{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.278 visninger | Oprettet:

At lægge sin hest dybt. {{forumTopicSubject}}

Ja, hvor mange af jer gør egentlig det?
Rider i bare rundt for lange tøjler, og slapper af eller lægger i jeres hest dybt så den kommer ned og bruger ryggen?

Jeg starter altid med at ride en omgang på hver volte for lange tøjler da han altid lige skal tjekke der hvor vi rider. (Han er 4 år) og derefter lægger jeg ham dybt. Og jeg lægger ham dybt indtil jeg starter med at trave hvor han også lægges dybt. Når han så går afslappet, svinger bagtil og bruger ryggen samler jeg ham stille op.

Jeg har været til mange mange stævner, hvor jeg ikke har set én rytter lægge sin hest dybt på noget tidspunkt i opvarmningen eller på banen.
Jeg synes virkelig det er skræmmende at der faktisk står i mange programmer (alle går jeg udfra) at man skal forlænge tøjlen så hesten forlænger sine skridt = Man lægger den dybt. Men langt de fleste ryttere "smider" bare tøjlen og så samler de ellers op. smiley
Hvordan kan det være?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lægge sin hest dybt.
  • #1   26. jul 2007 Hmm, jeg er springrytter, så rider faktisk mest dybt.. xD haha
    Men til dressur undervisning samler vi da, og piaffere osv.. Men ellers rider jeg KUN dybt, da det vigtigeste for mig er at hesten bliver blød og reagere på hjælperne, plus at den sætter muskler.. xD


  • #2   26. jul 2007 jeg lægger også min hest dybt når jeg varmer op, så er han så dejlig løsgjordt når jeg begynder at samle ham

  • #3   26. jul 2007 Både når jeg varmer op og traver af smiley

  • #4   26. jul 2007 HVordan lægger man sin hest dybt?

    Har kun redet 1 års tid smiley


  • #5   26. jul 2007 har ingen forstand på det xD..
    altså.. hvis man så mig ride, var der virkelig mange fejl tro rjeg d:


  • #6   26. jul 2007 Du er jo ogs et galehus xD haha

    SKIFT NU NAVN :DxD


  • #7   26. jul 2007 Jeg plejer altid at lægge ham dybt til at starte med, men han er tit temlig svær i starten. Men vi arbejder på det. smiley

  • #8   26. jul 2007 hvordan mener du egentlig "lægger" dybt s:

  • #9   26. jul 2007 Jeg skridter varm for lange tøjler halvdelen af tiden
    samler ham halvdelen af tiden i skridt
    Traver med løse tøjler(korte men løse) i hele letridningsperioden hvor jeg lægger ham dybt i nogle omgange, så lidt op og så lidt "ned" igen, strakt hals(ikke krummet)

    Og så ved nedsidning i trav samler jeg ordenligt og når vi traver af er det helt slappe tøjler og så kun for benene


  • #10   26. jul 2007 jeg rider dybt i starten af trav, rider ikke til bidet i skridt før jeg har travet lidt, da bellami ikke er så samarbejdsvillig i skridt før hun er varmet op..

  • #11   26. jul 2007 Jeg lægger altid Imagine dybt, så hun kommer ind under sig og bruger ryggen rigtigt.
    Det har jeg også fået afvide af min underviser jeg skal, fordi hun er så ung. Men det gjorde jeg os med min gamle pony.
    Så det er noget jeg gør hver gang jeg rider. når jeg traver varm og når jeg traver af (:


  • #12   26. jul 2007 Jeg rider mest dybt . Hun har ikke de rette muskler lige pt. til at gå i "holdning" ret længe . Og så er det jo også godt at hun lære at slappe af. Hun er stadig i tilridning . godt 9 . Men stadig ung hest i sit hovede smiley

  • #14   26. jul 2007 rider <b>altid</b> dybt i opvarmningen, så han bruger ryggen, bliver bøjet af og smidigjort, derefter løfter jeg ham op, så han står korrekt i nakken (:
    nogle dage rider jeg "gymnastikridning", hvor jeg kun har ham dybt (:

    -det eneste jeg laver for løse tøjler er at skridte smiley


  • #15   26. jul 2007 under opvarmning og og når jeg traver af, for at strækker ryggen ud til sidst....

    Jeg får altid utrolig flotte karaktere og kommentarer for ridning for længere tøjler, netop fordi han er så dygtig til det - og bl.a. har en fantastisk god skridt!


  • #16   26. jul 2007 Jeg rider ikke så meget dybt, rider mere kahlua lang. altså så hun går FREM mod bidet så meget hun kan (normalt tempo).

  • #17   26. jul 2007
    Jeg er evd at arbejde på at lægge min dybt, det er ikke noget der er sat så hojt på prioritets listen, så det forstår hun ikke helt. Det kommer dog lige så stille, men der skal arbejdes noget endnu.


  • #18   26. jul 2007 nå ja, selvf. også når jeg traver af smiley

    kine: når der i et program bliver skrevet længere tøjler, betyder det ikke man skal lægge dem dybt. man skal bare give længere tøjler, hvor hesten stadig skal "være på tøjlen" og strække halsen frem og ned, men ikke dybt (når man rider hesten dybt, går den sædvanligvis mere eller mindre under lod, og det må den ikke i et program!)


  • #19   26. jul 2007 Mette : Ja, det er rigtig nok. ; ) Fandt lige et program og læste. Det er lææænge siden jeg har redet stævner føler jeg. Strække halsen en smule, og forlænge skridten. Det kommer af at man kan lægge sin hest dybt.
    Men stadig, det er da skræmmende at mange bare smider tøjlen smiley


  • #20   26. jul 2007 Ligger altid dybt i opvarmningen, og lidt i traven, men så samler jeg op, da Chanel altid næsten slapper af og bruger ryggen, men hun går heller ikke til biddet overhovedet ved hjælp af tøjlerne..

  • #21   26. jul 2007 barbie: har ingen erfaring med det, men mit råd ville være træning, træning, træning og få en god underviser. du kan ikke få en decideret opskrift på at få hesten ned, da det primært er noget man føler sig til mht. fx. hvor meget tøjle og schenkel der skal bruges, og på hvilke tidspunkter man skal bruge hvad.

  • #23   26. jul 2007 kine: ja, for hvis man bare smider tøjlen, bliver det da svært at samle pænt op igen hehe

  • #25   26. jul 2007 Barbie 8D *Team Rankegård*Tvilling med Tris! .: Jeg ville sige at du blier næd til at ride ham frem bagfra. Ellers kan du intet sug få på tøjlen, og ingen korrekt holdning .

  • #27   26. jul 2007 Jeg starter også med at få lagt mine heste dybt ned, så de kommer til at bruge sig ordenligt... men det kan godt være lidt svært med min hoppe, da hun har tildens til at spænde op i nakken.. så det er ikke så nemt at få hende lagt dybt... men laver så istedet løsgørende øvelser.. så jeg kan få hende ned og slappe af... jeg plejer også at trave hende af ved at ligge hende dybere ned igen.. og få hende til at søge lang og ned.. og det går somregl godt til sidst.. smiley

    men ja der er mange der har svært ved de forlængende tøjler i dressur programmerne... det er noget man ligeså godt kan få lagt ind i sin træning.. smiley


  • #28   26. jul 2007 barbie: igen - træning!
    via temposkift får du ham fremme på tøjlen og lydhør for schenkel og sæde.
    den skal reagere med det samme du prikker ham frem ad, ros den når den gør det. og så skal den reagere ved at sætte sig bagtil med det samme, når du vil korte den ind igen via sæde og tøjle. efterhånden som den lærer det, skal du gøre mindre og mindre brug af tøjlen.
    gør det både i trav og galop, både fra arbedstempo til middel og fra arbedstempo til samlet (når den kan bære det bagtil) og husk at rose den, når den gør det godt.


  • #29   26. jul 2007 Barbie 8D *Team Rankegård*Tvilling med Tris! .: Jeg ved det ikke, jeg kender ikke din hest smiley . Jeg tror bare det er umuligt at få en korrekt holdning hvis man ikke rider dem bagfra. Man bliver jo nødt til at have noget at arbejde med smiley

  • #31   26. jul 2007 tempo kan ikke finde ud af det.. har een gang fået ham til det til undervisning.. ellers smider han bare hovedet op eller går under og tager bidet.

  • #32   26. jul 2007 Nu er min springhest så rider hende mest dybt. Også fordi det er en krig at få den op i nakken og da jeg ikke starter dressurstævner, gider jeg ærlig talt ikke kæmpe med den.. smiley

  • #33   26. jul 2007 Jeg rider bare rundt for lange tøjler og slapper af smiley
    http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=14852

    Har ikke så meget forstand på om jeg rider min hest dybt eller hvad jeg gør 8-) Lige nu fokuserere jeg bare på afslapthed, også kan det andet altid komme senere.

    Jeg har altid lært, at jeg skulle starte med at ride min hest dybt inden jeg begynde at samle tøjlerne op. (Dengang jeg red dressur-undervisning). Men jeg har egentlig aldrig fået en forklaring på, hvorfor jeg skulle gøre det. Det var bare en ting der hørte med i opvarmningen, så hesten blev varmet godt op, og ikke blev samlet sammen fra start af.


  • #34   26. jul 2007 Jeg plejer også at "ligge hesten dybt" i opvarmningen.. for mig betyder dybt dog frem og ned altså halsen sænket men mulen i eller foran lod.. ville aldrig med vilje ride hesten bag lod, da det er skadeligt for deres nakke.. den ender der dog nogle gange fordi den er ung og stadig lige skal finde ud af det..

  • #35   26. jul 2007 Hvordan lægger man en hest 'dybt' ? XD

  • #36   27. jul 2007 min 5 -års... starter jeg med og ride en et par omgange på lange tøjler og tajer ejg lidt fat på ham og rider meget i cirkler og volter så jeg kan få stillet ham ind... så efter en 5 min. begynder han slev og gå ned i holdning og så rider jeg lidt skridt hvor han går ned... mens han går ned sætter jeg i letridning.... når jeg har redet letridning hvor han går ned og har fået stillet ham og fået løsgjort ham begynjder jeg på det "rigtige" arbejde...

  • #37   27. jul 2007 når jeg traver af og han skal gå dybt driver jeg godt på ham og rider med lange tøjler så begynder han automatisk og gå meget dybt...

  • #38   27. jul 2007 plejer også at ride lidt dybt i starten og og når vi traver af smiley

    - for ligesom at få ham løsgjort og for at få ham til at slappe af.

    kan også finde på at gøre det 'midt i ridningen', hvis han f.eks. spænder meget op, eller sådan smiley


  • #40   27. jul 2007 Jeg lægger min ung hest dybt !
    Fordi der er mange som laver den felj at de med en ung hest tænker, nu skal det er bare se godt ud, og den skal fanme bare samles...
    Så derfor rider jeg min nye hest dybt, sådan hun lære at bære sig selv, og engang har styrke nok til at hun kan holde en flot bæring ;D


  • #41   27. jul 2007 CTS: At lægge en hest dyb, er faktisk ikke så svært igen. Det handler om at din hest svare dig godt for tøjlen, (alså har et sug på ca 2kg) Nå du har din hest med et godt sug, kan du begynde at give en cm længere tøjler af gangen, og hvis din hest er fremme til bidet, burde den ligge sig længere og længere ned. Og når du skal have den op igen skal du også kortne tøjlerne stille og roligt så du ikke bare hiver den op.. smiley

    Jeg rider Ginger lang og dyb flere gange når jeg rider hende, Ligger tit en volte ind hvor jeg ligger hende ned også samler hende op igen.. Både i skridt, trav og gallop..



  • #45   29. jul 2007 Faktisk rider jeg for tiden min hest dybt næsten hele tiden, for vi havde lige en periode med ondt i ryggen (hestens) og både dyrlæger og berider siger at jeg skal træne hans ryg i nogle måneder før jeg kan begynde at samle ham igen....

    Med den unge jeg skal ride lidt rider jeg også dybt, det styrker ham og hjælper hans balance.

    Og så er der den spanske, ham rider jeg dybt først og sidst, for opvarmning og trave af...

    Tror der er mange ryttere der tror de skal ride deres heste i den "rigtige" holdning hele tiden, men sådan er vi ikke opdraget på vores rideskole.


Kommentér på:
At lægge sin hest dybt.

Annonce