne energi.

Det som er problemet, er at hun nogle dage har så meget energi, at hun ikke bare kan blive i skridt, for så vil hun i trav. Tager jeg hende i trav vil hun i galop, og hvis jeg prøver at stoppe hende, så spænder hun op og truer med at smide af. Jeg har prøvet at longere hende før jeg er steget op, men dette hjælper umildbart ikke. Her gallopere hun bare rundt. Jeg har for sjov også prøvet at slippe hende fri på banen efter ridning. Her gallopere hun stadig bare rundt. Det skal så siges at hun genneralt er glad for at gå lidt hurtigt men så meget energi synes jeg er mærkeligt?

Hun kommer mig altid glad imøde på folden og er super sød ved striglning og når jeg nogle dage smider en sadelpad på hende. Så det er altså kun under selve træningen når det er.

Håber der er nogle, der kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  For meget energi
  • #1   23. aug 2019 Min Bobby gjorde det samme, når der stod spring på banen. Jeg deducerede mig frem til, at det var fordi, at i hans hovede er spring=hurtigt! Jeg løste ved altid at have et spring stående fremme, og så red vi meget rundt i skridt og trav, så han efterhånden holdt op med at stresse, når han så et spring. Måske din hoppe forbinder banen med, at det skal gå hurtigt? Prøv at holde hende i et lavere tempo, og se om det hjælper smiley

    PS. Hej! Det er Ellen fra ridelejren for nogle år siden.


  • #2   23. aug 2019 Super:)
    Jeg kan godt huske dig, vi fik aldrig lavet den aftale vi snakkede om den gang????


  • #3   23. aug 2019 Jeg kan ikke sige årsagen.
    Men, hvis min hest har det sådan, så træner jeg volter, 8 taller, bomme på jorden osv.
    Ro på =ligeud, færre krav, afslapning er godt.

    Den kan ikke spæne og gå volter samtidig.
    Øv bøv, anspændthed bliver kedeligt.

    En anden ting - starter det i hesten eller i dig?
    I stressede perioder rider jeg ikke - da jeg ikke kan gøre andet end give forkerte signaler om anspændthed. Og det smitter


  • #4   23. aug 2019 Jeg søger altid for ikke at være stresset ved hestene, da det jo smitter af. Og jeg gider ikke have en dårlig dag i stalden bare fordi jeg er lidt stresset ??

    Jeg vil mene at det kommer fra hende


  • #5   23. aug 2019 PRE er en "eksplosiv" race der elsker at arbejde, og man kan være nødt til at få dem til at bruge den energi på en god måde, eks piaffe, passage og terre terre. Det kræver ikke specielt meget at få en PRE til at gå de øvelser hvis de kan det basale og netop har den energi Der, de skal ofte bare have et lille puf smiley

    mit råd er at finde en underviser der kan hjælpe dig med at "tøjle" energien på en god måde ved hjælp af evt dressur. smiley


  • #6   23. aug 2019 Det har hjulpet på min, til tider krudttønde, at gå ture så han bruger hjernen til at se på ting og måske på en god dag at blive forskrækket for noget, ikke ondt ment, men så skal vi jo hen og undersøge spøgelset. Jeg har også sat kegler op på ridebanen som han selv skulle finde ud af at undgå under longering, og lagt pressening på ridebanen, som han så skulle over. Tristan er ufattelig udholdende hvis det bare er longering, og jeg keder min røv i laser ! . Under ridning laver jeg rigtig mange øvelser hvis det lige er en overskudsdag fra hans side, det holder fokus på både ham og mig.

Kommentér på:
For meget energi

Annonce