{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kalder alle islænder folk!
  • #1   22. sep 2019 Til en hvis grad, kommer der mere løft når bæring forbedres og der kommer mere styrke. Men en stor del af det er også genetisk bestemt. En tölt uden meget bevægelse har sine egne kvaliteter, den er lettere at ride og mere behagelig, så prøv at finde glæde i at du har en skøn sofa hest ^_^

• #2   22. sep 2019 Jeg ville gerne stille stævner og derfor syntes jeg et bedre løft kunne være fantastisk. Men han er skøn i hans tølt jeg er helt ny forelsket i ham igen smiley

• #3   22. sep 2019 Ja, man kan til en vis grænse godt arbejde på løftet. Undervisning er helt klart den sikreste løsning, men her er lidt teori omkring det, der måske også kan hjælpe.

Der er hovedsageligt to ting, der giver mere løft, nemlig højt tempo og høj samlingsgrad.
    Kort forklaret skyldes det at:
    Ved højt tempo tager hesten store skridt for at øge tempoet, og for at lave et skridt der er langt nok er hesten nødt til at løfte benet op ad.
    Ved høj samligsgrad løfter hesten hesten sig i skulderen og kan begynde at "stemple", og forbenene kommer automatisk højt op.
    Dette ses ikke kun hos islændere, hvis du eks. kigger på dressurheste, kan man også se at de løfter forbene mere end ellers, når de viser hhv. fri trav og piaff.
    Her er eksemper med mine egne heste, øverst med arbejdstempo - frit tempo og nederst med arbejdstempo - samlet tempo, hvor man kan se hvordan det giver mere løft smiley

Det der er svært, er mere at få hesten til at holde tølten, i både samlet og frit tempo. For store heste går uddannelsesskalaen i dressur: takt, løsgjorthed, accept af biddet, bæring, ligeudretning, samling. Det kan diskuteres hvordan den går for islændere, men jeg ville mene det var: løsgjorthed, accept af biddet, bæring, ligeudretning, takt, samling, frit tempo. Uanset hvad vil de fleste i hvert fald være enige om at samling ligger næst sidst, og frit tempo ligger sidst. Begge dele er altså svært at opnå, og noget man opnår i slutningen af hestens uddannelse.

Desuden er det også forskelligt fra hest til hest, hvor løftet bliver højest. Min gule hest har ikke super godt gangartsanlæg, og har intet løft naturligt. Han kan eksempelvis ikke gå tølt i højt tempo (han ruller eller bliver pasagtig) der hvor han er nu, og kommer nok ikke til det, så hos ham findes de høje løft kun i den meget samlede tølt.
    Min brune har meget bedre naturligt gangartsanlæg, og har et vist naturligt løft, der også kommer frem nogenlunde af sig selv, nu hurtigere tempo han går i. Han har tilgengæld rigtigt svært ved at komme ned i tempo, og det kræver stort arbejde at få ham til at gå samlet tølt rent, og derved få løft den vej.

profilbillede
Kommentér på:
Kalder alle islænder folk!

Annonce